بازدید 9790
۴

دکتر مردانی: کرونا ریشه‌کن نمی‌شود

عضو کمیته علمی ستاد کرونا با تاکید بر اینکه حتی با وجود واکسن، کرونا ریشه‌کن نمی‌شود و باز هم باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم، نسبت به برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 13 December 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در همه‌گیری کرونا، مردم تجارب ارزشمندی به دست آوردند. پس از محدودیت‌های اسفند، فروردین و ماه مبارک رمضان که مردم به خوبی از دستورالعمل‌ها تبعیت کردند، در خانه ماندند و مسافرت نرفتند، در اردیبهشت‌ماه به سمت کنترل بیماری رفتیم و مزد آن زحمات را گرفتیم و بسیاری از بخش‌های کرونا در بیمارستانها تعطیل شدند، اما همان زمان هم خیال خام بود که فکر کنیم کرونا را شکست دادیم و دیگر برایمان خطری ندارد.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم توفیقات به دست آمده، ساده‌انگاری برخی باعث شد پس از خرداد ماه آمار بیماری روند افزایشی داشته باشد و حتی این فرضیه که اعلام می‌کرد بیماری در تابستان و گرما از بین می‌رود نیز شکست خورد. ما حتی در برخی نقاط مانند استان خوزستان که گرمسیر هم هستند در این فصل با فجایعی روبرو شدیم.

مردانی با اشاره به روند رو به کاهش بیماری در حال حاضر در کشور، تاکید کرد: موارد ورودی به بیمارستان کاهش یافته است و حتی در برخی بیمارستان‌ها تعداد موارد جدید بیماری به نصف رسیده است، ولی این موضوع نباید باعث ساده‌انگاری و غفلت از نکاتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و... شود. ما فکر می‌کنیم باید این تجربه تاریخی دستیابی موقت به مدیریت بیماری در اردیبهشت ماه، الگوی ما باشد.

وی افزود: اگر واکسن کرونا در اختیار جامعه قرار گیرد با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانیم به کنترل بسیار خوب بیماری تا سال آینده امید داسته باشیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه در مورد کرونا به هیچ عنوان نمی‌توان از واژه «ریشه‌کن شدن» استفاده کرد، تصریح کرد: بیماری کنترل خواهد شد و سپس به شکل یک بیماری بومی مانند سینه‌پهلو و... درمی‌آید اما ریشه‌کن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دورهمی‌ها یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا هستند، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها ۵۰ درصد افراردی که اخیرا به کرونا مبتلا شدند شرح حالی از شرکت در دورهمی را ذکر کرده‌اند. البته سنت شب یلدا برای ما ایرانیان بسیار مهم است بنابراین هر خانواده باید در منزل خودش خوراکی‌های مخصوص این شب مانند انار، هندوانه و... را خریداری کرده و مراسم را با حضور اعضای خانواده برگزار کند. از طرفی اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلف این امکان را به ما می‌دهند که با عزیزان و بزرگ‌ترهایمان تماس تصویری برقرار کرده و دورادور این سنت حسنه را انجام دهیم. شب یلدای امسال مانند ۱۳ بدر، عید نوروز و سایر مراسمات و آیین‌ها باید متفاوت باشد و امیدواریم مردم حداکثر همکاری را برای حفظ جان خودشان با ما داشته باشند.

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به خستگی کادر درمان پس از حدود ۱۰ ماه مبارزه با کرونا در خط اول بیماری، گفت: اکنون پس از محدودیت‌های جدید و کاهش بار بیماری، بارقه‌هایی از امید و لبخند در میان کادر درمان شکل گرفته است که از مردم می‌خواهیم با کمک به ما، این لبخندها را تبدیل به اشک و یأس نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
فرافکنی نکنید به بهانه قرنطینه و کرونا مردم را در خانه ها بایکوت کردین تا نسبت به حوادث جامعه و رویدادهای پشت پرده آگاه نباشند به گرانیهای افسارگسیخته و تورم اعتراض نکنند و دارین با جریمه جیبهایتان را پر می کنید و رانتخواران چپاولگر متظاهر بتوانند با خیالی راحت به احتکار و چپاول ادامه دهند ملت عصبانیند و به چپاول غارتگران آگاه و همه شعاردهندگان و فرافکنان را می شناسند و به زودی کاخهایشان در همه جای ایران از جمله لواسانات و مشهد و حیران و ... ویران خواهند کرد.
کاش دولت مخصوصا در شهرستان دستور اکید میداد مراسمات فاتحه خوانی بصرف نهار برچیده شود واقعا عذابی برای خانواده های متوفی
اين همه قصه ندارد ..سواي بحث هايي كه اين د ك ت ر كرده ..
محدوديت تردد تا اخر هفته اول دي تمديد شود ..
مردم ما بسيار فهيم هستند ..
نكته ديگر اينكه كليه صحبتهاي اين د ك ت ر را بررسي كنيد و ضد و نقيض ها و بحث هاي غير علمي را خودتان ببينيد ..
آيا وقت آن نرسيده كه به مردم اميد تزريق كنيم و "مرگ خاموش" را با پالسهاي منفي گسترش ندهيم ..
درود بر ايران و ايراني
چرا حکومت به "آمار" جامعه به عنوان دارایی خصوصی خود نگاه می کند و هر دخل و تصرفی دلش بخواهد در آن می کند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل