بازدید 11659
۵

عطش خرید در فروشگاه‌ها چگونه مهار می‌شود؟

کد خبر: ۸۳۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱ 24 September 2018

نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ بسیاری از کالاها و البته عطش مردم برای خرید کالاها و محصولات موردِ نیازِ خود، موجب شد در هفته‌های گذشته جو و فضای عجیبی در بازارهای کشور حکمفرما شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با ظهور و بروز نوسانات نرخ ارز، شاهد تشدید برخی سوء‌استفاده‌ها، گرانی کالاها و اقلام موجود در بازار فراتر از عرف معمول و البته افزایش اقبال مردم و عطش آنها برای خرید برخی از کالاها و محصولات مورد نیازشان بودیم.

ضریب و افزایش آنی تقاضا، خود مزید بر علت شد تا نظام عرضه و تقاضا دچار اختلال شود و به تبع این اختلال، نوسانات قیمتی، بیشتر از حد معمول، ظهور و بروز پیدا کرد.

البته این موضوع صرفا در بخش کالاهای اساسی و محصولات موجود در بازار نمود پیدا نکرد، بلکه افزایش تقاضا در حوزه ارزی و حتی سکه طلا باعث اُفت و خیزهای شدید قیمتی در بازار شد که پیش از این در قالب اخبار و گزارش‌هایی به مواردی از آن اشاره شد.

به موازات ظهور و بروز این نارسایی، مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌های لازم را (بنابر اظهارات منعکس شده از سوی متولیان امر در رسانه‌ها) در دستور کار قرار داده‌اند، اما اخبار و شواهد موجود و برخی گزارشات میدانی نشان می‌دهد با وجود کاهش نسبی این امر، تقاضا برای خرید فراتر از نیاز کالا، همچنان در بخش‌هایی از بازار و در ارتباط با برخی از کالاها و محصولات، مشاهده می‌شود.

یکی از تدابیر اتخاذ شده برای تنظیم بازار و حمایت از اقشار ضعیف، به اعطای ۲۵ میلیون کارت خرید کالا از ۹ هزار فروشگاه سراسری کشور معطوف می‌شود که البته در ارتباط با میزان تأثیرگذاری این طرح در حمایت از اقشار کم درآمد، موارد و انتقاداتی مطروح است که در آینده‌ای نزدیک به آن پرداخته خواهد شد.

فضای روانی حاکم بر بازار، عامل عمده و اساسی بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا

محمدحسین جامعی، یکی از مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح در استان البرز با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده مولفه مدیریتی، در حفظ آرامش در بازار اظهار کرد: با همه این اوصاف، طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن و بی اثر بودن نقش مردم نیست و به اعتقاد بنده در ارتباط با عطش خریدی که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم، نقش مردم بسیار جدی و پر رنگ بود و بخشی از التهابات بازار ناشی از رفتار غلط مردم نسبت به بازار، شایعات و رسانه‌ای شدن برخی اخبار نادرست در فضای مجازی بود.

وی افزود: در ارتباط با برخی کالاها، کمبود مواد اولیه، باعث ایجاد خلل و نارسایی در توزیع اقلام مورد نیاز مردم شد، اما به زعم بنده تقاضای فراتر از حد معمول و خرید بیشتر از حد نیاز، باعث شد این نارسایی بصورت جدی تری ظهور و بروز پیدا کند.

این عضو هیئت مدیریتی فروشگاه زنجیره‌ای در استان البرز، گفت: در برخی کالاها، با وجود درخواست مکرر ما، نیاز مورد نظر به موقع تأمین نشد و مشاهده قفسه‌های خالی برخی فروشگاه‌ها، باعث ملتهب شدن جو روانی و ذهنیت مردم نسبت به توزیع کافی اقلام و محصولات شد و گویی برخی گمان کردند قحطی و یا کمبود شدیدی در راه است که تجربه اخیر ایجاب می‌کند، تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه لازم در این خصوص اتخاذ شود که بنابر اظهارات مسئولان ذی‌ربط، ظاهرا اقدامات مقتضی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته و روند توزیع عرضه کالاها موید این واقعیت است که برنامه‌هایی در این راستا تدوین و طراحی شده است.

جامعی افزود: روند خرید محصولات و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و تشدید شدن آن در هفته‌های گذشته صرفا از سوی جامعه مصرف کننده انجام نپذیرفت و برخی از اخبار غیر رسمی نشان دهنده این واقعیت تلخ بود که ظاهرا برخی از مراکز توزیع اقلام و محصولات و واحدهای تجاری خُرد، بیش از حد نیاز خود به خرید کالا و انبار کردن آن مبادرت ورزیده بودند که شاید تصور پیشگیری از بروز خلل در کسب و کار عادی آنها و یا سودجویی هر چه بیشتر و گمانه زنی گران‌تر شدن احتمالی کالاها، باعث این موضوع شده باشد.

امکانات و تدابیر لازم برای تأمین اقلام مورد نیاز مردم اندیشیده شده/ در برخی محصولات، بیش از نیاز مردم در طول سال، تمهیدات تامینی اتخاذ شده است

در نشست مشترکی که میان وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور و تعاونی‌ها برگزار شد، محمد شریعتمداری، اظهار کرد: برخی از مراکز و واحدهای توزیع کالا، در روند تأمین محصولات مورد نیاز با نارسایی‌ها و مشکلاتی مواجه شدند که بخشی از این اختلال و نارسایی به سیاست‌های ارزی کشور و مقررات ایجاد تمرکز در سیاست‌های مورد اشاره، باز می‌گشت که بنابر رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده، مقرر است موضوع با تدابیر بانک مرکزی مرتفع شود تا فرآیند ارائه کالاها و محصولات مورد نیاز مردم به فروشگاه ها، مراکز و واحدهای تجاری فعال در حوزه توزیع، بیش از پیش تسریع شود.

وی در ادامه این نشست گفت: تدابیر لازم برای تأمین اقلام و محصولات مورد نیاز مردم، پیش‌بینی شده و در برخی از کالاها، بیش از نیازِ سال مورد استفاده مردم، کالا و محصولات لازم تأمین شده است.

آنچنان که در این نشست مطرح شد، بخش دیگری از نارسایی ایجاد شده، ناشی از روند ترخیص کالا از گمرک بوده که بنابر اظهارات شریعتمداری، در نشستی که با ریاست گمرک برگزار شده، در این خصوص نیز دستور کارهای لازم مدنظر قرار گرفته و موانع و مشکلات پیش رو در این بخش مرتفع خواهد شد.

الزامات جنگ اقتصادی مد نظر قرار گیرد/ فرهنگ سازی و آموزشِ لازم، به مردم ارائه شود

محمدرضا تات، یکی از فعالان عرصه توزیع عمده مواد و محصولات شوینده در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ضرورت توجه ویژه به رخدادهای هفته‌ها و ماه‌های گذشته در بازار کشور تصریح کرد: در شرایطی که جمیع مسئولان بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که کشور در شرایط جنگ اقتصادی با ایالات متحده قرار دارد، می‌طلبد در کنار تدابیر اجرایی و الزامات مقتضی برای تأمین کالاها و محصولات مورد نیاز مردم، در بخش فرهنگی نیز اقدامات لازم عملیاتی شود.

وی افزود: بدون تردید دشمن از هیچ تلاشی برای اخلال در نظام اقتصادی کشور دریغ نخواهد کرد و با عنایت به چنین واقعیتی باید از امروز، تدابیر هوشمندانه لازم با هدف خنثی سازی اقدامات شوم معاندان کشور و نظام در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: فارغ از برخی مشکلات عدیده، همچون کمبود مواد اولیه، نارسایی‌های گمرکی و عوامل اینچنینی، متاسفانه مردم نیز رفتار هوشمندانه‌ای در آن التهابات بازار نشان ندادند و به نوعی خود به عاملی برای تشدید مشکلات مُبَدَل شدند.

تات گفت: به زعم بنده در صورت مدیریت صحیح خرید از سوی سرپرست خانوارها و اجتناب از تقاضای فراتر از حد نیاز، مرتفع سازی و حل و فصل مشکلات با سهولت هر چه بیشتری انجام می‌پذیرفت و اساسا تب گرانی نیز اینچنین نمود پیدا نمی‌کرد.

این فعال در عرصه توزیع عمده محصولات بهداشتی و شوینده در غرب استان تهران اذعان کرد: لازمه تحقق این امر، آموزش و فرهنگ سازی و البته اعتماد سازی فزاینده‌تر میان مسئولان و مردم است.

وی گفت: فهم و درک این موضوع که برخی اخبار به‌صورت هدفمند و بی پایه در فضای مجازی با هدف نگران ساختن عموم مردم منتشر می‌شود و همچنین همدلی و همگرایی در زمان‌های حساس و خرید متناسب با نیاز خانوارها و اعتماد مردم به اظهارات مسئولان و باور این موضوع که سخنان فلان مسئول در خصوص عدم بروز مشکل در روند تأمین و توزیع کالا و محصولات بازار واقعی و قطعی است، از مولفه‌هایی است که نقش بسزایی در کنترل بازار، تنظیم آن و جلوگیری از شوک‌های اینچنینی به اقتصاد و بازار ایفاء می‌کند که البته به موازات آن اقدامات نظارتی، ضربتی و سلبی با اخلال گران و محتکران، عنصری مکمل در کنار موارد اشاره شده خواهد بود و قطعا با رعایت آن شاهد آرامش هر چه بیشتری در جنگ اقتصادیِ با دشمن خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
این مردمی که من میبینم اگر قحطی بشه نان از دست هم می قاپنید!
مشکل کمبود کالا نیست مشکل عدم اعتماد مردم به قول های مسئولین است می گفتند دلار گران نخواهد شد کسی که این حرف را باور نکرد و خرید برنده است و الخ
عطش خرید اینگونه کاهش می یابد که فرد بفهمد جنسی که امروز می خره رو فردا هم می تواند با همین قیمت بخره. دولت باید فکری برای کاهش ارزش پول کند وگرنه کاری نمی شود کرد
این سبک زندگی از زمان جنگ با ورود کوپن و دفترچه ارزاق بین مردم رواج یافت و الان هم وجود داره و جزیی از سیستم ژنتیک مردم ایران شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نمونش صف های طویل برای خرید و ثبت نام خودرو و سکه هست که اینو مسئولین امر خوب میدونند و با این حربه دارن سیستم اقتصادیشون را هدایت میکنند
علاوه بر ای مسایل ، تبلیغات در خارج از کشور ایرانیان خارج از کشور را به این باور رسانده است که موج قحطی و کشتار در ایران در راه است و در تماس های خود به اقوام خویش در ایران این مطالب را منتقل می کنند و ایشان را ترغیب به خرید و انبار کردن نیاز ها می کند همشیره خود بنده در اتریش زندگی می کند چند بار با نگرانی با مادر و خواهر و برادرها مون تماس داشته است که خرید کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل