تراکنش ۸۴۰ میلیارد ریالی بورس مازندران

فعالان بازار سرمایه مازندران در سومین هفته ماه آبان ۸۴۰ میلیارد ریال سهم خرید و فروش کردند که ۶۰ میلیارد ریال کمتر از هفته پیش است.
کد خبر: ۱۰۱۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 12 November 2020

به گزارش بورس تابناک، فعالان بورس مازندران این هفته در مجموع ۷۶ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۳۸ سهم خرید و فروش کردند که ۸.۵ درصدی کمتر از هفته پیش است.

همچنین این هفته تمایل سهامداران مازندرانی به فروش بیش از خرید بود زیرا از مجموع معاملات هفتگی ۵۴۰ میلیارد ریال به فروش و فقط ۳۰۰ میلیارد ریال به خرید سهام اختصاص داشت.   

بانکی ها این هفته بیشترین ارزش معاملاتی بازار سرمایه در مازندران را به خود اختصاص دادند و سهام بانک ملت با رشد ۱.۶ درصدی در آخرین روز معاملاتی در صدر جدول هفتگی معاملات بورس استان قرار گرفت. سهام شرکت های ایران خودرو ، بانک اقتصاد نوین ، ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات هم پس از بانک ملت بیشترین ارزش معامله این هفته را در سبد خود جای دادند. 

سهام ایران خودرو با رشد ۲.۸ درصدی ، بانک اقتصاد نوین با رشد ۲.۷۵ درصدی و ملی صنایع مس ایران با رشد ۲.۷۵ درصدی در آخرین روز معاملات هفتگی خود مواجه بودند که نشان می دهد سهامداران مازندرانی در شرایط سوددهی تمایل بیشتری برای فروش سهام خود نشان دادند. 

کاهش هیجان منفی 

اگر چه روند کاهشی خرید و فروش سهام در بازار منطقه ای بورس مازندران این هفته هم ادامه یافت ، ولی در مجموع نسبت به هفته گذشته از هیجان منفی کمتری برخوردار بود.

بازار سرمایه در مازندران هفته پیش کاهش بیش از ۵۵ درصدی خرید و فروش سهام را هم در ارزش و هم در تعداد نسبت به هفته نخست ماه آبان تجربه کرده بود.

هفته پیش ۸۳ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۴۹ سهم به ارزش حدود ۹۰۰ میلیارد ریال توسط فعالان بورس منطقه ای مازندران معامله شده بود که ۵۲۳ میلیارد ریال مربوط به خرید و ۳۷۷ میلیارد ریال نیز در سبد فروش سهام بود.

این در حالی است که بازار منطقه ای مازندران در هفته نخست آبان شاهد معامله ۱۵۶ میلیون و ۳۶۴ هزار سهم به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال بود که از این میزان یک هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال در سبد خرید سهام قرار داشت. 

به اعتقاد برخی از کارشناسان و فعالان بازار بورس در مازندران افزایش کفه فروش نسبت به خرید سهام در هفته جاری و همچنین کاهش معاملات در دو هفته گذشته ارتباط مستقیمی با ریزش شاخص قیمت سهام در بازار کشور دارد. 

این هفته شاخص قیمت بازار نیز با کاهش ۶۹ هزار و ۴۴۹ واحدی در پایین ترین میزان خود در ماه مهر و آبان قرار گرفت و در پله یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۴ واحد متوقف شد. 

پیش از این بسیاری از کارشناسان عقب نشینی بازار سرمایه در مازندران و البته کشور را ناشی از کاهش ریسک پذیری ، عدم ورود سرمایه های جدید و همچنین صبر سهامداران برای مشخص شدن شرایط بازارهای جهانی متاثر از تحولات بین المللی از جمله انتخابات آمریکا تحلیل کردند. 

البته برای روز چهارشنبه این هفته که در ایران آخرین روز کاری بازار بورس محسوب می شود ، شاخص برخی بازارهای جهانی همچون"نزدک" با کاهش ۰.۳۵ درصدی همراه بود ، اگر چه این ارقام هر لحظه در حال تغییر است. همچنین شاخص بازار "داوجونز" نیز ریزش ۰.۱۷ درصدی را تجربه کرد که به اعتقاد کارشناسان تاثیرات منفی بر بازار فلزات و انرژی جهانی و به تبع بورس ایران گذاشته است. 

به اعتقاد این کارشناسان ، سهامداران در حال حاضر سعی می کنند با توجه به تغییرات پی در پی بازار دست به عصاتر حرکت کنند و عقب نشینی فعالان بازار سرمایه مازندران نیز از این قاعده مثتسنی نیست. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر