بازدید 22567
۴

بازتاب حمله تروریستی اهواز در رسانه‌های جهان

وقتی استفاده از واژگان «حمله تروریستی» برای رسانه‌های غربی سخت می‌شود!
کد خبر: ۸۳۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 22 September 2018

حمله تروریستی صبح امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز که به شهادت جمعی از هم‌وطنان‌مان انجامید، در رسانه‌های جهان بازتاب داشت اما بسیاری از رسانه‌های غربی تلاش کردند از واژه تروریستی برای این حمله استفاده نکنند.

به گزارش فارس، صبح امروز تعدادی از نیروهای تکفیری با حمله مسلحانه به مردم در رژه نیروهای مسلح در اهواز تعدادی از شهروندان اهوازی را زخمی و تعداد دیگری را نیز به شهادت رساندند.

براساس مشاهدات خبرنگار فارس پس از آغاز مراسم رژه نیروهای مسلح دو نفر از پارک شهید سبحانی که پشت استیج رژه قرار دارد با به رگبار بستن مردم قصد حمله به جایگاه رژه را داشتند که نیروهای مسلح مستقر در محل رژه با دعوت مردم به پناه گرفتن با افراد مسلح درگیر شدند.

2 نفر موتورسواری که به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کرده بودند پس از زخمی کردن چند نفر از محل تیراندازی گریختند. شهروندان حاضر در محل رژه ابتدا گمان می‌کردند که تیراندازی سهوی بوده اما با زخمی شدن چند نفر از شهروندان متوجه حمله تروریستی شدند.

حمله تروریستی صبح امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های سراسر جهان داشت، اما رسانه‌های غربی یک بار دیگر با شیطنت‌های خاص خود تلاش کردند تا اذهان عمومی را از واقعیت اتفاق افتاده منحرف کنند. این منابع خبری به جای اینکه از عبارت «حمله تروریستی» برای پوشش این رویداد استفاده کنند، صرفا از لفظ «حمله مسلحانه» یا «حمله افراد مسلح» استفاده کرده‌اند.

وبسایت شبکه «بی بی سی» این خبر را اینگونه در صفحه خود منتشر کرد: «طبق گزارش رسانه‌های دولتی ایران، افراد مسلح به روی رژه ارتش ایران در شهر اهواز واقع در جنوب غربی این کشور آتش گشوده و چندین نفر را از جمله غیرنظامیان کشته و دست‌کم 20 نفر دیگر را نیز زخمی کردند».

خبرگزاری «فرانسه» نیز به دنباله‌روی از «بی بی سی» نوشت: «رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که شبه‌نظامیان به یک رژه نظامی در جنوب غربی ایران در روز شنبه حمله کرده و دست‌کم 8 نظامی را کشته و حدود 20 نفر دیگر را نیز زخمی کردند.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت: «خبرگزاری ایرانی اعلام کرد که 8 نیروی سپاه در حمله کشته شدند. افراد مسلح به رژه ارتش ایران در منطقه نفت خیز جنوب غربی ایران حمله و دست‌کم 8 نفر از اعضای سپاه پاسداران را کشته و 20 نفر دیگر را نیز زخمی کرده‌اند».

خبرگزاری «رویترز» در خبری که در ساعات ابتدایی پس از این حادثه منتشر کرد، نوشت: «چندین نفر پس از آتش گشودن افراد مسلح ناشناس حین رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران روز شنبه کشته شدند». این خبرگزاری بعدا خبر خود را به روزرسانی و صرفا تعداد کشته‌ها را 11 نفر از میان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد اما نامی از «حمله تروریستی» نبرد.

وبسایت شبکه «سی ان ان» هم به پوشش این خبر پرداخت و تأکید کرد: «دست‌کم 10 نفر کشته و 21 نفر دیگر از جمله یک زن و یک کودک در یک حمله به رژه نظامی در شهر اهواز در استان خوزستان ایران زخمی شدند.»

شبکه سی ان ان با اینکه نقل قولی از «غلامرضا شریعتی» فرماندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» منتشر کرد که گفته بود، «تروریست‌ها در پوشش نیروهای سپاه و بسیج به روی مقامات و مردم از پشت آتش گشودند»، باز هم از این حمله با عنوان «حمله تروریستی» یاد نکرده و صرفا به انتشار این نقل قول بسنده کرد.

شبکه «فاکس نیوز» هم در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: «حمله به رژه ارتش ایران دست‌کم 8 کشته از میان نیروهای سپاه بر جا گذاشت: این را رسانه های دولتی ایران می‌گویند». در شرایطی که تمام رسانه‌های ایران و مقامات ایرانی از لفظ حمله تروریستی برای صحبت کردن درباره این رویداد استفاده کرده‌اند.

وبسایت روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز نوشت: «حدود 9 نفر از نظامیان ایران در حمله به رژه ارتش کشته شدند. این را خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است. شبه‌نظامیان ناشناس طی رژه ارتش در جنوب غربی ایران تیراندازی کردند. این مطلب را یک مقام ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته است».

شبکه خبری «دویچه ووله» آلمان نیز گزارشی درباره این حمله تروریستی منتشر کرد، اما این شبکه نیز با دنباله‌روی از دیگر رسانه‌های غربی اصلا اشاره‌ای به تروریستی بودن این حمله نداشت و فقط نوشت: «به دنبال تیراندازی در رژه نظامی در جنوب غربی ایران، تلفاتی نیز گزارش شد». این گزارش ادامه می‌دهد: «حمله کنندگان ناشناس به روی رژه ارتش در شهر اهواز در جنوب غربی ایران آتش کشودند و چندین کشته و زخمی در این حمله گزارش شده است».

روزنامه «گاردین» چاپ لندن نیز در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: «نظامیان رده بالای ایرانی در حمله به رژه نظامی کشته شدند»، این روزنامه نیز گزارش کرد: «دست‌کم 8 نفر پس از آنکه دو فرد مسلح به روی نیروهای سپاه در اهواز آتش گشودند، کشته شدند».

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نیز نوشت: «افراد مسلح به رژه ارتش ایران حمله، 8 نظامی را کشته و 20 نفر را نیز زخمی کردند».

شبکه «الجزیره» قطر نیز گزارشی در وبسایت خود در این رابطه منتشر کرد، اما فقط نوشت: «حمله مسلحانه مرگبار رژه نظامی در ایران را هدف گرفت. رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که پس از آنکه افراد مسلح از پشت به رژه ارتش در اهواز تیراندازی کردند، چندین نفر زخمی و کشته شده‌اند».

این استاندارد دوگانه در حالی از سوی رسانه‌های جریان غالب غربی به‌کار بسته شده که ساده‌ترین حملات در کشورهای غربی توسط این رسانه‌ها با عنوان تروریستی مخابره می‌شوند.

با این وجود، برخی از رسانه‌های بین‌المللی از این جریان مسلط در رسانه‌های غربی پیروی نکرده و به تروریستی بودن این حمله اشاره کرده‌اند که از آن میان می‌توان به خبرگزاری «کیودو» ژاپن، خبرگزاری «تاس» روسیه و شبکه خبری «یورونیوز» اشاره کرد.

خبرگزاری «کیودو» ژاپن در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد نوشت: «چندین نفر در حمله تروریستی به رژه در ایران کشته شده‌اند. این را تلویزیون دولتی ایران گزارش کرده است».

خبرگزاری «تاس» روسیه نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده و نوشت: «حمله تروریستی به رژه ارتش ایران دست‌کم 10 کشته بر جا گذاشت».

شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارش خود نوشت: «چندین نفر در حمله تروریستی به رژه نظامی در ایران کشته شدند. افراد مسلح ناشناسی حین یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران به روی مردم آتش گشوده و چندین نفر کشته شدند».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴
اللهم عجل لولیک الفرج
شاید اگر بعد از جنگ به این استان ها رسیدگی بیشتری می شد،کمتر شاهد تشکیل چنین گروهها و حوادثی می بودیم
این روزها شده دنیای گروها و گرایشها با اسمها و القاب عجیب و غریب هر کی هم از ننه اش قهر می‌کنه یه گروه برای خودش درست می‌کنه و شروع می‌کنه به کشتن مردم بی دفاع و بیگناه کوچه و بازار اونم به بهانه اینکه ما از همه طلب کاریم
نظرات انها چه اهمیتی دارد مهم درک جایگاه ایران و عمق تنفر خصمانه ایی که به ایران دارند و صحیح بودن مسیری که در پیش داریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر