بازدید 22019
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / بزرگ‌ترین حمله نظامی به لندن / سرنوشت ضریح ائمه بقیع / نطق جیمی کارتر پس از شکست عملیات پنجه عقاب

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸ 20 November 2020

تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / بزرگ‌ترین حمله نظامی به لندن

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

سرنوشت ضریح ائمه بقیع

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبرستان بقیع به عنوان مهم ترین قبرستان اسلام و محل دفن ۴ امام شیعیان به دست وهابیون تخریب شد، «پنجره های بهشت» روایتی موجز از سرنوشت ضریح نصب شده بر روی قبور ائمه بقیع علیهم السلام است که چگونه در اصفهان ساخته شد و به چه شکلی به مدینه حمل و در نهایت به چه دلیل تخریب شد... .

 


نطق جیمی کارتر پس از شکست عملیات پنجه عقاب

پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، آمریکا مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی برای رهایی کارکنانش و تبعه هایش در ایران داشت، اما وقتی از آزادسازی با مذاکره ناامید شدند، یک عملیات نظامی تحت عنوان «عملیات پنجه عقاب / Operation Eagle Claw» را برنامه ریزی کردند که در ایران به عنوان عملیات طبس شناخته می‌شود. این عملیات در دوره ریاست جمهوری جیمز ارل کارتر معروف به جیمی کارتر طراحی و در ۲۵ آوریل ۱۹۸۰ برابر با پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ مرحله اولش در صحرای طبس پیاده سازی شد. نیرو‌های ویژه آمریکایی با هواپیما به صحرای طبس منتقل شدند، تا از آنجا با هلی کوپتر به ورزشگاه شیرودی منتقل شوند و در نهایت از آنجا به سفارت آمریکا حمله کنند و گروگان‌ها را با خود به طبس و سپس ناو‌های آمریکایی در منطقه منتقل کنند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران، یکی از بالگرد‌ها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و بناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد. شش هواپیما و شش بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده، بدون متوجه شدن نیرو‌های نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگرد‌ها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده، سه فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیرو‌ها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیما‌ها و بالگرد‌ها توفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیرو‌های آمریکایی در آتش سوخته و باقی‌مانده نیرو‌ها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات کامل شکست می‌خورد. آنچه اکنون با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید، نطق کارتر پس از علنی شدن این شکست است.

 

 

تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی

لئو تولستوی نویسنده نامی روسیه و خالق آثار ارزشمندی، چون جنگ و صلح و آنا کارنینا در سال ۱۸۲۸ در یاسنایا پالیانا به دنیا آمد و ۸۲ سال بعد در ۱۹۱۰ همانجا چشم از دنیا فرو بست. او چه در زمان حیات و چه تا کنون جز برترین نویسندگان ادبی روسیه و دنیا به شمار می‌رود. پس از تلاش‌های بسیار و نوشتن کتب ارزشمند، علیرغم شهرت جهانی، نا امید از بهبود وضعیت اجتماع در حالی که زیر فشار حکومت و کلیسای ارتدکس بود و با همسر خود نیز اختلاف داشت در آخرین روز‌های حیات خود، همسر خود را ترک و به‌سوی جنوب روسیه سفر کرد. این آخرین سفر تولستوی در هفتم نوامبر ۱۹۱۰ در ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو به پایان رسید. دو روز بعد، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

 


متفقین در خلیج توکیو

در پایان جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین وارد توکیو شدند تا هم به جنگ پایان داده و هم سربازان اسیر شده خود را نجات دهند. لحظات نجات این سربازان را تماشا کنید.

 


بزرگ‌ترین حمله نظامی به لندن

بلیتس که از کلمه بلیتسکریگ به معنای جنگ برق آساست می‌آید، توسط رسانه‌های بریتانایی برای توصیف حملات هوایی آلمان علیه بریتانیا استفاده می‌شد. هدف این حملات شهر‌های بریتانیا در سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱ بود که سعی داشت با اعمال فشار اقتصادی برای نابودی توان جنگی بریتانیا آن کشور را مجبور به تسلیم شدن کند. از هفتم سپتامبر ۱۹۴۰ کمی بیش از یک سال پس از شروع جنگ لندن توسط نیروی هوایی آلمان سیستماتیک بمب‌باران شد. این بمب‌باران به مدت ۵۶ روز از ۵۷ روز بعد از این تاریخ به مدت پیاپی ادامه داشت. بیش از یک میلیون خانه در لندن نابود شد یا آسیب دید و بیش از ۴۰۰۰۰ غیر نظامی که تقریبا نیمی از آن‌ها در پایتخت بودند کشته شدند.

 


لندن زیر بمب‌باران نازی‌ها

در دوران جنگ جهانی دوم آلمان با موشک وی-۱ و در ادامه وی-۲ ضربات سنگینی به متفقین زد، به ویژه لندن که بمب‌باران وسیع آن با بمب‌افکن و موشک خرابی‌های بسیاری به جای گذاشت. در این ویدیو اقدامات اهالی این شهر برای مقابله با این تهدید ناجوانمردانه که نظامی و غیرنظامی نمی‌شناخت دیده می‌شود. ساخت پناهگاه‌های زیرزمینی وسیع، دیدبان‌های شناسایی بمب‌افکن همچنین خارج کردن بچه‌ها از محدوده خطر از جمله این اقدامات بود.


شورش‌های روز می در ژاپن

دوران پس از جنگ جهانی دوم و اشغال کشورهای محور توسط نیروهای متفقین جنگ سرد آغاز شد، که در آن دو دیدگاه سیاسی و اقتصادی کاپیتالیسم و کمونیسم برای بدست آوردن بیشترین میزان حامی و طرفدار با هم درگیر بودند. ژاپن نیز از این درگیری‌ها در امان نبود. جشن روز می، جشن بهاری است که در نیمکره شمالی زمین و در روز اول ماه می برگزار می‌شود در قرن نوزدهم این روز به عنوان روز جهانی کارگر انتخاب شد و این روز همیشه روز حساسی برای جنبش‌های کارگری و بهانه شورش‌های بسیاری در سرتاسر دنیا از جمله ژاپن شده است. در این ویدیو شورش روز می ژاپن که توسط کمونیست‌ها آغاز شد، چند سال پس از پایان جنگ جهانی دوم را ببینید.

 


دلیل دیوانگی کلاهدوز دیوانه

کلاهدوز دیوانه، یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های داستان آلیس در سرزمین عجایب است، شخصیتی نامتعادل که مانند بچه‌ها لحظه‌ای شاد و لحظه‌ای عصبانی است. اما شکل‌گیری این شخصیت در رمان معروف آلیس در سرزمین عجایب بی ارتباط به شرایط تاریخی زمان نگارش آن نیست. لوئیس کارل، نویسنده این اثر در نزدیکی استاکپورت بزرگ شده بود؛ جایی که شغل اکثر مردم کلاه دوزی بود و دیدن کلاه‌دوزهای آشفته چیزی غیر عادی به حساب نمی‌آمد. در آن زمان برای ساختن کلاه از نمد استفاده می‌شد و در روند جدا کردن خز از پوست برای درست کردن نمد از نیترات جیوه استفاده می‌شد و آشفتگی روحی کلاه دوزها در اثر مسمومیت با جیوه بود. جزئیات بیشتر را در این ویدیو ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
سلام تصاویر گردوها بیشتر اعصاب خرد کنه وسط خبر تا تبلیغ
آلمان خواسته یا ناخواسته انتقام مال و جان میلیونها انسان که توسط بریتانیای کبیر دوشیده شده و به فلاکت افتاده بودند (مثلا کشته شدگان و رنج دیده گان قحطی بزرگ در ایران) را از آنها گرفت. هیچ ظالمی از انتقام خداوند در امان نیست.
چرا همه ویدیوها با هم پلی میشه ؟
خیلی اعصاب خورد کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان