بازدید 5023
اقتصاد در گذر زمان

از «تولد گونار میردال اقتصاددان برنده جایزه نوبل» تا «توافق بر سر کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه نفت روزانه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵ 05 December 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 آذر 1277، گونار میردال، اقتصاددان، جامعه‌شناس و سیاستمدار اهل سوئد که در سال ۱۹۷۴ به همراه فریدریش آوگوست فون هایک اقتصاددان اتریشی موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد، در این روز به دنیا آمد.

15 آذر 1306، متن پیشنهادی دولت راجع به چگونگی توزیع برق در کشور تحت نام «پیش نویس تعمیم روشنایی در ایران» در 19 ماده برای تصویب به مجلس شورای ملی تحویل داده شد.

15 آذر 1379، مديركل روابط خارجي كميسيون اروپا اعلام كرد اروپا به منظور تأمين نياز خود به گاز از طرح انتقال گاز ايران به اروپا و تبديل ايران به كريدور انتقال گاز آسياي ميانه و خليج فارس به اين قاره حمايت مي كند.

15 آذر 1393، علی طیب نیا وزیر اقتصاد از کشف فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور خبر داد.

15 آذر 1394، امیر خجسته نماینده مجلس و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به موضوع انتقال پایتخت گفت: شهرهای نامزد پایتخت شدن همدان، خمین، سمنان و پرند بوده و مجلس برای تعیین تکلیف این مساله به دولت دو سال مهلت داده است.

15 آذر 1395، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: از ۳۹۷ مدیر با دریافت‌ های نامتعارف، ۳۸۷ نفر اقدامات لازم را برای استرداد اضافه دریافتی خود انجام داده ‌اند و تنها ۱۰ نفر از این کار امتناع کرده ‌اند.

15 آذر 1397، اوپک بعد از دو روز مذاکرات فشرده توانست در نشست مشترک خود با کشورهای غیرعضو این سازمان به توافقی برای کاهش تولید دست یابد. بین کشورهای عضو، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق معاف شده‌اند. بر این اساس، مجموع تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۹ به مدت ۶ ماه نسبت به سطح تولید ماه اکتبر سال جاری ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. سهم یازده عضو اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه و سهم ۱۰ کشور غیرعضو ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان