بازدید 110910

از روز یکشنبه ایران می‌تواند سلاح خرید و فروش کند؟ / چه سلاح‌هایی از چه کشورهایی؟!

طبق مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ایران از روز یکشنبه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برداشته خواهند شد و ایران می‌تواند در بازار تسلیحاتی و تجارت اسلحه حضور فعال داشته باشد. بر مبنای این توافق، در یک برنامه زمان بندی شده در پایان سال‌های پنجم، هشتم و دهم، شماری از محدودیت‌های حقوقی، فنی و نظامی ایران باید برداشته شوند.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ 16 October 2020

از روز یکشنبه ایران می تواند سلاح خرید و فروش کند؟/ چه سلاح هایی از چه کشورهایی!؟

بین الملل تابناک: طبق مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ایران از روز یکشنبه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برداشته خواهند شد و ایران می‌تواند در بازار تسلیحاتی و تجارت اسلحه حضور فعال داشته باشد؛ ۲۷ مهر ماه پنجمین سالگرد تصویب برجام و آغاز اجرای این توافق چند جانبه و مورد حمایت سازمان ملل بین ایران و گروه ۱+۵ که حالا با خروج آمریکا از برجام به ۱+۴ بدل شده است.

بر مبنای این توافق در یک برنامه زمان بندی شده در پایان سال‌های پنجم، هشتم و دهم، شماری از محدودیت‌های حقوقی، فنی و نظامی ایران باید برداشته شوند.

یکشنبه آینده ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران بند ششم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در اجرای برجام باید به اجرا گذاشته شود؛ بنابراین، نظام مجوزخواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی به ایران یا از ایران موضوع بند ۵ ضمیمه ب قطعنامه مذکور به پایان خواهد رسید.

علاوه بر این، در این موعد اتفاق مهم دیگری هم رخ خواهد داد. در این ساعت محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی جمهوری اسلامی ایران که مقامات نظامی و دفاعی ارشد کشورمان هستند هم برداشته خواهد شد.

تحریم چه نوع سلاح هایی خاتمه خواهد یافت؟

بند ۵ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید و تصریح دارد که کلیه دولت ها می‌توانند در فعالیت های ذیل مشارکت داشته و  اجازه آنها را  صادر کنند، مشروط به اینکه شورای امنیت از قبل به صورت مورد به مورد تصمیم به تایید آنها گرفته باشد:

عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های  موشکی، آن گونه که در نظام ثبت سلاح‌ های متعارف ملل متحد تعریف شده است، یا تجهیزات مرتبط، شامل  قطعات یدکی به ایران، یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت منافع ایران، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان و یا  توسط اتباع آنها و یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر و ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، مشاوره، دیگر خدمات یا کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری و یا استفاده از سلاح‌ها و تجهیزات مرتبط مشروح در این  بند فرعی، به ایران توسط اتباع این دولت‌ها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت شان.

این  بند تا پنج سال پس از «روز قبول توافق برجام» یا تا تاریخی که آژانس گزارشی در تأیید نتیجه‌گیری گسترده‌تر ارائه دهد ـ هر کدام زودتر حادث شود ـ اعمال خواهد شد.

ایران می تواند سلاح بخرد؟

کارشناسان برجسته مسائل دفاعی می گویند، در صورت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر، این کشور زرادخانه نظامی خود را به میزان چشمگیری تقویت خواهد کرد. احتمال می رود به استثنای جنگ افزارهای پیشرفته آمریکایی، ایران به خرید روزآمدترین سازوبرگ نظامی از چین و روسیه مبادرت کند.

به گفته تحلیگران موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، ممکن است ایران با ایجاد رقابت بین چین و روسیه از این دو کشور سلاح های پیشرفته با تخفیف فراوان خریداری کند. 

دولت آمریکا تلاش خواهد کرد برای محروم ساختن ایران از دستیابی به جنگ افزار‌های پیشرفته، قطعنامه تحریم تسلیحاتی سیزده ساله این کشور را در شورای امنیت تمدید کند. امریکایی‌ها می‌گویند ایران با وجود تحریم تسلیحاتی به گروه‌های مسلح متحد خود در یمن و سوریه، اسلحه ارسال می‌کند و چنانچه تحریم تسلیحاتی علیه تهران لغو شود، روند تامین تسلیحانی متحدان ایران در خارج از این کشور آسان‌تر خواهد شد.

هنری بوید، از کارشناسان مرکز بین المللی مطالعات کاربردی در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه دشمنان ایران یعنی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس، امریکا و اسرائیل ممکن است ایران را هدف حملات هوایی قرار دهند، این کشور تلاش خواهد کرد تا سامانه‌های دفاع هوایی خود را تقویت کند.»

این احتمال وجود دارد که ایران سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند که ترکیه با جنجالی که درباره اش ایجاد شده، آن را خریداری کرده است. در صورت خرید این سامانه از سوی ایران، حمله هوایی آمریکا و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به این کشور برایشان مخاطره آمیز خواهد شد. اگر خرید این سامانه برای ایران بیش از حد گران باشد، در آن صورت ممکن است ایران به خرید موشک‌های دوربرد اف دی ۲۰۰۰ فانگ دون از چین مبادرت کند.

ایران در ضمن ممکن است از روسیه جنگده پیشرفته سوخوی -۳۰ و از چین جنگنده جی – ۱۰ فایر برد یا جنگنده بمت افکن جی – اف ۱۷ که محصول مشترک چین و پاکستان است، بخرد. ایران هم اکنون زیردریایی‌های ساخت روسیه دارد، ولی احتمال دارد که از چین زیردریایی یوان که بی صدا‌ترین زیر دریایی دیزلی – برقی است، خریداری کند.

اگر ایران بتواند موشک‌های ضد شناور‌های جنگی و باری وای جی – ۱۸ از چین یا سامانه‌های موشکی سیزلر از روسیه ـ که دریا به خشکی نیز محسوب می‌شوند ـ خریداری کند، دریانوردی در آب‌های منطقه برای دشمنان ایران در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

داگلاس باری از دیگر تحلیگران این مرکز می‌گوید، ایران در خرید‌های تسلیحاتی خود تلاش خواهد کرد تا بین روسیه و چین در این زمینه رقابت شدید ایجاد کند تا بتواند جنگ افزار‌های مورد نیاز خود را با کمترین قیمت ممکن بخرد. این کارشناس گفت: نیروی هوایی ایران که به شدت با کمبود بودجه روبه روست، همچنان از جنگنده‌های اف -۴ و اف -۱۴ ـ که بیش از چهل سال از عمرشان می‌گذرد ـ استفاده می‌کند. خرید جنگنده‌های جدید توسط ایران، کشور‌های حوزه خلیج فارس را به شدت نگران خواهد کرد.

محدودیت بودجه نظامی ایران باعث شده است که این کشور صنایع دفاعی خود را با ساختن پهپادها، موشک‌های هدف یاب و قایق‌های گشتی تندرو تقویت کند.

هنری بوید می‌گوید در صورت لغو تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور بودجه قابل ملاحظه‌ای برای خرید جنگ افزار‌های خارجی اختصاص خواهد داد و دشمنان خود را بیش از گذشته نگران خواهد کرد.

مایکل کلارک از موسسه رویال یونایتد سرویس نیز در این باره می‌گوید: ایران به جای خرید انبوهی از جنگ افزار‌ها تلاش خواهد کرد که سلاح‌های پیشرفته خریداری کند. وی می‌گوید که ایران در ضمن برای دریافت هشدار سریع در زمینه حملات هوایی علیه این کشور تلاش خواهد کرد و هواپیما‌های اواکس خواهد خرید و ارتباطات ماهواره‌ای و شناسایی و همچنین ظرفیت فضای مجازی خود را تقویت خواهد کرد.

کارشناسان موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی می‌گویند با توجه محدود بودن امکانات مالی ایران، دستیابی ایران به جنگ افزار‌های مورد نیاز کشور حدود دو دهه طول خواهد کشید.

ایران می‌تواند سلاح بفروشد؟

روحانی در بخشی از سخنان روز چهارشنبه خود عنوان کرد که ایران از این پس قادر خواهد بود به هرکشوری که می‌خواهد سلاح بفروشد. حسین دهقان وزیر دفاع پیشین ایران در خرداد سال ۹۵، در مراسم رونمایی از خطوط تولید موشک و راکت گفته بود تقاضا برای خرید سلاح از ایران زیاد است و محصولات نظامی ایران ظرفیت صادرات به بازار‌های خارجی را دارند». اما کدام کشور‌ها قرار است در صف خرید سلاح از ایران قرار بگیرند؟

تهران از ده سال گذشته تاکنون در جنگ سوریه حضوری مستشاری و نظامی دارد و تاکنون نیز چندین توافق‌نامه همکاری نظامی میان دو کشور امضا شده است. از سوی دیگر، همکاری‌های نظامی و امنیتی میان ایران و حزب الله لبنان در جریان است. از این جهت از سوریه و لبنان همواره به عنوان کشور‌هایی که می‌توانند در صفِ خرید سلاح از ایران قرار بگیرند، یاد می‌شوند.

برخی تحلیلگران می‌گویند ارسال سلاح ایران به سوریه و لبنان جنبه اقتصادی ندارد و به همین دلیل ایران برای فروش اسلحه خود از سوریه و لبنان پولی دریافت نمی‌کند.

عراق، همسایه غربی ایران نیز اخیرا درخواست‌هایی مبنی بر خرید سلاح از ایران مطرح کرده است. به گفته نمایندگان پارلمان عراق، این کشور به دنبال جایگزین کردن ایران با آمریکا برای خرید تسلیحات نظامی است و مذاکراتی نیز در این باره میان تهران و بغداد انجام شده است، در حالی که ایران به دلیل تحریم‌های بانکی و مالی آمریکا، قادر به دریافت منابع مالی خود در سایر کشور‌ها نیست و اخیرا نیز همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی ایران راهی بغداد شده بود.

روسیه و چین قصد فروش چه سلاح‌هایی دارند؟

ولادیمیر ارنازوف، در تحلیلی با نام «روسیه و چین قصد فروش چه نوع تسلیحاتی را به ایران دارند؟» در روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت: دلایل بسیار روشنی مطرح است. نخست: خاور نزدیک به طرف‌های درگیر و متخاصم تقسیم شده و برای ممانعت از آغاز درگیری‌های مسلحانه بزرگ، به حمایت از موازنه میان بازیکنان اصلی نیاز است و این امر بدون ارسال تسلیحات به تهران غیر ممکن خواهد بود.

دوم: واشنگتن روسیه و چین را دشمنان اصلی اش اعلام و علیه آنها، تحریم‌های اقتصادی و عوارض گمرکی اعمال کرده است. مسلح کردن ایران که سومین دشمن واشنگتن است، فرصت عالی به شمار می‌رود.

سوم: مسکو و پکن خواهان تحکیم مواضعشان در منطقه و غنی شدن از سوخت مواد هیدرو کربنی و سپس، گسترش امکانات برای نفوذ خود در این منطقه هستند.

طی ماه‌های اخیر، کارشناسان کشور‌های گوناگون پیش بینی‌هایی در خصوص فروش تسلیحات به ایران ارائه کرده اند. این تصور مطرح است که اکثر پیش بینی‌ها غیر واقعی به نظر می‌رسند، زیرا این پیش بینی‌ها بر اساس زرادخانه نیرو‌های مسلح ایران است و به ندرت، به اصلاحات در سیاست بلند مدت ساختار نظامی و چشم انداز توسعه صنعت تدافعی داخلی در ایران توجه شده است. تردیدی نیست که تهران به مشی توسعه چند جانبه «اقتصاد مقاومتی خود» و تکیه بر منابع مالی اش ادامه خواهد داد.

سیاست فشار حداکثری بر ایران، سود‌های خود را به همراه داشته است. نتیجه اصلی آن، کاهش چشمگیر درآمد‌های نفتی ایران بوده است. افت ارزش ریال توان تهران را برای واردات کاهش داده است. از این رو، در زمان اعمال تحریم‌های امریکا، نباید در انتظار ارسال حجم عظیمی از تسلیحات به ایران باشیم. مسکو و پکن نیز برای تحقق طرح‌های خود در منطقه، باید به تهران فروش تسلیحات نظامی بدون ضمانت را پیشنهاد کنند.

در چنین شرایطی، از فروش هواپیما‌های جنگنده سبک میگ – ۲۹، هواپیمای جنگنده اف سی – ۱، JF-۱۷ Thunder، هواپیما‌های جنگنده جی – ۶ میگ – ۱۹، جی – ۷ میگ – ۲۱، اف اچ – ۷، میگ – ۲۹، جنگنده‌های سوخوی – ۳۰، جت‌های آموزشی یاک – ۱۳۰، تانک‌های تی – ۹۰ و سیستم‌های دفاع هوایی سخن در میان است. تهران نیاز مبرمی به ارتقای ناوگان هوایی اش برای تقویت آمادگی رزمی اش دارد. از این روی، گزارش‌هایی در خصوص احتمال تلاش ایران برای خرید جت‌های جنگنده چند منظوره سوخوی – ۳۵ و سوخوی – ۳۰ اس ام و جت‌های سوخوی – ۲۷ اس ام ۳ و جت‌های جنگنده جی – ۱۰ سی منتشر شده است.

همکاری‌های نظامی و فنی ایران و چین چندان رسانه‌ای نشده است، زیرا دو کشور تمایلی برای این امر ندارند. این تعامل باعث می‌شود تا امریکا شرکت‌های نظامی چینی را تحت اعمال تحریم‌های گسترده خود قرار دهد و همین باعث افزایش پنهان کاری پکن در این خصوص شده است. گفته می‌شود که چین برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اف دی ۲۰۰۰ و ال وای ۸۰ خود با ایران در حال مذاکره است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۲۶
اگر پول دارید که میتوانید بخرید حداقل به شرایط اقتصادی مردم توجه کنید واقعا مردم در شرایط خیلی بدی هستند.
پاسخ ها
يحيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
نترس نمي خريم. اولا جناب روحاني سايه جنگ را از سر کشور برداشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. ثانيا خزانه را به باد داده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
دارو چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
از زبان یک مسئول:
ملت سیری چند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
نون چی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
مگه پول داریم؟؟؟؟ چرا مردم بیخبرن پس؟؟؟
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
همش مردم شاکی هستن چرا پراید گرون شده ، دولت پرایدو عمدی گرون کرده تا به چین و روسیه گرون بفروشه به جاش تجهیزات پیشرفته نظامی بگیره ، جبران کمبود دلار هم خواهد شد ، دیدین چه سیاستمداران باهوشی داریم ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
قراره از یکشنبه مردم بجای گوشت و مرغ و نان و دارو فقط و فقط اسلحه و تجهیزات نظامی بخورند علی برکت الله
ناشناس
| Germany |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
یعنی اول تحریم خرید وفروش تانک وتوپ وهواپیما لغو میشه بعدا دارو ومواد اولیه کارخانه ها ولوازم زندگی مردم؟؟؟؟؟؟؟؟یا قضییه کلا به این شکل که مگفتند نبوده
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
هزار میلیار دلار زمان احمدی نژاد را چه کسی بر باد داد
با این وضع وخیم اقتصادی، اسلحه میخواهیم چیکار کنیم؟ مگر نگفتید که در ساخت اسلحه، خودکفا شده ایم؟
بجای اینکه دلارهای محدود را بابت اسلحه های کهنه و بی خاصیت به چین و روسیه بدهید، آن را خرج گرسنگان داخلی بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
مکانیزم ماشه فعال شده و چین و روسیه هم یاید از ان تبعیت
کنند
دولت اذهان عمومی را با این صحبت از فعال شدن مکانیزم ماشه میخواهد منحرف کند
با وجود تحریمهای آمریکا چگونه میشود اسلحه خرید و فروش کرد؟ چطور آقایان گوش جهان را کر کرده اند که وامصیبتا به خاطر تحریمها امکان خرید دارو و غذا امکانپذیر نیست ولی برای خرید و فروش اسلحه مانعی بنام تحریمهای آمریکا وجود ندارد؟ این تناقض گویی ها را چطوری به مردم توضیح میدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
احتیاج به توضیح نداره. سیاست پوپولیستی یعنی همین. چیزی بگویی که توده مردم ازش خوششون بیاد. بدبختی ما این هست که تورم و وضعیت اقتصادی خراب دیگه اجازه نمی ده که مردم از چنین حرف هایی خوششون بیاد!
فقط میتونم بگم متاسفم برای اقایون اقتصاد مملکت در حال فروپاشیه اونوقت بفکر خرید سلاح هستند با کدام پول اگه عرضه دارید جلوی سقوط ریال رو بگیرید که هر روز داره مردم را به قهقرا می بره
مگه پولی هم مونده که اختلاص نشده باشه باهاش چیزی بخرن
من نمیگم سلاح بد هستش ولی مردمی که محتاج نون شبشون هستن خرید سلاح معنی نداره / قبلا که نمی تونستیم سلاح بخریم اوضاعمون این بود وای بروزی که بخوایم سلاح بخریم ، ضمنا کو دلار برای خرید سلاح ، مگه اینکه با چین و روسیه مبادله پایاپایی انجام بدیم و ازشون سلاح بخریم البته اگه بهمون چماق نندازن/ ضمنا سلاح رفاه نمیاره همچنان که کره شمالی با اون همه سلاح مردمش در فلاکت زندگی میکنن آقایون مسئول کشور قدرتمند اقتصاد قوی میخوان نه سلاح و مهمات
خخخخخخخخخ
سلاح وارد و دارو صادر می کنیم
احسنت !
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
باز اگر واقعا صادر میشد دل ادم نمیسوخت ...ازمرز واز گمرک ما قاچاق میشه مرزبانهای عراقی متوجه میشند...اینو کجای دلمون بگذاریم
قسم حضرت عباس یا دم خروس را باور کنیم . نفت تحریم آیا ؟! اسلحه آزاده ولی نفت و دارو غذا نه؟ ن که گیج شدم !!!!!
يكي مي مرد ز رنج بي نوايي يكي مي گفت ببم زردك مي خواهي؟!ملت الان درگير خرجهاي روزمره و مايحتاج روزانه هستند شما روز شماري مي كنيد چه روزي تحريم تسليحاتي تمام مي شود؟فكر كرديد كشورهاي كه سلاح توليد مي كنند بدشان مي آيد تو اين بازار سلاحهايي كه رو دستشان مانده را بفروشند؟!
ایران نفت بفروشه، دارو بخره، اسلحه خریدنش پیشکش
فقط جنگنده چون باور داریم از همه ضد هوایی ها بهتر است
چرا شما زحمت میکشید ما که خودمون داریم میمیریم
مطمئن باشید تا مشکل ایران با غرب حل نشود و ایران از مداخله در کشورهای دیگر دست بر ندارد، چین و روسیه هم هیچ سلاح ارزشمندی را به ما نخواهند فروخت، دو کسوری که در عالم خیال اینهمه آنها را دوست خود تلقی می کنیم، ضمن اینکه عدم پیوستن ایران به فاتف مانع از آن می شود که بتوانیم حتی پول یک تیرکمان سیمی را هم بدهیم، البته اگر چنین پولی را می داشتیم!!! به یاد داشته باشید که هم اکنون چین 20 میلیارد دلار از پول های ایران را به بهانه های مختلف نگاه داشته و نمی دهد، و ما زبانمان برای کره دراز است که تنها 7 میلیارد دلار از آن طلب کاریم. البته عدم توانایی در خرین سلاح ممکن است سبب کاهش سیاست به شدت تهاجمی ما در خارج شود، ضمن اینکه ممکن است شندرغازی از ته مانده ثروت برباد رفته ما در خود کشور هزینه شود، چون برای خریدسلاح از خارج دیگر نمی توان از کاغذپاره های تولید انبوه بانک مرکزی استفاده کرد، و باید دلار ناب پرداخت شود، و خرید سلاح با دلاری که در ایران ستاره سهیل شده و به طاق آسمان چسبیده است، در حکم تیر خلاص به مردم خواهد بود. پس رفع این تحریم ها در بهترین حالت بی تاثیر، و در بدترین حالت در حکم مرگ از گرسنگی ما خواهد بود.!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
متعجبم كه چطور سانسورچى محترم مستقر در سايت وزين تابناك اقدام به انتشار اين نظر فرموند،
ماشین ثبت نام کردیم بهمون نرسید. لااقل تفنگ و مهمات بهمون برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
نارنجك ميخواي ثبت نام كني ؟
هیچ کشوری ریسک فروش سلاح به ایران رو قبول نمیکنه، دلخوش به چین و روسیه نباشین. روسیه وقتی پدافند "اس 300 " رو به ایران تحویل داد، که "اس 400" عرضه شد و نمونه قدیمی کارایی نسخه جدید رو نداره
سلاح به چه دردی میخوره وقتی نون نداریم بخوریم؟
این چطوریه که سلاح میشه خرید ولی از همین کشورا نمیتونیم دارو وارد کنیم؟
چطور شده؟
کیفیت سلاح های روسی رو هم که داریم تو لیبی و سوریه و ارمنستان میبینم
پول پای اینا دادن اشتباهه
صنایع نظامی کشور هم مثل کارخانه ارج تعطیل خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
نگران نباش مثل ایران خودرو و سایپا وارد می کنند بعد به اسم تولید داخل ده برابر بودجه میگیرن
چرا دارو به اتدازه نمیارین؟ خوب تحریمیم. سلاحم که تحریمین؟ نه دیگه نیستیم. اون کشورای که صف بستن بهتون سلاح بفروشن چرا کالاهای اساسی نمیدن؟ بیخ گوشتون عراق تا مفرق با پول و خون بهمون بدهکاره. جایه طلبت بهت خرما میده بعد کدوم اشکولی قرار به خاطر فروش سلاح خودش و با آمریکا در بندازه +
انوقت با کدام پول؟
با پولی که کذابین از عرق جبین بدست اورده اند یا از کم کردن حق مردم؟
سلام ، مبارکه از این به بعد هر چه دلار داریم میدیم چین و روسیه اسلحه می خریم بعد مجانی میدیم یمن و سوریه ، مبارکه.
به جای خرید سلاح لطفا به فکر مردم باشید.
اوضاع اصلا خوب نیست.
اصلا بمب اتم بخریم که چی .....
..
چرا هیچ حرفی از خرید هواپیماهای مسافربری و یا قطعات یدکی برای اونا زده نمیشه ؟!!
یعنی خرید و فروش سلاح و هواپیمای جنگی از تحریم خارج میشه ولی هواپیمای مسافربری نه ؟!! مسخره اس و خنده دار ...
ملت بدبخت باید یا توی هواپیماها سقوط کنند و بمیرند ، یا تو جنگ یا از گشنگی یا توی زندان و بعضا اعدام ... البته توی پراید و جاده های ایران رو قراموش کردم ...

ممنونم تابناک
ملت دارند از گرسنگی تلف می شوند اینها به دنبال خرید سلاح هستند.
خداروشکر دیگه از یکشنبه کل مشکلات مردم آنی و فوری حل میشه اصلا الان مسلئه اصلی مردم اسلحه است که تا الان تحریم بودیم و یکشنبه مردم زه خاطر این گشایش خارق العاده میان تو خیابان جشن و پایکوبی میکنند که مشکلات تان تا بیخ حل شد تا بیخخخخ
خدا روشکر
مشکل کشور ما خرید سلاح هست؟!!!!!!!!!
آمریکا آماده باش می خواهیم F35 و آپاچی بخریم
اسلحه امنیت نمی آورد .روحانی بیدارشودکه بیمارستان ها تخت خالی ندارند... رعایت نکنیم، فصل سرما قتل عام می شویم
لحظه شماری می کردن برای چنین روزی تا با همه دلارهایی که به بازار نیاوردن و از بازار جمع کردن تا روز به روز ملت فقیر تر بشن، بتونن سلاح های رنگارنگ چینی و روسی بخرن!
با کدوم پول؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
پول حاصل از جریمۀ ماسک نزدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
بورس
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
پول که ندارن اما آب و خاک ایران هست!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
مگه نمی بینی دلار را چند ماهه از ۷ تومن کردند ۳۰ تومن؟! که با اضافه در آمدش بتونن همین نیاز های دفاعی را تامین کنند دیگه.
شما خجالت نمی کشین تو این وضعیت صحبت از خرید سلاح می کنید؟ مگه شما می تونید پول جابجا کنید. اگه می تونین بهتره به فکر خرید دارو و واکسن باشید.
وقتی حریف اصلی بمب اتم دارد و سلاحهای پیشرفته تر
خرید این اسباب بازیها حروم کردن پول هست حداقل نخریم خودمان بسازیم
بی زحمت بین اون سلاح ها چند کارتن شیر خشک هم برای بچه های ما بخرید .
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
التماس نکن
دمتون گرم
لطقا دو عدد نارنجک به حقوق ماهیانه ما کارگرا اضاقه کنید داریم سوء تغذیه می گیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
فکر کردم می خوای خودکشی کنی
سلاح میخواهیم چکار دلار را به 4000 هزار تومان برگردانید مگر نمی گفتید که خودمان پیشرفته ترین سلاحها را تولید می کنیم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
جان برادر جون بچه ام نمی خواهیم سلاح بخریم.می خواهیم بفروشیم.هم پول در میاریم و هم منطقه رو به نفع خودمون امن میکنیم.تمام
امريكا دارو نميزاره بخريد . بنظرتون اجازه ميده اسلحه بخريد وبفروشيد .
فروش حرفی نیست ولی اگر پول داریم که حداقل کنجاله می خریدیم که شیر 5000 تومان و مرغ 26000 تومان نشود
اصلا از قسط این تیتر رو میزنی کفر همه رو دربیاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
مجید دلبندم قصد نه قسط
محاله
یک سوال دارم. ما تحریم دارویی نیستیم اما مسئولان می گویند راه تبادل پول برای خرید دارو وجود ندارد. برای خرید سلاح از چه راهی می خواهد پولش را بدهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
از را بورس دزدی دارایی مردم
اگر برای کسی سوال پیش آمد که خرید و فروش سلاح کدام نیاز ما را رفع میکند. بداند که با رفع چنین تحریمی ایران میتواند وسعت پیدا کند و این یعنی اقتدار و کسب منافع ملی. رفع این تحریمها یعنی دیگر گزینه نظامی در مقابل ایران روی میز هیچ کسی نخواهد رفت. رفع این تحریم یعنی امنیت در منطقه ایران. رفع این تحریم یعنی آسایش و آرامش در هوا و فضای ایران. همه اینها شاید نون توی سفره نباشد ولی تا اینها نباشد نونی در سفره کسی نخواهد بود. درود بر تمام مردم و سربازان و سرداران ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
اگر ایران باین سلاح ها وسعت پیدا می کنددوباره تحریمش می کنندقدرت های جهانی دارند تو منطقه با ایران نوسان گیری می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
جناب بخاطر فقر شدید اقتصادی مردم در کوچه و خیابان امنیت ندارند و روز روشن اموالشان به طرق مختلف به سرقت میرود
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
قبل تمام این شعارا یه ببین زیاد منفی می خوری یا که زیر سوال نری
ا عجب پس از روز یکشنبه دلار میشه 1000 تومن ، سکه 100 هزار تومن ، کلا مملکت گل و بلبل میشه دیگه درسته ؟؟؟
میشه نظر سنجی بزاری ببینیم نگرانی و خواسته اکثریت مردم ایران چیه بعد از این مقالات بزاری ؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر سانسور نمیشه البته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
توقع را بالا نبر دلار میشه ده هزار وسکه یک میلیون
سلاح ؟ به ما چه ؟ این همه سال سلاح به ما چه ؟ مردم از فردا بروند موشک انرژی هسته ای بخورند ؟ ایران از درون پوسید کجایید شما ؟
حسن اقا یه سلاح خارجی خوب هم بمن بده .
بفروشم که مرغ بخرم
بابا یکی جلوی روحانی را بگیره
بنظرم باید از فرصت استفاده کرد و به ارمنستان و آذربایجان سلاح فروخت که بتونند به جنگشون ادامه بدهند ما نفروشیم اسراییل و اروپا میفروشه
کشوربایدهم ازلحاظ نظامی قوی باشه وهم ازلحاظ اقتصادی
کاش اقتصادکشورهم دردست سپاه میفتاد
واقتصادراازدست آقازاده هاودلالهانجات میداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
کاش میفتاد؟!
ناشناس
| France |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
مگه الان نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
پس الا خیال کردی اقتصاد دست کیه
روسها می خواستند به سوریه سلاح بدهند حالا ایران میگه پولش را ما از تو بازارهای بورس دلار و طلا با نوسانگیری می دهیم
اونا که نمی خان از جیب ما پول برای خرید سلاح بدند پول ارتشه ،سپاه بنظرم سلاح برای ایستادن جلو غلدری مثل آمریکا واجه
نظرات بالا نشون میده مردم چی میخاند
چرا همه از پیش خودشون قضاوت میکنن؟

کی گفته قراره سلاح بخریم ؟

محض اطلاع بیشتر قراره سلاح بفروشیم تا بخریم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
سلاح کرونا یاب؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
هیچ کشوری جرآت نمیکند از ایران سلاح بخرد مگر اینکه بصورت قاچاق و مجانی به یمن و حماس و بقیه داده شود
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
خب از پیش تو قضاوت میکنیم
شما اصل ماجرارو باسند توضیح بده
تا می تونید بخرید .. مردم گرسنه نیستن و فقط مردم ایران مصرف گرا و بهونه گیر شدن.. فقط میگن خونه بخوابیم ماهی ده میلیون بدن بهمون.. ب مردم باشه کشور باید بشه عین سوریه و یمن و دو دستی بدیم ب دشمن.. گرونی قابل تحمل تره از ناامنی و سوریه ای شدن کشور.. بخرید و رحم نکنید ب دشمن
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
یک اریایی اصیل راجع به هموطناش اینجوری نمیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
تو بشین کیک و ساندیست رو بخور
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
ایرانی نیستی برو کشور خودت هارتو پورت کن
سلاح تحریم نیست ولی دارو تحریمه؟
پول برای سلاح هست ولی برای مردم بدبخت نیست
چی میگی روحانی؟
تا وقتی ک روس و ین بهترین سلاح ها را تولید می کنند چرا جهان باید سلاح های ایران ک هواپیمای را بخرد ؟ اگه هم پولی واسه خرید سلاح دارید که خرج مردمش کنید
از گشنگی بمیریم عین خیال آقایان نیست فگر خرید سلاح هستند
فقط دارو وغذای مردم را تامین کنید کشور را سه هفته برای کنترل کرونا تعطیل کنید سالها مردم شما را اداره کردند بیست روز شما مردم را اداره کنید سلاح را بگذارید بعد از کرونا
ضرر میکنیم
مرغ کیلویی ۲۷ هزار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
کو؟ کجا؟ نایاب شده اصلا
یعنی از فردا می تونم تانکمو عوض کنم یه مدل 99 بگیرم؟ تخفیف بیمه هم داره یا نه؟
نويسنده جوونه و سرشار از آرزو
یکشنبه روسیه تعطیله از دوشنبه حساب کنید
توی این مقاله ، صحبتی راجع به معامله جنس در برابر جنس نشده است،
من یه موشک با دو تا توپ دارم چند می خرید ؟!
پهلوی زمانی سقوط کرد که بزرگترین و به روز ترین زرادخانه تسلیحاتی منطقه و هواپیماهای تامکت و فانتوم و پیشرفته ترین تانک ها ...را داشت دلار ۷ تومن و ۵ زار بود یعنی یک جاروبرقی مثلا صد دلاری خارجی رو با ۷۵۰ تومن میشد خرید !بجز اینکه جاروبرقی داخلی ۳۰۰ تومن بود !الان یه دلار برابر ۳۲۰۰۰ هزار تومنه !یعنی ۳ میلیون دویست هزار تومن ! ایرانی اش هم ۳میلیون تومن یعنی زیادی تفاوت نداره و تولیدکننده داخلی هم به همون قیمت خارجی جنسشو غالب میکنه !انگار اونم سیستم مالی تحریم رو رد میکنه !برای واردات جنسش .حالا یه کارگر یا کارمند با حقوق ۳ملیون تومن ! میشه حقوقش۹۳ دلار و ۸۰ سنت !در ماه ! یعنی با حقوق ماهیانه اش حتی نمیتونه یه جاروبرقی متوسط بخره !
پشتوانه کشور مردمه نه سلاحهای پیشرفته !ملت و دریابید که هرروز ناراضی تر میشوند چون هر روز گرسنه ترند و امکان خریدشون و زندگیشون کمتر و سختتر !
خوب معلومه با ارز دیجیتال پرداخت می‌کنند. بیتکوین و اتریوم و تتر و... خیلی راحت
حالا که میخواین پول بدین‌سخو ۳۵ یا پنجاهووهفت بخریو نه آشغالهای چینی
امشب تانک میخوریم . موشک هم برای فردا .
حاجی وقتی پول نمی تونی بدی و یا بگیری بفرض که اسلحه هم خریدی چطور پولش رو می دی ویا بفروشی چطور پولش رو می گیری .الان برای گرفتن پول برق از عراق مشکل داریم حالا پرتقال فروش رو پیدا کن
دو لول ساچمه زن چند؟
مردم برای نان شکمشان ماندند آقایان به فکر خرید اسلحه اند
از اون جایی که امریکا گفته هر کشوری به ایران سلاح بدهد تحریمش میکنه ایران سراغ چین نمیره برای خرید اسلحه و به سمت روسیه خواهد رفت چون که تحریم‌های امریکا بر روی روسیه تاثیری ندارد
آقایان عصر جنگتده های بی خاصیت و گرانقیمت جنگی گذشته. یه پهباد ارزون قیمت الان از یه جنگنده بسیار پیشرفته کارائی اش بیشتره که ایران به اندازه کافی داره. ثانیا جنگنده می سازند که بره یه جائی رو بزنه و یا ویران کنه و یا به آتیش بکشه، موشک که در این زمینه موثر تر و ارزونتره و خلبان هم نداره که واسه اش کلی هزینه کنند و احتمال مرگش هم هست. ضمنا بر داشتن تحریم بیشتر نه به خاطر خرید اسلحه بلکه به خاطر فروش اسلحه از جانب ایرانه. البته ایران به بعضی از فن آوری های پیشرفته برای نصب در جنگنده های جنگی خودش احتیاج داره که فن آوری آن فقط متعلق به آمریکاست و به روسیه و چین هم داده و اگه اونها به ایران بدند، که نخواهند داد، رابطه شون در این زمینه به هم می خوره.
نااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان می خواهیم نه سلاح
اینکه سلاح نخریم و پولشو بدن به مردم، مغلطه ایه که از طرف دشمنان ایران مطرح میشه و دانسته یا نادانسته یه عده همون حرفو تکرار میکنن. اونایی که خائنن و دانسته این حرفو تکرار میکنن که هیچ ولی اون عده ای که از سرناآگاهی و هیجان و احساسات این حرفا رو تکرار میکنن ین یه عده باید بدونن که دارن تو زمین بازی دشمن و به نفعش توپ میزنن
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
همه مردم خائنن ولی یه عده اندک مثل تو خوب؟ چرت نگو
الان می فهمیم چرا چین پولمان را پس نمی ده. می خواد سلاح های درپیتش رو بهمون قالب کنه
قبل از این تاریخ هم ایران به ارمنستان اشغالگر سلاح میداد!
سلاح تحریم نیست ولی دارو تحریمه ؟؟؟!!!!
چرا اینقدر دارو کرونا با قیمت سرسام اور عرضه میشه و بزرگترین سوال این 19 کانتینر دارو که از ایران به عراق رفته چی بودند ؟؟؟!!!!!!!!!!!
من میگم تخمرغ بفروشیمم سلاح بخریم
مردم ایران از گشنگی و‌کرونا و گرانی میمیرند ..مقامات جاشون گرم و‌نرمه .ثروتهای میلیاردی دارند اژ خرید سلاح میحرفند مرغ کیلیویی ۲۷ هزار تومن شده ..مردم نون ندارند بخورند پول ملت را میدن برای خرید اسلحه ؟!
مبارک باشد معامله اسلحه بر ملت ایران و خصوصا مسئولان کشور که جوانانش بر اثر مشکلات
متعدد تحمیل شده بر آنان دست به خودکشی میزنند . دومین خودکشی یک جوان دیگر در گنکان استان بوشهر را به مسئولان و تبریک گویان ، تهنیت و تبریک باید گفت چشمشان روشن
تحریم های تسلیحاتی که باعث شده بود سیم خاردار نتوانیم وارد کنیم الان باعث خودکفایی و بازسازی تسلیحات شده بسیاری از این گمانه زنی ها مرتبط به سال 1381 و 1382 است که محقق نخواهد شد یادمان نرفته است که وقتی رئیس جمهور وقت و هیات همراه برای خرید سلاح به روسیه رفتند روس ها تمامی گزینه های درخواستی ایران را رد کردند و فقط اس300 را با تاخیر 18سال به ایران دادند قطعا ایران کارت بازی روس ها و جینی ها در قبال امریکا دیگر نخواهد بود
سلاح برای کی، برای مردم ؟؟
کشورها بدون اجازه آمریکا حتی غذا هم به ما نمیدن چه برسه به اسلحه.
واقع بین باشیم. فکر جوانان مملکت باشید.
برای مملکت رفاه و آرامش و امنیت لازم است نه اسلحه
از نظر من میخوان دم انتخابات بگن که ما برجام رو عملی کردیم و اینم دستاورد دولت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر