بازدید 22220

کارت‌های ملی اجاره‌ای، بلای جان اقتصاد/ هر کارت ملی اجاره‌ای چند؟

یکی از معضلاتی که در این چند سال اخیر، گریبان اقتصاد ایران را گرفته، کارت‌های ملی اجاره‌ای است. ردپای این نوع کارت‌های ملی در بازار‌های ارز، خودرو، تسهیلات و ... مشاهده می‌شود؛ کارت‌هایی که بعضا با مبلغ کمی اجاره داده می‌شوند، اما خسارات زیادی برای دولت و اقتصاد به بار می‌آورند؛ اما راهکار مقابله با این کارت‌های ملی اجاره‌ای چیست؟
کد خبر: ۱۰۱۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 14 November 2020
کارت های ملی اجاره ای بلای جان اقتصاد/ هر کارت ملی اجاره ای چند؟
 
در سال‌های اخیر و به خصوص در اقتصاد ایران بعد از تحریم ها، کارت‌های ملی اجاره‌ای کم کم از یک سند هویتی به یک منبع برای درآمدزایی و سوءاستفاده عده‌ای فرصت طلب تبدیل شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در این بین، البته نبود اطلاعات کافی، طمع برای کسب درآمد بیشتر و یا بعضاً فقر و ناچاری، عده‌ای را مجبور می‌کند تا کارت ملی خود را به برخی دلالان با قیمتی بعضا ناچیز اجاره دهند. ردپای کارت‌های ملی اجاره‌ای از بازار ارز تا بازار خودرو، تسهیلات و ... دیده می‌شود.

اجاره کارت ملی برای استفاده از سهمیه ارز

با متلاطم شدن بازار ارز از اردیبهشت ماه سال جاری، قیمت ارز‌های دولتی با ارز‌ها در بازار آزاد اختلاف چشمگیری پیدا کرد و از آنجا که در سال هر فرد می‌توانست سهمیه ارز دولتی (دو هزار یورو یا معادل آن) را دریافت کند، عده‌ای برای استفاده از این رانت موجود به صرافی‌ها هجوم آوردند. بسته شدن صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها ـ آن هم در روز‌هایی که کرونا مدام تلفات خود را افزایش می‌داد ـ تنها یک نکته را به ذهن متبادر می‌کرد و آن این بود که اختلاف چند هزار تومانی ارز سهمیه‌ای با بازار آزاد برای عده‌ای ارزش به خطر انداختن جان را داشت.

در این میان، اما نکته مهم این بود برخی که خود قادر به استفاده از سهمیه ارز دولتی نبودند این سهمیه را به دلالان واگذار می‌کردند و به اصطلاح کارت‌های ملی خود را برای استفاده از سهمیه ارز دولتی به دیگران اجاره می‌دادند.

شنیده‌ها حکایت از آن داشت که این افراد بابت اجاره کارت‌های ملی خود رقمی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند. البته برخی‌ می‌گویند کارتن خواب‌ها و بعضی از بی خانمان‌ها حتی در ازای یک وعده غذای گرم حاضرند، کارت ملی شان را به دلال‌های بازار ارز بدهند.

اجاره کارت ملی برای استفاده در قرعه کشی خودرو

بعد از ماجرای ارز سهمیه ای، این بار رد پای کارت‌های ملی اجاره‌ای در بازار خودرو دیده شد. از زمانی که قرعه کشی خودرو برای انتخاب خریدار واقعی مطرح شد، عده‌ای برای افزایش شانس خود به فکر اجاره کارت‌های ملی دیگران برای برنده شدن در قرعه کشی و استفاده از رانت میلیونی خودرو افتادند.

خبر‌ها حکایت از آن دارد که عده‌ای با اجاره کارت ملی و گواهی نامه کسانی که خودرو ندارند و بیشتر از ۲۴ ماه است، از طریق طرح‌های ویژه فروش، صاحب خودرو نشده اند، از طرف آن‌ها در قرعه کشی‌ها شرکت می‌کنند. هزینه اجاره هر کارت ملی هم بین یک تا دو میلیون است، اما اگر اسم صاحب کارت ملی از سبد قرعه بیرون بیاید، مبلغ بیشتری گیر صاحب کارت خواهد آمد و رقمی بین دو تا چهار درصد قیمت ماشین به آن مبلغ اولیه اجاره اضافه خواهد شد؛ البته صاحب کارت ملی همراه با کارت ملی اش سفته ضمانت هم می‌دهد که ادعایی نداشته باشد.

ردپای کارت ملی کارتن خواب‌ها در تسهیلات بانک سرمایه

سوءاستفاده دیگر از کارت ملی در دادگاه، مربوط به مدیران بانک سرمایه دیده شد؛ جایی که اعلام شد متهمین بر اساس کارت‌های ملی برخی کارتن خواب‌ها به آن‌ها وام و تسهیلات پرداخت کرده اند. در شانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه اعلام شد: این کارتن خواب‌ها در یک روز درخواست تسهیلات می‌دادند و همان روز با تسهیلات آنان موافقت می‌شد.

کارت‌های ملی و اسناد هویتی اجاره‌ای در خدمت تجارت!

در زمینه واردات و صادرات نیز رد پای کارت‌های ملی اجاره‌ای مشاهده می‌شود. حتما ماجرای زنی روستایی را شنیده اید که با کارت بازرگانی به اسم او ۷۰۰ دستگاه بنز و پورشه و آزرا وارد شده بود، درحالی که روحش هم از وجود چنین خودرو‌هایی خبر نداشت یا عدم بازگشت ارز‌های صادراتی که در آن باز هم ماجرای کارتن خواب‌ها مطرح شد.

همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اظهاراتی اعلام کرد که ۲۵۰ صادر‌کننده بدهکار به قوه قضاییه معرفی شده‌اند که ۷۰ نفر از آن‌ها کارتن خواب هستند. بنا بر آمار اعلامی از سوی عبدالناصر همتی، این ۲۵۰ صادرکننده هفت میلیارد دلار صادرات داشته، اما حتی یک دلار ارز به کشور برنگردانده‌اند و تعدادی از این صادرکنندگان هم هویتی نامشخص دارند. چنانکه براساس گزارش وزارت اطلاعات ۷۰ نفر از این صادرکنندگان کارتن‌خواب هستند و صادرات با استفاده از کارت‌های یک بار مصرف به نام این افراد صورت گرفته است.

این موارد تنها بخشی از سوءاستفاده‌هایی است که از کارت‌های ملی افراد شده و در این سال‌ها رسانه‌ای گشته است. این سوءاستفاده‌ها بعضا به فرار‌های مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی و یا همان گونه که عنوان شد عدم بازگشت ارز صادراتی به میزان هفت میلیارد دلار ختم می‌شود. ریشه تمام این سوءاستفاده ها با اعمال محدودیت‌ها پیرامون استفاده از کارت‌های ملی خشک نمی‌شود، بلکه برای خشکاندن ریشه این سوءاستفاده‌ها بعضاً نیاز است تا ریشه رانت‌های موجود خشک شود.

به عبارت بهتر اگر ارز سهمیه‌ای با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار آزاد پرداخت نشود، قطعا سوءاستفاده‌ای از کارت‌های ملی هم شکل نمی‌گیرد. یا اگر قیمت خودرو ثبت نامی با قیمت بازار آزاد تفاوت معناداری نداشته باشد، باز هم این سوءاستفاده‌ها شکل نخواهد گرفت. البته که نباید از کنار سخت گیری‌های بیشتر پیرامون این سوءاستفاده هم به سادگی گذشت، بلکه باید با مسببان اصلی این سوءاستفاده‌ها برخورد‌های جدی تری داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۲
چرا مردم اینطوری شده اند ؟
همش تقلب و دور زدن قانون و دلالی
پاسخ ها
Farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
این چرند و پرندا چیه مینویسید اقتصاد ایران درگیر بلاهای بزرگی هستش که این مسائل رو اصلا بی اهمیت میکنه.عدم مدیریت و
و استراتژی و رویکرد درست نسبت به کل اقتصاد
عدم کفایت و توان مسئولین و تصمیم گیرندگان
فساد شدید دولتی و شخصی به گونه ای که بعضی ساختارها
جهت فساد ایجاد شدن
وابستگی عجیب به نفت و عدم توجه به تولید ناخالص ملی و شاخص های مشابه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
بزرگترین خسارت رو چاپخانه بانک مرکزی به اقتصاد کشور وارد میکنه و بعد یکسره دنبال انواع سلطان و مقصر میگردند.
بانک مرکزی پول بدون پشتوانه چاپ نکنه بده دست آقازاده ها این مشکلات هم پیش نمیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
چرا دولت و سهمیه دوهزار درز و سوراخ برای اقتصاد می گذارید بعد میگویید خلاف شده است اگر یارانه ای هست همه را در غالب کارت بدهید و و همه چیز را آزاد کنید و ببینید تخلف برای همیشه نابود میشود شما خودتان میخواهید در رو باشد که خودی و نخودی باشد سوئ استفاده هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
این موضوعات معمولا اول توسط افرادی داخل سیستم مورد استفاده قرار میگیره و بعد عوام به اون روی میاره، وقتی آن مقام ارشد دولتی با استفاده از شناسنامه متوفیان از بیمه کلاهبرداری کرد و فقط 5 سال حبس با مرخصی های فراوون گرفت ،خوب
مردم هم میان و از راههایی مثل این که براشون باز شده استفاده میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
عده ای به خاطر سودجویی . عده ای بی پولی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
کجا گرو می گیرند؟ چند؟
دوزار نمیارزه این کارته. منم حاضرم کرایه بدم. فقط بگید کجا؟
چرا مردم حساب بانکی و کارت ملیشون رو اجاره میدن؟
با اینکه میدونن کار بضرر خودشون و مملکته از گشنگی اینکار رو میکنن والا اگه من بدونم کجا اجاره میگیرن منم کارت ملیمو اجاره میدم نمیدونم تا کی این وضع باید ادامه پیدا کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
از چاله نیفت تو چاه اخوی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
کسی که اجاره میده مشخصه چرا. از گرسنگی و نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
مردم از بیکاری و نداشتن نان شب مجبور به اینکار هستند
به زودی با طرح وان مجلس برای بنزین هم کارت ملی اجاره می کنند
کسانی که کارتهای ملی را اجاره میدهند یا معتادین هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند یا افراد نیازمند که ازروی ناچاری به هرکاری دست میزنند فقط باید دلالان اصلی شناسایی شودند که نمیشوند
از کدام سامانه متوجه بشویم از کارت گمشده مان سوء استفاده شده است واین مواردیکه میفرمائید آیا امکان استفاده از سامانه شان وجود دارد تا از عدم سوء استفاده کارت ملی مطلع شویم.
پاسخ ها
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
دوست عزیز به محض گم شدن کارت ملی به بخش مربوطه دراداره ÷ست مراجعه نمایید تا درسامانه کارت ملی شما باطل شود واین سامانه یک برگه معتبر به شما میدهد تا گرفتن کارت ملی جدید
عجب، کلا مدیریت تو جامعه ی ما حرفه ای و کارآمد نیست، در همه سطوحش
کارت‌های ملی اجاره‌ای، بلای جان اقتصاد:
چرا میخواهیم خودمان را فریب دهیم. کارت ملیهای اجاره ای بلای جان اقتصاد نیستند؛ آنهایی که این کارتها را قبول میکنند و به آنها اعنبار میبخشند، بلای جان اقتصادند و بلای جان مردم و نظام. به نظر شما آنانی که به این کارتها و کارتون خوابها، و ... ارز، وام، تسهیلات و اعتبار میدهند نمیدانند صاحبان این کارت چه کسانی هستند و چه کاره اند. اگر راهنمایی از دورن همین سازمانها و نهادها، شرکتها، موسسات مالی، بانکها ... نباشند، مراجعه کنند از کجا میداند که باید کارت ملی کارتون خواب را ارائه دهد تا میلیونها دلار ارز و اعتبار بگیرد.
باید با واقعیتها درست برخورد کرد تا از آنها درس گرفت. چنانچه آنانی که به کارت ملی اعتبار میدهند، آگاهانه این کار را نکنند که در پی هر پرونده فساد زنجیر وار آدم روانه دادگاه و زندان نمیشود.
وقتی در حرکتی بی سابقه در عالم خلقت عده ای دنبال تخصیص سهمیه بنزین به بچه قنداقی هستند تا در بورس انرژی بفروش برسد لابد طراحان قبلی هم با همین تفکر این سامانه ها را بعمد طراحی کرده اند و در بین مسئولان مدعی هم آدم متفکر و آینده نگری نبوده که این بلایا را پیش بینی کند
مشکل کشور ما چاپ پول بدون پشتوانه است که عمدتا به جیب از ما بهترون سرازیر میشه. اگر آقایون بتونن یه کم حرص و طمع خودشون رو کنترل کنند و به خرج جیب مردم پول چاپ نکنند اینطوری نمیشه. متاسفانه از نظرات بالا هم کاملا مشهوده که مردم هم متوجه اصل مشکل نیستند و چاپخانه بانک مرکزی همچنان به کار خودش مشغوله.
کافیه با سامانه اعتبارسنجی وضعیت صاحب کارت سنجیده شود. کسی که آه در بساط ندارد قاعدتا وام نجومی هم نمیگیرد.
مشکل از کارت ملی نیست مشکل از مدیران زیر میزی بگیره
چندی پیش که دانش آموزی بخاطر نداشتن گوشی هوشمند اقدام به خودکشی کرده بود بر آن شدم تا یک گوشی اپل نسل قبل را رجیستر و نیازمندی را پیدا کنم و بهش اهدا کنم. هر جا که مراجعه کردم بیش از ۵ میلیون برای اینکار هزینه اعلام می کردند. وقتی علت را جویا شدم تازه پی بردم که فقط برای مهر خروج و ورود بیزنسی تشکیل شده که پاسپورت شما را ۵۰۰۰۰۰۰ تومان می خرند تا بوسیله آن مجوز پبت و رجیستر یک دستگاه موبایل یا کامپیوتر را دریافت کنند. اینها همه نقص ندانم کاری و شاید هم نوعی فریبکاری دولت باشد.
در هیچ جای دنیا یک کارت شناسایی به خودی خود اعتباری ندارد.اگر فسادی در قرعه کشی خودرو یا وام بانکی باشد یقینا ریشه اصلی آن در خود سیستم خودروسازی و خود سیستم بانکی است.
كساني كه اتومبيل ها را وارد كردند به راحتي قابل پيگيري هستند ولي معلوم است هيچ علاقه اي نيست!
چطور می شود استعلام گرفت؟ شاید کسی اطلاع نداشته باشد.
الان ۲۵ ماه هست یه اشتباهی کردم که رفتم برای کارت ملی مثلا هوشمند ثبت نام کردم و هنوز از کارت خبری نیست. واقعا کشور خودکفا و پیشرفته ای داریم.
اتفاقا این یک موهبت است تا افراد متخلف بسهولت شناسایی شود
جانا سخن از زبان ما میگویی. البته به قول روزنامه جمهوری اسلامی اراده و قدرتی وجود نداره برای مبارزه با فساد
جانا سخن از زبان ما میگویی. البته به قول روزنامه جمهوری اسلامی اراده و قدرتی وجود نداره برای مبارزه با فساد
با سلام
مشکل اصلی و اساسی کارت های ملی مردم نیستند!
اگر موضوعات و خصوصا موضوع خودرو را از دید کارشناسی و دلسوزانه بررسی کنیم, این خود دولت و سازندگان این خودروهای غیر استاندارد باعث ایجاد این معضل بوده و هستند!
زیرا اگر همین خودروها با قیمت واقعی و بدون این برنامه بدون کارشناسی قرعه کشی وارد بازار شوند, مطمعنا فقط مصرف کننده واقعی سراغ خرید خواهد رفت! اما آیا خودروسازان دست از این غرعه کشی برخواهند داشت؟
یقینا خیر!
زیرا با این پولهای بادآورده و سودهای کلان ناشی از پیش پرداخت ها بذون این فرعه کشی بدست نخواهند آمد.
هیچ کجای دنیا تا ماشین را ندیده و نپسندیده و حتی آنرا نرانده اید, پولی پرداخت نمیکنید!
در ضمن آنهم اقساط و رقابت و سود 2 تا 3.99 درصد!
پس نتیجه میگیریم که عامل این مشکل خود دولت و خودروسازان هستندَ
صد رحمت به دلالان اجاره كننده كارت ملي. امروز صبح از يكي از شعب بانك هاي تهران با بنده تماس گرفتن و گفتن چند فقره چك پشت نويسي شده با مشخصات من در شعبه هست تا وصول و پرداخت شود كه بعد از كلي درد سر مشخص شد يكي از نمايندگي هاي يكي از بيمه هاي بنام از بانك اطلاعاتي و مشخصات بنده سوء استفاده كرده كه يا به قصد پولشوئي يا فرار مالياتي بوده و تازه اين آغاز ماجراست.وقتي به بانك اعتراض كردم كه من اصلا ساكن تهران نيستم ،كارمند بانك به من گفت پس چك ها با مشخصات شمار اينجا چكار مي كنه كه منم گفتم تو تحويل گرفتي از من مي پرسي؟ و وقني اعتراض كردم چرا مشخصات را با كارت ملي تطبيق ندادي گفت مشتري مورد اطمينان بانك بوده و گفتم چجور مشتري هست كه شما نمي شناسيدش؟ خلاصه اينكه در لايه لايه جامعه فساد بيداد مي كنه و يك سري بيگناه گرفتار ميشن.
جهت اطلاع تابناك نام بانك و شعبه و بيمه محفوظ است.
کارت های ملی اجاره ای بلای جان مردم نیست بی مسئولیتی و ندانم کاری بلای جان مردم است در کشوری که شما برای یک احراز هویت که تمام اطلاعات شما را حتی اثر انگشت در دست دولت است انواع کپی ها از شناسنامه شما و همسر و فرزندان و کپی کارت ملی و .... را برای یک کار ساده می خواهند می خواهی مشکلات اینچنینی را حل کنند؟ بخدا یک کارشناس خبره در دیتابس و نرم افزار براحتی می تواند این مشکل را حل کند ولی چه کنیم که در کشور ارزش خرکاری بالاتر از هوشمند کار کردن است و یا اینکه منافعی در بهم ریختگی وجود دارد که عده ای دوست ندارند کارها درست شود.
قائدتا مالیات بهترین راه است ولب فساد در کشور محدودیت ندارد
اساساً چرا باید هر نفر سهمیه ارز داشته باشد؟ این نشان می دهد که مشکلات ما ناشی از تفکرات غلط ما است. ارز باید در محل مصرف آن اختصاص یابد در جایی که فرد می خواهد کالای خارجی وارد کند و یا در بانکی که می خواهد اعتبار برای سفارش کالا بدهد نه اینکه به هر فرد دلار داده شود که از انباشت آن وابستگی کشور به دلار تشدید شود حداقل اگر می خواهید دلار در دست مردم بدهید حواله آنرا بدهید و یا چیزی با عنوان دلار چک تولید کنید که اگر بدون پشتوانه هم چاپ شد به پول ملی ضربه نخورد و اساساً چرا دلار؟ آیا فردی که می خواهد از چین کالا وارد کند چرا دلار و چرا یوان نه؟ و آیا کسی که از عراق کالا وارد می کند چرا دلار و چرا دینار نه؟ و آیا سفارت خانه هایی که در کشورهای دیگر داریم مگر حساب در بانک های خارجی ندارند و آیا نمی توانند با برنامه ریزی ارز را کنترل کرد؟ تا کی بی برنامگی؟ تا کی عدم استفاده از یک فرد باهوش؟
باید سیستم یکپارچه شود وقتی یکپارچه شد یعنی از بلیط هواپیما و قطار گرفته و اتوبوس و سواریهای بین شهری بار کارت ملی صادرشود و گمرک و وزارت صمت از طریق استعلام بانکی متوجه حساب بانکی ان می شود واز طریق ثبت اسناد و املاک کشور وضعیت مسکن و کارخانه او بررسی می شود که نتواند بنام او صادرات و واردات انجام شود و از مالیات فرار کند
خب یه کم که باید از کودکی به بچه ها یاد داد به اقتصاد کشورشون برای منافع اندک ضربه نزنن
راه دمی به ذهنم نمی رسه تابناک.
اما آموزش و فرهنگ سازی رسانه ای می تونه برای هر دو نفر مفید باشه
هم اونی که اجازه می کنه هم اونی که اجاره میده
و راه سوم اینکه که یه ترفندی اندیشیده بشه که طرف نتونه کارتشو اجاره بده.
مثلا چند ماه بعد هم ازش مدرک بخوان که هزینش سنگین بشه برای اونایی که کارت اجاره می کنن.
کارت ملیم تازه اومده . کجا میشه اجاره داد؟
مملکت قانون نداره و مطمئن باشید که کسان که تسهیلات می دهند می دانند که دارند به شخصیت جعلی تسهیلات می دهند . سئوال اینجاست که چرا باید تامین اجتماعی برای کارتن خوابها وجود نداشته باشد چرا نباید دولت و شهرداری ها خانه های را بسازد که به اینها یک اطاق با امکانات اب و برق در اختیارشان بگذارد و دولت به انها بودجه بدهد که با کارت ملی خودشان این بودجه و مقرری اختصاص داده شده را به حسابشان بریزند و شهرداری از مقرری به حساب ایشان ریخته شده اجاره خودش را برمی دارد و بقیه را شخص خرج مایحتاج روزمره اش می کند ایا این میزان بودجه به نظر شما از میزان ارز جابجا شده و خارج شده از مملکت ما بیشتر می شد ؟ شما فقط این سئوال را برای دولتیان که فغان می کنند مطرح کنید ببینی پاسخ انهاچیست ؟ به جای اینکه به یک کت و شلورای با کارت ملی جعلی اعتبار 250 میلیارد دلاری بدهید و یا معافیت گمرکی برای واردات بنز و بی ام و و ارزا به ان پیرزن روستایی ایا اگر این پول را خرج ان کارتن خوابها بکنید چه میشد ؟ اول اینکه کارت ملیش را به اجاره نمی داد چون بهش میگفتند اگر کار خلاف کنی مقرریت قطع می شود . دوم اینکه سرمایه مملکت عادلانه خرج می شد . چرا وقتی می خواهید پول به کارتن خواب بدهید بودجه ندارید ولی وقتی می خواهید رانت بدهید از جیب همان کارتن خواب رانت میلیاردی می دهید ؟
تابناک فقط نظرات بی خطر رو منتشر میکنه. همه مردم باید سیب زمینی باشند.
کلا قوانین ایران جوری نوشته میشه که میلیاردها تبصره و ایین نامه داشته باشه برای فرار از اصل قانون .هر ایرانی یک تبصره شده اصل قانون
سیستم باید شفاف باشه علی الخصوص سیستم نقل و انتقالات در بانکها . دوم یه سامانه ای ایجاد بشه که دارایی مردم در اون ثبت بشه و افزایش ناگهانی منقولات و پول مردم زیر ذره بین اداره مالیات سوم باید مسولان صادق و درستکار سر کار باشند چهارم جلب اعتماد مردم به نظام و آینده ایران تا همه خیالشون آسوده باشه و بدنبال جمع کردن مال و منال نباشن
پاسخ ها
samarej
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
آقا اينارو غول چراغ جادو هم نمي تونه انجام تو اين مملكت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل