بازدید 8628

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس

شروع فصل سرد سال و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به علت وارونگی هوا و همزمانی کرونا با این موارد همگی دست به دست هم داده‌اند تا زمستان سختی پیش روی ما باشد اما چگونه می‌توانیم عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم؟
کد خبر: ۱۰۲۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸ 01 January 2021


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نتایج بررسی های انجام شده در برخی از کلانشهرهای کشور که وزارت بهداشت اعلام کرد، نشان دهنده این است که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افرایش غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کرونا را ۶ درصد، دی اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و ازن را ۷ درصد افزایش می‌دهد.

فراموش نکنیم که آلودگی هوا در سطح جهان به عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوء تغذیه بوده و دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.

مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید نیتروژن باعث افزایش بیش از حد گیرنده ACE 2 در ریه می‌شود که افزایش گیرنده‌های فوق باعث افزایش بار ویروس کرونا و اختلال سیستم دفاعی بدن در بیمارانی می‌شود که در معرض آلاینده های هوا بوده‌اند بنابراین؛ توصیه می‌شود:

_ به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتبا وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانه‌ها بررسی کنید.

_ در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است.

_ ضروری است هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید.

_هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید.

_غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فود و فرآوری شده خودداری کنید

_ اگر در خانه از سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید فیلترهای آن را به موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.

_ استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازن ساز و اشعه ماورا بنفش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

_ ضروری است از فعالیت‌هایی که باعث آلودکی هوا در فضای بسته می‌شود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر