بازدید 20062
۹

مازیچال؛ دهکده‌ای بر فراز ابر‌ها

مازیچال نام منطقه‌ای در کلاردشت مازندران است که طبیعتی بی‌نظیر شامل اقیانوس ابر، جنگل بلوط و چشم‌اندازی وسیع از جنگل و دشت دارد.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 19 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مازیچال به لحاظ جغرافیایی در استان مازندران و در فاصله‌ی کوتاهی از شهر کلاردشت قرار گرفته است. اگر قصد سفر به مازیچال را دارید و از تهران به به این منطقه عزیمت می‌کنید، حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

این منطقه دشتی وسیع در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریاست. برای سفر به مازیچال بعد از کلاردشت باید از جاده‌ی مرزن‌آباد عبور و سپس مسیر عباس‌آباد را انتخاب کنید.

بعد از ایست نگهبانی محیط زیست به یک دوراهی می‌رسید. یک راه به روستا ختم می‌شود و راه دیگر به دشتی با اقیانوس ابر‌ها می‌رسد.

روستای مازیچال حدود یک ساعت با کلاردشت و یک ساعت و نیم با عباس‌آباد فاصله دارد. از تهران تا مازیچال حدود پنج ساعت راه است.

مازیچال کجاست؟

مازیچال نام منطقه‌ای در کلاردشت مازندران است که طبیعتی بی‌نظیر شامل اقیانوس ابر، جنگل بلوط و چشم‌اندازی وسیع از جنگل و دشت دارد. مازیچال از نظر لغوی از ترکیب دو کلمه‌ی «ماز» یا «مازی» و «چال» تشکیل شده. «ماز» به معنی بلوط و «چال» به معنای گودال است. این منطقه به دلیل داشتن انبوهی از درختان بلوط، مازیچال نام‌گذاری شده است.

شاید واژه‌ی اقیانوس ابر به گوشتان خورده باشد. یکی از ویژگی‌های دهکده‌ی مازیچال، مشرف بودن به اقیانوس ابر است که این منطقه را به جایی بکر و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند.

این دهکده در منطقه‌ای با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در شرایط جوی خاص از اینجا می‌توانید اقیانوسی از ابر‌ها را از بالا ببینید. پدیده‌ای که تصاویری بکر و دیدنی در برابر چشمانتان قرار می‌دهد.

البته در این منطقه گاهی هم خبری از ابر‌ها نیست. حتی در این شرایط هم منظره‌ای وسیع از چالوس تا رامسر را مشاهده کنید.

از دیگر ویژگی‌های این منطقه داشتن آب و هوای بی‌نظیر است. حتی وسط تابستان هم شب‌ها سرد می‌شود و اغلب انبوهی از ابر‌ها بخشی از طبیعت را سفیدپوش کرده است.

نبود آب لوله‌کشی، برق و گاز اگرچه زندگی را برای ساکنان این منطقه سخت کرده، اما باعث شده تا این بخش از سرزمین شمال ایران منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

بهترین زمان سفر به مازیچال

مازیچال کلاردشت از آن مناطقی است که هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در هر فصلی از سال می‌توان چهره‌ی تازه‌ای از این منطقه را دید.

در فصل بهار و تابستان این منطقه پر از گل‌های خاص و درختان پوشیده از برگ‌های سبز و طبیعتی عجیب و بکر است.

در فصل پاییز تصویری رنگارنگ از جاده‌ای جنگلی می‌بینید و در نهایت به دهکده‌ی مازیچال می‌رسید و در ارتفاعات می‌توانید اقیانوسی از ابر‌های سفید را در کنار رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز به تماشا بنشینید.

اما مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه نیمه‌ی دوم فصل بهار تا اواخر تابستان است که هوا گرم شده و می‌توان با برپاکردن چادر، در این منطقه اقامت کرد.

اقامت در جنگل مازیچال کلاردشت

در این منطقه خانه یا اتاق برای اجاره وجود ندارد، اما امکان چادر زدن در ارتفاعات هست. کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند چادر‌های مسافرتی با خود به همراه دارند و با برپا کردن آن‌ها می‌توانند شب را در این منطقه‌ی زیبا اقامت کنند.

مازیچال منطقه‌ای ییلاقی است. کلبه‌هایی در آن وجود دارد که فقط در فصل بهار و تابستان مردم بومی در آن‌ها زندگی می‌کنند. این منطقه در فصل‌های سرد سال خالی از سکنه است.

اگر هم اهل اقامت در طبیعت و چادر زدن نیستید می‌توانید بعد از گذراندان یک روز رویایی در دهکده‌ی مازیچال به کلاردشت یا عباس آباد بروید و شب را در هتل بمانید.

خوردنی‌های دهکده‌ی مازیچال

این منطقه به دلیل شرایط خاصی که دارد، معمولا خلوت است. شغل اصلی بومی‌های منطقه دامداری و دامپروری است؛ بنابراین فقط می‌توانید محصولات دامی مثل شیر، سرشیر، دوغ و ماست محلی بومیان اینجا را بخرید و در طول اقامت از آن‌ها استفاده کنید.

فروشگاه یا اغذیه‌فروشی در منطقه‌ی مازیچال وجود ندارد. پس اگر قصد اقامت چند روزه را دارید بهتر است در مسیر جاده یا کلاردشت همه‌ی چیز‌هایی که برای خورد و خوراک چند روزه لازم دارید تهیه کنید و با خود ببرید.

جنگل مازیچال

در ابتدای مسیر از سمت کلاردشت به سمت دهکده‌ی مازیچال، با جنگلی از درختان بلوط روبه‌رو می‌شوید. ممکن است بخش‌هایی از مسیر هوایی مه‌آلود داشته باشد و مسیر را گم کنید.

در مسیر راهتان به قبرستان‌های قدیمی هم برمی‌خورید که فضایی غم‌انگیز و منظره‌ای عجیب دارند. گاهی تصور می‌کنید که در فضای رویایی محسور شده‌اید.

جنگل‌های عباس‌آباد، انبوهی از درختان بلوط، افرا و کاج‌های سوزنی، تصاویری است که در تور جنگل مازیچال با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید.

نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

اگر قصد اقامت در مازیچال کلاردشت مازندران را دارید، توصیه می‌کنیم تنها به این منطقه سفر نکنید.
از همراهی راهنما، بومی‌ها یا افرادی که با منطقه آشنایی دارند استفاده کنید، چرا که امکان گم کردن مسیر و حمله‌ی حیوانات وحشی وجود دارد.

این منطقه جای اقامتی خاصی ندارد و حتما باید چادر مسافرتی همراه داشته باشید.

در صورتی که قصد اقامت شبانه را دارید حتی در فصول بهار و تابستان، لباس گرم و کیسه‌ی خواب همراه خود ببرید.
احتمال بارش باران در هر فصلی وجود دارد، بنابراین همراه داشتن لباس مناسب برای این که خیس نشوید، ضروری است.

در این منطقه فروشگاهی برای خرید خوراکی یا وسایل مورد نیازتان نیست. اگر قصد ماندن دارید، همه‌ی مایحتاج خود را از کلاردشت یا در طول مسیر تهیه کنید.

از ۱۰ کیلومتری دهکده‌ی مازیچال جاده خاکی است. برای عزیمت به این منطقه بهتر است از اتومبیل آف‌رود یا وسایل حمل‌ونقل بومی‌های منطقه مثل نیسان و جیپ استفاده کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که منطقه‌ی مازیچال فاقد برق است. برای ماندن در این دهکده حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.

برای گرم شدن لازم است آتش برپا کنید. حتما با جمع‌آوری چوب‌های خشک مسیر، اقدام به روشن کردن آتش کنید و هرگز شاخ‌وبرگ درختان را برای این کار نشکنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
دوستان عزیز تابناک
اینکه جاهای زیبا و طبیعت کم نظیر ایران رو به افراد معرفی میکنید خیلی خوبه ولی متاسفانه در سالهای گذشته شاهد این واقعیت تلخ بوده ایم که هر کجا گردشگر رفته (البته نه گردشگر واقعی)با تخریب شدید محیط و انباشت زباله های رها شده رو برو بوده ایم .سال گذشته با تعدادی از دوستان رفته بودیم منطقه فیلبند نزدیک آمل که بسیار زیبا و دیدنی است ولی با کمال تاسف شاهد انبوهی از زباله های جا مانده از مسافران به اصطلاح طبیعت گرد بودیم .
خلاصه عرض من اینه که تا فرهنگ حفاظت از محیط زیست در مردم ارتقا پیدا نکنه نباید رفتن به این جور مناطق تبلیغ بشه.
لطفاااااا نظافت رو هم رعایت کنید
تابی جون برای دو هفته قرنطینه و تعطیلی تهرانیا جای دیگه پيشنهاد نداری؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
مرنجاب
ممنون از اینکه زیبا و دقیق آدرس میدید تا تهرانی های عزیز و بقیه در شرایط کرونا تشریف بیارن و هم کرونا رو بیارن و هم سوغات ببرن
اميدواريم رانت خواران و زمين خواران به اين مكان هجوم نبرند و با ويلاسازي طبيعت را از بين نبرند.و مسافران نيز با ريختن زباله اين جاي زيبا را خراب نكنند.
مسئولين بايد با كسانيكه طبيعت را با ويلا سازي و شخصي كردن منابع طبيعي و عمومي از بين ميبرند برخورد كنند. و ساختمانهاي غير مجاز تخريب شوند نه اينكه فقط جريمه شوند. چون جريمه براي خيلي از پول دارها و رانت خوارها مهم نيستً
اگر چنین مکنان های زیبایی در یک کشور پیشرفته قرار داشت، امکانات لازم برای گردشگران را فراهم می کردند و البته بر نظافت آنجا هم نظارت می نمودند. دریغا و صد افسوس!!
با این شرایط نمی رویم همین که عکس هایش را ببینیم کافیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان