امروز آخرین مهلت پذیره نویسی پالایش یکم؛ بخریم یا نخریم؟

اگر دوباره مهلت پذیره نویسی پالایش یکم تمدید نشود، امروز آخرین مهلت این پذیره نویسی خواهد بود. بسیاری از مردم با توجه به اصلاح اخیر بازار سرمایه در خرید یا عدم خرید واحد‌های دومین صندوق ETF تردید دارند. کارشناسان چه توصیه‌ای برای خرید یا عدم خرید واحد‌های پالایش یکم دارند؟
کد خبر: ۱۰۰۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 16 September 2020

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت پذیره نویسی اولین صندوق ETF خود که شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود را با ۲۰ درصد تخفیف آغاز کرد.

به گزارش «بورس تابناک»؛ آخرین مهلت پذیره نویسی ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام و در نهایت واحد‌ها اولین صندوق ETF دولت با نماد دارایکم در تیرماه سال جاری قابل معامله شد. با بازگشایی و انجام معاملات واحد‌های دارایکم سود بسیاری نصیب کسانی که این واحد‌ها را خریداری کرده بودند، شد.

یک روز به پایان مهلت پذیره نویسی پالایش یکم، بخریم یا نخریم؟

آغاز پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت که شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بود، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، در پنجم شهریورماه ۱۳۹۹ آغاز و اعلام شد، این پذیره نویسی تا نوزدهم شهریورماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. نماد در نظر گرفته شده برای دومین صندوق ETF دولت پالایش یکم بود.

وضعیت نامساعد بازار سرمایه و ابهام‌های موجود در مورد آینده این بازار، موجب شد تا مشارکت چشمگیری از سوی مردم برای خرید واحد‌های دومین صندوق ETF دولت دیده نشود. از این روی، با نزدیک شدن به پایان مهلت پذیره نویسی، حسن علایی معاون سازمان خصوصی سازی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در نخستین ابلاغیه منتشره برای پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق ETF تا نوزدهم شهریور ماه به فعالان بازار فرصت داده شد تا در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کنند، اما اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا زمان پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) جهت مشارکت بیشتر مردم به مدت یک هفته تمدید شود.

بنابراین مهلت شرکت در پذیره نویسی پالایش یکم تا ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۹ تمدید شد. اگر دوباره زمان پذیره نویسی تمدید نشود، امروز آخرین مهلت خرید واحدهای پالایش یکم است و با توجه به بسته بودن نمادهای پالایشی حاضر در دومین صندوق ETF دولت در هفته جاری و همچنین مبهم بودن آینده بازار سرمایه، حالا پرسش بسیاری از مردم این است که واحدهای پالایشی یکم را خریداری کنیم یا خیر؟

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار بورس تابناک گفت: با توجه به اینکه دولت در زمان آغاز پذیره نویسی پالایشی یکم اعلام کرد که ۲۰ درصد تخفیف را برای این صندوق در نظر خواهد گرفت؛ بنابراین، در همین ابتدا کسانی که واحدهای این صندوق را خریداری کنند، با یک سود مواجه خواهند بود؛ اما این سود خوب است و عالی نیست! از این جهت که این سود نمی تواند پاسخگوی تورم موجود باشد. حیدری ادامه داد: خرید این واحدها برای کسانی که مبتدی هستند و با بازار سرمایه چندان آشنایی ندارند، می تواند مفید باشد؛ کسانی که تجربه ای در بازار سرمایه ندارند و توانایی و مهارت درآمدزایی را نیز ندارند و سرمایه هایشان به عبارتی راکد است.  

همچنین محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای اظهار داشت: در هنگام پذیره نویسی دارا اول به بسیاری از افراد پیشنهاد خرید دادیم. با توجه به آغاز بهبود روند بازار، در خصوص دارا دوم نیز پیشنهاد خرید آن را به سرمایه گذاران می‌دهیم. وی یادآور شد: دولت قطعاً از دارا دوم حمایت می‌کند. از قیمت روز ۲۹ مرداد با اعمال ۲۰ درصد تخفیف که ملاک تعیین قیمت دارا دوم است، اگر ریزش بازار ادامه می‌یافت، این تخفیف بلااثر می‌شد؛ اما زمان پذیره نویسی با زمان رشد شاخص یکی شده و مانند دارا یکم که عرضه آن با دوران رشد بازار همزمان شده بود، می‌تواند در سودده شدن دارا دوم مؤثر باشد. خبری زاد گفت: اگر حمایت‌های دولت از شرکت‌های پالایشی ادامه یابد، خرید دارا دوم برای افرادی که پول‌های خرد دارند، توصیه می‌شود.

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه نیز طی مصاحبه ای گفت: هر چهار نماد پالایشی دارا دوم (پالایش یکم) در ماه‌های اخیر تقریبا جزو نمادهای با بازده بالا در بورس تهران بوده‌اند؛ اما اصلاح سنگین ارزش سهام شرکت‌های بورسی و ریزش شاخص بورس تهران باعث ایجاد تردید در افراد علاقه‌مند به پذیره‌نویسی این صندوق شده است. با این حال شرایط عرضه این صندوق به گونه‌ای است که می‌توان آن را برای خرید جذاب توصیف کرد. اعمال تخفیف ۲۰ درصدی از قیمت روز ۲۹ مردادماه، نرخ‌گذاری جدید خوراک پالایشگاه‌ها که باعث افزایش روند سودآوری آنها به‌ صورت مستقیم شده است؛ از جمله این عوامل هستند.

 ایمان مقدسیان دیگر کارشناس بازار سرمایه در این باره در مصاحبه ای عنوان کرد: هدف از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سوددهی با ریسک کم و بدون حاشیه است. با توجه به اینکه سرمایه گذاران اصلی این صندوق‌ها مردم هستند، رویکرد دولت، سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک است؛ از این روی، در مقایسه با سودی که بانک نصیب سرمایه گذاران می‌کند، جذابیت بیشتری دارد. با توجه به اینکه سهامدارانی که در صندوق اول سرمایه‌گذاری کرده بودند حداقل صد درصد سود کرده‌اند به نظر می‌رسد در صورت بهبود وضعیت شاخص، دارندگان پالایشی یکم نیز 50 درصد سود کنند. دولت سطح دسترسی بالایی برای سرمایه‌گذاری مردم در نظر گرفته است و با توجه به تخفیف چشمگیری که برای پالایش یکم در نظر گرفتند سهامداران زیادی جذب این بازار می‌شوند.

در مجموع بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه خرید واحدهای دومین صندوق ETF را به دلیل حمایت دولت از آن و احتمال بهبود بازار سرمایه بعد از یک اصلاح سنگین توصیه می کنند.  

خبر تکمیلی

دقایقی پیش مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس اوراق بهادار طی اطلاعیه ای، از تمدید مهلت پذیره نویسی پالایش یکم خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: به اطلاع مي رساند مهلت پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري پالايشي يكم در نماد (پالايش) تا روز يكشنبه مورخ 1399/06/30 تمديد مي گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
پول تونو دور نریزید دولت فقط بفکر کسری بودجه خودشه سال بعد هم که هیچکدومشون نیستن بخوان جواب بدن به مردم نگاه کنید به مردمی که پولشون سوخت توی بورس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
استقبالی از این طرح نشده، خودتون هم خوب میدونید که مردم اعتمادشون رو نسبت بخ بورس از دست داده اند چون به قول خودتون 150نفر ویژه خوار خاص آمدند در بورس و جیبهاشونو با پول مردم ساده دل پر کردند و رفتند، دلیلش هم اینست هرروز در بورس تعدادی از نمادهای مهم بسته میشه آنهم بخاطر افشای اطلاعات گروه الف و ب!چرا همین اطلاعاتی که براساس داشتن آن افرادخاص میتوانند پولهای بقیه را کف بروند! این اطلاعات مهم چرا و برای چه کسانی و توسط چه کسانی افشاء میشه؟ چرا وضعیت بورس برای همه یکسان نیست؟هروقت دلتون میخواد شاخص را بالامیبریدو هروقت دلتون میخواد به زمین میزنید وهیچ مسئولیتی هم در قبال ضررو زیان سهامداران نمیکنید. آنوقت انتظاردارین مردم دوباره به این وضعیت اعتمادکنند؟ از یک سوراخ انسان نباید 2بار گزیده بشه.! .
ترو ب خدا دیگه تمدید نکنید ما یه پولی گذاشتم برا پالایش ک ۱۹برا رهن خونه لازممون میشد...تو این مملکت ب تنها قشری که رسیده نمیشه فقط کارگر فقط گارگر که تو شال چند ماه میره طر کار بخدا اگر راه داشت پولم برمیداشتم ۳۲نفر از رفقامم مث منن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۳
دلار ۲۷۳۰۰
سکه ۱۳۳۰۰۰۰۰
بورس نورچشمی باتمام تبلیغات واقدامات گسترده برای جلوگیری ازسقوطش هم اکنون نزولی شده !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
خریدارنیست هی تمدید میکنن خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
دلار ۲۷۰۰۰ تومنی بخریم یا نخریم....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
منهم منتظرم کمی نرخهای سهام در بورس بالاتر بره وسهامم را بفروشم تاکمی ضررم سبکتربشه.259میلیون در بورس سهام خریدم نه تنها سودی برام نداشته بلکه الان ارزش دارایی من شده 180میلیون تومان. یعنی حدود 80میلیون از پول من تبخیر و فدای اقدامات مدیران اقتصادی کشورشد. هر روز هم که میخوام همین سهام زمین خورده ام را بفروشم درصف 3000و 4000نفری قرارمیگیرم و عملا" نمیتونم بفروشم..
عجب اگر سود دهی آن تا ۲۰ درصد تضمین شده است چرا پس نماد را بستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
حالا کی گفته سود دهیش تا 20% تضمینیه ؟

قیمت پذیره نویسی 20% تخفیف داره مثل اینه که الان سکه پیش فروش کنن برای دو ماه دیگه به قیمت 10.500.000 تومان
ممکنه دوماه دیگه قیمت سکه بشه 10 میلیون پس چیزی تضمین نشده
ما در بازار سرمایه آینده رو پیش بینی (نه پیشگویی) میکنیم و آینده سهم رو خریداری میکنیم . ممکنه پیش بینی هم اشتباه باشه ه ریسکش رو میپذیریم.
در خصوص صندوق پالایشی هم پیش بینی سود بین 40 تا 70 % با ضریب خطای پایین پیش بینی شده
ایا تخم مرغ بخریم....یا.....نخریم......!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
کره هشت هزار تومنی بخریم یا نخوریم!!!
نه
تمدید کردن یعنی دولت نفعی دارد که به آن نرسیده است. اگر مردم بدانند دولت دنبال نفع خود است اقدام به خرید نمی کنند. بهتره تمدید نکنند و بعد به عنوان دارا سوم به مردم بفروشند شاید باز کسی خرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
در یک معامله ، نفع طرف مقابل همیشه به معنای زیان نفر دیگر نیست
اینکه دولت دنبال نفع خودشه (حل مشکل کسری بودجه) که مشخصه ، پس فکر کردی دولت برای رضای خدا و حال مردم میاد سهام شرکت ها رو مفت میفروشه ؟
شما باید خودت بررسی کنی که آیا این معامله برای شما سودی داره یا نه.
من دارایکم رو برای خودم و اعضای خانواده جمعا 6 میلیون خریداری کردم و این معامله برای من حدود 8 میلیون سود داشت (البته ظاهرا سوده اما عملا جبران کاهش ارزش پوله)
چی میشد رفیق پولداری برای خرید دارا دوم برام پیدا میشد!
همش در رویای داشتن یه خونه ویلایی با مساحت 425 متر در سعادت آباد هستم کاش خدا رفیق با مرامی برام ردیف کنه!
بزرگی میگفت میخوام کتابی بنویسم با نام " اصول پیدا کردن رفیق پولدار دست و دلباز و خیر توپ" پیش بینی ایشان اینه که 80 میلیون منهای 3 نفر بدنبال خریدش خواهند بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
توفیق داشتن رفیق پولدارکه اگر بخوای تمام لواسون را بنامت بزنه بدون برخورداری از موقعیت شغلی و حمایت بالادستی نصیب هرکسی نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
عزیزم اون رفیقا هم مال ژن خوبان نه مال من و تو.
چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۳
دلار ۲۷۳۰۰
سکه ۱۳۳۰۰۰۰۰
بورس نورچشمی باتمام تبلیغات واقدامات گسترده برای جلوگیری ازسقوطش هم اکنون نزولی شده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
نزولی شده؟؟؟ خوبی؟
علی رغم تبلیغات شبانه روزی نابودی بورس وسکته سهامداران طماعش بسیارنزدیک است (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
باش تا سکته ما رو ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
نمیر از حسادت.
رودستسون بادکرده هیچکس نمیخره
اگر تمدید شود خیلی خوب است تا ما حقوق بگیریم و بتوانیم بخریم
این کارشناسان همون کارشناسانی هستن که دو هفته پیش گفتن دلار کاهشی میشه؟
این کارشناسها اینا را نگند چی بگن!بنظرم سکه بخریم همین:چاره ای غیر ازین برای حفظ سرمایه های اندک خودمان نداریم:کارشناسان محترم الکی ادای کاربلدها را درنیارن! هرکی بچه داره بره پوشاک یکسالش را بخره اون بیشتر از پالایش سود میده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
پوشاک و خوب اومدی
برای خرید آیا باید کد بورسی داشت یا با کد ملی هم میشود خرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
برا خرید با کد ملی از طریق سایت بانکها میشه خرید.اما برا فروشش باید کد بورسی داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
آقامهدی برای خریدش کدبورسی لازم نیست ولی برای فروش آن کدبورسی لازمه، از طرق درگاه بانکها و یا مراجعه به شعب بانکها هم میتونید بخریدولی اینوبگم اگر همه چی خوب پیش بره شما تا اگر این سهام را بخرید تا زمانیکه دولت اجازه نده نمیتونیدمعامله کنی.
اگر سرمایه های وارد شده به بورس به چرخه تولید وارد شوند کمک بزرگی به رونق اقتصادی افزایش تولید ،کاهش تورم و مهار نقدینگی خواهد داشت. دولت به جای نوسان گیری از بورس و حمایت‌های دستوری باید به وارد شدن واقعی سرمایه ها به تولید کمک کند.
من اصلا نمی فهمم اینا دارن چی می کن از چی حرف می زنند بعد فکر کنید هزاران نفر مثل من وارد بورس شدن
سهام های پالایشی حباب هستند دولت می خواهد به کسانیکه سواد مالی ندارند بیاندازد . اگر تو کار سهام هستید به درآمد عملیاتی آن سهم ودرصد سود سازی آن توجه کنید بعنوان مثال سهام وآیند حباب محض حتی نتوانسته یک درصد از درآمد عملیاتی سود بسازد ولی قیمت سهامش را حباب کردن ولی برخی از سهام ها واقعا عالی هستن نظیر سهام وبوعلی که کل درآمد عملیاتی اش سود شده است و حتما تا 15دی ماه سود 200درصدی نصیب خریدارنش می کند
آدم عاقل/مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

روی ان اباعزة الجمحى وقع فی الاسر یوم بدر، ‌فقال یا محمّد انى ذو علیة فامنن علی و مَنَّ علیه علی ان لایعود الی القتال فمَرَّ الی مكه فقال انی سخِرْتُ بمحمد و عاد الی القتال یوم احد فدعا رسول الله ان لایفلت . فوقع فی الاسر فقال انی ذو عیله فامنن علی. فقال النبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ : امنّ علیك حتی ترجع الی مكه فتقول فی نادی قریش: انی سخرت بمحمد مرتین، لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین فقتله ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیده.[۱]
همه اش دزدیه بخدا این بورس لعنتی
سلام
من دیروز پالایشی یکم را خرید زدم پول از حسابم کم شد ولی اصلا تو تاریخچه معاملاتی من نیست
اصلا اسمش تو پرتفوی نیست یا اینکه تو جمع حساب و کتابها نیست
جزو کارگزاری آگاه هم هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
تاییدکه شد میاره تو پرتفو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
تا خرید قطعی پولتون بلوکه میشه
حقوق ها رو بدن تا از این موقعیت استفاده بشه.
بخرین خوبه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار