بازدید 7672

نشست گروه ۲۰ زیر سایه انتقاد‌های حقوق بشری به ریاض

نشست مجازی سران گروه ۲۰ که امروز به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد زیر سایه انتقادات سنگین گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۱۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 21 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری د. پ. آ آلمان، کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان امروز شنبه در بیانیه‌ای از ادامه یافتن "محدودیت‌ها و سرکوب ها" در عربستان انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان "نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در پادشاهی عربستان سعودی ابراز داشت".

این کمیته با توصیف عربستان به جایی که "اصلاحات اجتماعی بصورت گزینشی انجام می‌گیرد" اضافه می‌کند که "حقوق زنان در عربستان صرفا آزادسازی‌های محدودی دارد. مضاف براینکه فشار‌های اقتصادی زیادی بر آن‌ها اعمال شده است".

کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان دربیانیه خود "محدودیت‌های سیاسی و پیگرد قانونی مخالفانی که خواستار حمایت از حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک هستند" را هم مورد انتقاد قرار داد.

موضع کمیته حقوق بشری پارلمانی آلمان که با انتشار بیانیه‌ای بیان شد، چند روز قبل از برگزاری اجلاس "گروه ۲۰" به ریاست عربستان سعودی صورت گرفت. ریاستی که البته با انتقادات گسترده نهاد‌های حقوق بشری به دلیل "سابقه ریاض در زمینه حقوق بشر" همراه شد.

در همین رهگذر "لجین الهذلول" فعال زن حقوق بشر سعودی که از سال ۲۰۱۸ زندانی است اعضای نشست گروه ۲۰ را ترغیب کرد تا مقامات سعودی را برای آزادی فعالان سعودی بازداشت شده تحت فشار قرار دهند.

"لینا الهذلول" خواهر لجین به خبرگزاری "فرانس پرس" گفت که "خواهرش در زندان مورد آزار جنسی قرار گرفته و از یک ماه پیش تاکنون که اعتصاب غذا کرده خبری از وی در دست نیست".

الهذلول اردیبهشت ماه سال ۲۰۱۸ همراه با چند زن عربستانی دیگر در ماجرای تلاش برای گرفتن حق رانندگی زنان و پایان نظام سلطه مردان بر زنان در عربستان بازداشت شد. آن‌ها در حالی بیش از دوسال در بازداشت بسر می‌برند که بن سلمان از اوایل سال ۲۰۱۸ اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. رسانه‌های محلی دلیل این دستگیری را "فراتر رفتن از ثبات مذهبی و ملی" و "ارتباط با اشخاص مشکوک خارجی" اعلام کردند. اما هیچگاه نامی از آن اشخاص مشکوک منتشر نشد.

عربستان سعودی دو سال پس از قتل روزنامه نگار منتقد "جمال خاشقچی" که با دخالت مستقیم ولیعهدش صورت گرفت، از ریاست خود در نشست گروه ۲۰ جهت تلاش برای بهبود چهره خود در صحنه بین المللی و جستجوی سرمایه گذاری خارجی بهره برداری می‌کند. ریاض بار‌ها شکنجه فعالان حقوق بشری را انکار کرده است.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است درحالی امروز و فردا به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی عربستان برگزار شود که این کشور اولین کشور عربی است که این اجلاس را میزبانی می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان