بازدید 19540
پیمانه اقتصادی

پورابراهیمی: خودرو در دنیا کالای سرمایه‌ای نیست؛ مانند برنج و یخچال مصرفی است/ مقام مسئول: افزایش قیمت موبایل عجیب نیست/ واکنش رئیس کل بانک مرکزی به انتشار ویدیویی در فضای مجازی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟ آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم، افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ در اولویت بانک مرکزی، سکه بهار آزادی در کانال ۱۳ میلیون تومان و واردات گندم به قیمت ۶ هزار تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 20 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟ آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم، افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ در اولویت بانک مرکزی، سکه بهار آزادی در کانال ۱۳ میلیون تومان و واردات گندم به قیمت ۶ هزار تومان را در بر دارد.

بورس قرمز شد

امروز شاخص کل با ۴۷۲۴۰ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۸ درصد به یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۲۵۳ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۲۳۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۸ درصد به ۴۳۳ هزار و ۳۳۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۶۱۷ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۱ درصد به ۴۲۲ هزار و ۸۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۶۸۱ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۱ درصد به ۲۷۶ هزار و ۶۴۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۶۲۴۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۳ درصد به دو میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۰۸ واحد، شاخص بازار اول با ۳۸۲۲۷ واحد کاهش معادل منفی ۳.۰۲ درصد به یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۳۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۰۳۷۰ واحد کاهش معادل منفی ۲.۴۱ درصد به ۳ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۱۶ واحد رسید. همچنین ۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فملی، فارس، تاپیکو، وبملت، کگل و وغدیر.

گزارش بورس امروز یکشنبه 30 شهریور 99/ در روز قرمز بورس، سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

گزارش بورس امروز یکشنبه 30 شهریور 99/ در روز قرمز بورس، سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

تاثیر خبر فعال‌سازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: به هر حال موضوع اعمال تحریم های جدید ناشی از مکانیسم ماشه بر بورس بی تاثیر نبود. ولی واقعیت این بود که با توجه به اینکه بازار هنوز بعد از آن دوره ریزشی به نقطه تعادل و ثبات نرسیده و به صورت محکم هم روند رو به رشد خود را آغاز نکرده بود، بعد از یک رشد تقریباً چهار روزه ای که از ابتدای هفته گذشته شروع شده بود، انتظار میرفت، بازار یک دوره اصلاح قیمت را دوباره پشت سر بگذارد. این اصلاح قیمت از آخر وقت روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز و روز گذشته نیز با توجه به نزدیک شدن به فعالسازی مکانیسم ماشه، این اصلاح با فشار عرضه ها شدیدتر و امروز نیز با توجه به انتشار خبر فعال سازی مکانیسم ماشه تقاضا در بازار کاهش یافت و همچنین عرضه ها بیشتر شد.

آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم

مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم (دومین ETF) دولت که تا کنون دو بار تمدید شده است، ساعت ۲۴ یکشنبه شب به پایان می رسد. جزئیات بیشتر

افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی های مجاز

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۷۲۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز شنبه، ۸۵۰ تومان گران‌تر شده است، در حالی که در بازار آزاد ارز، در لحظه انتشار این گزارش، دلار آمریکا به رقم ۲۷۲۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۲۰۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۲۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۹۵۰ تومان افزایش نرخ دارد. یورو  در بازار آزاد نیز به رقم ۳۲۰۰۰ تومان رسیده است.

تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ در اولویت بانک مرکزی

رییس جمهور گفت: تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره‌سازی استراتژیک مصوب همچنان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.

سکه بهار آزادی در کانال ۱۳ میلیون تومان

امروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته در همین ساعت، با بهای ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ارزش ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار با افزایش ۴۰ هزار تومانی به ارزش یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۳۷۲ هزار تومان را ثبت کرد که نشان دهنده افزایش قیمت حدود ۱۷۰ هزار تومانی است. /ایرنا

پورابراهیمی: خودرو در دنیا کالای سرمایه‌ای نیست؛ مانند برنج و یخچال مصرفی است

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» و تاثیر استفاده از ظرفیت بورس بر ساماندهی این حوزه، گفت: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد، بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد. باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان می‌تواند، قیمت‌ها را منطقی کند. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست، در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه مانند برنج، یخچال و... مصرفی است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایه‌گذاری باشند، ادامه داد: مادامی که تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روش‌های واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد. /خانه ملت

واردات گندم به قیمت ۶ هزار تومان؟

عطالله هاشمی رییس بنیاد ملی گندم کاران در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران درباره موضوع خرید تضمینی گندم گفت: هر روزی که از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم می گذرد، باعث کمبود گندم در سال آینده می شود. کشاورزان برای سال زراعی خود در حال برنامه ریزی هستند و این تاخیر موجب کاهش سطح زیر کشت گندم می شود. با توجه به افزایش هزینه های تولید و از سوی دیگر، افزایش قیمت جهانی گندم، هزینه تولید به ازای هر کیلو، با سود معقول ۱۸ درصدی برای کشاورزان و البته قبل از گران شدن دوباره کود و سم که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داشته است، نرخ ۴۸۰۰ تومان را پیشنهاد کردیم که این افزایش سرسام آور کود و سم هم باید به این نرخ اضافه شود. پیش از این، دولت در فصل زراعی گذشته، نرخ ۲۵۰۰ تومان را اعلام کرد. اگر با ارز نیمایی میزان هزینه واردات گندم را محاسبه کنیم، دولت حدود ۶ هزار تومان برای واردات هرکیلو گندم هزینه می کند.

مقام مسئول: افزایش قیمت موبایل عجیب نیست

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه به ایرنا گفت: باید به این نکته تأکید کنم با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ارز، عدم تخصیص ارز در ۴۵ روز گذشته، اجرای قانون سقف و سابقه برای شرکت‌ها که آن‌ها را عملاً فلج کرده‌، افزایش قیمت موبایل در مقایسه با لوازم دیگر بسیار کمتر است. وی یادآور شد: در دو تا سه هفته اخیر، اغلب کالاها بخصوص کالاهای وارداتی که وابسته به قیمت ارز هستند، روندی صعودی داشته‌ است. تلفن همراه هم از این قاعده مستثنا نبوده و تحولات بازار ارز، تأثیری مستقیم بر بازار موبایل داشته است.

تورم کانادا در حال صفر شدن

متوسط نرخ تورم کانادا در دوازده ماه منتهی به آگوست بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۰.۱ درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۱ درصد پایین تر از نرخ قبلی برآورد شده توسط کارشناسان و کمترین تورم ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر محسوب می شود. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱.۸ درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۱.۵ درصد و تنباکو با ۰.۳ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر، کمترین تورم مربوط به بخش حمل و نقل با منفی ۱.۶ درصد و فرهنگ و آموزش با منفی ۰.۴ درصد بوده است. در این بین، قیمت بنزین ۳.۵ درصد و گازولین ۲.۹ درصد ریزش کرده است.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به انتشار ویدیویی در فضای مجازی

به دنبال انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر مراجعه یکی از صادرکنندگان به میز خدمت این بانک به منظور رفع تعهد ارزی سال ۹۷ و مشکلات مطرح در این ویدیو، رئیس کل بانک مرکزی دستور بررسی و رفع مشکلات پیش‌آمده را صادر کرد.

رشد تولید خودروی سواری در پنج ماه نخست امسال

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، حاکی از تولید ۳۴۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان کشور از ابتدای امسال تا پایان مردادماه و رشد ۱۸.۴ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
برادر جان اینجا برنج و یخچال هم با تورم فزاینده افسار گسخته مهار نشدنی خانمام سوز کالای سرمایه ای است . اگر چند ماه پیش یک کیلوگرم برنج خریده بودم الان جلوتر بودم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
الان چیپس و پفک هم آدامس هم کالای سرمایه ای شده امروز بخری فردا دو برابر ازت میخرن
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
تورم کانادا در حال صفر شدن
خوب این کشورها چه کاری انجام می دهند .... بروید و یاد بگیرید ....
اینهم از هنرمندی شما اقایان هست که خودرو را تبدیل به سرمایه کرده اید
مسولین چرا هرچی میشه میرن تو بحث مقایسه با دنیا؟الان کجای اقتصاد ما با دنیا قابل قیاسه؟
این افزایش قیمت دلار در صرافی دلار فکر کنم کار امریکاست
در دنیا؟
والا اون دنیایی که برخی بچه هاشون رو می فرستند اونجا دیگه خیلی وقته برا ما دست نیافتنی شده
حمایت از مثلا تولید داخلی! به قیمت جان و مال مردم کجای دنیاست
آقای پورابراهیمی ماشین کالای سرمایه ای شده به خاطر اینکه مردم شب میخوابند و صبح ارزش ریالشان نصف شده
این خیلی درکش ساده است .این تورم هستش که شما آن را عایدی می نامید تا از این آب گل آلود به اسم مالیات بر عایدی از مردم پول بگیرید.
در ایران روی تنها چیزی که نمیتوان به عنوان سرمایه حساب کرد پول ملی است مثلا الان کود حیوانی هم بخرید و یک ماه دیگر بفروشید سود میکنید ولی اگر معادل ریالی انرا در حساب بانکی نگه دارید روز به روز بی ارزش تر میشود.
گشایش ارزی همتی دستاوردش افزایش ۸۰۰ تومان صرافی ملی بود ؟؟ چرا این اقا فکر نمیکنه دلار تو این مملکت نفس کشیدن مردم رو تحت تاثیر قرار میده ؟؟
کلا هیچ چیز تو این کشور عجیب نیست عادی عادیه
ذز تمام دنیا کمبوذ عرضه خودرو وجود ندارد بلکه التماس می کنند و با هزار جور تبلیغات سعی می کنند مرذم را برای خرید خوذروتشویق کنند و هر روز عرضه بیشتر میشود آیا در ایران هم اینگونه است . ایا اگر فضا ی زندگی و چشم انداز اینگونه باشد کسی به خوذرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کند . این اقتصاد دانها چرا این بدیهیات را نادیده می گیرند .
با سلام ( پور ابراهیمی نماینده مجلس : خودرو در دنیا کالای سرمایه ای نیست )

واقعا از کلامات شیخ ما چه عجب . شیره را خورد وگفت شیرین است . واقعا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از

سالها نماینده گی کشف مهمی انجام داده اند .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
همه خوب شعار می دهند
الان خاوری با تورم 0 درصدی در کانادا و ملت ایران با تورم !!!!!!! درصدی زیر فشار تحریم داخلی و خارجی
کی مسئولیت این گرانی را میپذیرد؟ تابناک یک سوالی بکن
آخه الان همون یخجال هم شده 100 میلیون کلا وقتی پول ملی بی ارزش باشه همه چی میشه سرمایه جز پول ملی
آقای پورابراهیمی. ظاهرن خبر نداری که یخچال و حتا برنج هم شده اند کالای سرمایه ای!!!
آقا شما واردات خودرو را آزاد کنید خودتون هم از بازی بیایید بیرون درست می شه
تنها چیزی که تو این کشور واقعا رقابتی است سیم کارته
متاسفانه خود دولت و سیاستهاش بزرگترین مشکله
پاسخ ها
س.ا.اس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
بنظرم غیر از واردات خودرو باید مجوز به بیمارستانها و پزشکان و داروهای خارجی و نیز انبوه سازان غربی و میوه و انواع پروتئین و لبنیات نیز داده شود.
باید رقابت عادلانه شود.
اینکه مردم و بعضی مسئولین فقط به خودرو گیر میدهند عادلانه نیست.
60 سال از ساخت اکباتان میگذرد و قیمت واحدهای آنجا همقیمت نوسازهای فعلی است. این یعنی باید انبوه سازان خارجی هم مانند خودرو آزاد شوند و هم چنین پزشکان غربی
نابودمون کردن با این بورسشون...
یکی به آقای پور ابراهیمی بگه که همانطور که قیمت دلار باعث افزایش قیمت خودرو می شود همان را باعث افزایش حقوق کارمندان،کارگران اعمال کنند
همه در حال حمایت از خودروسازها با هر حرف و .....
پاسخ ها
عبدلله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
احسنت آفرین ، واقعا همه هزینه ها به دلار هست و حقوق کارگر و کارمند به ریال . سر کار گذاشتند مردم را
یکم تورم هم به کانادا صادر کنید
آقای پورابراهیمی.
بخاطر بی ارزش شدن ریال است که خودرو کالای سرمایه ای شده است.
چطور شما را رییس کمیسیون اقتصادی گذاشته اند؟!!!
ما که میدونیم شما که مسئولی یه کاری بکن
«تورم کانادا در حال صفر شدن»
الان توی بعضی کشورها تورم صفر و یا حتی منفی تبدیل یه یک معضل اقتصادی شده و با قدامات بانک مرکزی شون دارند تلاش می کنند بطور مصنوعی هم که شده تورم رو یه ذره مثبت کنند تا تولیدات و صادراتشون رونق بیشتری بگیره
اونوقت توی کشور عریر ما مثل بعضی کشورهای فروپاشیده دنیا (ونزوئلا و سوریه و لبنان و ...) دنبال کاهش تورم و رسیدن به هدف تورم دورقمی هستند.
بنظر شما علت این همه تناقض میان اقتصاد اکثریت کشورها با اقلیت کشورها چیست؟
ایشون همونه که تو تلویزیون میگفت قیمت دلار 14 تومن نیست 8 تومنه و ملت نباید بخرند
توضیح واضحات میدی؟ ما هم میدونیم توو دنیا خودرو کالای سرمایه ای نیست. خب که چی؟ اون وقت انتظار داشته باشیم چیزی درست بشه؟
داداش شما مثل اینکه بی خبری از این کشور.الان سیب زمینی و پیاز هم کالای سرمایه ای به حساب میاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر