بنابراین گزارش، شرکت با اشاره به سهم ۵۸/ ۴۶ درصدی «وسپهر» در سهام انرژی سپهر و سهم ۵۱ درصدی پتروفرهنگ اعلام کرد: پتروفرهنگ سهامدار اصلی انرژی سپهر است و براساس آخرین اطلاعات پتروفرهنگ برنامه عرضه سهام سه شرکت فرعی و تابعه انرژی سپهر شامل صنایع پتروشیمی سبلان، صنایع پتروشیمی دنا و سرمایه‌گذاری سیراف انرژی را  که هر سه آنها طرح‌های تولید متانول هستند، در دست بررسی و اقدام دارد.

همچنین «وسپهر» با اشاره به اینکه این گروه مالک ۴۰ درصد سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است و ۴۰ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی و شرکت مدیریت طرح و توسعه پویا و ۲۰ درصد آن تحت تملک وزارت جهاد کشاورزی است، اعلام کرد: عرضه سهام این شرکت منوط به موافقت و همراهی همه سهامداران است که البته براساس آخرین مذاکرات با فرابورس مراحل عرضه آن در حال انجام است.

این گروه در حالی که خود را مالک ۶۹/ ۲ درصد پتروشیمی گچساران دانست، اعلام کرد: شرکت‌های پتروشیمی ممسنی، کازرون، بروجن، صنایع پتروشیمی دهدشت، صنایع خلیج‌فارس، سهامداران دیگر این پتروشیمی هستند. افزایش سرمایه گچساران در حال ثبت و نهایی شدن است و از آنجا که تنها دو شرکت گروه مالی سپهر صادرات و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این افزایش سرمایه مشارکت داشته‌اند، مالکیت این دو شرکت به ترتیب حدود ۱۱ و ۴۶ درصد خواهد شد. بنابراین هلدینگ خلیج‌فارس سهامدار اصلی و عمده این شرکت است و تصمیمات مربوط به عرضه سهام شرکت منوط به تصمیمات و برنامه‌های هلدینگ خلیج‌فارس است.

گروه مالی سپهر اعلام کرده که در صورت تصمیم سهامدار عمده به عرضه سهام پتروشیمی گچساران از این طرح استقبال خواهد کرد.

بنابراین گزارش شفاف‌سازی،  «وسپهر» درباره سرمایه‌گذاری توسعه ساختمان سپهر تهران با اشاره به امیدنامه شرکت اعلام کرده که برنامه گروه مالی سپهر صادرات تشکیل هلدینگ ساختمانی یا ادغام سایر شرکت‌های ساختمانی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ساختمان سپهر تهران است. بررسی‌های کارشناسی در این زمینه در دست اقدام است و پس از عملیاتی شدن هر یک از موارد، عرضه سهام هلدینگ یا شرکت تجمیع شده ساختمانی صورت می‌گیرد.

این شرکت در ادامه درباره میزان اوراق متعهد شده و پیش‌بینی از پذیرش تعهد و ارزش و تعداد صندوق‌های تحت مدیریت خود اعلام کرد: حجم اوراق تعهدشده در سال ۹۸ به میزان ۳۱ هزار و ۱۸ میلیارد ریال بوده که با توجه به افزایش سرمایه از ۵ هزار و ۸۰۰ به ۹ هزارمیلیارد ریال و افزایش توان تعهدی شرکت، این حجم در سال ۹۹ معادل ۵۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین ۵ صندوق تحت مدیریت «وسپهر» است که ارزش روز صندوق درآمد ثابت اندوخته معادل ۱۱۱ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال ارزش روز صندوق درآمد ثابت پارند معادل ۵۸ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال، ارزش روز صندوق بازارگردانی سپهر بازار معادل ۱۷ هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال، ارزش روز صندوق مختلط سپهر آتی ۴۸۸ میلیارد ریال و ارزش روز صندوق سهامی همیان  ۷ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال است. بنابر اعلام شرکت، نرخ سود سپرده سال ۹۸ برابر ۲۰ درصد بوده و برای سال ۹۹ معادل ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است.

همچنین میانگین نرخ تعهد اوراق در سال ۹۸ به دلیل انتشار اوراق دولتی برابر ۵ درصد بوده و برای سال ۹۹ برابر ۳ درصد پیش‌بینی شده است. میانگین نرخ بازارگردانی نیز در سال ۹۸ برابر ۴/ ۲ درصد بوده که برای امسال ۲ درصد پیش‌بینی شده است.

بنابراین گزارش «وسپهر» اعلام کرد: اقدامات لازم برای واگذاری و فروش شرکت‌های تحقیق و گسترش صنایع معدنی پارس کانی، صنایع نیروگسترش کردستان، صنعتی فروکرم بافت، عمران و مسکن‌سازان خراسان جنوبی، عمران و مسکن‌سازان استان خوزستان و عمران و مسکن‌سازان استان بوشهر در دستور کار قرار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد