بازدید 3664
۱

آشفته ‌بازار خودروهای خارجی

در شرایطی که قیمت بازاری خودروهای داخلی هر روز بی‌ضابطه رکورد می‌زند، بررسی‌ها از آشفتگی در بازار خودروهای خارجی حکایت دارد؛ خودروهایی که اکنون حدود دو سال از ممنوعیت ورود آنها به داخل گذشته و همین مساله بر این آشفته‌بازار بیشتر دامن زده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 11 October 2020

در شرایطی که قیمت بازاری خودروهای داخلی هر روز بی‌ضابطه رکورد می‌زند، بررسی‌ها از آشفتگی در بازار خودروهای خارجی حکایت دارد؛ خودروهایی که اکنون حدود دو سال از ممنوعیت ورود آنها به داخل گذشته و همین مساله بر این آشفته‌بازار بیشتر دامن زده است.

گشتی در منطقه «عباس‌آباد» واقع در قلب شهر تهران و نمایشگاه‌های خودروهای خارجی پُر زرق و برق آن، حکایت از قیمت‌هایی دارد که هوش از سر هر مشتری و بیننده می‌برد.

از رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸ با قیمت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی گرفته تا سانتافه ۲۰۱۷ فول دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی، لکسوس NX ۲۰۱۷ فول سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی، بی. ام. دابلیو X۴ مدل ۲۰۱۷ با قیمت بیش از پنج میلیارد تومانی، بی. ام. دابلیو ۵۳۰ مدل ۲۰۱۸ به نرخ هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بی. ام. دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ به قیمت ۱۱ میلیارد تومانی که این آخری، در زمان ورود به کشور در سه سال پیش ۷۶۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در گپ‌وگفتی با نمایشگاه‌داران، همگی از اوضاع بد بازار به شدت گلایه داشتند و اینکه رکود مطلق حاکم شده و در عمل خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

جالب اینجاست فعالان این بازار می‌گویند: اگر کسی حاضر باشد بی. ام. دابلیوی ۱۱ میلیارد تومانی خود را به قیمت ۱۰.۵ میلیارد تومان بفروشد، مشتریان برای آن صف می‌کشند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی از این فعالان خودروهای خارجی به ایرنا گفت: در این بازار همه چیز متاثر از نرخ ارز است و حتی جلوتر از ارز حرکت می‌کند، یعنی اگر قیمت دلار بالا برود با رشدی به مراتب بیشتر در خودروهای خارجی مواجه خواهیم بود.

وی گفت: ‌این روزها دیگر کسی فروشنده نیست و همه منتظرند ببینند آخر و عاقبت کار چه می‌شود؟

یکی دیگر از نمایشگاه‌داران می‌گوید: قیمت‌ها کاملا سلیقه‌ای است و هر کس به دلخواه خود قیمتی بر خودروی خود قرار می‌دهد، با این حال چند روزی است که دیگر کسی قیمت هم نمی‌دهد.

وی با اشاره به رشد افسارگسیخته قیمت خودروهای ایرانی، همین مساله را یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت خودروهای خارجی توصیف کرد و افزود: ‌وقتی این روزها خودروی مونتاژی پژو ۲۰۰۸ که تا همین سه سال پیش ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد، دیگر چه انتظاری از فروشندگان خودروهای خارجی داریم؟

واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار

«نعمت‌الله کاشانی»، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در این زمینه به ایرنا گفت: عدم واردات خودروی خارجی به کشور طی دو سال گذشته، سبب شده تا در عمل با خودروهای دست دوم و کارکرده مواجه باشیم که قیمت‌ها در چنین بازاری قابل کنترل نیست، زیرا مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شوند.

به گفته این مقام صنفی، ممنوعیت واردات عامل بزرگی در آشفته بازار کنونی است، در حالی که اگر اجازه واردات خودروهای دست دوم حتی با دلار ۳۰ هزار تومانی داده می‌شد، التهابات کاهش می‌یافت.

وی بیان‌داشت: ‌اگر همین فردا صبح دولت اعلام کند که واردات خودرو آزاد است، قیمت خودروهای بالای ۱۰ میلیارد تومان حتی با نرخ ارز آزاد و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ۱۰۰ درصدی به سه میلیارد تومان نخواهد رسید.

کاشانی تاکیدکرد: اگر مشکلات ارزی وجود نداشت، واردات خودروهای کارکرده خارجی می‌توانست گزینه بسیار مناسبی برای کنترل بازار باشد.

نکته جالب توجه دیگری که برخی نمایشگاه‌داران عنوان کردند افزایش تقاضا برای برخی خودروهای محبوب داخلی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یا پژو ۲۰۷ از سوی مشتریان در این روزهاست.

آنان توضیح‌دادند: وقتی چراغ برخی خودروهای خارجی تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، صاحبان آنها از ترس تصادف، سرقت و غیره ترجیح به نگهداری خودروها در پارکینگ‌ها و استفاده از خودروهای ایرانی برای رتق و فتق امور روزمره خود دارند.

به گزارش ایرنا، آشفته بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی در حالی است که این روزها نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن در حال چکش کاری طرح «تحول بازار و صنعت خودرو» هستند.

در این طرح، مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.

هفته گذشته، «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادعا کرد: طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده آماده می‌شود، اما یک مقام وزارت صنعت گفت: برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دلالی را حذف کنید با مالیات بر ذر آمد واقعی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر