بازدید 7412

آیا صید ترال ممنوع شده است؟

رئیس سازمان شیلات ایران: پیرو پیگیری ها، مطالبات، انتظارات جامعه و فعالان محیط زیستی با همراهی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی جلساتی را با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار کردیم و کارگروه مشترکی میان وزارت جهادکشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس به وجود آمد و توافق شد تا در رابطه با صید فانوس ماهیان یک برنامه پایش و آیش همزمانی را به منظور به روز رسانی مطالعات ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم بر اساس مطالعات جدید در دستور کار قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 23 October 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ با وجود اینکه دوتن از اعضای مجلس شورای اسلامی خبر از ممنوعیت صید ترال به مدت دوسال را داده اند، سازمان شیلات از ممنوعیت صید ترال تنها گونه‌ای از ماهیان (فانوس ماهی) آن هم برای تحقیقات پیرامون ذخایر آبزیان و به روز رسانی مطالعات از ابتدای آذرماه خبر داد.

روز‌های گذشته سمیه رفیعی- رئیس فراکسیون محیط زیست در صفحه رسمی توییترش اعلام کرد که «پس از پیگیری‌های بی‌وقفه‌ی فراکسیون محیط زیست و حمایت‌های بی‌دریغ رئیس مجلس، به لطف خداوند متعال ⁧‫صید ترال⁩ که ضرر‌های شدیدی به محیط زیست دریا و اقتصاد بومیان زده بود، از اول آذرماه به مدت ۲ سال ⁧‫ممنوع⁩ شد. عرض خدا قوت جانانه به همه‌ی همکاران متخصصم در این امر.»

پس از آن نیز محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که «در نظارت میدانی ⁧سیستان و بلوچستان⁩ به صیادان زحمتکش و عزیز قول دادیم که موضوع ⁧صید ترال⁩ را پیگیری خواهیم کرد. خدا را شکر با پیگیری فراکسیون محیط زیست وکمک قوه قضائیه و نیروی دریایی در راستای وظیفه شرعی حفاظت از محیط زیست و برای صیانت ازمعیشت کارگر ایرانی، ممنوعیت صید ترال قطعی شد.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که نبی الله خون میرزایی_ رئیس سازمان شیلات کشور از توقف ترالر‌های فانوس ماهیان خبر داد و اعلام کرد که این توقف به منظور به روز رسانی مطالعات و ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم براساس مطالعات جدید است و ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان تا پایان زمان تحقیقات که حداکثر ۲ سال است، ادامه خواهد داشت.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه ناوگان صید ترال شامل ۵ دسته ناوگان است، اظهار کرد: ناوگان فردوس در چابهار فعالیت می‌کند که فعالیت صید آن پایان شهریور به اتمام رسید و تا پایان سال نیز در استراحت هستند. بخشی از فعالیت ناوگان کیش و طبس در هرمزگان و بوشهر هنوز باقی مانده است که ادامه می‌یابد. فعالیت ناوگان صید میگوی خوزستان و بوشهر به اتمام رسیده و فعالیت صیادان میگوی هرمزگان نیز آغاز شده است.

خون میرزایی ادامه داد: با سخت گیری‌هایی که امسال نسبت به صید فانوس ماهیان داشتیم دریاروی این ناوگان‌ها کمتر شده است و در حال حاضر ۱۵ فروند از ناوگان صید فانوس ماهیان در دریا هستند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: پیرو پیگیری ها، مطالبات، انتظارات جامعه و فعالان محیط زیستی با همراهی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی جلساتی را با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار کردیم و کارگروه مشترکی میان وزارت جهادکشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس به وجود آمد و توافق شد تا در رابطه با صید فانوس ماهیان یک برنامه پایش و آیش همزمانی را به منظور به روز رسانی مطالعات ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم بر اساس مطالعات جدید در دستور کار قرار دهیم.

خون میرزایی تصریح کرد: همزمان با آغاز کار تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از ابتدای آذر ماه، فعالیت صید تجاری ناوگان فانوس ماهی تا پایان تحقیقات متوقف می‌شود، تا براساس مطالعات جدید بتوانیم با چشم باز و رفع دغدغه‌ها صید را برنامه ریزی کنیم. مدت زمان کار تحقیقاتی نیز حداکثر دو سال خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر