بازدید 34704
۴
بسته ویدیویی «تابناک»

پست موشکی در دهه ۱۹۵۰ آمریکا / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تحقیر زنان فرانسوی همدست آلمان‌ها / فاجعه سیل دریای شمال ۱۹۵۳

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ 22 December 2020

پست موشکی در دهه 1950 آمریکا / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تحقیر زنان فرانسوی همدست آلمان‌ها / فاجعه سیل دریای شمال 1953

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟

عماد فایز مغنیه که به اختصار عماد مغنیه خوانده می‌شد و به حاج رضوان شهرت داشت، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق طی عملیات مشترک سی آی‌ای و موساد ترور شد. واشنگتن پست مدت‌ها بعد از وقوع این ترور، انجام این عملیات مشترک را تایید کرد. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی بمبی که باعث کشته شدن فرمانده پرسابقه حزب‌الله شده، مدت‌ها پیش در میدان مشق سیا در کارولینای شمالی آزمایش شده بود. مغنیه جزو اهداف اصلی سی آی‌ای بود و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای خبری که منتهی به دستگری مغنیه شود، ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. در گزارش واشنگتن پست تاکید شده بود، دستور کتبی این عملیات را جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا صادر کرد و دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی و مشاور امنیت ملی آمریکا آن را تأیید کردند، اما عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ در این موشن گرافی به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

 


معاهده دریایی لندن

معاهده محدودیت و کاهش تسلیحات دریایی که معروف به معاهده دریایی لندن است در سال ۱۹۳۰ بین آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و ایتالیا امضا شد؛ که مقرراتی برای نبرد با زیردریایی و محدودیت تولید کشتی مشخص می‌کرد. بند‌های این معاهده به عنوان ادامه‌ای برای معاهده دریایی واشنگتن به شمار می‌رود که تلاشی بود برای اجتناب از مسابقه تسلیحاتی بعد از جنگ جهانی اول.

 


هشت پادشاهی اروپایی که دیگر وجود ندارند

در تاریخ پادشاهان بسیاری آمده و رفته‌اند و تاج و تخت پادشاهی دیر یا زود از میان رفته است. در این ویدیو با هشت سلسله پادشاهی مهم در اروپا آشنا شوید که در قرن بیستم پایان یافتند تا از بیش از ۲۰ پادشاهی که در آغاز قرن بیستم در اروپا وجود داشت اکنون تنها ۱۳ پادشاهی در این قاره مدعی دموکراسی بماند.

 


پست موشکی در دهه ۱۹۵۰ آمریکا

در جریان جنگ سرد، آمریکایی‌ها سعی کردند که با ارسال محموله‌های پستی توسط موشک‌های کروز با نمایش دقت این موشک‌های هدایت‌شونده قدرت‌نمایی کنند. در جریان آزمایشی که انجام شد، کلاهک هسته‌ای موشک رگولوس با دو صندوق پستی جایگزین شد و نامه‌هایی که به آمریکایی‌های برجسته نوشته شده بود، از زیردریایی یواس‌اس باربرو به پایگاه هوایی در میپورت شلیک شد. البته به خاطر ارزان‌تر بودن حمل پست توسط هواپیما این روش همه گیر نشد، ولی در زمان خود نقش تبلیغاتی برای نمایش دقت موشک‌های کروز را ایفا کرد.

 


نبرد آرنهم و شکست در جبهه غرب

نبرد آرنهم بخشی از عملیات مارکت گاردن بود. در این برنامه مشترک آمریکا-انگلستان خط دفاعی آلمان در سراسر رود راین را دور بزنند و به آلمان از طریق هلند وارد شوند.برنامه این بود که نیروهای انگلیسی با کمک چتربازان هوابرد لهستانی، پل فلزی راین در نزدیکی آرنهم و واحدهای هوابرد آمریکایی پل‌های نایمیخن و گریو را تصرف کنند. ارتش دوم انگلستان با پیمودن مسافت ۵۰ مایلی به واحد هوابرد ملحق می‌شد و از پل‌ها استفاده می‌کرد. اما ارتشبد والتر مودل، فرمانده آلمانی پایداری سختی را در ناحیه پل‌ها سازمان داد که منجر به شکست این عملیات شد و امید برای به دست آوردن پیروزی زودرس در غرب را بر باد داد.

 

 

تصرف شهر مرزی گخ

ویدیو نبرد و پیروزی نیروهای متفقین برای تصرف شهر گخ که قسمتی از خط زیگفرید بود؛ خط زیگفرید خط دفاعی‌ بود که در جریان جنگ جهانی اول توسط جمهوری وایمار در نزدیکی مرز آلمان و شمال شرقی فرانسه در طول ۱۹۱۶–۱۷ ایجاد شد.

 


سوختن اردوگاه کار اجباری بلزن 

اردوگاه کار اجباری برگن ـ بلزن، یکی از بزرگترین اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی بود و تخمین زده می‌شود تنها در این اردوگاه حدود ۵۰۰۰۰ نفر کشته شده باشند. شرایط در بلزن به حدی فجیع بود که حتی پس از آزادی آن توسط نیرو‌های کانادایی و بریتانیایی نیز مردم در اثر سختی‌هایی که در مدت زندانی بودن در آنجا تحمل کرده بودند، کشته می‌شدند و شدت شیوع بیماری به حدی بود که حتی نگهبانان آلمانی آنجا نیز بیمار شده بودند. ویدیویی از شرایط فاجعه آمیز این اردوگاه را در ویدیو تابناک ببینید.

 


تحقیر زنان فرانسوی همدست آلمان‌ها

بعد از آزادی فرانسه، اعضای مقاومت شروع به انتقام جویی از افرادی کردند که در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان‌ها با آن‌ها همدستی می‌کردند. در این بین موهای زنان همدست آلمان‌ها به نشان تحقیر تراشیده شد. البته گفته می‌شود اکثر آن‌ها از سر ناچاری دست به این کار زده بودند تا خود و خانواده‌شان از گرسنگی نمیرن.د ظاهرا افرادی که این کار را کردند خود همدستان واقعی نیروهای متفقین بودند که برای دور کردن توجه از خود چنین حرکتی را آغاز کردند.

 


فاجعه سیل دریای شمال ۱۹۵۳

فاجعه سیل دریای شمالی در سال ۱۹۵۳ یک سیل عظیم بود که در اثر طوفان سنگین رخ داد و کشور‌های هلند، بلژیک، انگلستان و اسکاتلند را تحت تاثیر قرار داد. ترکیبی از مه‌کشند و طوفان اروپایی منجر به موج طوفانی شد که در اثر باد، جزر و مد بالا و فشار پایین سطح آب را در بعضی مناطق تا بیش از ۵.۶ متر بالاتر از متوسط سطح آب‌های آزاد برد. هلند که ۲۰ درصد قلمرو آن زیر متوسط سطح آب‌های آزاد است و ۵۰ درصد آن تنها یک متر از آن بالاتر است با ۱۸۳۶ تن کشته و آسیب سرتاسری به دارایی‌ها بیشترین ضربه را خورد. در مجموع ۲۵۵۱ تن در این طوفان در کشور‌های هلند، انگلستان، بلژیک و اسکاتلند کشته شدند و تعدادی نیز در کشتی‌های روی دریا جان دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
یعنی این هم سوال گزینش هست عماد مغنیه که بود؟ به ماچه هرکی بود هرطوری ترورشد ربطی به ما نداره ماباید بدونیم بچه ما اخروعاقبتش دراینده چه میشود
چرا همه ویدئو ها را بدون اینکه کلیک کنیم بطور خودکار پخش میکنید ؟ این توهین به مردم است
موشک پستی با سرعت 965 کیلومتر در ساعت 161 کیلومتر رو ظرف 22 دقیقه طی کرد؟؟؟
این خوردن حجم اینترنت است و حق الناس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل