بازدید 18208
گفت‌وگو با جعفر قادری؛

بودجه ۱۴۰۰، دو سقفی می‌شود؟

کد خبر: ۱۰۲۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 02 January 2021

دکتر جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره مسائل پیش آمده بر سر کلیات لایحه بودجه سال آینده گفت: در ابتدا باید عرض کنم که بودجه ایرادات و اشکالات بسیاری دارد و مجلس راهی ندارد جز اینکه بودجه را شخم بزند و تغییرات اساسی در آن ایجاد کند. وی افزود: اگر قرار باشد همین بودجه به تصویب مجلس برسد سال آینده سال بسیار سختی را خواهیم داشت.

بودجه ۱۴۰۰، دو سقفی می‌شود؟

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه موضوع تحقق درآمد‌های نفتی در حالت شک و شبهه قرار دارد، ادامه داد: بیشتر بودجه سال آینده، متکی به اوراق است و عملا نزدیک ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان وابستگی به اوراق دارد و انتشار اوراق می‌تواند مشکلات جدی ایجاد و کشور را با بحران مواجه کند.

قادری اظهار داشت: به نظر می رسد، موضوع دو سقفی بودن بودجه یک موضوع منطقی باشد، چون دولت اعداد و ارقام را کاهش نداد و ما اگر بخواهیم در مجلس این اعداد و ارقام را کاهش دهیم، ایجاد مشکل می کند. ناچاراً باید بخشی از هزینه ها را به سقف دوم انتقال دهیم و اگر درآمدها محقق شد، انجام دهیم اگر نشد انجام ندهیم.

وی افزود: ممکن است که دولت اعتراض کند که ساختار بودجه بهم ریخته است و چاره ای هم نیست. نهایتا کار به شورای نگهبان می کشد و مجلس نیز به خواسته خود اصرار می کند و کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد کشید. در مجمع هر چه تصمیم بگیرند هم برای مجلس و هم برای دولت لازم الاجراست.

این نماینده مجلس گفت: بخشی از هزینه‌ها از جمله ۲۵ درصد افزایش حقوق را بپذیریم، اما هزینه‌های جاری دستگاه‌ها بیش از ۲۵ درصد به هیچ وجه توجیهی ندارد. در این شرایط بحرانی به هیچ وجه حتی اگر رد دیون باشد نباید اجازه دهیم که این هزینه‌ها بیش از ۲۵ درصد شود. باید یک سقف ۲۵ درصد را بپذیریم و مازاد بر آن را به سقف دوم انتقال دهیم. اگر درآمدها محقق شد که کمک می کنیم از همین محل پرداخت شود و اگر نشد، چرا باید این هزینه ها از محل انتشار اوراق تامین شود؟ چون اوراق بدترین شکل تامین هزینه هاست. شاید الان کسی متوجه نشود که این انتشار اوراق چه زیان هایی را وارد می کند اما بلافاصله که آثار تورمی آن نمایان شد و ساختار کشور را به هم ریخت، همه متوجه خواهند شد که این انتشار چه ضررهایی را داشته است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو سقفی بودن بودجه گفت: احتمالا دوستان در نظر دارند که یک سقف زمانی و مبلغی را برای بودجه در نظر بگیرند.

قادری گفت: چون سال آخر دولت بوده، هیچ دستگاهی را بی نصیب نگذاشته و هر دستگاهی هر اندازه تقاضا کرده به آن بودجه تخصیص داده است و این ایجاد مشکل می کند.

قادری با اشاره به اینکه دولت قطعا با این تصمیمات بودجه ای مجلس مخالفت خواهد کرد، افزود: مجلس که نمی تواند منتظر بماند. نهایتا دعوا به شورای نگهبان و در آخر به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت که در این صورت بلافاصله مجلس بودجه سه دوازدهم را تصویب می کند و در این فاصله هم مجمع بودجه را تعیین تکلیف خواهد کرد و نظر مجمع ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کلیات در کمیسیون تلفیق تایید شده است، افزود: اگر کمیسیون تلفیق اصلاحات اساسی و کلیدی روی بودجه نداشته باشد، قطعا در مجلس این کلیات رد خواهد شد. رای مثبت کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه با این شرط بود که کلیات را کلا اصلاح کنند و اگر قرار باشد، این اتفاق نیفتد قطعا کلیات در مجلس رای نخواهد آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار