بازدید 7230
۲

احتمال پیروزی بایدن و تغییر معادلات بازار‌های دارایی

هرچند عده‌ای وضعیت اقتصادی کشور را بیشتر ناشی از عوامل درونی می‌دانند و اهمیتی برای نتیجه انتخابات آمریکا قایل نیستند، اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند پیروزی بایدن قطعا موجب کاهش فشار‌ها بر اقتصاد ایران خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 13 October 2020
احتمال پیروزی بایدن و تغییر معادلات بازار‌های دارایی/ پیش بینی دلار ١٢ هزار تومانی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ احتمال پیروزی نامزد دموکرات بر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال افزایش است. به نقل از خبرگزاری رویترز جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میان هوادارنش در ایالت پنسیلوانیا از احتمال فریب و حیله گری در پای صندوق‌های رای خبر داده و اعلام کرده است تنها در صورتی از ترامپ در انتخابات سوم نوامبر شکست خواهد خورد که فریب و حیله گری در پای صندوق‌های رای روی دهد. از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی‌ها نشان دهنده برتری حدودا" ۱۰ درصدی بایدن نسبت به ترامپ است.

حالا که شانس پیروزی بایدن بر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافته است، پیروزی احتمالی نامزد دموکرات چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟ این سوالی است که این روز‌ها شاید در ذهن اکثر مردم کشور مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سوال شاید رجوعی به افکار عمومی راهگشا باشد. بر اساس نظرسنجی‌ای که اخیرا" توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شده است ۵۵ درصد از شهروندان ایرانی مطلع از انتخابات آمریکا، معتقدند این انتخابات تاثیری زیاد و خیلی زیاد و در مقابل ۲۶.۴ درصد پاسخگویان گفته اند نتیجه این انتخابات تأثیر کم یا خیلی کمی بر کشور ما خواهد داشت. براین اساس بیش از نیمی از پاسخگویان مطلع قایل به تاثیرگذاری نتیجه انتخابات امریکا بر وضعیت کشورند.

همچنین از نظر ۴۶.۱ درصد پاسخگویان مطلع انتخاب هر کدام از کاندیدا‌ها تأثیری در وضع ایران نخواهد داشت؛ ۳۶.۷ درصد آنها، اما انتخاب بایدن را برای ایران بهتر دانسته‌اند و ۸.۶ درصد معتقد بوده‌اند انتخاب ترامپ نتایج بهتری برای ایران خواهد داشت؛ بنابراین اختلاف معناداری بین آرای افرادی که معتقد به تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران هستند دیده می‌شود.

از سوی دیگر هرچند نظرسنجی‌ای در خصوص تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر وجوه مختلف شرایط کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... انجام نشده است، اما با توجه به اینکه در حال حاضر تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و سیاست رییس جمهور آتی این کشور در قبال آن مهمترین بخش روابط میان ایران و آمریکاست می‌توان گفت وضعیت اقتصادی کشور، سهم مهمی از تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر وضعیت ایرانیان را تشکیل می‌دهد.

بر این اساس بررسی دیدگاه‌های کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز در این خصوص موید نتایج نظرسنجی ایسپاست.
 
هرچند عده‌ای وضعیت اقتصادی کشور را بیشتر ناشی از عوامل درونی می‌دانند و اهمیتی برای نتیجه انتخابات آمریکا قایل نیستند، اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند پیروزی بایدن قطعا موجب کاهش فشار‌ها بر اقتصاد ایران خواهد شد.

به باور این گروه از فعالان، انتخاب بایدن در کوتاه مدت به مانند روز‌های پس از پذیرش قطعنامه ۵٩٨ در سال ١٣۶٧، موجب کاهش شدید و سریع نرخ ارز خواهد شد و پیش بینی می‌شود نرخ دلار در حدود ١٠ تا ١٢ هزار تومان برای هر دلار کاهش یابد.

فعالان بازار، سیاست اعلام شده توسط بایدن در خصوص ورود مجدد آمریکا به برجام را مهمترین تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران می‌دانند و معتقدند با بازگشت آمریکا به برجام شاهد کاهش سختگیری کشور‌های طرف تجاری ایران و کشور‌هایی که منابع ارزی کشور در آن‌ها مسدود شده است خواهیم بود که نتیجه این رویداد آزادسازی سریع منابع ارزی کشور و افزایش عرضه ارز جهت تامین نیاز‌های ضروری کشور است.

همچنین تسهیل نقل و انتقالات ارزی و در نتیجه کاهش هزینه‌های تحریم و متعاقب آن کاهش هزینه‌های واردات و نیز افزایش فروش نفت به کشور‌ها و طرف‌های تجاری مردد در تحریم که منابع ارزی در دسترس را افزایش می‌دهد از آثار پیرزوی بایدن بر اقتصاد ایران خواهد بود.

این گروه علاوه بر این افزایش قدرت چانه زنی ایران در منطقه و در نتیجه افزایش امکان دسترسی ایران به شبکه‌های مالی کشور‌های منطقه به منظور جابجایی منابع ارزی را از دیگر نتایج پیروزی بایدن می‌دانند.

همچنین به باور بخشی دیگر از کارشناسان پیروزی ترامپ نیز شرایط را برای ایران بدتر نخواهد کرد چرا که وی تمام ابزار‌های خود برای افزایش فشار تحریم‌ها را به کار گرفته و اقدام شدیدتری از سوی او متصور نیست و البته او بار‌ها به صورت تلویحی از تمایل خود به مذاکره و توافق با ایران سخن گفته است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سگ زرد برادر شغال است
حالا کی گفته بایدن خواب آلو برنده میشه...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان