بازدید 3837
مورگان استنلی:

یوآن چین، سومین ذخیره ارزی جهان می‌شود

بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد: این ارز چینی از نظر ذخایر ارزی در جهان طی 10 سال آینده به سومین ارز دنیا تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 05 September 2020

به گزارش فارس، با توجه به اینکه پکن تلاش می‌کند تا استفاده از یوآن چین در جهان را بیشتر کند، بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد، این ارز چینی از نظر ذخایر ارزی در جهان طی 10 سال آینده به سومین ارز دنیا تبدیل خواهد شد.

شبکه سی ان بی سی اعلام کرد به گفته تحلیلگران بانک مورگان استنلی در گزارشی که امروز منتشر شد، سهم یوآن در دارایی‌های ذخایر ارزی از سطح کنونی 2 درصد می‌تواند دو برابر شده و از ین ژاپن و پوند انگلیس سبقت بگیرد.

بر اساس این برآورد، پول چین که به صورت رسمی به آر ام بی یا RMB می‌گویند، می‌تواند تا سال 2030 به 5 تا 10 درصد ذخایر ارزی جهان برسد.

جیمز لرد، استراتژیست بین المللی بانک مورگان استنلی گفت: «این هدف، با توجه به افتتاح بازار مالی در چین، ادغام رو به رشد برون مرزی بازار سرمایه که در سهام و درآمد ثابت مشاهده می‌کنیم و نسبت فزاینده معاملات برون مرزی با RMB، غیر واقعی نیست.»

بر اساس این گزارش، تمام اینها نشان می دهد که بانک های مرکزی باید RMB بیشتری به عنوان بخشی از ذخایر ارزی خود نگهداری کنند.

این بانک علی رغم تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد چین و همچنین اقتصاد سایر نقاط جهان، چشم انداز مثبت خود در مورد یوآن را تغییر نداده است. جدیدترین پیش بینی، پیش بینی قبلی که در ابتدای سال گذشته توسط این بانک انجام شده بود را تایید می‌کند.

به تدریج بانک های مرکزی بیشتری در سراسر جهان یوآن را در خزانه‌های خود ذخیره سازی خواهند کرد. بنا بر اعلام مورگان استنلی، سال گذشته حداقل 10 بانک، یوآن را به ذخایر ارزی خود اضافه کرده اند و در مجموع تعداد مالکان این ارز در جهان به 70 رسیده است.

آمارهای صندوق بین المللی پول(IMF)  نشان می دهد که سهم RMB در ذخایر جهان، از زمانی که این نهاد بین المللی در اکتبر 2016  آن را در سبد ارزهای مهم خود قرار داد، 2 برابر شده است. همچنین سهم یوآن یک درصد بود که اکنون به 2.02 درصد رسیده است. مهم ترین رقبای یوآن، ین ژاپن و پوند انگلیس است که به ترتیب 5.7 درصد و 4.43 درصد در ذخایر جهان سهم دارند. دلار تقریبا 62 درصد از ذخایر ارزی دنیا را در اختیار دارد و سهم یورو از ذخایر ارزی در جهان بیش از 20 درصد است.

درحالی که برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که به این زودی ها یوآن جایگاه نخستین دلار را به دست نمی‌آورد، اما برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که دلار در حال از دست دادن جایگاه خود در بازارهای جهانی است.

اوایل امسال، استراتژیست های بانک گلدمن ساکسز هشدار دادند «نگرانی های واقعی در مورد طول عمر دلار به عنوان یک ارز ذخیره وجود دارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار