چرا شرکت‌ها تمایلی به واریز سود از طریق سامانه سجام ندارند؟

در سال جاری نیز بسیاری از شرکت‌ها سود محقق کرده اند و باید این سود بین سهامداران توزیع شود؛ اما مطابق هر ساله بسیاری از شرکت‌ها تمایل چندانی برای واریز این سود‌ها از طریق سامانه سجام ندارند. طبق آخرین آمار، تنها ۳۶ شرکت تاکنون سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده اند. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک درباره دلیل اصلی عدم واریز سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ 12 October 2020

از اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا رسما در کشور اعلام و بعد از آن تاریخ تلاش شد تا از تجمع مردم در بسیاری از مکان های پرتردد از جمله بانک ها جلوگیری شود.

به گزارش بورس تابناک، همچنین مسئولین تلاش‌های لازم را انجام دادند تا جایی که می شود کار‌ها مجازی انجام و از حضور فیزیکی مردم جلوگیری شود؛ اما برخی نهاد‌ها گویا در این شرایط کرونایی، تمایلی به انجام فعالیت‌ها به صورت مجازی ندارند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی که دریافت سود خود را منوط به حضور فیزیکی سهامداران در بانک‌ها کرده اند، اشاره نمود. این در حالی است که شرکت‌ها می‌توانند برای واریز سود سهامداران از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) استفاده کنند.

چرا شرکت ها تمایلی به واریز سود از طریق سامانه سجام ندارند؟

سامانه سجام چیست؟

به موجب قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی افرادی که قصد فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند، ملزم به ثبت نام در سامانه سجام و پیمودن مراحل احراز هویت در این سامانه هستند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان با عنوان سامانه سجام در سال ۱۳۹۷ به منظور ثبت و نگهداری اطلاعات فعالان بورس به وجود آمد.

همچنین یکی از دلایل تاسیس سامانه سجام، واریز سود مجمع شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران مشمول بوده، اما به دلیل الزامی ‌نبودن، شرکت‌های مختلف، واریز سود مجمع را از طریق سجام انجام نمی‌دهند. این موضوع در حالی است که هنگام ثبت نام و برای ورود به بورس، در سامانه سجام، شماره شبا برای واریز سود مجمع از مردم دریافت می‌شود.

در سال ۹۹ چند شرکت سود سهام خود را از طریق سجام واریز کردند؟

حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی مصاحبه‌ای در ۲۰ مهر ۱۳۹۹ در پاسخ به اینکه تاکنون سود سهام چند شرکت در سال ۹۹ از طریق سامانه سجام و توزیع سود توسط سمات انجام شده است، گفت: در نیمه نخست امسال، ۳۶ شرکت توزیع سود خود را به ارزش بیش از ۱۵ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام دادند.

وی افزود: این ۳۶ شرکت عبارتند از؛ شرکت‌های تامین سرمایه امید، سپه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، قند نیشابور، ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی خراسان، تندگویان، آهن و فولاد ارفع، بورس انرژی ایران، خدمات انفورماتیک، سیمان ارومیه، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، تامین سرمایه بانک ملت، پتروشیمی مبین، پلیمر آریا ساسول، عطرین نخ قم، پتروشیمی نوری، فرابورس، معدنی و صنعتی گل گهر، بیمه کوثر، پتروشیمی قائد بصیر، شیشه رازی، پتروشیمی فناوران، نفت ایرانول، بیمه آسیا، غلتک سازان سپاهان، گروه مالی مهر آیندگان، فجر انرژی خلیج فارس، نوش مازندران، پتروشیمی پارس، امیر کبیر، صنایع بهشهر، بانک خاورمیانه، بیمه نوین، ملی صنایع مس ایران و سیمان بجنورد؛ این تعداد در مقایسه با شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند بسیار اندک به نظر می‌رسد.

چرا شرکت ها تمایلی به واریز سود از طریق سجام ندارند؟

سه دلیل عمده برای عدم واریز سود از طریق سامانه سجام برشمرده و در ادامه به آن ها اشاره می شود.

اولین دلیل این که بسیاری معتقدند نفع چند هزار میلیارد تومانی شرکت ها از عدم واریز سود شرکت ها از طریق سجام باعث این اتفاق شده است. هنگامی که شرکت ها سود توزیع می کنند و آن را قرار است از طریق بانک ها پرداخت کنند، بسیاری از سهامداران به دلیل آن که سود شرکت آنقدری نیست که ارزش مراجعه به بانک را داشته باشد، قید این سود را می زنند و این سود در نهایت به جیب شرکت ها بازمی گردد.

دومین دلیل، نبود زیرساخت های مناسب است. شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس طی مصاحبه ای در این باره گفت: مهم‌ترین مشکل و مانع بر سر راه واریز سود سهام سهامداران از طریق سامانه سجام و شماره حساب شبای سهامداران، این است که بین سامانه‌های پیش از معاملات یعنی همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و سامانه هنگام معاملات یعنی سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) و همچنین سامانه پس از معاملات یعنی سامانه موجود در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) ارتباط قوی و آنلاین وجود ندارد و مهم‌ترین دلیل اینکه در روزهای شلوغ معاملات هسته معاملات دچار مشکل می‌شود، همین مساله است.

سومین دلیل و عمده ترین دلیل شاید نبود الزام قانونی برای واریز سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام است. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار بورس تابناک گفت: متاسفانه هنوز الزام قانونی قوی برای الزام واریز سود از طریق سامانه سجام وجود ندارد. وی افزود: با این حال برخی شرکت‌ها داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند.

راهکار چیست؟

دارابی در این زمینه گفت: امیدواریم با اصلاح قانون تجارت یا اصلاح قانون بازار سرمایه الزام قانونی قوی برای واریز سود از طریق سامانه سجام پیش بینی شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان در آینده نزدیک شاهد این اتفاق بود که سودها از طریق سامانه سجام واریز شود، گفت: زیرساخت های لازم برای انجام این کار وجود دارد ولی همان گونه که عرض کردم آن الزام قانونی برای انجام این کار وجود ندارد.

سخن پایانی

همان گونه که عنوان شد، شاید عمده ترین دلیل عدم واریزی سود شرکت ها از طریق سامانه سجام، نبود الزام قانونی برای انجام این کار است؛ بنابراین در این شرایط کرونایی که ترجیح بر این است مردم کمتر در مکان های عمومی حضور پیدا کنند و همچنین رسیدن سهامداران به حق قانونی خود، بهتر است نهادهای ذی ربط با اصلاح قوانین موجود از جمله قانون تجارت، این الزام قانونی برای انجام این کار را به وجود بیاورند. شاید در اوضاع کنونی، یکی از اصلی ترین وظایف نهادهای حاضر، پیگیری همین مساله باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
چون اکثر شرکتهایی که نمی خواهند از طریق سجام واریز کنند ذاتا دزد هستند و از این کانال هم می خواهند سودهای خرد را که برای آنها مبلغ کلان است بالا بکشند. شرمشان باد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
نهادهای ذی ربط با اصلاح قوانین موجود از جمله قانون تجارت، این الزام قانونی برای انجام این کار را به وجود بیاورند. شاید در اوضاع کنونی، یکی از اصلی ترین وظایف نهادهای حاضر، پیگیری همین مساله باشد.
هومن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
سپاس از نظر درست شما به غیر از این چیزی نیست
باید یک مهلت برای واریز سود به شرکت ها از طریق سامانه سجام و سماه داد و پس از این مهلت سهام شرکت های خاطی را متوقف کرد یا کلا آنها را از بورس خارج کرد.
با این وضعیت کرونا رفت و آمدهای بی مورد و رفتن به بانک به صلاح هیچکس نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کاملا صحیح است.
برای حل این مشکل می توانند مدت زمان و شرایط تعیین کنند مثلاً اگر شرکتی قصد افزایش سرمایه از مطالبات حال شده به مدت شش ماه یا ... را نداشته باشد می بایست سود سهامدار را از طریق حساب سجام واریز نماید و در کدال پس از مدت مذکور اطلاع رسانی شود و در غیر این صورت پارامتر منفی برای شرکت مذکور منظور شود.
چرا یه عده شرکت تونستن، پس بقیه هم میتونن
پس مشکل سجام نیست، دزدی شرکت‌ها و مملکت
هر شرکتی که واریز نمی کنه از طریق سجام دزد هست
خود بورس می تواند بعنوان یک امتیاز مثبت در امور شرکت این را مطرح کند
همانطور که قانون ممنوعیت معاملان الگوریتمی را سریع اجرا کردند این الزام قانونی هم امکان پذیر است.
همچنین لازم است فرصت پرداخت سود را بعد از مجمع به کمتر از یک هفته کاهش دهند. علت این مسئله کاهش دغدغه سهامداران از خواب طولانی مدت نقدینگی است که منجر به افزایش فشار فروش و درنتیجه افت قیمت قبل از مجمع می شود.
تمام ریز معاملات در سامانه تسویه وجوه بعد از یک روز کاری آپدیت می شود. پس بستر این کار وجود دارد. هیچ نیازی به همزمانی قوی با TSE و کارگزاری وجود ندارد زیرا سودها که بلافاصله بعد از انجام سفارشات روزانه پرداخت نمیگردند.
بورس ایران ۴ ماه است که مرده منتها تشیع جنازه اش عقب افتاده است.اکنون اکثر سهامداران حقیقی ترجیح می دهند توی بورس جهانی کسب درآمد کنند.
مردم حمایت خواهند کرد. قوانین باید جهادی عمل شود
نه با ملاحظه
سلام و عرض ادب
از این طریق می خواستم از مدیران فهیم شرکت کویر(#کویر) تشکر و قدردانی نمایم.
این شرکت پورتال امور سهامداران خودش رو به درگاه پرداخت الکترونیکی مجهز کرده که تا دیروز مهلت داشت. این به این معنی هست که برای واریز حق تقدم دیگه نیازی نبود تو این اوضاع و احوال کورونایی بری ساعت ها توی بانک معطل بشی. این بدین معنا بود که بسیاری از رفت و آمدها برای رفتن به بانک حذف شد.
این بدین معناست که در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل هم می توانستیم پرداخت داشته باشیم.
خداوند رحمت کند گذشتگان مدیران این شرکت را و به این شرکت خیر و برکت عطا فرماید. ما سهامداران این موارد را درک می کنیم و دعا گویشان هستیم.
لطفا در صورت صلاح پیام مرا پخش کنید که اولا به گوش مدیران شرکت برسد و دوم اینکه بقیه شرکت ها هم به این روش ترغیب شوند. بسیار عالی خواهد شد اگر بقیه شرکت ها هم به این طرح بپیوندند. با تشکر
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
باید از طریق سجام انجام شود اینطور که هر شرکتی پورتال الکترونیکی خودش رو بزند فقط به آشفنگی و عدم نظارت کمک میکند
چرا فولاد و کرازی و ... تونستن از سجام پرداخت کنن
پس گزینه اول یعنی دزدی درست است
فرض کنید عده زیادی از سهامداران کوچک به علت کم بودن مبلغ یا عدم اطلاع به بانک مراجعه نکنند مبلغ عظیمی در حساب شرکت خواهد ماند این علت غدم واریز از طزیق سجام است
سلام شرکت من شرکت کوچکی است که مقداری سهام فولاد مبارکه را داریم بما گفتند که باید از سجام ببینی وضعیت سود چطوری و اطلاعاتت را از آون کانال بگیری ، لذا رفتم شرکت را در سجام ثبت کنم بعد 5 بار رفع عیب و وارد کردن اطلاعات نتوانستم ثبت را نهایی کنم و هر بار با اس ام اس میامد که ثبت با اشکال است و برو اطلاعات را تکمیل کن و از هیچ جا هم نتوانستم سوال کنم که عیب از کجاست که تصحیح کنم
باید اجبار بهشون کنن که واریز کنن نه دل بخواهی
درکدام نهاد وسازمان کشور حسابهایشان شفافیت دارد که انجا شفاف عمل کند سجام هم مثل همه کشور
حتی بانک ملت سود سهم خودرا به حسابی که در ملت داشتم نریخت. تا حضوری به بانک نروی و باعث ترافیک نشوی ، سود را پرداخت نمیکنند!!!!
منافع مردم اصلا در اولویت کاری مسئولان نیست . اگر منافع برای دولت بود مثل جریمه ماسک نزدن قطعا مصوبه میدادن و حتی برای گرفتنش هم راهکار مختلف پیش بینی می کردند
واقعا چرا نهادهای نظارتی تا حالا به این موضوع رسیدگی نکردن؟
چرا رسیدگی نمیشه؟ چطور افراد سالمند میتوانند به بانک مراجعه کنند و کلی وقت و انرژی صرف شود حال انکه از طریق سجام براحتی میشود سود سهامدار واریز کرد؟
سلام و خدا قوت
خیلی ها هم از واریز سود سالانه اصلا بی خبر می مونند و عملا نفعی نمی برند .
ما سهامداران خواستار قانون مدونی در این رابطه هستیم که همه شرکتهای کوچک و بزرگ به آن تمکین نموده و لازم الاجرا باشد .
نمادهایی که سودشون رو در سجام واریز می کنند و آنها که این اقدام را انجام نمی دهند را به مردم معرفی کنید تا بعنوان یکی از آیتم های سرمایه گذاری ایشان قرار گیرد .
باید شرکت ها با یک الزام قانونی و در یک مهلت محدود مقرر ملزم به واریز سود شوند و بعد از این مهلت قانونی به ازای هر روز دیرکرد مبلغی ناچیز به عنوان جریمه به سود هر سهم اضافه و پرداخت کنند.شاید مبلغ جریمه برای سهامدار خرد ناچیز باشد ولی برای شرکت پرداخت کننده جمع مبالغ جریمه هنگفت می شود. انوقت ببینید شرکت ها برای پرداخت سرو دست می شکنند
تقریبا تمامی نظرات متضمن اینست که پرداخت از طریق سجام مشروعیت دارد و بایستی قانون شود
وام کم در صد می‌خواد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر