بازدید 9379

دارویی که رشد سرطان را متوقف می‌کند

محققان بر این باورند که استاتین‌ها می‌توانند رشد تومور‌های سرطانی را متوقف کنند و می‌توان به عنوان درمانی برای بهبود علایم سرطان از آن‌ها استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ 23 October 2020

به گزارش تابناک- ایرنا به نقل از دیلی میل نوشت:نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استاتین‌ها - داروهای کاهنده کلسترول خون- با متوقف ساختن رشد تومورهای سرطانی، فرصت بهتری برای غلبه بر سرطان بویژه در زنان می‌دهند.

این مطالعه که توسط محققان موسسه تحقیقاتی QIMR Berghofer در «بریزبن» در استرالیا انجام شد، همچنین نشان داد که این دارو‌های کاهنده کلسترول که خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهند، می‌توانند رشد تومور‌های سرطانی را نیز متوقف سازند.

محققان در این مطالعه بیش از ۲۰ هزار زن مبتلا به سرطان سینه، ۱۱ هزار و ۷۱۹ زن مبتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) و شش هزار و ۴۳۰ زن مبتلا به سرطان ملانوما (خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست) را مورد بررسی قرار دادند.

برای تمامی این افراد دست کم یک سال قبل از تشخیص سرطان، داروی ضد کلسترول تجویز شده بود. محققان متوجه شدند، زنانی که این دارو‌ها را به طور مداوم تری مصرف کردند، کمتر احتمال داشت که در طول این مطالعه جان خود را از دست بدهند.

دکتر «جیا لی فنگ»، یکی از نویسندگان تحقیق، گفت که نتایج این مطالعه در صورت تایید نشان می‌دهد که از استاتین‌ها می‌توان به عنوان درمانی برای بهبود علائم سرطان استفاده کرد.

محققان استرالیایی در این مطالعه مواردی از زنان ۱۸ تا ۸۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند که دست کم یکسال بعد از تشخیص سرطان زنده ماندند. محققان با استفاده از سوابق داروخانه‌ای این زنان، بررسی کردند که آن‌ها تا چه اندازه توصیه‌های پزشکی را برای مصرف دارو‌های کاهش دهنده کلسترول رعایت کرده بودند.

نتایج این بررسی نشان داد، زنانی که دارو‌هایی مانند استاتین‌ها را کمتر مصرف کرده بودند، احتمال مرگ آن‌ها بیشتر بود و در این میان بیماران مبتلا به سرطان سینه و روده بزرگ با بیشترین میزان خطر روبرو بودند.

محققان در این مطالعه همچنین به بررسی این موضوع پرداختند که این زنان کدام نوع داروی کلسترول، «لیپوفیل» یا «هیدروفیل» مصرف می‌کردند. آن‌ها متوجه شدند که کاهش احتمال مرگ ناشی از این سه نوع سرطان در میان زنانی که دارو‌های لیپوفیلی مصرف می‌کردند، بیشتر بود. اعتقاد بر این است که دارو‌های لیپوفیلی باعت متوقف کردن رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سال گذشته نیز محققان دانشگاه «کوئینز بلفاست» در جریان مطالعه متوجه شدند که احتمال ابتلا به شکل تهاجمی سرطان پروستات در مردانی که استاتین مصرف می‌کردند، ۲۴ درصد کمتر بود.

مشروح مطالعه محققان استرالیایی در مجله انگلیسی Clinical Pharmacology منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان