بازدید 5868
اقتصاد در گذر زمان

از «تقدیم لایحه قرضه از بانک شاهی به مجلس» تا «بازداشت پسر یک وزیر سابق به‌دلیل مسائل مالی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 02 December 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

12 آذر 1289، صنیع ‌الدوله وزیر مالیه لایحه قرضه از بانک شاهی را به مجلس تقدیم کرد. مجلس نیز درخواست کرد که برنامه مخارج به لایحه ضمیمه شود.

12 آذر 1311، شرکت نفت انگلیس و ایران اقدام ایران مبنی بر لغو قرارداد دارسی را غیرقانونی تلقی کرد و درخواست نمود دولت ایران از تصمیم خود صرف ‌نظر کند.

12 آذر 1332، نمايندگان صندوق بين‌ المللي پول وارد ايران شدند.

12 آذر 1334، کار ساخت کارخانه سیمان دورود به یک شرکت انگلیسی سپرده شد.

12 آذر 1339، به دنبال سفر شریف امامی به کابل یک قرارداد فروش مواد نفتی میان دو کشور امضا شد. همچنین در این روز، دولت دویست هزار تن از آمریکا گندم خرید.

12 آذر 1344، دکتر فرهنگ مهر معاون نخست‌ وزیر به مدیریت عامل شرکت سهامی بیمه ایران منصوب شد.

12 آذر 1345، نیروگاه برق حرارتی شهر تبریز که از شوروی خریده شده بود در تبریز نصب و راه ‌اندازی شد. همچنین در این روز، براساس نتایج سرشماری، جمعیت ایران ۲۵ میلیون و ۷۸۹ هزار نفر اعلام شد.

12 آذر 1346، کارخانه عظیم لوله ‌سازی اهواز گشایش یافت. همچنین در این روز، ایتالیا یک هیات ۲۰ نفری از صاحبان صنایع را برای سرمایه‌گذاری به ایران فرستاد.

12 آذر 1347، بانک عمران دویست میلیون تومان به دانشگاه شیراز وام داد تا برای استادان خانه بسازد.

12 آذر 1353، وزیر نفت و معادن مصر وارد تهران شد.

12 آذر 1390، واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد که ذخایر ایران به جز طلا در سال‌جاری افزایش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری خواهد داشت.

12 آذر 1391، معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ممنوع الخروج شدن حدود ۱۳ هزار بدهکار بانکی در ۶ ماه نخست سال 91 خبر داد و گفت: در این مدت از سه هزار و ۸۵۴ نفر رفع ممنوعیت شده است.

12 آذر 1392، گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌الملل در مورد فساد اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف در سال ٢٠١٣ منتشر شد. این گزارش نشان می‌‎‏‌داد که در میان ١٧٧ کشور مورد بررسی، کشورهای دانمارک، نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سنگاپور، سوئیس، هلند، استرالیا و کانادا رده‌های یک تا ده سالم‌ترین کشورهای جهان را در اختیار گرفتند. در این رتبه‌بندی، ایران با کسب ۲۵ امتیاز، یکصد و چهل و چهارمین کشور از نظر فساد اقتصادی و اداری معرفی شد.

12 آذر 1393، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که آستان قدس رضوی موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است.

12 آذر 1396، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حکمی «علی اکبر اولیا» را به سمت رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران منصوب کرد.

12 آذر 1397، جلسه فوق‌العاده هیات وزیران با موضوع بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور تشکیل شد. در این جلسات، تبصره‌های پیشنهادی ارقام کلان و ویژگی‌های بودجه مورد بحث و تبادل‌نظر اعضا قرار گرفت و لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به تصویب رسید.

12 آذر 1398، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران، بازداشت پسر یک وزیر سابق به‌دلیل مسائل مالی را تایید کرد و ضمن تایید بازداشت عبدالرضا داوری، گفت او اتهامات متعددی دارد. سخنگوى قوه قضائیه در پاسخ به سوالى درباره اینکه عبدالرضا داورى، مشاور رسانه‌اى آقاى احمدی‌نژاد به اتهام ارتباط با کانال آمدنیوز دستگیر شده، گفت: بازداشت این فرد را تایید مى‌کنیم و اتهامات متعددى دارد. موضوع ارتباط با این شبکه یکى از مواردى است که در مورد وی مطرح است و پرونده هنوز تحقیقات مقدماتى خود را طى مى‌کند.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر