بازدید 6839

رییس دانشگاه تهران: با محدودیت‌های مالی مواجه‌ایم

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینک سعی می کنیم راهکارهای جدیدی برای توسعه همکاری های بین المللی پیش بینی کنیم، گفت: بالاخره ما در ایران با محدودیت های مالی مواجه هستیم و پشتیبانی های مالی برای اعزام استاد و دانشجو به کشورهای دیگر را امسال از دست دادیم اما سعی کردیم با توافق با برخی دانشگاه ها، مواردی همچون تامین اقامت طرفین هزینه های دانشجو و استاد را کاهش دهیم.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 19 December 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به فعالیت های بین المللی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: ما رئیس اتحادیه دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه هستیم و این موضوع فرصتی ویژه ای برای دانشگاه تهران و دانشگاه های دیگر کشور فراهم می کند که هم بتوانیم از دستاوردهای آنها استفاده کنیم و هم اینکه در عرصه بین المللی شناخته شویم.

وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا با محدودیت مسافرت ها و جابجایی پول در عرصه بین المللی مواجه هستیم اما با این وجود فعالیت ها و نشست های خود را در قالب فضای مجازی انجام می دهیم. ضمن اینکه دانشگاه تهران در حوزه آب و بهداشت آب و فضای دیجیتال نیز عضو کارگروه های بین المللی بود که تحولی در این عرصه را ایجاد کرده است.

نیلی اظهار کرد: شکل دوم همکاری های دانشگاه تهران با سایر دانشگاه های خارجی به شکل نهادی با سایر کشورها است. ما حتی با بنیاد کره موسسه مشترک تشکیل دادیم اما کره ای ها به دلیل بحث های تحریم دو سالی است که نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند اما ما همچنان سعی کردیم تعهدات خود را حفظ کنیم تا با بهبود شرایط فعالیت خود را آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل مرکز همکاری مشترک با کشورهای چین و روسیه گفت: با تعدادی از دانشگاه ها مثل دانشگاه های آمریکا، فرانسه، سوئد، آلمان و ... دوره های مشترک برگزار می کنیم که البته در تعامل با برخی از کشورها با مشکل ویزا مواجه شدیم و در سایر کشورها نیز محدودیت هایی به دلیل شیوع کرونا شکل گرفت که اگر پروتکل های بهداشتی اجازه بدهد تبادل استاد و دانشجو را خواهیم داشت.

نیلی ادامه داد: در حال حاضر همکاری های بین المللی دانشگاه تهران با سایر دانشگاه ها به صورت نهادی، مشترک و انفرادی است و ما سعی کردیم مقالات مشترک و طرح های مشترک بین دانشگاهی را افزایش دهیم به طوریکه امروزه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مقالات ما مقالات مشترک با نویسندگان سایر دانشگاه های معتبر است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: مشکل ویزای ما با دانشگاه آمریکا بعد از ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا به وجود آمده و اگر دانشجو یا استادی به کشور آمریکا سفر کند با محدودیت مواجه خواهد شد مگر اینکه استادی گرین کارت داشته و یا مقیم آن کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای همکاری با دانشگاه های کشور آمریکا بیشتر با مشکل ویزا مواجه هستیم و در دانشگاه های دیگر دنیا به جز محدودیت های بهداشتی مشکل ویژه ای گزارش نشده است. در واقع قبل از توافق برجام دانشگاه های آمریکایی تمایل و اشتیاق زیادی برای همکاری با دانشگاه ایران را داشتند و ما قبل برجام نیز این همکاری ها را در قالب تبادل استاد و دانشجو داشتیم.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: بزرگترین کار مشترکی که با دانشگاه های آمریکا انجام دادیم پروژه ای در قالب دوره مشترک قراردادی برای دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی بود که هنوز نیز این پروژه در جریان است و هیات بلندپایه از دانشگاه آمریکا برای گفت وگو و توسعه همکاری ها به ایران آمدند و ما نیز به دلیل کیفیت بالای دانشگاه های آمریکایی تمایل به ادامه همکاری داریم. زیرا دانشگاه های آمریکا در بین ۱۰ و ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا جایگاه دارند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ما به عنوان دانشگاه تهران علاقمندیم با معتبرترین مراکز علمی کار کنیم. چرا که علم را نمی شود به واسطه گرفت بهتر است از منشأ آن یعنی از جایی که بیشترین زایش اتفاق می افتد کسب کرد. اگرچه به دلیل عملکرد دانشگاه های ایران، دانشگاه های آمریکا نیز تمایل به این همکاری دارند. اما امیدوار هستیم مرزی در حوزه علم وجود نداشته باشد و سیاست های نابخردانه ای که دولت ترامپ در پیش گرفته بود و نه به نفع آمریکا و نه ما است از بین برود و زمینه های همکاری های علمی بیش از گذشته فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار