بازدید 7311

حقایقی درباره مقابله با ویروس کرونا: چه کار کنیم؟ چه کار نکنیم؟

این روزها این دست از جملات را بسیار شنیده‌ایم و دیگر برایمان تازگی ندارند. شاید برایتان جالب باشد که با نگاهی به تاریخ می‌بینیم که تا این حد منفی‌باف بودن، به هیچ وجه به واقع گرایی نزدیک نیست؛ اما باید بدانیم که حتی لحظه‌ای نباید از اقدامات ایمنی چشم پوشی کرد.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 01 October 2020

حقایقی درباره مقابله با ویروس کرونا: چه کار کنیم؟ چه کار نکنیم؟

احتمالا با گذشت مدتی زیادی از شیوع ویروس کرونا و موج‌های پی در پی این ویروس شما هم با چنین جملاتی روبرو شده‌اید :

  • کرونا نخواهد رفت!!
  • این ویروس همیشه با بشر باقی خواهد ماند.
  • باید به زندگی با کرونا برای همیشه عادت کنیم.
  • دیگر بعد از کرونایی وجود ندارد!
  • زندگی بشر به حالت سابق باز نخواهد گشت!
  • روزهای بدون کرونا را نخواهیم دید.
  • نحوه زندگی و کار دیگر برای همیشه تغییر کرده است!

این روزها این دست از جملات را بسیار شنیده‌ایم و دیگر برایمان تازگی ندارند. شاید برایتان جالب باشد که با نگاهی به تاریخ می‌بینیم که تا این حد منفی‌باف بودن، به هیچ وجه به واقع گرایی نزدیک نیست؛ اما باید بدانیم که حتی لحظه‌ای نباید از اقدامات ایمنی چشم پوشی کرد.

چطور کرونا نگیریم؟

به گزارش زوم تک با اینکه نباید به شایعات توجه کرد، اما وضعیت خطرناکی که ویروس کرونا در تمام جهان ایجاد کرده را نباید دست کم گرفت. در طول موج‌های مختلف شیوع این ویروس، گاهی عموم مردم در رعایت استانداردهای بهداشتی سستی کردند که نتیجه آن افزایش شدید مبتلایان بوده است.

در حال حاضر نیز در سراسر کشور در وضعیت قرمز این بیماری قرار گرفته ایم. تعداد مبتلایان در پایتخت به شدت افزایش یافته و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این آمار فجیع‌تر خواهد شد.

این روزها تقریبا همه مردم دنیا از ماسک به عنوان اصلی ترین راه مقابله با کرونا استفاده می‌کنند؛ اما ماسک همه آن چیزی نیست که با عنوان پروتکل‌های بهداشتی شناخته می‌شود. از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، علاوه بر ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری مهم‌ترین نکاتی هستند که باید به عنوان پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه این مقاله چند راهکار مهم در راستای رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از رفت و آمد غیرضروری را به شما معرفی می‌کنیم.

مایحتاج خود را از خانه و با پلتفرم‌های آنلاین بخرید!

به لذت و هیجان خرید حضوری واقفیم، اما این روزها سعی کنید تا حدامکان ریسک حضور در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد را به قیمت خرید حضوری به جان نخرید. خریدهای روزانه خانه و کالاهای مصرفی، مواردی هستند که هیچ نیازی به مشاهده از نزدیک و یا مقایسه ندارند و خرید آن ها از پلتفرم های آنلاین، شما را از مکان های بسیار آلوده مانند سوپرمارکت و فروشگاه دور نگه داشته و خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد. این روزها به لطف پلتفرم هایی مانند اسنپ فود علاوه بر غذا و کالاهای سوپرمارکتی حتی می توانید مرغ، میوه و نان را نیز به راحتی از منزل سفارش دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که ریسک خرید حضوری حتی از ریسک حضور در وسایل حمل و نقل عمومی نیز بیشتر است؛ اما متاسفانه این موضوع دست کم گرفته می‌شود. به طور متوسط در هر بار خرید حدود 3 تا 8 بار با افراد دیگر در ارتباط خواهید بود.

با دلتنگی‌ها چه کنیم؟

این روزها همه ما دلتنگیم. احتمالا بسیاری از مردم هنوز اصول مقابله با پاندمی را رعایت می‌کنند و کمترین میزان رفت و آمد را با عزیزان خود دارند. قرنطینه شدن در خانه و دوری از دوستان و عزیزان، برای همه واقعا سخت است؛ اما تا زمانی که برای این پاندمی راه حلی پیدا نشده، بهتر است شرایط را درک کنیم و برای سلامتی عزیزانمان در خانه بمانیم.

در این شرایط توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از رفت و آمد به خانه یکدیگر و حتی مکان‌های تفریحی مانند پارک‌ها جلوگیری کنید و برای ارتباط با عزیزان و دوستان از تماس تصویری بهره ببرید. اپلیکیشن های ارتباطی مانند واتس‌اپ این امکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده‌اند.

تا حد امکان به سفر نروید! (حتی سفر کاری!)

این مسئله واقعا یکی از مهم‌ترین مواردی است که در رعایت آن کوتاهی کرده‌ایم.سفر یکی از مهم ترین راه های انتقال ویروس به شهرها و کشورهای دیگر است که باعث شد اپیدمی ویروس کرونا تا این حد گسترده شود! پس تا جایی که امکان دارد از رفتن به هرنوع سفر خودداری کنید. حتی اگر جلسه کاری مهمی دارید، سرویس‌های ویدیو کنفرانس و چت آنلاین به کمک شما خواهند آمد تا از شهر خود بتوانید مشکل را حل کنید. اما اگر سفری واقعا ضروری در پیش دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از  پلتفرم‌های آنلاین و مورد اطمینان، اقامتگاهی که از نظر بهداشتی مورد تایید باشد را رزرو کنید.

مقابله با ویروس کرونا با واقع گرایی

واقع گرایی بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است. واقع گرایی برای مقابله یعنی با پذیرش شرایط موجود، برای بهبود وضعیت تلاش کنیم. به عبارت دیگر بپذیریم که ویروسی به نام کرونا در حد جهانی فراگیر شده است، اما این ویروس و مشکلات ایجاد شده به تبع آن را با تلاش جمعی از بین ببریم.

علاوه بر این، محققین و دانشمندان در حال تلاش برای یافتن راه حل این مشکل بزرگ هستند. تفاوتی ندارد که کدام گروه تحقیقاتی یا کدام کشور ابتدا به واکسن کرونا دست پیدا کنند؛ در نهایت با یافتن راه حل برای از بین بردن این ویروس، واکسن آن به مرور در تمام کشورهای جهان و حتی ایران در دسترس قرار خواهد گرفت. حتی با ورود مقدار کمی از این واکسن و تزریق آن به گروه های پرریسک مانند بیماران ریوی و سالمندان، شیوع این ویروس در کشور با کاهشی اساسی روبرو خواهد شد. پس تا زمان شنیدن این خبر خوش و تولید انبوه واکسن کرونا، بهترین راه رعایت پروتکل های بهداشتی برای مبارزه با آن است.

امیدوار باشیم! کرونا اولین اپیدمی تاریخ نبوده و آخرین هم نخواهد بود...

طاعون ، آنفولانزای اسپانیایی و وبا از جمله بیماری‌هایی هستند که به صورتی پاندمی یا فراگیری جهانی در طول تاریخ و در دوایر مختلف بر سر بشریت فرود آمده‌اند.

این اپیدمی‌ها در زمان خود، میلیون‌ها انسان را درگیر کردند و تعدادی را نیز به کام مرگ کشاندند، اما هیچگاه یک اپیدمی برای همیشه باقی نمانده است. این در حالی است که درباره  برخی از  این بیماری ها نیز در زمان خود این تصور وجود داشت که هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت!

البته که باید ویروس کرونا را جدی گرفت، اما بهتر است از تخیل و وحشت در مقابل آن جلوگیری کنیم و تنها با مقابله اصولی، برای از بین بردن آن بجنگیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان