بازدید 4876

گرمای دورهمی یلدا، بهانه‌ای برای جولان کرونا

نام شب یلدا را که می‌شنوی اولین چیزی که به ذهنت می‌آید گرمی دورهمی‌های این شب لذت بخش و فراموش نشدنی است، اما امسال شب نشینی‌ها و جمع شدن‌های خانوادگی در این شب می‌تواند بهانه‌ای برای جولان دوباره ویروس کرونا باشد.
کد خبر: ۱۰۲۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰ 13 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از گذشته های دور تاکنون، شب یلدا در میان قومیت های مختلف کشور با شور و حرارت و آیین های کمابیش مشابه و خاصی همراه بوده که مهمترین این آیین ها، جمع شدن اعضای خانواده و فامیل در خانه بزرگترها است.

در استان لرستان که دارای بافت طایفه ای بوده، بسیاری از آداب و سنن گذشته هنوز هم به جهت اهمیت حفظ شده و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل می شوند، آدابی که شاید نظیر آنها در کمتر جایی یافت شود.

در آداب مردم لرستان، توجه به بزرگان خانواده و جمع شدن سایر اعضا به دور آنها همواره از اهمیت خاصی برخوردار است و به نوعی بزرگترها عامل وحدت خانواده محسوب می شوند و به همین دلیل در روزهای مهم اغلب همه اعضا در خانه بزرگترها دور هم جمع می شوند و شادی دسته جمعی و شور و هیجان های شبهای مهم و به یاد ماندنی را در کنار هم در دفتر خاطرات خود ثبت می کنند.

اما امسال ویروس کرونا همه مرزهای انسانیت را در نوردیده و با تجاوز به حریم هرآنچه مهربانی و سنت های نیک به جای مانده از پیشینیان هست برای اولین بار اجازه نمی دهد تا مردم با صله ارحام و رفتن به منزل بزرگان قوم و فامیل خود علاوه بر احترام به بزرگترها و شادی دل آنان، سنت نیک دورهمی های یلدا را پاس دارند.

امسال احیای سنت دورهمی های یلدا می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای بزرگترهای خانواده و فامیل و سایر اعضا به همراه داشته باشد بنابراین به جهت حفظ سلامت عزیزان خود لازم است که تغییری ضروری در آداب ها و شب نشینی های بلندترین شب سال داشته باشیم.

شاید برای همه سخت باشد که شب یلدای امسال را در تنهایی و بدون حضور اعضای خانواده برگزار کنند اما اگر به این مسئله فکر کنیم که دورهمی ها می تواند به بیماری و بعضا مرگ برخی افراد خانواده منجر شود هرگز حاضر نخواهیم شد برای یک شب لذت با هم بودن، بیماری و مرگ را برای عزیزان خود به ارمغان بیاوریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سلسله در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه رفتار ویروس کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی با رفتار افراد جامعه دارد، اظهار داشت: هر زمان که مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از تجمعات و مراسمات شادی و عزا دوری می کنند، به رفتار بهتری در کنترل ویروس می رسیم و بالعکس هر زمان که مردم توصیه ها را جدی نگرفته و پروتکل ها را رعایت نمی کنند مجددا تعداد مبتلایان افزایش می یابد.

دکتر حمزه حسنی با اشاره به اینکه قبل از اعمال محدودیت های فعالیت مشاغل و منع عبور و مرور به شهرهای با وضعیت قرمز، ۹۰ درصد تخت های بیمارستان متعلق به بیماران کرونایی بود، عنوان کرد: با اعمال محدودیت ها و رعایت شهروندان، اکنون یک ششم از تخت های بیمارستان مختص بیماران کرونایی است.

وی با تاکید بر پرهیز مردم از دورهمی های شب یلدا، گفت: گرچه وضعیت شهرستان از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرده است اما این وضعیت در صورت عدم رعایت مردم می تواند فورا تغییر کند و عواقب جبران ناپذیری به بار آورد.

دورهمی های یلدا می تواند وضعیت قرمز را به شهرستان بازگرداند

سرپرست فرمانداری سلسله نیز گفت: دورهمی های یلدا و غفلت از پایبندی به پروتکل های بهداشتی می تواند وضعیت شهرستان را از نارنجی به قرمز تغییر دهد.

افشین ترکارانی، با اشاره به وضعیت نارنجی شهرستان سلسله و شکننده بودن این وضعیت، اظهار داشت: ما این تجربه را در اردیبهشت ماه سال جاری داشتیم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه با اینکه با اعمال محدودیت ها به وضعیت مناسبی در کنترل ویروس رسیده بودیم اما عدم پایبندی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور در تجمعات و بازدید آنها از مناطق گردشگری باعث شد پیک دوم شیوع مجدد ویروس در شهرستان اوج گیرد.

ترکارانی با اشاره به محدودیت های اعمال شده فعالیت مشاغل در دو هفته اخیر، عنوان کرد: پس از اعمال محدودیت های فعالیت مشاغل دسته یک نتیجه خوبی گرفتیم و وضعیت شهرستان از قرمز به نارنجی تغییر کرد و همین باعث شد که تعداد مراجعه و بستری و کرونا مثبت های شهرستان کاهش یابد.

سرپرست فرمانداری سلسله با تاکید بر اینکه دورهمی های شب یلدا و عدم پایبندی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند وضعیت شهرستان را دوباره قرمز کند، خاطرنشان کرد: انتظار می رود که شهروندان همراهی و همکاری خوبی در پرهیز از دورهمی های این شب و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را با ستاد مدیریت کرونا به منظور کنترل ویروس داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار