بازدید 16293
به دنبال انتقادات روز گذشته وزیر بهداشت؛

معاون تحقیقات وزارت بهداشت استعفا کرد

به دنبال صحبت‌ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا کرد.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ 21 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رضا ملک زاده ضمن تائید اینکه نامه استعفای خود را به وزیر بهداشت ارائه کرده است، متنی در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار داد که در قالب آن به انتقادات روز گذشته سعید نمکی پاسخ داده شده است.

در بخشی از متن استعفا رضا ملک زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» آمده است:

«اظهارات اخیر جنابعالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعا‌هایی همچون: "۹۸ درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود" و طرح سوالاتی "مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟ " چنان بی پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرز‌های کشور، که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیارد‌ها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته اند؛ چرا که همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل ناپذیر خود، علی رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست‌های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری‌های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت‌های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده اند و اسناد آن‌ها موجود و منتشر شده است.»

ملک زاده در بخشی از متن استعفا خود مدعی شده است: «اصولا کسانی می‌توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند. در خوشبینانه‌ترین تصور ممکن، می‌توان گفت اظهارات و هجمه شما به تحقیقات علوم پزشکی و تلاش‌های شبانه روزی شمار زیادی از محققان بی ادعا و سختکوش این عرصه که در سخت‌ترین شرایط تحریم و فشار‌های بین المللی و با وجود سهم ناچیز بودجه تحقیقات پزشکی - کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی! – دستاورد‌های بسیار موثر و کاربردی را ارائه کرده اند، می‌تواند ناشی از عدم شناخت شما از عرصه تحقیقات به طور کلی و پیشرفت‌های علوم پزشکی در ایران به طور خاص باشد.»

وی در بخش دیگری از این نامه با بیان اینکه تمام دولت‌ها در ایران پژوهش را یک تجمل دیده اند نه یک ضرورت، اظهار کرده است: «عجیب است که در کسوت وزیر بهداشت هنوز مطلع نیستید که اگر تمام دنیا منابع عظیم مالی به تحقیقات پزشکی اختصاص داده اند و انتظار گره گشایی از مشکلات نظام سلامت خود داشته اند، تمام دولت‌ها در ایران با دید تجملی بودن پژوهش، هرگز بیش از نیم درصد بودجه ناخالص ملی را به بخش تحقیقات اختصاص نداده اند. در این بین، تحقیقات علوم پزشکی با وجود سهم ۳۰ درصدی در تولید علم و سهم ۲۸ درصدی در تولید مقالات پراستناد ایران، تنها سه صدم درصد بودجه تحقیقات کشور را از آن خود کرده است.

علی رغم این بی مهری‌ها و ناآگاهی‌ها از اهمیت پژوهش و تمام تنگنا‌های سخت بودجه‌ای و تحریم‌های ظالمانه بین المللی طی بیش از چهل سال علیه ملت ایران، تحقیقات علوم پزشکی بویژه طی نزدیک به ۸ سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های بسیار بزرگ و توسعه بی سابقه زیرساخت‌های تحقیقاتی بوده است که گزارش کامل آن‌ها بار‌ها منتشر شده است و خوب بود که در آن‌ها مداقه‌ای می‌کردید.»

به گزارش ایسنا؛ روز گذشته دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و آموزش پزشکی، در جلسه ستاد دانشگاهی کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در تالار رویش این دانشگاه برگزار شد، انتقاداتی را نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت مطرح کرده و اظهار کرد: ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.

وزیر بهداشت همچنین در این جلسه تاکید کرد: متاسفانه برخی اساتید برای اینکه نامشان در مقالات چاپ شود و یا اول قرار بگیرد، بحث می‌کنند. بنده یک معلم دانشگاه هستم که سابقه معاون وزیر، رییس دانشگاه و دیگر سوابق اجرایی را داشته ام، اما فقط در مقالاتی که خودم کار کرده ام نامی از بنده وجود دارد و در مقالات دانشجویان به عنوان استاد راهنما، این اجازه را نمی‌دهم.

نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین عنوان کرد: معتقدم تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت در کشور نداریم و، اما تا زمانی که تحقیقات کشور، مقاله محور باشد و ارتقای اساتید، مبتنی بر این مقالات می‌شود، تحقیقات راهگشای مشکلات کشور نخواهد بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات، بهره‌ای ببرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۹
با سلام
بنده به عنوان کسی گه 28 سال در عرصه وزارت بهداشت بوده ام به خودم از داشتن چنین وزیری اولین بار است که میبالم.آنچه که وزیر فرمودند عین واقعیت در بخش تحقیقات در دانشگاههای علوم پزشکی میباشد. مراکز تحقیقاتی مرکز استخدام بستگان و فامیل برای انجام کارهایی مانند ترجمه کپی و نوشتن مقاله به جهت ارتقا رتبه پزشکان عزیز شده. صرف داشتن هزاران مقاله چه سودی برای این مملکت داشته وقتی کاربردی نبوده. شما میدانید که اگر بالاترین تحقیقات را هم داشته باشید مجبوریت اسم پزشکان را بیاورید تا معاونت پژوهشی کار شما را قبول نماید. چرا اجازه نمیدهند که در دانشگاهها نوشتن پایان نامه ازحالت اجبار بیرون بیاید.؟سالهاست در بیمارستانهای مختلف نیمی از ساختمانهای بیمارستان که باید صرف بیماران شود توسط مراکزتحقیقاتی که هیچ بازده عملی نداشته اند اشغال شده و میلیاردها پول بیت ال مال صرف خرج ارتقا رتبه پزشکانی میشود که خیلی اوقات خودشان در جریان مقالاتی که اسمشان در آن هست نیستند
چرا ناراحت شده خب درسته دیگه محقق واقعی نداریم تو ایران یه واکسن ایرانی نداریم حتی برای یک بیماری نتونستن دارو بسازن حتی استامینوفن هم از یافته های خارجی هاست که ما داریم از روش میسازیم چی ساختیم با ادعای تمدن چند هزار ساله
تابناک طرفداران طب سنتی و روغن بنفشه در تو هم نفوذ کردن؟یک‌کلمه در مورد حرفهایی که از طب سنتی زده نگفتی
احسنت تحقیقات در کشور سالهاست ک مقاله در مقاله اندر مقاله است هیچ کدام کاربردی نیست ن تنها پزشکی بلکه در سایر رشته ها هم همینطوره
متاسفانه کادر مدیریت اکثر دانشگاه های پزشکی از نیرو هایی استفاده شده که صلاحیت آن پست را ندارن و به خیال خودشان بهترین رفتار و‌منش مدیریتی را دارند. و مدیر بالاتر از اینها خلق نشد و سیستم پزشکی ایران شاهد ظهور بیسوادانی بوده و هستیم که لطمه بزرگی به سیستم سلامت می زنند باید نگران شد
سلام
در دوره هشت ساله نشستن این استاد ممتاز برحسته در مسند تحقیقات کشور، بی اخلاقی، تقلب، داده سازی و دروغ و نفاق فضای کل محیط وزارتخانه و دانشگاه ها را فرا گرفت و معیار ارتقائ و ترقی افراد و دانشگاه ها پیشتاز بودن در این عرصه بر اساس تفلب بیشتر و مکر و فریب بود.
منابع پژوهشی هه خویشان و دوستان و کسانی تعلق گرفت که منافع فردی و گروهی را تأمین میکردند نه مصالح سازمانی و ملی
ایشا بی اخلاقی را در فضای علمی کشور نهادینه نمودند.
کدام استاد راهنمای خردمند اجازه نمیده نام وی در مقاله پایان نامه تحت راهنمایی خویش درج شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
خیلی از اشاتید دانشگاه پست های اجرایی میگیرن و مجبور میشن دانشجوشون را به امان خدا بسپارن. دکتر نمکی زمانی که وزیر شد دانشجو داشته ولی اون دانشجو را رها کرده. و ازش توقع مقاله نباید داشته. فهم این مساله سخته؟
* در آلمان بيش از 70 درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند و در آمريكا و هند ۴۰ تا ۵۰ درصد اما در ايران تنها ۹ درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند. * ايران از نظر غناي گياهي و تنوع زيستي داراي ۱۱ اقليم از ۱۳ اقليم شناخته شده جهاني است. * تعداد گونه‌هاي گياهي ايران حدود 8 هزار گونه است كه از نظر تنوع گونه‌اي حداقل دو برابر قاره اروپاست * بيش از 2 هزار و 300 گونه از گياهان كشور داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌اي و آرايشي ـ بهداشتي هستند * هزار و 728 گونه از اين گياهان منحصراً در سرزمين ايران رويش كرده و به عنوان يك ظرفيت انحصاري در كشور محسوب مي‌شوند. * حجـم تجـارت جهاني گياهان دارويـي در سـال ۱۹۹۶، ۶۰ ميليارد دلار و در سال ۲۰۱۰، ۱۰۰ ميليارد دلار و بر اساس پيش‌بيني بانك جهاني در سال ۲۰۵۰ گردش مالي و تجارت جهاني متمركز و مبتني بر گياهان دارويي و داروهاي گياهي به حدود ۵ هزار ميليارد دلار خواهد رسيد. * در حال حاضر مواد اوليه بسياري از داروهاي با منشا گياهي كه در آلمان تهيه مي‌شود ايراني است.
این نامه سرگشاده و رسمی هستش. لطفا تمام نامه را در سایت بگذارید تا ببینیم در آن بخشی که شما حذف کردید چه نوشته شده ... شاید مهم باشد
تمام صحبت های وزیر درست است به اصطلاح اساتید فقط دنبال اسم اول مقاله هستند تحقیقات در ایزان فقط جمع کردن مقاله یا ترجمه فلان کتاب یا ... است تا فرد سریع بشود استادیار و دانشیار و استاد
تازه کارمندانی را استخدام میکنند تا برایشان کتاب ترجمه کنند و مقاله بنویسند تا انها بشوند دانشمند
درود بر این وزیر که تابوهای وزارت بهداشت را شکست .
البته فقط در وزارت بهداشت این مصداقها وجود ندارد در نهادی چون جهاد دانشگاهی هم که به موازات دولت کار میکند و منابع را اتلاف میکند همین است پژوهشگاه هایی همچون رویان که گنده اش کردن و خروجی ندارد جز صرف پول به جیب مدیران شان از همین دست نمومنه ها است.
اتفاقا هرکسی که درباره موضوع پژوهش و انتشار مقالات پزشکی کمی اطلاعات داشته باشه، مطمئنا حرف نمکی را تایید میکنه.
دکتر نمکی راست میگه تا تحقیقات درست انجام نشه نمیشه اطلاعات درستی هم در این زمینه بدست اورد
دکتر ملک زاده هم راست میگه بودجه میخواد هر کاری
مشکل از دولت که اهمیت تحقیقات و بودجه در این زمینه را نمیدونه.
دکتر نمکی هم برای حفظ اعتبار خودش باید استعفا بده یا بودجه بگیره و درست تقسیم کنه
به عنوان یک محقق در حیطه علوم پزشکی حرف های وزیر بهداشت را بیشتر به واقعیت نزدیک می دانم. متاسفانه جهت دهی بخش تحقیقات در ایران به هیچ وجه درست نیست. حالا این ایراد در سیاست کلان کشور هست یا ایراد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بماند اما بخش عظیمی از توان محققین در حوزه بهداشت به تولید مقالات بی محتوی، کم مختوی و فاقد خروجی ملموس تلف می شود. شما همین الان به سایت علم سنجی وزارت بهداشت مراجعه کنید می بینید که رتبه بندی ها براساس مقاله انجام می گیرد نه کیفیت تولید علم. الان رقابت محققین در حوزه بهداشت بر سر تولید تعداد مقالات بیشتر است و بس
بنده دکتری مهندسی از دانشگاه تهران هستم و با گفته وزیر محترم کاملا موافقم. تا وقتی که تحقیقات کشور در زمینه های مختلف فقط در جهت چاپ و انتشار مقالات ISI و ارتقای اساتید محترم دانشگاه باشد و بسیاری از نتایج انها، در جهت رفع نیازمندی های کشور و اثر بخشی مستقیم در زندگی مردم و بهبود کیفیت نباشد، همین مشکلات لاینحل باقی می مانند.
نمکی وزیری نا کارآمد و بحران امروز ناشی از بی توجهی ایشان است ایشان بیشتر سعی می کنند در رسانه ها وانمود کنند که سخت در تلاش هستند
این جمله را دقت بفرمایید
"اصولا کسانی می‌توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند"
پوشیده نیست که چنابعالی در زمره یک درصد محققین برتر دنیا قرار دارید و بالاترین میزان اندیس h را بین محققین حوزه بهداشت دارید اما بد نیست به این سوال جزئی پاسخ دهید.
چگونه تعداد مقالات چاپ شده شما در هر سال چندین برابر مقالات چاپ شده محققین برجسته دنیا و حتی برندگان جایزه نوبل است در حالی است که اصولا انجام هر مطالعه علمی درست و اصولی کاری طاقت فرسا بوده و بسیار زمان بر است . چگونه علاوه بر داشتن وظیفه معاونت در یک وزارت خانه بزرگ که اصولا وقت آن چنانی برای تحقیق برای شما نمی گذارد این تعداد مقاله را مدیریت و به سرانجام می رسانید و در نهایت این خیل عظیم مقالات چه فایده ای برای عوام داشته اند؟
آقای ملک زاده فکر می کنم هرچه کمتر این ظرف متعفن را هم بزنید بهتر باشد. شما بهتر میدانید که تحقیقات در حوزه بهداشت با مدیریت نادرست به حاشیه کشانده شده است. امروز اساتید بسیار زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارند که اصولا نامشان در مطالعات وارد می شود اما حتی نمیدانند موضوع مطالعه چیست؟ نمی دانند آن تحقیق چگونه و کجا انجام شده است
نظر دکتر نمکی کاملا درست است و اقای دکتر ملک زاده به جای اتهام زدن و بهانه اوردن بگوید که با همه مشکلات و بهانه هایی که می اورد چه مشکلی را از نظام سلامت حل کرده است؟
من بعنوان یک دانشجو در حوزه وزارت بهداشت موضع گیری وزیر را به حقیقت نزدیک تر میدانم...متاسفانه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت دارای مشکلات فراوانی بود که باید با یک فرد محقق غیر پزشک و جوان جایگزین شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر