بازدید 5122
۹
جهان دوباره به سمت قرنطینه شدن

کرونا با خواهش و تمنا جمع نمی‌شود

«مرگ یک‌میلیون و ۱۹۶ هزارنفر»؛ این تازه‌ترین آمار تا عصر دیروز است که کرونای منحوس روی دست جهانیان گذاشته و اکثر کشور‌ها را به این نتیجه رسانده است که برای جلوگیری از بیشترشدن جان‌باختگان، چاره‌ای جز اعمال مجدد قرنطینه و محدودیت‌های سخت‌گیرانه وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 01 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، پاییز سیاه کرونا در ایران هم بالاخره ستادملی مقابله با کرونا را مجاب کرد تا باردیگر محدودیت‌های سخت‌گیرانه را در بسیاری از شهر‌ها اعمال کند.

۳۴ هزار جان‌باخته، ۶۱۲ هزار مبتلا

تا ظهر دیروز تعدادکل مبتلایان به کرونا در کشور به ۶۱۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید و تعداد جان‌باختگان هم ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر شد. با این آمار، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشورمان مشابه کشور‌هایی همچون اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و انگلستان شد و شاید همین اتفاق ستادملی مقابله با کرونا را قانع کرد تا بر اساس تصمیمات پیشگیرانه جدید در این کشور‌های اروپایی، محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور را تصویب کند.

محدودیت‌های جدید ابلاغ شد

ستادملی مقابله با کرونا که هفته گذشته محدودیت‌هایی را برای ۴۳ شهر اعمال کرده بود، دیروز هم محدودیت‌ها را برای ۲۵ مرکز استان (از جمله استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی) و ۴۶ شهر جدید (از جمله شهر‌های تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد، نیشابور، اسفراین، بیرجند، طبس و قائنات) مصوب کرد، یعنی در مجموع ۸۹ شهر. بر این اساس، گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در مراکز این ۲۵ استان مشمول محدودیت شدند؛ از جمله دانشگاه‌ها و مدارس، زبانسراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، استخر‌های سرپوشیده، سینما، تئاتر، موزه‌ها، آرایشگاه‌ها، مساجد و مصلاها. همچنین برگزاری مراسم اجتماعی، مذهبی و فرهنگی، همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه و چایخانه‌ها در مراکز ۲۵ استان از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز محدود می‌شود. در ۴۶ شهرستان تعیین‌شده هم، علاوه بر محدودیت‌های گروه شغلی ۳ و ۴، گروه‌های شغلی ۲، فعلا به مدت یک هفته محدودیت فعالیت خواهند داشت؛ از جمله پاساژها، مراکز خرید، مساجد و مصلاها، قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، آژانس‌های مشاور املاک و ....

محدودیت‌های کاغذی؟

طی روز‌های اخیر برخی متخصصان و مسئولان تاکید داشتند در شرایط فعلی باید حتما شهر‌های با وضعیت بحرانی و به ویژه تهران را تعطیل کرد.

براساس گزارش روزنامه همشهری، در ترکیب ۷۱ رای اخذ شده از ۸۵ نخبه سیاسی، اجتماعی و ... در نظرسنجی این روزنامه، ۳۸ نفر گزینه تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت، ۱۴ نفر محدودیت شدید بدون تعطیلی، ۱۰ نفر دورکاری ۵۰ درصدی و ۹ نفر گزینه مخالفت با تعطیلی و محدودیت را برگزیده اند. به این ترتیب، ۵۳ درصد موافق تعطیلی همگانی، ۲۰ درصد موافق محدودیت شدید، ۱۴ درصد موافق شرایط فعلی و ۱۳ درصد خواهان کمترین محدودیت‌ها بودند. در همین زمینه، «عبدالحسین روح‌الامینی» رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران با اشاره به جلسه اخیر ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران گفته است: تمامی اعضا در این نشست بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری همچون تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تاکید کرده‌اند. دکتر «مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر این عقیده است که: «باید مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و ... حداقل برای یک هفته تعطیل شوند تا آمار کمی پایین بیاید، چون وضعیت خیلی وحشتناک است و اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست». هرچند با مصوبه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، بخشی از این تعطیلی‌ها از فردا در تهران و تعدادی از شهر‌های دیگر اعمال خواهد شد، اما با توجه به تجربه ناموفق اجرای دیگر محدودیت‌ها طی هفته‌های اخیر، مشخص نیست این محدودیت‌ها در عمل تا چه اندازه اجرایی و موثر خواهد بود. آیا این مصوبات فقط روی کاغذ می‌ماند یا اجرایی می‌شود و برخورد با کسانی که سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، قاطعانه خواهد بود؟

قرنطینه‌های جدید در کشور‌ها

نگاهی به اقدامات دیگر کشور‌های جهان ثابت می‌کند که هم‌اکنون راهکاری بهتر و مناسب‌تر از قرنطینه و محدودیت‌های رفت و آمد برای مقابله با بحران کرونا وجود ندارد:

ایتالیا: در بسیاری از مناطق، مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار شده است و همه رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و سینما‌ها هم باید تا ساعت شش بعداز ظهر بسته شوند.

آلمان: محدودیت‌های سخت‌گیرانه از روز دوم نوامبر (فردا) به اجرا درمی‌آید و تا پایان این ماه ادامه خواهد یافت. دولت آلمان قصد دارد با تعطیلی گسترده تمام فعالیت‌های تفریحی در سطح کشور، موج دوم کرونا را بشکند.

فرانسه: این کشور از نخستین ساعت بامداد جمعه ٣٠ اکتبر (دو روز قبل)، قرنطینۀ یک‌ماهه خود را آغاز کرد. بر اساس مقررات تازه، رفت و آمد در دوران قرنطینه به یک ساعت در روز و تنها در پهنۀ یک کیلومتر از محل اقامت محدود شده است.

بلژیک: قرنطینه از دوم نوامبر (فردا) اجرا می‌شود. بخش‌های تجاری غیرضروری تعطیل می‌شود و کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی تاحد امکان مشمول دورکاری خواهند بود. در مدت قرنطینه جدید که قرار است دست‌کم تا یک‌ماه و نیم ادامه یابد، شهروندان حق پذیرفتن بیش از یک نفر از افراد خارج از خانواده را در خانه خود ندارند و حق دارند در گروه‌های بیش از ۴ نفری از خانه خارج شوند.

اسپانیا: تقریباً در تمام مناطق اسپانیا مقررات جدید قرنطینه به امید مهار کرونا وضع شده است. رفتن به خانه دیگران هم به شش نفر محدود شده است.

تجربه یک ایرانی در کانادا

درباره شیوه اجرای محدودیت‌های کرونایی در کانادا هم با یکی از ایرانیان مقیم تورنتو گفتگو کردیم و او برایمان شرایط این کشور را توصیف کرد: محدودیت‌ها در کانادا شامل ۳ فاز بود. فاز اول در ابتدای شیوع کرونا بود که شهر‌ها کاملا قرنطینه شد و یک‌ماه و نیم ادامه یافت. فقط فروشگاه‌های ضروری با ساعات محدودی در روز فعال بود و شهروندان هم تنها برای کار‌های ضروری اجازه خروج از خانه داشتند. وقتی آمار مبتلایان روزانه به زیر ۱۰۰ نفر رسید، وارد فاز ۲ شدیم. یعنی مشاغلی که تراکم افراد درفضای بسته آن زیر ۱۰ نفر بود، اجازه فعالیت پیدا کردند. هم‌اکنون کانادا مجددا وارد فاز ۲ شده و محدودیت‌ها افزایش یافته و امیدوارند مجبور به تکرار فاز یک نشوند، چرا که هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از آن بسیار سنگین است.

وزیر بهداشت: کرونا با خواهش و تمنا جمع نمی‌شود

دکتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت عصر دیروز شنبه در نخستین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «هیچ کجای دنیا، حتی در دموکراتیک‌ترین کشور‌ها هم اپیدمی را با خواهش و تمنا جمع نکردند، یک‌جا‌هایی مجبور هستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و در برخورد با کسانی که دارند به عمد و با آگاهی به دیگران آسیب وارد می‌کنند، باید ترمزشان را بکشیم و جمع کنیم».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
سیاست دولت در خصوص کرونا و خواهش از مردم برای نرفتن به سفر ، عدم حضور در تجمعات ، ماسک زدن و در نهایت احتساب موفقیت ها به نام مدیریت خودشان و شکست ها به نام مردم مانند این است که پلیس از همه فقط خواهش کند لطفا سرقت نکنید لطفا قتل نکنید ، دولت موظف است با برخورد درست و قاطعانه راه ها را ببندد دو هفته تعطیل و منع رفت آمد کند و متخلفان را نقره داغ کند .
لعنت به چین. کشور های جهان باید چین را به خاطر انتشار این بیماری مجازات کرده و تا سال ها از ورود چینی ها به کشور هایشان ممانعت کنند.
باید از چین یاد بگیرید برای چند ماه سفت و سخت گرفت و کاملا جدی بود و الان چندین ماه است این بیماری از این کشور خارج شده است
اگر برخورد قاطع بشود چهار تا از کسانی که رعایت نمیکنند یا مراسم برگزار کردند را احکام سنگین برایشان صادر کنند حساب کار دست همه می آید کلا بعضی ها فقط زبان زور را میفهمند حتی مرگ زندگی خودشان هم برایشان شوخی است
با سلام پیامک کشف حجاب از سوی نیروی انتظامی برای من ارسال شده که البته به اصل موضوع اعتراض هست ولی بگذریم پس از مراجعه (فرصت 10 روزه جهت مراجعه) به مرکز امنیت اخلاقی که صرفا دو جارو در تهران در نظر گرفتن در ساعت 7 و 45 دقیقه صبح نفر 221 بودم!! و در سالنی حضور داشتم که بیش از 150 نفر حضور داشتن. حال سوال این است که 1- چه لزوم و اجباری به مراجعه حضوری به پلیس برای یه همچین موضوع غیر واجبی در ایام کرونا که مردم رو به دورکاری و تعطیلی تشویق میکنید هست؟ 2- چرا باید در شهر تهران فقط دو مرکز وجود داشته باشد؟ 3- تقریبا همه خودروها باید توقیف و به پارکینگ منتقل بشن که علاوه بر ادامه دار بودن و مراجعات مختلف به پارککینگ و خلافی گرفتن و مراجعه مجدد به مرکز برای ترخیص چه تعداد ممکنه الوده بشن؟ 4- در ایام توقیف خودرو استفاده از وسایل نقلیه عمومی شدت میگیره که باز هم اشاعه کرونا رو تشدید میکنه...
پاسخ ها
علی
| France |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
حالا واقعا بد حجابي كرده بودين يا مثل من الكي پيامك اومده بود؟ شما هم شمارشو بردار هرچي خانم محجبه ديدي براش پيامك بد حجابي بفرست.
کاملا درست است . شما نباید التماس می کردید که هامان سفر به چین را متوقف کند باید مدیرعاملش را مجازات می کردید . نباید التماس می کردید که مردم باید در خانه بمانند باید دستور در خانه ماندن می داید و بسته های حمایت های اقتصادی اعم از تجهیزات تست ، دارو ، مواد غذایی و بهداشتی را نمی گویم مجانی با قیمت نازل که مردمی که بیکار می شوند و در خانه می مانند بتوانند از پس انداز تامین کنند را به مردم می دادید .
در مورد قیمت ها دستوری عمل می کنیم و در مورد کرونا خواهش و تمنا می کنیم؟ فکر کنید اگر جای این دو عمل با هم عوض می شد کار به کجا می رسید؟
نه قرنطینه میکنیم نه اجازه اجتماع میدیم نه کمک به معیشت مردم میکنیم نه از رو میریم نه اینکارو میکنیم نه اون کارو . خودش میگذره درست میشه به حول و قوه الهی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر