بازدید 8692
۲
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی دولت

تیغ نقد اهالی فرهنگ برنده‌تر می‌شود

این ارزیابی مبتنی بر تشدید وضعیت موجود است که نشانه‌هایش در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های اقتصادی مشهود است؛ هرچند امید است، بر خلاف این نشانه‌ها، در نه ماه باقی مانده از دولت، شرایط به گونه‌ای متفاوت پیش برود.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 09 September 2020

تیغ نقد اهالی فرهنگ برنده‌تر می‌شودبا نزدیک‌ شدن به ماه‌های پایانی دولت دوازدهم و متکی بر سوابق دولت‌های پیشین، برآورد می‌شود که تیغ نقد اهالی فرهنگ به ویژه هنرمندان، برنده‌تر از هر زمان شود و شرایط دشواری که کرونا به این قشر تحمیل کرده و دولت نتوانسته راهبرد موثری در تخفیف چشمگیر آثار زیانبارش داشته باشد، می‌تواند به شدت این نقدها در ماه‌های پایانی دولت بیفزاید، به گونه‌ای که دولت روحانی با شدیداللحن‌ترین تعابیر از سوی اهالی هنر بدرقه شود.

به گزارش «تابناک»؛ عرصه فرهنگ، یکی از نقاط ضعف همه دولت‌ها به ویژه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است؛ هرچند گشایش‌های حداقلی در مقاطعی از دولت در این عرصه رقم خورد، در مجموع گام بلند و موثری برداشته نشد که یک تحول به حساب آید و به عنوان یک موفقیت بزرگ برای دولت محاسبه شود. این وضعیت در عرصه فرهنگ به همراه نقدهایی که به عملکرد دولت در دیگر عرصه‌ها وارد است، باعث شد، بسیاری از اهالی فرهنگ که در مقام حامی دولت در کارزارهای انتخاباتی ظاهر شده بودند، طی دو سال اخیر از حمایت خود از دولت ابراز پشیمانی کنند.

افطاری رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر ـ که در سال‌های پیش با حضور جمعیت عظیم و سیلی از چهره‌های برجسته برگزار می‌شد ـ نیز سال به سال با کاهش چهره‌ها همراه شد و در نهایت در مراسم دیدار با اهالی فرهنگ هنر در ماه رمضان پیشین با حضور عده محدودی برپا گشت. این تغییرات نشان می‌دهد، دولتمردان به خوبی نسبت به تشدید نقدها و فاصله گذاری هوشمندانه بخشی از گروه‌های مرجع با آنها آگاه هستند؛ فاصله‌گذاری که معمولاً در ماه‌های پایانی دولت‌ها آغاز می‌شود، ولی درباره دولت دوازدهم، از سال دوم این دولت آغاز شد و اکنون به نقطه اوج خود نزدیک می‌شود.

تیغ نقد اهالی فرهنگ برنده‌تر می‌شود

بر اساس برآوردهای «تابناک»، نقدهای اهالی فرهنگ به ویژه هنرمندان در ماه‌های پیش روی به مرور شدت خواهد گرفت و ماه‌های پایانی دولت، تیغ نقدهای اهالی فرهنگ تیزتر از هر زمان خواهد بود. این نقدها علاوه بر آنکه بیان علنی گلایه‌هایی است که بسیاری از آنها را غیرعلنی مطرح می‌کردند، در حکم فاصله گذاری هوشمندانه با دولت کنونی تلقی می‌شود و احتمالاً بسیاری از اهل فرهنگ از این فرصت بهره خواهند برد. این ارزیابی مبتنی بر تشدید وضعیت موجود است که نشانه‌هایش در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های اقتصادی مشهود است؛ هرچند امید است، بر خلاف این نشانه‌ها، در نه ماه باقی مانده از دولت، شرایط به گونه‌ای متفاوت پیش برود.

این وضعیت قاعدتاً تیم فرهنگی دولت به ویژه گروه فعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد و از این منظر، ضروری است متولیان این حوزه در دولت در پی اقدامی مهم و موثر برای قاطبه اهالی فرهنگ ایران زمین در این ماه‌های باقی مانده باشند، چون در غیر این صورت، مدیریت فضا برای ایشان در ماه‌های پایانی دولت به ویژه در سال ۱۴۰۰بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. بی‌شک اهالی فرهنگ به چیزی بیش از آمار نیاز دارند و آنچه باعث خواهد شد، چنین فضایی شکل نگیرد، حرکتی فراتر از بیان تعدادی عدد و رقم به عنوان دستاورد دولت در این عرصه است.

البته تمامی این ملاحظات در صورتی قابل توجه است که اساساً جلب نظر اهالی فرهنگ، جزو اولویت‌های دولتمردان کنونی در ماه‌های آخر فعالیت‌شان باشد، چون اگر چنین نباشد، توصیه‌های فوق الاشاره سالبه به انتفای موضوع است و اساساً طرح‌شان نیز اقدامی بیهوده قلمداد خواهد شد. نباید از نظر دور داشت که حوزه فرهنگ همواره عرصه‌ای پیچیده و چندوجهی بوده و مدیریت آن در شرایط عادی نیز به سادگی ممکن نبوده، چه رسد به این دوران سخت و غیرعادی.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدایا تنها راه نجات مون جنگ است
خودت کمک کن جنگ بشه
چو شاعر برنجد بگوید هجا
بماند هجا تا قیامت بجا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار