بازدید 8193
پیمانه اقتصادی؛

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مرکز آمار: تورم شهریور ١١.٣ درصد شد، متوسط قیمت خرید مسکن ۲۹.۷ درصد در بهار رشد کرد، بورس تهران در پاییز هم بهاری آغاز شد، خروج ارز برای واردات شمع به بیش از ۱۲۵ تن، طلا جهانی چشم‌انتظار نشست «فد»، تولید و توزیع دوباره بنزین سوپر آغاز می‌شود، تولید نفت روسیه رکورد زد، خودرو‌های وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند و تعمیر رایگان گوشی‌های آسیب‌دیده در توفان سهمگین آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 24 September 2018

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مرکز آمار: تورم شهریور ١١.٣ درصد شد، متوسط قیمت خرید مسکن 29.7 درصد در بهار رشد کرد، بورس تهران در پاییز هم بهاری آغاز شد، خروج ارز برای واردات شمع به بیش از ۱۲۵ تن، طلا جهانی چشم‌انتظار نشست «فد»، تولید و توزیع دوباره بنزین سوپر آغاز می‌شود، تولید نفت روسیه رکورد زد، خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند و تعمیر رایگان گوشی‌های آسیب‌دیده در توفان سهمگین آمریکا را در بر دارد.

مرکز آمار: تورم شهریور ١١.٣ درصد شد

مرکز آمار ایران نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریورماه امسال را ١١.٣ درصد اعلام کرد که نسبت به مردادماه که ٩.٧ درصد بود، ١.٦ واحد افزایش نشان می دهد. به نقل از ایرنا، در شهریورماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٣٤,٦ رسید که نسبت به ماه پیش ٥.٤ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به مردادماه ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» پنج درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر قیمت در شهریورماه نسبت به پارسال برای این 2 گروه به ترتیب ٣٦.١ و ٢١.٧ درصد بود. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به شهریورماه پارسال ٢٥,٧ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٥,٧ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در مردادماه (١٩,٣ درصد) ٦.٤ واحد درصد افزایش یافت. 

متوسط قیمت خرید مسکن 29.7 درصد در بهار رشد کرد

براساس گزارش مرکز آمار ایران افزایش ٢٩,٠ درصدی متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان گلنگی و ٢٩.٧ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش ٢٢.٠ درصدی متوسط اجاره‎ی یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در بهار٩٧ نسبت به بهار ٩٦ ثبت شد.

بورس تهران در پاییز هم بهاری آغاز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه اول مهرماه ۹۷، با افزایش ۴۵۳۳ واحدی معادل ۲.۸۲ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحد رسید. این در حالیست که معاملات بورس تهران در فصل تابستان با جهش ۵/ ۴۷ درصدی شاخص کل به پایان یافت تا بازدهی این بازار در نیمه نخست سال به بیش از ۶۶ درصد برسد. همچنین شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه‌ای که، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۳۲۵ واحدی معادل ۲.۸۲ درصد به رقم ۴۸ هزار و ۲۴۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد ۷۹۳ واحدی معادل ۲.۸۴ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۷۲۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۶۱ واحدی معادل ۲.۸۴ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۳۰۱ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور، ۴۲۸۸ واحد کاهش معادل ۲.۵۰ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۵ هزار و ۹۱۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، با ۳۰۹۴ واحد افزایش معادل ۲.۶۱ درصد به رقم ۱۲۱ هزار و ۶۲۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۰۲۱۰ واحد افزایش معادل ۳.۲۱ درصد همراه بود و عدد ۳۲۸ هزار و ۷۰۶ واحد را به نمایش گذاشت. 

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر دونالد ترامپ»

نوسان «تسه»ها در بازاری کم‌رمق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 2 درصدی به قیمت 64 هزار و 292 تومان معامله شدند. نوسان اوراق تسهیلات طی روزهای اخیر در حالی رقم می‌خورد که قیمت «تسه»ها طی روندی نزولی در شهریور، سومین ماه نزولی این بازار را به ثبت رساند. از طرف دیگر، تنزل ممتد ارزش ماهانه معاملات «تسه»ها طی فصل تابستان نیز از دیگر نشانه‌های رکود در این بازار است. کل جریان نقدینگی در بازار «تسه‌»ها طی تیرماه حدود 135 میلیارد تومان بود که با کاهش بیش از 20 درصدی در شهریورماه به رقم 106 میلیارد تومان رسید. اغلب کارشناسان کاهش قدرت خرید متقاضیان و خروج سفته‌بازان از بازار را از دلایل اصلی ورود بازار مسکن به رکود می‌دانند. با این حال، محرک‌هایی نظیر پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا رقم ۳۰۰ میلیون تومان از سوی مجلس، می‌تواند جریان نقدینگی در این بازار را تقویت کند.

طلا جهانی چشم‌انتظار نشست «فد»

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 7/ 1198 دلار رسید. افت شاخص دلار به کف سه ماهه به افزایش محدود قیمت طلا در بازه هفتگی انجامید. با وجود گسترش جنگ تجاری بین آمریکا و چین در هفته اخیر، اعلام کمتر از انتظار نرخ تعرفه‌ها از نگرانی‌ها کاست و همزمان جریان سرمایه به سمت ارز اقتصادهای نوظهور حرکت کرد. در نتیجه، تقاضای احتیاطی برای دلار آمریکا کاهش یافت و رشد نسبی طلا را رقم زد. حال، فعالان بازار جهانی در انتظار رویدادهای مهمی همچون برگزاری نشستبانک مرکزی آمریکا و همچنین انتشار آمار رشد اقتصادی آمریکا، کانادا و بریتانیا در هفته پیش‌رو هستند. گر‌چه افزایش نرخ بهره برای یک‌بار دیگر مورد انتظار فعالان بازارهاست، با این حال، مشخص‌شدن چشم‌انداز نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ از ویژگی‌های مهم نشست چهارشنبه پیش‌رو است که بر نوسان طلا اثرگذار است. /دنیای اقتصاد

احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان

بلومبرگ انگلیسی نوشت: منابع آگاه اطلاع دادند که احتمال دارد دو غول بانکی آلمان یعنی دویچه و کامرز بانک با یکدیگر ادغام شوند و این موضوع با حمایت مقامات آلمانی روبرو شده که به دنبال یک قهرمان جدید برای حفاظت از اقتصاد این کشور در برابر خروج سرمایه خارجی هستند. منابع آگاه گفتند، دولت آلمان خواهان ادغام این دو بانک بزرگ و ایجاد یک وزنه سنگین است که اقتصاد صادر محور آلمان را فاینانس کند. ادغام این دوبانک می تواند اعتباری برای شرکت های آلمانی فراهم کنند که حتی در دوره روند نزولی مالی یعنی زمانیکه سرمایه گذاران ممکن است سرمایه خود را از این کشور برداشت کنند، تامین منابع مالی را انجام دهد. 

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ»

دولت آلمان به دنبال راه حل داخلی برای زمانی است که اتحادیه اروپا حمایت خود را از بخش بانکداری و بازارهای سرمایه بردارد، که در آن وقت بسیاری از مدیران عامل بانک ها و رگولاتورها اعلام می کنند که اروپا نیازمند شروع به تجارت بیشتر فرامرزی است؛ بنابراین دولت آلمان قصد دارد در دوره بعدی روند نزولی در حوزه مالی آماده شود و به شرکت های بزرگ خود اطمینان دهد. به نقل از ایبنا، به گفته این منابع، سیاستمداران آلمانی نسبت به ادغام با یک بازیگر اروپایی در خارج از آلمان در شرایطی که بازارهای سرمایه، بخش بانکداری و پولی این اتحادیه تکمیل شوند را دارد.

تولید و توزیع دوباره بنزین سوپر آغاز می‌شود

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره تولید و توزیع دوباره بنزین سوپر در کشور گفت: تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند و اصفهان از هفته آینده از سر گرفته می‌شود. وی با بیان این‌که با تولید بنزین سوپر، توزیع این فرآورده نیز چند روز پس از آن آغاز خواهد شد، اظهار کرد: هم‌اکنون مصرف بنزین سوپر تنها ۳ درصد از کل مصرف بنزین کشور را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بنزین یورو ۴ که اکنون بخش عمده مصرف سوخت کشور را شامل می‌شود از نظر کیفیت تفاوت چندانی با بنزین سوپر ندارد. /شانا

تولید نفت روسیه رکورد زد

پایگاه خبری «اویل پرایس» آمریکا نوشت: تولید نفت روسیه رکورد جدیدی ثبت کرد که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون بی سابقه است. به نقل از این رسانه، اگر چه آمریکا و روسیه در سال های اخیر روابط چندان خوبی نداشته اند اما خبرهای اخیر بخش انرژی این کشور به طور حتم ناظران منتقد (سیاست های دولت) روسیه در هر دو کشور به ویژه در بخش انرژی را شاد کرده است. یک مقام رسمی دولت روسیه که خواست نامش بیان نشود در مصاحبه ای اعلام کرد، تولید نفت این کشور رکورد جدیدی ثبت کرده است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون سابقه ندارد. به گفته این مقام مسئول، تولید نفت روسیه اکنون بین 1.54 تا 1.55 میلیون تن در روز معادل 11.29 تا 11.36 میلیون بشکه در روز در نوسان است. وی، این افزایش تولید را ناشی از بالا رفتن سطح تولید نفت شرکت دولتی روسنفت اعلام کرد. روسیه اکنون رکورد پیشین تولید نفت خود که در اکتبر 2016 (مهر-آبان1395) ثبت کرده بود را شکسته است. درست چند ماه پیش از این تاریخ بود که روسیه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکنند نفت (اوپک) پیوست که هدف آن افزیش قیمت نفت بود.

تعمیر رایگان گوشی‌های آسیب‌دیده در توفان سهمگین آمریکا

گوگل این خدمات تعمیر رایگان گوشی های پیکسل را با همکاری شرکت uBreakiFix ارائه می دهد. خدمات مذکور با توجه به مکان وقوع توفان یاد شده در ایالت های کارولینای شمالی، جنوبی و ویرجینیا تنها به ساکنان این ایالت ها و افرادی ارائه می‌شود که بتوانند ثابت کنند در زمان وقوع توفان در ایالت های یادشده حضور داشته‌اند. بخش اعظم خسارات واردشده به گوشی‌ها مواردی همچون شکسته شدن شیشه یا ورود آب به داخل قاب گوشی را در بر می‌گیرد و این نوع مشکلات بدون دریافت هزینه برطرف می‌شود. افراد آسیب دیده تا 19 اکتبر فرصت دارند برای رفع این مشکلات به نمایندگی های uBreakiFix مراجعه کنند و خدمات مدنظر خود را دریافت کنند. /فارس

خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی درباره چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل آن‌ها به خریداران مشخص نیست. کوورش مرشدسلوک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دوره‌ای، دولت دلار را در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت و اعلام کرد که تمام واردکنندگان باید کالای خود را با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند. وی با بیان این‌که حدود دو ماه پس از آن، تصمیم دولت تغییر کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی منسوخ شد، خاطرنشان کرد: به دنبال آن دولت بخشنامه جدیدی داد و اعلام کرد کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند، باید مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز بازار ثانویه را پرداخت کنند.

خروج ارز برای واردات شمع به بیش از ۱۲۵ تن

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۴ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۲۵ تن انواع شمع و اشیا همانند از ۶ کشور جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات ۱۲۵ هزار و ۲۵۷ کیلوگرم شمع و اشیا همانند باعث خروج ۲۶۷ هزار و ۹۳۸ دلار شده که این رقم ارزش ریالی ۱۱ میلیارد و ۴۴ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۳۷۱ ریال را شامل می‌شد. طبق آمار گمرک واردات از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، چین، هنگ کنگ، ترکیه و منطقه آزاد اروند صورت می‌گیرد. بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین به حجم بیش از ۱۱۴ هزار و ۲۲۵ کیلوگرم به ارزش ۲۴۴ هزار و ۲۱۳ دلار یا به عبارتی ۱۰ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۲۶۸ ریال به ثبت رسیده است.

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ»

خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ

عربستان سعودی و روسیه به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ عضو و غیرعضو اوپک، در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که روز گذشته در الجزایر برگزار شد؛ با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر هیچ کمبودی در عرضه نفت خام به بازار جهانی وجود ندارد، هرگونه افزایش فوری یا بیشتر نفت خام را رد کردند. به گزارش رویترز، این اعلام موضع در واقع پاسخی منفی به درخواست‌های مکرر دونالد ترامپ از اوپک برای افزایش تولید و پایین آوردن قیمت‌ها بود.

از «احتمال ادغام دو بانک بزرگ آلمان برای حفاظت از اقتصاد آلمان» تا «خروجی JMMC بر خلاف درخواست‌های مکرر ترامپ»

همچنین دبیر کل اوپک نیز روز گذشته در واکنش به توییت اخیر ترامپ که در آن اوپک را یک کارتل نفتی خوانده بود، گفت: اوپک نه یک انحصار و نه یک کارتل است و شفافیت در تمام فعالیت‌های این سازمان مشاهده می‌شود. واکنش محمد بارکیندو گامی بود تا آن‌طور که وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرده بود، اوپک همواره به شکل سازمانی مستقل باقی بماند. به نقل از دنیای اقتصاد، پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم خرید نفت خام ایران از سمت این کشور، بازار نفت با واکنش نسبت به کمبود عرضه از سمت ایران با رشد چشمگیر قیمت مواجه شد تا آنجا که از قله ۸۰ دلار بر بشکه که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ به‌شمار می‌رود نیز عبور کرد. نفت خام در ماه جاری نیز دو‌بار به اوج ۸۰ دلار بر بشکه دست یافت که می‌توان گفت نگرانی از خروج نفت ایران از بازار یکی از علت‌های اصلی آن بوده است. با این حال آنطور که از توییت‌های دونالد ترامپ برمی‌آید، او «اوپک» را مسوول افزایش قیمت‌ها می‌داند و همچنان معتقد است این سازمان باید با افزایش فوری تولیدات باعث کاهش قیمت‌ها شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
اگر تورم یازده درصد است پس چین کشوری در قاره افریقا است!
ببخشین...دیروز رفتم گوجه فرنگی بخرم شده بود ۶۹۰۰!!!
اصلا مهم نیست تو دنیا چه خبره....املت هم گرون شده
اولش به اسم شمع شروع بعد سر از کالاهای دیگر سر در میاورد؟؟!!!
کذب

مرکز آمار: تورم شهریور ١١.٣ درصد شد!!!
با این آمار تورم فکر کنم من خواب هستم یا در کشور دیگه زندگی میکنم
گوجه رو از میوه فروشی کوچه دکتر احمدی نژاد بخر هنوز کیلو ۳۰۰تومنه!!!!!!
متاسفانه کذب به اسم زیبای آمار شده پایه و اساس گفتمان اصلی مسئولین
بدنه کارشناسی سیستم که بار اصلی این به اصطلاح امار سازی رو برعهده داره باید بخودش بیاد
قبلاً می‌گفتید آهن و مسکن و ماشین میانگین تورم را پایین می‌آورد حالا که آنها هم چند برابر شدند آمار ساز محترم
بیشترین اثری که میتواند بر کل آیتمهای اقتصادی داشته باشد ،مسکن است که از مرداد سال ۹۶ لغایت مرداد سال ۹۷ بصورت میانگین ،و منطقه ای ،و ناحیه ای رشد قیمتی بیش از دو برابری داشته است ؟ یک واحد ۶۰ متری با ۱۹ سال ساخت در خیابان جمالزادهٔ شمالی \در هفتهٔ گذشته معامله قطعی انجام گرفت ،۵۶۰ میلیون تومان یعنی متری ۹/۳ میلیون تومان ،در حالی که سال قبل نوساز متری ۵/۵ میلیون تومان معامله شده است ؟ آیا براستی مسولین اقتصادی ایران دچار کذبگویی شده اند ؟،،،،،،
تورم براساس دلار الان نزدیک ۳۰۰% است
این اعلام آمارها هم خودش یک نمکیه به زخم مردم. خجالت نمیکشن اینجوری دروغ میگن ؟ ما داریم هر روز خرید میکنیم و قیمتها رو میبینیم که چند برابر شدند. بعد میگن 11 درصد ؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر