بازدید 20335
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد

ارائه طرح‌های خلق الساعه کمیسیون انرژی مجلس / طرح «وان» چگونه طرحی است؟

مردادماه امسال عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از وصول طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار خبر داد. با توجه به گذشت ماه‌ها از این طرح، نه تنها فرجامی نداشته، بلکه اخیرا طرح جدیدی توسط رئیس کمیسیون انرژی با نام طرح «وان» مطرح شده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 26 October 2020

ارائه طرح های خلق الصاعه کمیسیون انرژی/ طرح «وان» چگونه طرحی است؟

تابناک اقتصادیمجلس شورای اسلامی با باز گذاشتن پرونده طرح های دیگر در خصوص سهمیه بنزین به دنبال سهمیه بندی تمام واحدهای انرژی رفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نوزدهم مرداد ماه سال جاری بود که سخنگوی کمیسیون انرژی، از ناعادلانه بودن نحوه توزیع یارانه بنزین سخن گفت و از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در روند سهمیه بندی بنزین خبر داد. این طرح با در نظر گرفتن خانواده‌های فاقد وسیله نقلیه و تخصیص یارانه بنزین به آن‌ها بهره مندی دهک‌های پایین‌تر را می‌تواند تا حدودی تامین کند.

گفتنی است، در ۲۲ مرداد ماه سال جاری، سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از وصول طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار خبر داد. با توجه به گذشت ماه‌ها از این طرح، نه تنها فرجامی نداشته، بلکه اخیرا طرح جدیدی توسط رئیس کمیسیون انرژی با نام طرح «وان» مطرح شده است.

عباسی در تشریح این طرح در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: طرح سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی با عنوان طرح وان مخفف واحد انرژی، را مجموعه‌ای از صاحبنظران در بخش انرژی ارائه کردند و در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. همچنین برای رسیدن به مصرف بهینه به جای آنکه صرفا بنزین سهمیه‌بندی شود، باید اقدام به سهمیه بندی همه حامل‌های انرژی شامل برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت سفید کرد؛ لذا برای تحقق این ایده، طرحی جامع با عنوان طرح وان آماده شده، اما هنوز به مرحله اعلام وصول نرسیده است.

در همین راستا، هادی بیگی نژاد، دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: وان مخفف واحد انرژی است که در برگیرنده تمام حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل و غیره است، چون این موارد به نوعی ثروت مردم تلقی می شوند. به هر نفر در کشور سهمیه بر مبنای وان تخصیص داده می شود که متشکل از تمام واحدهای انرژی است و جامعه بر اساس نیاز خود به بعضی از واحدهای انرژی دست پیدا می کند.

وی افزود: در کمیسیون انرژی به عنوان یک بحث علمی تشریح شده و در حال حاضر تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر نگرانی در بحث انرژی و بنزین کشور گفت: با تصور غلط موجود در جامعه که افزایش نرخ بنزین بر افزایش قیمت کالا های دیگر موثر است، همواره این نوع طرح ها با نگرانی و ترس روبه رو بوده است. لذا مجلس با رعایت احتیاط و جوانب طرح اقدام می کند و خیلی تمایل به ایجاد تحول سریع در جامعه و بخش انرژی در کشور ندارد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی طرح وان در مجلس گفت: طراحان و کارشناسان توضیحی از این طرح در کمیسیون انرژی داده اند و این کمیسیون هنوز تصمیمی در خصوص این طرح یا طرح های دیگر نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

ارائه طرح های خلق الصاعه کمیسیون انرژی مجلس/ طرح «وان» چگونه طرحی است؟

حسن مرادی، کارشناس انرژی نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص طرح «وان» و اجرای آن گفت: از رئیس

کمیسیون انرژی که در زمینه انرژی و انرژی اتمی اطلاعات دارند، تعجب می‌کنم که جامعه را دچار چالش می‌کنند. باید یادآور شوم که در بخش انرژی کشور، مشکلات زیادی وجود دارد؛ لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به افزایش نرخ بنزین در سال گذشته و حاشیه‌های ایجاد شده آن، مطرح کردن چنین طرح‌هایی نتیجه‌ای جز تنش نخواهد داشت.

وی افزود: در طرح وان فرض خانواده‌ای چند نفره و با تخصیص ۵۰ وان به هر یک از اعضای آن، مردم را به حضور در بورس برای عرضه واحد‌های انرژی خود تشویق می‌کند، حال آنکه دولت چطور حجم عظیمی از سوبسید را با در نظر گرفتن محدودیت منابع تامین کند؟ در نتیجه این طرح محکوم به شکست و ناکارآمدی می‌شود.

مرادی در خصوص طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار گفت: در پی این طرح، افرادی که نمی‌توانند از بنزین استفاده کنند، به فکر فروش این انرژی هستند و این امر می‌تواند به دامن زدن بازار سیاه یا بازار آزاد دامن بزند. البته نکته مهمتر این است که دولت در حال حاضر بودجه تامین این برنامه‌ها را ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حذف کارت سوخت گفت: حذف و جایگزینی کارت وان، حداقل شش تا هفت ماه بعد از تصویب به سرانجام می‌رسد که قطعا دولت بعد را این موضوع می‌تواند با چالش بزرگی رو به رو کند. همچنین با نبود مصرف کننده واقعی، می‌تواند با این کار به افزایش قاچاق بنزین دامن زده شود.

حسن مرادی، کارشناس انرژی، به رابطه‌ی مستقیم افزایش نرخ بنزین و اجرای طرح وان تاکید کرد و گفت: وقتی که بنزین در بورس عرضه شود، طبیعی است که بستر برای افزایش قیمت فراهم می‌شود.

وی در خصوص کشش اصلاحی در وضعیت فعلی کشور به لحاظ اقتصادی گفت: دولت با تصمیم در خصوص اصلاح حقوق کارکنان تامین اجتماعی و کارکنان استخدام کشوری، رقم بالایی از نقدینگی را در کشور توزیع می‌کند، که این موضوع حساس، در نظر گرفته نشده و همین می‌تواند سهمیه انرژی را به امری تنش زا در جامعه تبدیل کند.

مرادی اضافه کرد: در مورد سهمیه برق و گاز می‌توان به کم مصرف بودن خانوار کم درآمد اشاره کرد، بنابراین برخورد کلی در جامعه می‌تواند بازخورد نامناسبی از جامعه بگیرد.

این کارشناس انرژی در پیشنهاد به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در خصوص صرفه جویی انرژی وقت بیشتری گذاشته شود، منجر به نتیجه‌های بهتری خواهد شد. یکی از موارد در این زمینه، طرح آبگرمکن‌های خورشیدی است. در صورتی که کشور‌هایی مانند افغانستان و سوریه و ترکیه از این انرژی بهره می‌برند، همچنان ایران با توجه به فراوانی استان‌های گرمسیر در این زمینه بهره وری ندارد. از طرفی دولت نتوانسته است مشکلات نیروگاه‌های انرژی خورشیدی کشور را حل کند و یا خرید آن‌ها را تضمین دهد.

وی گفت: دولت با پیشنهاد بهینه سازی ۲۰ میلیون بخاری هنوز اقدامی نکرده است و مجلس باید در این راه قدم بردارد تا شاهد اتلاف انرژی کمتری باشیم.

همچنین یکی دیگر از طرح‌های خوب و قابل اجرا در کشور، طرح ایزوله سازی شوفاژخانه‌ها در راستای عدم هدر رفت منابع انرژی است؛ بنابراین طرح، تمام شوفاژ خانه‌های دولتی و خصوصی باید با هزینه مناسب ایزوله سازی شود؛ لذا مجلس به جای ارائه طرح‌های خلق الساعه، طرح‌های بازمانده را پیگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
من خیلی جاها خودرو ام را نبرده ام و رعایت کردم مگر با خانواده جایی میخواسته ام بروم ان را برده ام.
سوختها را نسوزانید در کارتهای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
این محلس مانند همه مجالس چند دوره گذشته و خیلی بدتر از انها هنوز متوجه نشده که فرمایشی و نمایشی است. هر زمان نیاز به تایید بیست دقیقه ای یا تکذیب داشتیم خبرتان می کنند. افتاد؟!
ناشناس
| Singapore |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
راننده یکی از مدیران تعریف میکرد

روزی داشتیم با رئیسم میرفتیم ...
رئیس بمن گفت : راست میگن تو مملکت گرانی شده ؟
گفتم : چطور جناب مدیر؟
ایشان با لحن متفکرانه ای گفت :
وقتی تعمیرگاه ماشین بادمجان هم بفروشه دیگه مشخصه اوضاع اقتصادی خرابه ...
خیلی به خودم فشار آوردم بفهمم که چی گفته
طاقت نیاوردم گفتم : از کجا فهمیدید قربان؟ ایشان با انگشت مبارکشان‌ مغازه کنار جاده را نشان داد ...

روی درب تعمیرگاه نوشته شده بود .....
*بادِ مجانی موجود است*

تازه فهمیدم دکترای جعلی چه به روز مملکت آورده
نمایندگان مجلس حاضر از مشاعر مناسبی برخوردار نیستن و بهتره به نظرات و صحبتهاشون اهمیتی ندید...
پاسخ ها
عباس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
اخبار 20 و30.....واما بشنوید از بد بختی های مردم امریکا....نماینده های بیکفایت پارلمان اروپا و....کاهش نرخ دلار در ایران.....با لحن خودشون بخونید
تو را جون عمه هاتون به هیچی دست نزنید
هر چی را دستکاری میکنید مثل یک ساختمان پوسیده جاهای دیگه آوار میشه رو سرمون!
نمیخواد کاری کنین
خدا حفظتون کنه
دست از سرمون بردارین
دلشان که بحال مردمی که کمرشان در این تورم شکسته که نسوخته نشستند طرح پشت طرح در راستای همراهی با افزایش تورم؟؟؟
بازم بورس؟
اندوخته چندرگاز مردم را در بورس به نفع خود سوزاندند بس نشد مستقيما اين بار به جيب مردم دستبرد ميزنند.
عجب مجلس انقلابی ای!!!!! ! طرح وان! چند روز دیگه میگن طرح وان پلاس!!!!
بیایید فکرتون رو روی هم بزارید و کمکی به وضعیت آشفته مملکتی کنید که به این روزش در آورده آید

آخه تا کی می‌خوابد ضریه بزنید به این پیکر بی جان و رو به موت اقتصادی که ساختید؟

خیلی مملکت جای خرابتر دارد که قابل رسیدگی و اصلاح هست.
دوباره گیر دادید به بنزین

وای بر ما بخاطر داشتن این مسئولین
درست این طرح برای مردم و کشور هیچ فایده ای ندارد ولی در باطن برای یک عده خاص خیلی منفعت دارد.
عذرخواهم منظور تابناک بود اشتباها" فرارو نوشتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
فرقی باهم ندارن
بیایید همانگونه که نمایندگان زحمت کشمون به طرح وان اعتقاد دارند ماهم به طرح وام معتقد باشیم اما عکس نظر اونا که نمیشه باحرف اوضاع مملکت را روبه راه کرد
زعمل کاربراید
از کی تابحال آب هم حامل انرژی شده؟
ماشالله همه همه جور تخصص دارند هی میگن نیروگاه خورشیدی !! آخه بردار من وقتی از یک تکنولوژی وارداتی حرف می زنی که هنوز با بومی سازی خیلی فاصله داره و ما هم که سالهاست تحت تحریم هستند چرا باید بری به سمت تکنولوژی که برامون وابستگی بیاره ببنید سرنوشت آبگرمنهای خورشیدی که در خراسان جنوبی نصب شد چی شد!!!!!!!!!!!!!!۱
هیچ طرحی به نفع مردم مخصوصا قشر پایین نیست
گوشت و مرغ امروز وحشتناک گران شده
عوضش دلار ۱۰ تا تک تومانی ارزون شده!!!!!!!!
کف مرتب!!!!!!!!!!!!!!!!
دلار بشه مفتی منتهی سفره ها در حال خالی شدن است.
یعنی چی خلق الساعه شما از کجا میدونی یعنی ده نفر نشستن سیصد ساعت بررسی کردن میشه خلق الساعه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
از همون جایی که طرحشون اینقدر مسخره بوده که مرغ پخته خنده اش میگیره ! اصلا یکی می خواد مجرد بمونه ! چرا یاید سهمیه اش با بقیه خواهر برادرها و پدرش تقسیم بشه ؟!
همین یکی رو ببین ، معلوم میشه طرح چقدر الکیه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
اگر بگید سیصد ثانیه در مورد این طرح فکر شده میشه باور کرد اما سیصد ساعت.....
دوستان نماینده تورو خدا بشینید و کاری هم نکنید و حقوق و مزایا و 200 میلیون و دنا و ... نوش جانتان ! همین که کاری نکنید و اصلا حرف نزنید وضعیت مردم بهتر است
چرا طرحی تصویب نمی کنید که پلیس حق ندارد با خشونت با مردم برخورد کند؟؟؟؟؟؟
نمایندگان زحمت بکشند یک گزارش از عملکردشان در این ۵ ماهه به ملت بدن ، که منتج به نتیجه شده باشد و مردم از عواید آن منتفع شده باشند و اگر غیر از این باشد حقوقی که از بیت المال گرفته اید جای اشکال دارد
مهم ترین طرح یارانه ها بود که مردم را به خا ک سیا نشاند
این مجلس اگر راست می گوید، راهکارهای برون رفت از وضعیت بد معیشتی میلیون ها ایرانی را ارایه نماید نه اینکه دنبال وقت صرف کردن برای طرح های بی پایه و بی محتوا باشد. عموم مردمان دارای خودر در حال حاضر نه تنها از سهمیه بنزین خود استفاده می کنند بلکه مازاد نیاز خود را هم از طریق خرید آزاد تامین می کنند. گیریم حدود 10% دارندگان خودرو کمتر از سهمیه بنزین مصرف می کنند و مثلا بعد از یک سال 300 لیتر بنزین مازاد را ببرند در بورس بفروش برسانند. آیا واقعا بورس در دنیا محل این گونه معاملات بسیار جزء است؟ این آقایان دیزی را ول کرده اند و به فکر مانده غذا روی قاشق هستند. اخیرا هم وزیر نیرو صحبت از کشاندن برق مصرفی مردم به بورس نموده است. با بورسی کردن نیازهای بنیادی مردم، یک عده ای واقعا دنبال چی هستند؟ مسئولین محترم در شرایط فعلی تا می توانند باید به فکر تلطیف افکار عمومی باشتند و نه ایجاد زمینه های تنش.
مطمئن باشید هدف مردم نیستند. هدف درآمد بیشتر و برون رفت از این باتلاق است که اقتصاد کشور در حال غرق شدن هست . شما درآمد را واقعی کنید . آنوقت قیمت حامل های انرژی را واقعی کنید. یادتان هست یارانه احمدی نژاد را. ارزش ریال را برگردانید . همه چیز درست می شود . داریم از ونزوئلا بدتر می شویم.
به قالیباف بگویید ماسکش رو درست بزنه ! ماسک رو برای دهان میزنن نه برای چونه !! چند بار باید بگن ؟
اقای غلام علی حداد عادل شما کجا هستین چیکار میکنین وان کلمه غربی هست وا مصیبتا بدبخت شدیم بیچاره شدیم اقای غلام علی حداد عادل برسین به داد ما رعیس فرهنگستان فارسی
موقع گرفتن مالیات و عوارض و ... شخص را می‌شناسند و موقع دادن یارانه و بنزین و سایر حق و حقوق سرپرست خانواده.
این طرح ها طبری است بر پیکر بی‌جان مردم. آذوقه و مایحتاج مردم چند برابر فعلی به دست آن روستایی خواهد رسید که دنبال رای و مشارکتشان در انتخابات هستید. شرم کنید.
انسان عاقل که میگی تصور افزایش قیمت کالاها و خدمات با افزایش نرخ بنزین غلط هستش فکرت غلطه
مگر سالیان گذشته اینطور نبوده ، بابا کمی فکر کنید ،
ما بعضی وقتها از هوا انرژی میگیریم مخصووصا زمانی که هوا خیلی خوب و لذت بخش است میخوام ببینم بابت این هم باید چیزی پرداخت کنیم یا نه؟ لطفا راهنمایی کنید ما را از نگرانی بیرون بیارید
طرح های نمایندگان متاسفانه ساندویچی است ... زود آماده می‌شود و زود سرو میشود و عوارضش نظیر سرطان و ... تا سالیان سال باقی می‌ماند.
آره ! 200 میلیون پول پیش و دنای قسطی و سختی کار می گیرن که طرح بدن همه چی رو خانوادگی کنن ! بابا یه خانواده آدم 40 ساله داره که ماشین داره ولی ازدواج نکرده ! شما بگو چرا باید بنزینش رو بدن به باباش ؟؟
ادمی عارش میاد که بگه اینها نماینه مردم هستند
ترجمه افاضات آقای دهنوی: ای مردم نفهم! گران شدن بنزین هیچ تاثیری روی گرانی دیگر اجناس ندارد
خدا به داد برسه . چون بنزین داره بشدت صادر میشه ونزوئلا و سوریه و ما شدیم تنها کشور تامین کننده سوخت اونا برای خودمون باید دوباره دچار بحران بشه . ای خدااااااااااااااااااااااااااااااا
بالاخره یا دولت یا مجلس با طرحهای فرا ذهنی خودشان ضمن خودنمایی باید اقتصاد کشور رو هم بزنن. اصولاً اینها بیش فعال تشریف دارن.
میگم این آفتابی که روزها بر ما می تابد رو هم جزو حامل های انرژی در طرح وان حساب کردید یا نه؟ خداییش می ترسم برای اونم ازمون پول بگیرید
فردا میان میگن دوساعت آفتاب داشتید نیم ساعت هم باد به صورتت خورده چون از حامل انرژی استفاده کردی سهمیه بنزینت سوخت میشه ور می داریم برای خودمون
من از محضر شهدا و از محضر امام زمان (ع) و از محضر رسول اکرم (ص) عذر می خواهم دیگه ماندن در این کشور فایده ای ندارد. زندگی در نداری سخت نیست زندگی در شرایطی سخت است که آدم هایی سر کار هستند که نمی توانند یک تصمیم درستی بگیرند که دو روز دوام داشته باشد و فقط حرف است وحرف است و حرف. گویی همین دیروز بود که سه برابر کردن قیمت بنزین چه اضطرابی به مردم وارد کرد ولی دوباره ما را به همان جای اولمان رساند و دوباره باید شاهد چند برابری آن باشیم می گویید نه چند مدت دیگر صبر کنید بزودی خبرش می آید. یک روز باید دغدغه مرغ گوشت داشته باشیم و یک روز دغدغه گوجه فرنگی و یک روز هم خودرو ... یک عده باید سودهای میلیاردی و حقوق های نجومی بگیرند و یک عده هم باید منتظر بسته های معیشتی باشند. یک عده باید بالای شهر زندگی کنند و کسی جرات تو گفتن به آنها نداشته باشد و یک عده هم روی خاک بنشینند و درس بخوانند ...
سلام بنده موافق آزاد سازی انرژی هستم ولی زمانی که بتونم بهترین و کم مصرف ترین نوع لوازم رو از بازار تهیه کنم ، همه ما از مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی و چینی خبر داریم قیمت هم که ماشاله چند برابر بازار های جهانی این اضافه پرداختی من بابت خودرو تو جیب کی میره؟؟؟ همون هم باید تفاوت سوخت رو پرداخت کنه
قبلا از اینکه طرح اجرا بشه با افزایش قیمت ها چند برابرش پس گرفته میشه
سه ماه منتظر کارت سوخت هستیم خبری نیست

مراجعه کنندگان می گفتنئ مه یکسال منتظریم

کارت سوخت را بدید الباقی پیش کش
جناب انتخاب سرمایه‌گذاری در استانبول را تبلیغ می‌کنی!! !! در شرایط بحران اقتصادی و کرونایی، حیا هم خوب چیزی
از طلا گشتن پشیمانیم مرحمت نموده ما رو مس کنید شما نمایندگان محترم هیچ کاری نکنید و چهار سال فقط حقوق و مزایاتونو بگیرید ضررش کمتره .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل