بازدید 3502
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

رشد ۱۸درصدی نقدینگی در ۷ماهه ۹۹

رئیس کل بانک مرکزی از رشد ۱۸ درصدی نقدینگی و ۱۰ درصدی پایه پولی خبر داد و در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه ترخیص کالاها از گمرکات گفت: منشا ارز در واردات باید مشخص باشد.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ 31 October 2020

رئیس کل بانک مرکزی از رشد ۱۸ درصدی نقدینگی و ۱۰ درصدی پایه پولی خبر داد و در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه ترخیص کالاها از گمرکات گفت: منشا ارز در واردات باید مشخص باشد.

به گزارش  مهر به نقل از صدا و سیما، عبدالناصر همتی گفت: بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت قرار شد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان به گونه‌ای باشد که بتوانند به ازای آن مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد کنند و اینکه خالی فروشی یا ادعاهای غیر واقعی در آن وجود نداشته باشد.

وی افزود: در یکی دو روز آینده رئیس‌جمهور مصوبه را ابلاغ می‌کند و صادرکنندگان می‌توانند از روش‌های مختلف ارز خود را ارائه کنند که از جمله آن، سامانه‌ نیما است که تقویت شده و مانند گذشته تامین ارز خواهد کرد و همچنین می‌توانند واردات در مقابل صادرات داشته باشند که به صورت تهاتری و با نظارت وزارت صمت انجام می‌شود.

همتی افزود: افراد موظف هستند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت ثبت و به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند.

وی گفت: موضوع دیگر ارز اشخاص است و واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز خود و اشخاص دیگر واردات انجام دهند، اما باید گردش ریالی خود را ثبت دربانک مرکزی و سامانه تجارت ثبت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره کالاهای ذخیره شده در گمرک اظهار داشت: کالاهای اساسی و ضروری کشور و مواد اولیه کارخانه‌ها با اولویت ترخیص می‌شود و بانک مرکزی کمک می‌کند تا تأمین ارز آن‌ها با سرعت انجام شود با این حال درباره ارز اشخاص باید گردش ریال آن مشخص و ثبت شود نباید خروج سرمایه از کشور داشته باشیم و منشاء ارز نیز باید مشخص باشد.

نقدینگی در ۷ ماهه ۹۹ معادل ۱۸ درصد رشد کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پایه پولی در ۷ ماهه امسال ۱۰ درصد رشد و نقدینگی حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و با وجود فشار به بانک مرکزی به ویژه در خصوص هزینه‌های کرونا این موضوع تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما بانک مرکزی تلاش می‌کند پایه پولی و نقدینگی از حالت بلند مدت آن خارج نشود و تاکنون موفق بوده است.

وی افزود: این روش را تا پایان سال ادامه می‌دهیم و اجازه جهش غیرطبیعی در نقدینگی را نمی‌دهیم.

همتی اشاره به موضوع سپرده قانونی بانک‌ها گفت: با توجه به موضوع کرونا در ابتدای سال تصمیم گرفتیم یک درصد از این سپرده کم شود که ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع آن به علاوه ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به آسیب دیدگان از کرونا و همچنین ودیعه مسکن اختصاص یافت.

وی افزود: سپرده قانونی به حالت عادی بازگشت تا ضریب فزاینده خلق پول برای کنترل نقدینگی زیاد نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی