استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک پاسخ داد

دولت چه نقشی در ریزش بورس داشت؟

۱۹ مرداد ماه سال جاری بود که روند نزولی بازار سرمایه آغاز و راهکار‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش بورس پیشنهاد و اجرا شد؛ اما هیچ یک نتوانست جلوی این ریزش را بگیرد. سهامدارانی که در بازار ماندند متضرر شدند و دولتی‌ها هم طی مصاحبه‌های خود از عدم دخالت دولت در بازار سرمایه گفتند. حاتمی، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک درباره نقش دولت در ریزش اخیر بورس گفت.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 15 November 2020

از آغاز سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه، بورس بازدهی فوق العاده‌ای نسبت به سایر بازار‌ها داشت و تمامی مقامات دولتی، مردم را تشویق می‌کردند تا سرمایه‌های خود را به بورس بیاورند. از همین روی، پیشخوان‌ها از آغازین ساعات روز، شاهد صف‌های طولانی مردمی بودند که به سودای کسب سود بیشتر به دنبال دریافت کد بورسی می گشتند.

به گزارش بورس تابناک، در نوزدهم مرداد ماه سال جاری اختلاف دو وزیر بر سر دومین صندوق ETF به مثابه جرقه‌ای برای ریزش بازار سرمایه عمل کرد. در حالی که شاخص کل کانال دو میلیون واحد را رد کرده و به دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسیده بود، یکباره روند نزولی به خود گرفت و این روند تا هفته گذشته نیز ادامه داشت. با این ریزش بورس، سهامداران به ضرر‌های سنگین فرو رفتند و دولتی‌ها نیز کم کم دیگر مصاحبه‌ای در مورد بورس انجام نمی‌دادند. حتی بسیاری از مسئولین دولتی، نقش دولت را در ریزش بورس به حداقل ممکن می‌رساندند.

دولت چه نقشی در ریزش بورس داشت؟

با این تفاسیر پرسش این است که آیا دولت، نقشی در ریزش اخیر بورس نداشت؟

عباس حاتمی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: از حیث تاریخی، دولت در ایران همواره در اقتصاد دخالت گسترده‌ای داشته است. در مورد اینکه دخالت دولت یا دخالت سیاست در اقتصاد ایران چه پیامد‌های مثبت یا منفی داشته است، اجماع نظری میان محققان حوزه اقتصاد سیاسی وجود ندارد. با وجود این، حداقل ریزش اخیر بورس ایران نشان می‌دهد که این دخالت در بسیاری موارد مناسبی نبوده است؛ هرچند در مورد علل ریزش اخیر بازار سرمایه در ایران، حرف و حدیث بسیاری وجود داشته است، تردیدی نیست که نقش دولت در ریزش بورس ایران نقش قابل مطالعه‌ای بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برای این داعیه چندین دلیل وجود دارد، ادامه داد: دلیل اول به ساختار نهاد اصلی تصمیم ساز در بورس ایران، یعنی شورای عالی بورس برمی‌گردد. چنانکه می‌دانیم اصلی‌ترین نهاد تصمیم ساز در بورس ایران شورای عالی بورس، اساساً یک نهاد سیاسی و حاکمیتی است. اگر به ترکیب شورای عالی بورس در ایران نگاه کنیم، مشخص می‌شود حدود ۹۰ درصد از اعضای این شورا از سوی دولت انتخاب می‌شوند و رئیس این شورا نیز وزیر اقتصاد است. نقش وزیر اقتصاد در شورا تا آنجاست که به تنهایی تصمیم رئیس پیشین سازمان بورس در خصوص اعمال محدودیت بر حد نوسان را بی اثر ساخت. این بدان معناست که بدنه اصلی تصمیم ساز در بازار سرمایه ایران، اساسا دولتی و حاکمیتی است.

وی ادامه داد: دلیل دوم به نقش تناقض گونه دولت اشاره دارد و تاکید می‌کند دولت به دلیل نقشی که در رشد بی محابای بورس ایفا کرد، باعث سقوط و ریزش آن نیز شد. در این میان، یکی از مشخص‌ترین نمونه‌های ایفای چنین نقشی، تشویق بی محابای مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه بوده است. تشویق‌های دولت باعث شد تا بازار سرمایه در ایران به عنوان یک بازار پرریسک در نزد سهامداران، یک بازار امن و کم ریسک تلقی شود. تحلیل محتوای سخنان رئیس جمهور نشان می‌دهد که او از ابتدای فروردین تا اوایل شهریور بیش از ۲۰۰ بار به اشکال گوناگون به بورس اشاره نموده است. این شیوه تاکید کم سابقه و حتی بی سابقه این درک را میان سهامداران به وجود آورد که دولت رشد بورس را به شکلی بیمه کرده است. وقتی دولت تلاش کرد تا در قالب واگذاری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بخشی از سهام خود در بانک، بیمه، پالایشی و خودرو را به فروش برساند، این درک مضاعف به وجود آمد که حمایت دولت از بورس به این دلیل حمایتی پایدار است که دولت به بازار سرمایه نیاز دارد.

حاتمی افزود: دولت در حمایت از رشد بورس تا آنجا پیش رفت که وزیر کشور حتی برخی از رسانه‌های داخلی را به طور ضمنی به این موضوع متهم ساخت که آن‌ها در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، هماهنگی لازم را با سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی ندارند و متناسب با سیاست‌ها اقدام نمی‌کنند. همین طور رئیس جمهور پا را از این نیز فراتر نهاد و به صراحت از مردم خواست بازار ارز و سکه را رها کنند و به جای آن در بورس سرمایه گذاری کنند. این وضعیت چنانکه عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نیز باور دارد، تصویری را برای سهامداران خلق کرد که دولت حمایت مطلقی از بورس خواهد داشت و حتی ضرر و زیان احتمالی آن‌ها را نیز پرداخت خواهد کرد. بدین سان دولت از این طریق، بورس را از بازاری ماهیتاً ریسک آمیز به بازاری ماهیتاً کم ریسک و حتی بدون ریسک تبدیل نمود.

 استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دلیل سوم، سلب استقلال سازمان بورس از سوی دولت و تبدیل آن از یک سازمان حرفه ای به سازمانی  سیاسی وابسته بود. هرچند در ایران پس از انقلاب، ساختار شورای عالی بورس، ساختاری اساساً سیاسی داشته است، چیزی که این موضوع را در ماه های اخیر تشدید نمود این بود که دخالت های غیرمستقیم دولت در بازار سرمایه، شکل مستقیم تری یافت. این تا آنجا بود که همان گونه که اشاره شد، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس، تصمیم رئیس پیشین سازمان بورس در خصوص اعمال محدودیت بیشتر بر دامنه نوسان را ابطال کرد. زمانی که جدال در این خصوص میان سازمان بورس و دولت بالا گرفت، این جدال نهایتا با استعفای رئیس سابق سازمان بورس به نفع دولت پایان یافت. زمانی که رئیس جدید سازمان بورس معرفی شد، این سیگنال مشخص به بازار سرمایه ایران ارسال شد که دولت جدی مصمم به رشد بورس به هر طریقی است و برای تضمین این رشد هر نوع مداخله ای را انجام خواهد داد. این مداخله به این درک دامن زد که سازمان بورس تا حد زیادی مجری دستورهای دولتی است که این دولت نیز خواهان رشد پیوسته بورس است.

حاتمی گفت: دلیل چهارم سیاست اشتباه دولت در خصوص نحوه آزاد سازی سهام عدالت بود. این اشتباه هم برای کل سهامداران و هم برای سهامداران سهام عدالت تبعات نامطلوبی داشت. در حالی که ابتدا قرار بود تنها ۳۰ درصد از سهام عدالت آزاد شود، دولت ناگهان اعلام کرد ۳۰ درصد دیگر را تا مردادماه و ۴۰ درصد باقی مانده را نیز تا پایان سال آزاد خواهد کرد. این تصمیم به یک شوک عرضه در بازار دامن زد و به افت شاخص کل کمک زیادی کرد. در حالی که دولت و سازمان‌های حقوقی وابسته به دولت در حال عرضه گسترده سهام بودند، سیاست آزاد سازی سهام عدالت، عرضه سهام را بیش از پیش تشدید کرد. بازار به این درک رسید که قرار است چیزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سهام عدالت وارد بازار شود و این حجم یک شوک عرضه مرگبار تصور شد. تصور این شوک، نه تنها باعث افت بیش از ۴۰ درصدی شاخص کل گردید، بلکه دامن سهامداران عدالت را نیز گرفت و باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی ارزش سهام آنان گردید.

این تحلیلگر مسائل اقتصاد سیاسی ادامه داد: این حوادث نشان داد، نه سازمان بورس و نه دولت، درک درستی از میزان تقاضا در بورس ایران نداشته اند. هنوز مشخص نیست، دولت بر اساس چه محاسبه‌ای تصمیم به آزادسازی این حجم از سهام عدالت گرفت. همچنان که مشخص نیست، چرا زمانی که بورس در حال رشد بود، مقامات سیاسی روزانه در مورد آن صحبت می‌کردند، اما در دوره ریزش بورس سکوت کرده اند! بالطبع دولت نمی‌تواند رشد بورس را به خود منتسب نماید، اما در خصوص ریزش آن از خود سلب مسئولیت کند. دولت باید متوجه این موضوع باشد که پیامد‌های فقیرسازی طبقه متوسط ممکن است گریبان دولتی را بگیرد که روزی بخش عمده‌ای از پایگاه اجتماعی اش را بر آن بنا نهاده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲۳
دولت؟
مگر جز دلال و‌سلطان ها کسی دیگری کاره ای هست؟
پاسخ ها
علیرضا
| United States of America |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اقا ما ک در بورس نابود شدیم. خدا ازتون نگذره
یک جوان عصبی متنفر از همه چیز شدم که فقط منتظر روز جبران این خشم هستم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
جناب دولت این بود تدبیر تدبیرتون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
خدا این مدیران دولتی را نصیب امریکا و اسراییل کنه.
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
وای بر کسی که باعث اين روزگار من شد.
من که نابود شدم
دلال يا سلطان يا فلان ؟ پس دولت يعني چي؟
پس مسئول مديريت کيه؟ اگه دولت داري اينه که من . هم کانديد ميشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
من تحت تاثیرتبلیغات شب عید ماشینمو مفت فروختم پولشو اوردم توبورس قیمت همان ماشین الان سه برابر شده ارزش سهام من نصف شد چه کسی جواب ضرروزیان منو میده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دولت و شورای نگهبان باید پاسخ دهند چرا مخالف طرح کوپن الکترونیکی کالا هستند؟
هم منابعش مشخص است از هدفمندی یارانه ها مانند طرح معیشت بنزینی.
و هم برعکس طرح معیشت بنزینی ، این طرح باعث تورم نمیشود.
چون این طرح ارائه کالا است نه پول .
پس بجای جنجال لطفا تصویب کنید واقعا خیلی از مردم تحت فشار و گرسنه اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
نقدینگی دست مردم زیاد بود باید یکجوری خارج میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
1417
دولت شده یک بنگاه اقتصادی ، تدبیرش هم برای جیب خودش است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورس همینه تا یک عده ای ضرر نکنند عده دیگر سود نمیبرند1315
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوشنبه ۲۶ ابان ساعت ۹:۲۰
بورس نورچشمی تنها بعد از دوروز رشد دوباره قرمز شد
البته باچنگ ودندان درتلاشند تادوباره سبزش کنند
این بورس دیگه بورس بشونیست
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
منم مثل علیرضا و صدها هزاران نفر دیگه از دزدی که در بورس از مال و سرمایه مان به دعوت بزرگان شد عصبانی هستیم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دولت هیچ تقصیری نداشت
بی عقلی خودمون بود
دولت همه نقشي واسه بدبختي مردم داشته و دارد و خواهد داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
وقتی می گوییم .. .. ترین دولت سرکار داریم برای همین چیزها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
حرف شما 100% درسته و شکی درش نیست اما باید قبول کرد قمار در کازینوی بورس یک قمار خانمانسوزه اونم در یک اقتصاد ورشکسته و بحرانزده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
همه اجناس و کالا ها چند برابر شده آن وقت بورس نمی خواهید حداقل دوبرابر شود؟
800 هزار واحد برای چند سال نباید می شد 2 میلیون واحد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
۱۷۳۱
بازهم تکرار یک اشتباه ، بورس کالا نیست که با تورم بالا رود
ممکن است تورم باعث سقوط بورس نیز شود
در بدنه دولت کسانی بودند که ماهی های بزرگی از این بازار صید کردند با رانت اطلاعاتی که داشتند و برگه بی ماهی را به خیل سهامداران مالباخته سپردند شایعه هست که اقای اخوندی وزیر مسکن سابق 1200میلیارد اواسط مرداد سهام فروخت البته صحت و سقمش را نمی دانم ولی شواهد این عرصه های سنگین را نشان میدهد که دیگر کمر بورس راست نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مردم مالباخته بازیچه دولت و تیمش شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
قوه قضاییه میتونه از چک کردن حسابای آخوندی شروع کنه اگه اینطور باشه باید اون پول رو بین مالباختگان تقسیم کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
همین کافی نیست که قوه قضائیه ورود کند و افراد دولتی را بازداشت کند؟
بورس به تاریخ پیوست



.چند روز دیگه در موزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورس تازه دوباره استارت زده . همچین رشدی دوباره بکنه که باورت نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
ناشناس 16:26 چی میزنی ؟ هر چی میزنی جنسش یکه یکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورس داره برمیگرده ولی خیانتی که دولت به بورس کرد تا سالها بر پیشانیش باقی می ماند
وای بر کسی که گفت پولتونو بیارید تو بورس. به خاک سیاه نشوندی ملتو،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
انشالله کلیدش گم بشه (:
بورس شبیه بادکنکی بود که روز به روز بزرگتر میشد و هر لحظه امکان ترکیدنش بود . وقتی اقتصاد ما اینگونه بیمار است و مشکل اساسی و جدی دارد چرا باید بورس اینگونه شکوفا و پر رونق میشد . یه جای کار لنگ می زد . بیچاره مردمی که شدند موش ازمایشگاهی مسئولین نالایق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مسئله‌ اینی که شما میگی نیست مسئله پیدا کردن مقصر این وضعیته دولت روحانی
نقش از این بالاتر که رئیس دولت میاد میگه ما از بورس حمایت میکنیم و بهترین جا برای سرمایه گذاریه بعد که خرشون از پل گذشت دیگه کاری به مردم بینوا نداره؟ این دولت همه چیز را میخواد با شیره مالی سر مردم حل کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
حمایت کرد وگرنه الان شاخص باید روی ۳۰۰ هزار دست و پا میزد
علی رغم تبلیغات گسترده وشبانه روزی رسانه ها بورس به دلایل زیرهمچنان نزولی خواهد بود یادربهترین حالت بانوسان ناچیز درجاخواهد زد:
۱- تحریم عنقریب بورس
۲- کاهش قیمت دلار
۳- افزایش اجتناب ناپذیر نرخ سودبانکی ( کما اینکه ازهمین الان بیشتربانکهای خصوصی نرخ سودشان راافزایش داده اند)
۴-ازدست رفتن اعتماد عمومی به بورس
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
افزایش سود بانکی یعنی نابودی بیشتر اقتصاد و تولید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
تولید تا زمانی که با رانت سوخت و انرژی و بازار انحصاری بخواد سرپا باشه هیچ امیدی بهش نیست و آینده ای ندارد
دولت بود که میلیونا نفر مردم بی تجربه رو به بورس فراخواند
دولت بود که کسری بودجه خود رو از بورس تامین کرد
دولت سه ماه در حباب بورس دمید
دولت سهامای در اوج رو به مردم فروخت
دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس بیرون برد
دولت از سهامداران خرد حمایت نکرد
دولت مردم رو به حال خود رها کرد
شما نگاه کن ریزش بورس از کی شروع شد . از کلید واژه گشایش اقتصادی که در واقع اسم رمز خروج بود به خودی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
رشد بورس کاذب و دروغین بود و سقوط کرد هیچ قدرتی هم نمی‌توانست از این اتفاق جلوگیری کند
دوسه روزی هست که بورس را به زورمثبت نگه داشتن
اما باوجودهمه تبلیغات ومصاحبه های روحیه بخش. بورس خیلی زود دوباره نزولی میشه
امروز هم بعداز چندهزارواحد رشد دوباره نزولی شد
دوران سودهای باداورده روزانه ۵ درصدی گذشت وهرگزبرنمیگرده
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورس مانند شخصی است که با دستگاه زنده است پس
از مدتی می میرد ولی به کسی نمی گویند، او در واقع مرده است حالا وقت اشهد. است برای مردم عادی که توی بورس پول داشتن و دارند
علیرضا
| United States of America |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
لعنت به دلال ها
لعنت ب کسی که به ضرر مردم راضیه
این چند روز پول های حقیقی و مردم بورس رو سبز کرد بدون حمایت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دلالها هم شدن سپر بلای تمام ناکارآمدیها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
۱۳۱۹
هیچ حقیقی واقعی با توجه به شرایط و سهامدارانی که تجمع کردند نمیاد سهام بخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوشنبه ۲۶ ابان ساعت ۹:۲۰
بورس نورچشمی تنها بعد از دوروز رشد دوباره قرمز شد
البته باچنگ ودندان درتلاشند تادوباره سبزش کنند این بورس دیگه بورس بشونیست
دولت نا امیدی..
تنها چیزی که از این دولت ندیدیم تدبیر و امید بود... باشد که عبرتی باشه برای ما رای دهندگان...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
عبرت گیرنده کم است. دور دوم با مشاهده فساد برادران رئیس و معاون اول باز به آنها رای دادند.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
رای بی رای
1- دولت سهامش را به مردم مفلوک قالب کرد
2- تبلیغات وسیعی برای دعوت از مردم به بورس به عمل اورد
3- وقتی فهمید بودجه تامین مالی از بورس شده مثل دستمال مردم را به بیرون پرت کرد
4- شرکتها در بورس اکثریت قریب به اتفاق دولتی اند و با دستور دولت کار میکنند فروش ابشاری در روزهای منفی پی در پی یک دستور خائنانه دولتی بود و توسط شرکتها و حقوقی های بزرگ انجام میشد و تا امروز هم این اقدامات خصمانه ادامه دارد
5- هر کسی دستور فروش سهام عدالت را داده یا نادان بوده که از بازار شناخت نداشته یا نمیخواسته بورس و سرمایه گذاری شکل بگیرد و دولت بی ارتباط به این اقدام نبوده
6- هر موقع تقاضایی تا به حال وجود داشته عرضه های ابشاری یک تودهنی بزرگ به متقاضیان زده که بفهمند در ایران مافیا حرف اول را می زند و ایران جای سرمایه گذاری نیست
6- و و و نهایت اینکه در این برحه که امریکا و اسراییل شمشیر دشمنی را از رو علیه کشور بسته دولت هم با شیوه دیگر مانند سوزندان اندوخته شان در بورس همان دشمنی را با مردم منتهی خودش میکند قضاوت با شما دشمنی دولت با مردم بمراتب بدتر از دشمنی بیگانگان است و شایسته تکه و پاره کردن
در طرح کوپن الگترونیک که پول نمیدهند که تورم زا باشد
ارزاق عمومی میدهند لذا باید تصویب شود
جنجال دولتی ها برای فرار از انگ کپنی شدن است و دیگر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
افزايش تقاضا مساوي است با افزايش تورم حالا مي خواهد ارزاق باشد مي خواهد كارت بانكي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
این طرح ها در خیلی از کشورها هست مثل آمریکا
این اقلام برچسب های ویژه دارند
ننویسید نقشی داشت بگید دارد مگه نمی ریزه هر روز کارش اینه که
دولت نقشي در ريزش بورس نداشته است قيكتهاي سهامها غير واقعي بودند بر مبني سود دهي سهامها افزايش نيافته بود ....مي بايست يك روزي اين قيمتها ريزش مي كرد در واقع حباب مي تركيد..... ولي دولت- صدا سيما- نهادهاي نظارتي در عدم نظارت صحيح بر افزايش غير واقعي بورس و حتي تشويق در افزايش غير واقعي سهامها نقش عمده داشته است
نقش خیانت دولت را در افزایش دلار هم بررسی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
نه تنها دلار بلکه تمامی کالاها چندین برابر رشد دلار افزایش نرخ داشته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
افزایش دلار به چند دلیل بود اول اینکه سرمایه ها از کشور خارج نشوند دوم کالاهای ایرانی قدرت رقابت با مشابه خارجی داشته باشد و سوم واردات کاهش پیدا کند چون دلار زیادی موجود نیست
این قضیه کاملا حساب شده و تحت کنترل بود و دلیل آن خروج سرمایه از دست مردم و تامین کسری بودجه دولت از جیب سهامداران بود.
شاهکاری دستکاری و ممانعت چندباره از سقوط را در نمودار روند دیروز وبخصوص امروز راببینید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مرد حسابی این چند روزه حقوقی فروشنده اس این حقیقیه بازار رو سبز نگه داشته
لابد شمام دلال دلاری نگران رشد بازار سرمایه
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دلال دلار دست از سر مردم بردار
شک نکنید که فقیر سازی قشر متوسط گریبان دولت را خواهد گرفت .
دولت با دستکاری امار و ارقام مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در بورس کرد که کسری بودجه خود را تامین کند . حالا هم چند حقوقی را اورده که جیب مردم را بیشتر خالی کند . اخه شرکتهای ورشکسته و شرکتی که وجود خارجی ندارد چرا باید سهامش اینقدر بالا بره ؟ ولی مردم دیگر اگاه شدند
یه دوست بورسی دارم میگه من وخیلیهای دیگه منتظریم شاخص کل یه کم بره بالا فورا سهاممونو میفروشیم خلاص !
پاسخ ها
علیرضا
| United States of America |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دوست شما دلال دلاره و پولی در بورس نداره
و البته خود شما
اینو خودت بهتر میدونی
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
به اون دوست بورسیت بگو اگه زرنگ بودی و اطلاعاتی داشتی الان منتظر نبودی شاخص بره بالا خلاص بشی همون مرداد خارج می شدی . چه دوست بورسی خوب و
با اطلاعاتی داری
دولت از ملت خودش نوسانگیری کرد .مجلس هم فقط تماشا کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مجلس خودش تو تیم نوسانگیراست
دولت کلا نقشش ریزشه چه تو بورس چه تو ارزش ریال چه تو کارآفرینی چه تو.....
دخالتهای نابجا باعث ضرر سرمایه های کوچک شده و هیچکسی پاسخگونیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تلاشهای رسانه ای برای القای اتمام دوران ریزش بورس شروع شد:
دلایل ریزش بورس چه «بود»؟؟؟!
اشتی سهامداران با بورس !!!
ترغیب مجدد برای سرمایه گذاری دربورس !!!
نقش دولت در ریزش بورس چه «بود»؟؟!!!
دخالت دولت در بورس از ابتدا اشتباه بود و باید هرچه زودتر هم خود را از بورس دور کند
بگذارید بورس یه دو روزمثبت بمونه بعد ازافعال ماضی استفاده کنید و تیتربزنید علت ریزش بورس چه بود این چه بود ان چه بود راه بندازین فعلا همچنان روبه نزوله
اینکه گفته میشود رشد بورس کمک به تولید است درست نیست اگر امروز شاخص بورس به صفر برسد هیچ اتفاقی برای تولید نمی افتد و اگر شاخص به ۵ ملیون برسد بازهم اتفاقی برای تولید نمی افتد
پاسخ ها
علیرضا
| United States of America |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بخش زیادی از حقوق کارخانه جات با تامین نقدینگی از بورس پرداخت میشود و اگر بورس نباشد بسیاری از کارگران بدون حقوق و بیکار میشوند
این یک قانون در سراسر دنیاست نه فقط ایران
خواهشا بدون اطلاع شعربافی نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
۱۳۲۵
کی گفته حقوق کارگران از بورس است اگر بورس صفر شود به سود کارخانجات است چون دیگر مجبور نیستند هر سال مبالغ کلانی بعنوان سود سهام به سهامداران بپردازند
دوباره اخر سال شد باید عیدی و پاداش ها را داد از الان به فکر افتادیم دقیقا بلایی که سری قبل سر مردم امد الان دویاره داره کلید می خوره
دوباره اخر سال شد باید عیدی و پاداش ها را داد از الان به فکر افتادیم دقیقا بلایی که سری قبل سر مردم امد الان دویاره داره کلید می خوره
چجوری میشه از حسن روحانی بخاطر نقش آفرینی و ایجاد تقاضای کاذب و سیگنال فروشی مستقیم برای تشویق مردم به خرید سهام شکایت کرد؟؟
کار ایشون رسما جرم بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اگر امکان شکایت باشه میلیونها شکایت مطرح میشه خصوصا در ارتباط با کرنا
ماهها پیش در کامنت ها آمده بود که دولت قادر نیست از سقوط بورس جلوگیری کند چون کسانی که وارد بورس شدند برای ماندن نیامدن آمدن که یک سود ببرند و خارج شوند و آنها وقتی شاخص رشد نکند خارج میشوند
قدامات دولت در بورس در ایجاد عمدی کوره پولسوزی تیر خلاص به اعتماد (نیم بند) مردم به دولتی که بود که کفته میش منتخب است. دیگر مردم به هیچ ادعای دولت اعتماد نمی کنند.
بخدا این دولت مسلمان نیست که سرمایه های مردم را در بورس صفر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دولت همه بازارها را به بازی گرفته
بارها گفته شد ای مردم گول نخورید دارند دون می داشت ، اما در جواب گفته شد ای دلالها شما چی میگید؟
نقش اصلی برای جبران کسری بوجه اش.
نقش اصلی برای جبران کسری بوجه اش.
صفر تا صد ضرر سهام داران در بورس کار دولت هست...حتی توی بخش های دیگه اقتصاد هم کاره دولته...یادتون نره که وزیر اقتصاد چقد تبلیغ می کرد...
به شما سفارش اکید میکنم بار دیگر کارتون پینوکیو را ببینید انگار دولتیان سناریوهای این کارتون را روی ملت بیچاره پیاده میکنند .فقط این وسط نمیدونم چه کسی نقش فرشته مهربون رو داره !فکر کنم جای نقشش خالی مونده .
الان با توجه به عیدی و پاداش پایان سال دوباره می ره بالا و می اندازند به مردم و اخر سال جمع می کنند منفی می خوره تا تابستان باز می گردند بعد می گویند این طبیعت بورس است بالا و پایین دارم.
بله با کسری بودجه و زمان هزینه دولت که سال بعد خیلی بیشتره چون شرکتها و سازمانها امسال ضرر کردند و مالیاتی هم نمی توانند بدهند الان می برند بالا ببینید بعد می اورند پایین عین الاکلنگ اگر این نشد
الان با توجه به عیدی و پاداش پایان سال دوباره می ره بالا و می اندازند به مردم و اخر سال جمع می کنند منفی می خوره تا تابستان باز می گردند بعد می گویند این طبیعت بورس است بالا و پایین دارم.
بله با کسری بودجه و زمان هزینه دولت که سال بعد خیلی بیشتره چون شرکتها و سازمانها امسال ضرر کردند و مالیاتی هم نمی توانند بدهند الان می برند بالا ببینید بعد می اورند پایین عین الاکلنگ اگر این نشد
جدیدا کارهای دولت جالب شده. دستکاری تابلوهای سهام، برجسته کردن و ارزش گذاری الکی سهام و سپس سقوط همان سهام ها، کاری است که نه تنها ما بلکه همه دنیا را حیرت زده کرد. واقعا چه چیزی باقی مونده که میشه بهش اعتماد کرد؟
جدیدا کارهای دولت جالب شده. دستکاری تابلوهای سهام، برجسته کردن و ارزش گذاری الکی سهام و سپس سقوط همان سهام ها، کاری است که نه تنها ما بلکه همه دنیا را حیرت زده کرد. واقعا چه چیزی باقی مونده که میشه بهش اعتماد کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورس مناسب ترین محل برای فساد است
در این شرایط ید اقتصادی خورده پس انداز قشر ضعیف را گرفتن نامردی بود.
اعتماد پیر و جوان به هر کسی در این دولت هست از بین رفت.
مردم آنقدر بدبخت شده اند که به امید رئیس جمهور آمریکا ایام را سپری میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
نامردی چیه برادر من....اسمش کلاه برداری بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
واقعیت بورس همینه
میگن بورس با دلار رابطه مستقیم داره ......خودتون پیدا کنید پرتقال فروش را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بورسی وجود نداره از این بورس فقط اسمش باقی مونده
میگن بورس با دلار رابطه مستقیم داره ......خودتون پیدا کنید پرتقال فروش را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
عجله نکن رابطه اش معلوم میشه
وقتی بورس اومد زیر ۵۰۰ هزار متوجه میشی
میگن بورس با دلار رابطه مستقیم داره ......خودتون پیدا کنید پرتقال فروش را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
توی این اقتصاد سراسر دستکاری شده هیچ رابطه قابل پیش بینی نیست
بیچاره شدم دستم به جایی بند نیست فقط به اقایون اعتماد کردم که گفتند بورس بهترین جا برای سرمایه گذاری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
خدا را شکر کنید الان 1200 است واقعیش 600 است دولت خیلی بهتون رحم کرد بورس را نگه داشت
تمام کسانیکه عموترامپ میگن دلارخانگی دارندومیخان سودکنند منتظر دلار ده تومانی که اسکناس معنادارو بانک مرکزی چاپ کرده باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
خخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دلار 20 تومنی هم غیرممکن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اون اسکناس معادل 10 سنتی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مشکل شما اینه که زود جوگیر میشد مثل عده ای که رفتن سهام به قیمت نجومی خریدند حالا به چه کنم چه کنم افتادن
...از آغاز سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه، بورس بازدهی فوق العاده‌ای نسبت به سایر بازار‌ها داشت...
اگر عبارت فوق العاده در صدر تحلی به عبارت غیر عادی تصحیح شود ٬ آنگاه کل تحلیل های بعدی می تواند به این عبارت تقلیل پیدا کند:
٬ از همین رو مقاومت مترتب برآن برای خیزش بیشتر و سپس پویه منطقی خروج از این وضع "غیر عادی" اتفاق پیش بینی پذیری شمرده می شود.
نکته دیگر اینکه قدیمها هر وقت مردم با ماشین عجیبی که سر از کار کرد آن در نمی آوردند میگفتند "با برق کار میکنه" . بعد تر که کمی با دانش تر شدند می گفتند "اتمیه" !
در این سالها هم اقتصاد دانان ما در مواجهه با هر معضلی ندا سر میدهند "دولت دخالت کرده که اینطور شده" .پیانوشان فقط یک کلید داره اونم کلید "لا" ست!
موضوع خیلی ساده است:
دولت با کسری بودجه شدید مواجه بود و است بنابراین چاره ای جز استفاده از ظرفیت بازارهای مالی برای تامین کسری بودجه خود را ندارد.
تا وقتی روابط سیاسی ما با دنیا و فشارهای آمریکا به همین شکل ادامه داشته باشد دولت و وزارت اقتصاد چاره ای جز این ندارند.
بنابراین دنبال مقصر نگردید. دولت، مجلس و بقیه نهادها کاری از دستشون برنمیاد و باید این موضوع را ادامه دهند.
شپنا باید دقیقا 46% دیگه بالا بره تا برسه به قیمتی که پالایش یکم روی آن 30% تخفیف داده بعدش هر موقع شپنا 46% دیگه بالا رفت انوقت تازه پالایش یکم از ضرر میاد بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
خیالتون راحت از ضرر خارج نمیشد اگر روزی روزگاری خارج شدید زمانی است که دیگر پولتان هیچ ارزشی ندارد
جای خوشحالی است در بین کامنتها دلالان ارز و طلا بوفور دیده میشود که از نابودی اندوخته مردم در بورس اظهار خوشحالی میکنند و ناشیانه استدلا میاورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
هیچکس از نابودی سرمایه دیگری خوشحال نمیشه همانطور که دوست نداره این بلا به سر خودش بیاد
شما برید کامنت های ماه‌های گذشته را بخوانید صدها کامنت نوشته بود که بورس سقوط می‌کنه این وضعیت نمیتواند دوام داشته باشد ولی در جواب همین شماها نوشتید دلالها دلالها
برید و مطالعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
طبیعت بورس همینه تا عده ای بازنده نباشند عده ای دیگر نمی‌توانند برنده باشند
دولت با عمل کلاهبردانه و فریبکارنه خود در بورس زمین سوخته ای از کشور را به عنوان میراث به رئیس دولت بعدی خواهد گذاشت. چون خودش نمیخواهد کاندید شود جناح و هواداران حزبی اش هم هیچ شانسی ندارند
100% مقصر و با برنامه ریزی قبلی
رییس بورس آقای قالباف بابی کفایتی موجب ضرروزیان ملت شدند
دولت :
سکه چند برابر شد مالیات نگرفت ----ماشین ها چندین برابر شدند از مردم و شرکت ها هیچ مالیات نگرفت !!!!!!!!!!!!
در عجبم قیمت همه اجناس 500 برابر شده چطوری بورس هر روز منفی میخوره دولت اصلا" ککش هم نمیگزه و خیلی مشکوکه !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
چه زمانی میخواهید متوجه بشید بورس کالا نیست که با تورم بالا برود بورس ارتباط با سوددهی کارخانجات دارد ممکن است کارخانجات اعظیمی باشند ولی سوددهی نداشته باشند ارزش واقعی سهام این شرکتها باید نزدیک به صفر باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دولت چکار کنه، باید با تمام قوانین اقتصاد بجنگه
تمام اقتصاد غیرعلمی شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار