بازدید 33938
تاملی بر پدیدار شدن ناگهانی چهار شهر قرمز کرونایی

چه شد که «مازندران» پرچمدار وضعیت وخیم کرونایی در ایران شد؟!

در چهار شهرستان استان، ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی، بر شمار مبتلایان به نسبت جمعیت افزوده شده تا جایی که شاخص وضعیت در این مناطق قرمز شده است. روندی بر خلاف روند حاکم بر همه مناطق کشور که سوال برانگیز و ابهام آفرین است، به ویژه زمانی که می‌دانیم منع تردد حکمفرماست و هجوم مسافران به این خطه نمی‌تواند عامل افزایش مبتلایان باشد.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸ 01 January 2021
تابناک اجتماعیدر روز‌هایی که آمار‌های کرونایی در کشورمان روز به روز کاهش پیدا می‌کنند و رسیدن روز‌های بهتر و به دنبال آن، کاهش و حتی رفع محدودیت‌های کرونایی را نوید می‌دهند، پدیدار شدن ناگهانی چهار شهر قرمز کرونایی، اتفاقی دور از انتظار و سوال برانگیز است.

به گزارش «تابناک»؛ آخرین روز‌های آذرماه بود که رئیس جمهور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر از صفر شدن شهر‌های کرونایی در کشورمان دادند. رویدادی به شدت خرسند کننده و شعف برانگیز، به ویژه اگر به یاد آوریم در شروع آذرماه و همزمان با شروع محدودیت‌های کرونایی در کشورمان، ۲۷ استان در وضعیت قرمز قرار داشت.

از جمله نتایج این تغییر بزرگ، رسیدن از سیزده هزار بیمار شناسایی شده در یک شبانه روز به حدود ۶ هزار بیمار جدید از ۴۳۰ جان باخته روزانه به کمتر از ۱۸۰ فوتی در دو مقطع اول و آخر آذرماه بود و از همه این‌ها مهم تر، رسیدن از ۲۷ استان با وضعیت قرمز کرونایی به صفر استان؛ آماری که نشان از موفقیت محدودیت‌های کرونایی در شیوع ویروس و بیماری کووید ۱۹ داشت.
 
چه شد که «مازندران» پرچمدار وضعیت وخیم کرونایی در ایران شد؟!
وضعیت شیوع کووید19 در کل کشور

البته این موفقیت‌ها تا به امروز تداوم یافته و روز به روز از آمار‌های مبتلایان، بیمارانی که بستری می‌شوند، جان باختگان و حتی بیماران بدحال کاسته می‌شود، اما از یک نظر اوضاع متفاوت شده است؛ اینکه روند شیوع ویروس در سی استان کشورمان کاهشی است، اما در یک استان کمی آمار‌ها روند افزایشی نشان می‌دهد تا جایی که طی دو روز اخیر، چهار شهر این استان در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

صحبت درباره «مازندران» است که در چهار شهرستان آن، ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی، بر شمار مبتلایان به نسبت جمعیت افزوده شده تا جایی که شاخص وضعیت در این مناطق قرمز شده است. روندی بر خلاف روند حاکم بر همه مناطق کشور که سوال برانگیز و ابهام آفرین است، به ویژه زمانی که می‌دانیم منع تردد حکم فرماست و هجوم مسافران به این خطه نمی‌تواند عامل افزایش مبتلایان باشد.

پس ماجرا از چه قرار است و ریشه افزایش آمار‌ها در این استان چیست؟ این سوالی است که معاون درمان وزیر بهداشت در سفر به این خطه و بازدید از برخی بیمارستان‌های استان در پاسخ به آن می‌گوید: «موارد بستری در کشور روند کاهشی دارد و میزان بستری به یک چهارم ماه گذشته رسیده و میزان مرگ و میر نیز کاهش داشته است. در مازندران هم میزان مرگ و میر و بستری بیشتر نبوده است.»

وی می‌افزاید: «در این استان میزان بستری بیشتر نیست، بلکه استان‌های دیگر برای بار سوم پیک سنگینی را تجربه کردند، ولی مازندران این پیک شدید را تاکنون نداشته است. همچنین در این استان میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر بوده است.»

کلیدی‌ترین نکته در پاسخ دکتر جان بابایی به چرایی پرچمدار شدن مازندران در آمار‌های کرونایی در کشورمان، وقوع پیک سوم ابتلا در این استان، با تاخیر چشمگیر به نسبت دیگر استان هاست. اینکه مازندران در این ایام در شرایطی قرار دارد که پیشتر دیگر استان‌های کشورمان آن شرایط را سپری کرده اند و اساسا علت اتخاذ تصمیماتی از جمله تشدید محدودیت‌های کرونایی همان شرایط وخیم بوده است.
 
وضعیت شیوع کووید19 در استان های مختلف

این گزاره البته در آمار‌ها هم هویداست. کافی است به نمودار‌های تفکیکی از هر استان طی ده ماه اخیر که ویروس کرونا در کشورمان شیوع یافته دقت کنید، می‌توانید به وضوح سه پیک شیوع ویروس و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹ را ببینید. اتفاقی که در نمودار شیوع ویروس در مازندران، مشاهده نمی‌شود و بر همین اساس مورد تاکید معاون وزیر بهداشت هم قرار گرفته است.
 
چه شد که «مازندران» پرچمدار وضعیت وخیم کرونایی در ایران شد؟!
وضعیت شیوع کووید19 در استان مازندران

اما چه شد که پیک سوم شیوع کووید ۱۹ در مازندران رقم خورد؟ پاسخ را باید در حجم سفر‌هایی دریافت که پیش از شروع محدودیت‌های کرونایی در آذرماه، به مقصد این استان رقم خورد. یکی از چند عامل شکل گیری این پیک که از جمله آنها، شروع فصل برداشت محصولات باغی و کشاورزی در استان هم هست که موجب می‌شود، جمعیت بزرگ کارگران فصلی میان شهر‌های مختلف جابجا شوند و زنجیره انتقال ویروس را تکمیل کنند.

افزون بر این موارد، جابجایی‌های درون استانی و تردد میان شهر‌ها و ییلاقات و همچنین گسترش شب نشینی‌ها در این ایام را می‌توان از جمله عواملی دانست که موجب افزایش شیوع ویروس کرونا و کووید ۱۹ در این استان شده است. افزایشی که هرچند منجر به قرمز شدن چند شهر این استان شده، اعداد و ارقام حکایت از کنترل شده بودن اوضاع دارد و جای نگرانی نیست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۷
برای اینکه در خواب بودند و نقش خودشون رو در کرونا تکذیب میکردند و همش رو انداخته بودند گردن تهرانی ها.اینها همش حرف هست و مازندرانی ها خودشون اصلا رعایت نمیکنند.نه ماسکی نه رعایت فاصله گذاری و ... همش بهونه تهرتنی ها.الان هم با از دست دادن توریست مشکل مالی دارند و هم کرونا ... جالبه تهرانی ها را با چماغ تهدید میکردند ولی موقع مریضی کل بیمارستان های تهران رو پر میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
??????
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
ااز همون اول هم استان مازندران مرکز گسترش ویروس به سایر شهرها بود و مینداختن تقصیر تهرانی ها !!!
نقش رفت و آمدها و دورهمی های قومی و فامیلی را جدی بگیرید.
من با شمالی ها زندگی کرده ام.به جرات میگویم بیشترین دورهمی ها را دارند .همیشه تعداد زیادی از آنها دور هم جمع میشوند.
فراموش نشود درست چند ساعت قبل از محدودیت تردد بین استانی،جاده های فیروزکوه،هرازوچالوس از ترافیک سنگین افراد خوش نشین که چند ساعت قبل از اجرای محدودیت بسمت مازندران هجوم آوردند و بسیاری از آنها بعد از چند روز تا بیشتر از یک هفته اقامت در ویلاها بسمت تهران برگشتند.منکر مسائل دیگر نیستم اما مازندران چوب خوش نشین های ویلا نشینی را میخورد که از بی مدیریتی استان در سه دهه اخیر اینگونه ضربه میخورد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اولا چند وقته اصلا مسافر بسیار اندک شده حتی خوش نشین ها هم نمیان اونجا دیکه و همین موضوع باعث دزدی فراوان از همین وسلا ها شده که ماشالله به تدابیر..
دوما اون موقع که زمینهای مفت رو به قیمتهای نجومی فروش میرفت و میره فکر این وقتا هم باید می بودین
Aa
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
چی میگی از اون موقع بیش از 40 روز میگذره چنین مسئله ای تاثرش رو تا دو هفته بعد نشون میده طی 40 روز بیماری بهبود پیدا میکنه نه اینکه تازه رشد پیدا کنه پس مشکل از جای دیگست که قطعا داخل استانه
مردم خوب مازندران اعتقادی به ماسک ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
دقیقا ، من اینو به چشم خودم دارم میبینم !!!
یک مازنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
ما باهاتون موافق نیستیم همه مازندرانی ها ماسک میزنن ولی با اینکه محدودیت وجود دارد باز از استان های دبگر با تاکسی میاین و حت جریمه میدهند پس نگوید به ماسک اعتقاد تدارند
نمیگم همه ولی اکثریت غالب ماسک میزنن.
برادر من کدوم منع تردد؟از یه هفته قبل از بسته شدن جاده ها تمام ماسفرین اومدن همه تو ویلاهاشون بودن تا این وضع باشه مردم مازندران در امان نیستن طرف یه ویلا خریده با ده تا خانواده میان نهیتش از خودروی آژانس استفاده میکنن یا وقتی طرف ماشین دو میلیاردی زیر پاشه جریمه یه میلیونی واسش سخته؟۳۰ تا استان رفت و امد فامیلی ندارن فقط مردم مازندران شب نشینی میرن؟بقیه مردم‌ماسک میزنن‌مازندرانی ها ماسک نمیزنن؟برادر من وقتی فقط مازندران وضعش اینطوره اونم پرترددترین استان کشور مشخص دلیلش چیه
من تهران ساکنم ولی یک عروس مازندرانی دارم با توجه به شناختی که دارم مازندرانیها خودشان رعایت نمی کنند یعنی مراسم حنا بندان هم برگزار می کنند که توقع داشتند ما هم شرکت کنیم که برای ما تعجب بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
فکر کنم شما بیشترباعروست مشکل داری تاباکرونا خخخ
هیچ ربطی به مسافرها نداره! من آمل بودم فقط مسافران ماسک میزدن و معمولا از ویلاهاشون بیرون نمیومدن! اهالی اونجا اصلا ماسک نمیزدن مشابه قدیم تو کوچه خیابان دست میدادن و دیده بوسی میکردن و دورهم جمع میشدن و اتفاقا مسافران رو به خاطر رعایت کردن مسخره میکردن
لطفا بررسی بفرمایید متوجه میشید چرا مازندران قرمز شد، یک هفته قبل از اعمال محدودیت 15 هزار مسافر وارد مازندران شدند و همه هم دو هفته کامل شمال تشریف داشتن، مصاحبه های صدا سیما رو ببینید، وقتی کسی که میگه من دارم میرم شمال اینهمه هزینه میکنم 500 تومن جریمه هم روش خوب این یعنی این پولها کجا رفت؟ دست بردارید، همین الان از دو روز قبل دارید اعلام میکنید تهرانن به دلیل آلودگی هوا قراره تعطیل بشه امروز جاده ها به سمت شمال ترافیک شده بود، نکنید خواهشا، اینا حق الناس، ،چه دور همی، چه نزدن ماسکی، حرمت نگه دارید، کرونا تموم میشه، چطور میتونید باز توی روی این مردم مهمان نواز نگاه کنید، همین امروز در یک شهر کوچک شیرگاه که بسیار خوش آب و هوا هم هست و این سه هفته اخیر ویلاها پر از مسافر بود 5نفر بر اثر کرونا از شهروندان فوت کردن، جواب بدید
اون پدیده ای که فکر می‌کنه با ماسک میشه، جلوی کرونا گرفت
حتما راست میگه , حتما خیلی می دونه
ماسک خیلی بدرد بخوره به درد وسایل حمل و نقل عمومی می خوره، و شاکر باشید که از دست آورد های مهم مسولین مازندران چیزی بنام مترو، قطار شهری ندارید، این همه تدبیر مسولین برای این روز ها بود
یک روز یک جا میبینی قرمز میشه یک جا میبینی نه خبری نیست، درکل همش اگه از زاویه مثبت و بدون حاشیه آمارها نگاه کنید، مربوط به عدم توانایی در شناسایی مبتلا هاست،
حالا می خوای خونه بمون، بمدت سه الی پنچ سال آتی تا به دیوار حایلی برسی که امنیت در برابر بیماری داشته باشی،
برو هر روز ماسک بزن و فکر کن که دیگه نمی‌گیری،
ماسک میترکونه کرونارو ولی واکسن مضرر هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان