بازدید 8083
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «رونمایی مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت» تا «آشنایی با اسکناس‌های جدید یورو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چند میلیون فرصت شغلی در چین ایجاد شد؟، جهش سهام چین و آسیا با وجود نگرانی های جنگ تجاری، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، افزایش ذخایر نفتی آمریکا بهای نفت را کاهش داد، عربستان از قیمت نفت بالای ۸۰ دلار راضی است، زنگنه در اجلاس اوپک شرکت نمی‌کند، چین ۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای آمریکایی وضع کرد و ادامه جنگ تجاری آمریکا با چین حتی با کنار رفتن ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 20 September 2018

از «رونمایی مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت» تا «آشنایی با اسکناس‌های جدید یورو »پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چند میلیون فرصت شغلی در چین ایجاد شد؟، جهش سهام چین و آسیا با وجود نگرانی های جنگ تجاری، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، افزایش ذخایر نفتی آمریکا بهای نفت را کاهش داد، عربستان از قیمت نفت بالای ۸۰ دلار راضی است، زنگنه در اجلاس اوپک شرکت نمی‌کند، چین ۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای آمریکایی وضع کرد و ادامه جنگ تجاری آمریکا با چین حتی با کنار رفتن ترامپ را در بر دارد.

چند میلیون فرصت شغلی در چین ایجاد شد؟

اداره ملی آمار چین اعلام کرد، از زمان شروع اصلاحات در این کشور که از سال ۱۹۷۸ میلادی شروع شد تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۳۷۵ میلیون شغل در این کشور ایجاد شده است؛ بنابراین اداره ملی آمار چین اعلام کرد، تعداد شغل ها در مناطق روستایی و شهری این کشور در مجموع تا پایان سال گذشته میلادی ۷۷۶ میلیون عنوان شده که در مقایسه با سال ۱۹۷۸ میلادی از رشد ۹۳ درصدی برخوردار است. مشاغل موجود در مناطق شهری به ۴۲۵ میلیون تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده که در مقایسه با زمان شروع اصلاحات از رشد ۳۴۶ درصدی برخوردار است. همچنین افزایش در اشتغالزایی به دنبال رشد اقتصادی مستحکم چین بوجود آمده است. تولید ناخالص داخلی چین بطور میانگین سالانه در بیش از ۴۰ سال اخیر تقریبا ۹.۵ درصد ثبت شده است؛ ضمن اینکه در دهه های اخیر، نرخ بیکاری ثبت شده در مناطق شهری نسبتا در سطح پایینی مانده است. نرخ بیکاری در مناطقه شهری بین اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی تا پایان قرن بیستم کمتر از ۳.۱ درصد بوده و بعد از آن بین بین ۴ تا ۴.۳ درصد بوده و این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۳.۹ درصد رسید.

جهش سهام چین و آسیا با وجود نگرانی های جنگ تجاری

روز چهارشنبه، با به وجود آمدن این انتظار که پکن برای کاهش تأثیر منفی جنگ تجاری از محرک‌های اقتصادی استفاده خواهد کرد، سهام چین به رشد خود ادامه داد و سهام آسیایی جهش کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۹۵ درصد جهش کرد. شاخص بورس هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۳ درصد جهش کرد. کامپوزیت شانگهای که روز سه شنبه ۱.۸ درصد ‌جهش کرده بود، دیروز هم بیش از ۱.۰ درصد جهش کرد. اقتصاددانان بانک آمریکا مریل‌لینچ، پیش‌بینی کردند که چین برای مقابله با تأثیر منفی جنگ تجاری، تسهیل سیاست‌گذاری‌های خود را شدت ببخشد. سهام استرالیایی ۰.۵ درصد رشد کردند؛ کوسپی کره‌جنوبی بدون تغییر ماند و نیکی ژاپن هم ۱.۳ درصد جهش کرد. به نقل از مهر، در بازار ارز، پس از اظهارات نخست‌وزیر چین، لی‌کیانگ، که گفت چین ارز خود را برای تقویت صادرات، تضعیف نمی‌کند، نرخ یوآن در برابر دلار ۰.۱۵ درصد رشد کرد و به ۶.۸۵۰۴ رسید.

رونمایی مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت

مرکز آمار ایران در گزارشی نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ را بر پایه سال ۱۳۹۰ اعلام کرد؛ بر اساس این گزارش، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه نخست سال جاری به رقم ١٨٢٨٤٤٠ میلیارد ریال با نفت و ١٤١١٣٨٥ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ١٧٩٧٦٦٣ میلیارد ریال و بدون نفت ١٣٨٤٥٨٩ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ١.٧ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٩ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سه ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد. /مهر

افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی

روز چهارشنبه در بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا با ۴.۶ دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۲۰۲ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت امروز این فلز گرانبها در کمترین زمان ۱۲۰۰ و در بیشترین زمان ۱۲۰۵ دلار به فروش رفت. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته ۱۲.۴ دلار افزایش اما نسبت به یک سال گذشته ۱۰۸.۲ دلار کاهش داشت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با ۴ سنت افزایش هر اونس به قیمت ۱۴.۱۷ دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم افزایش‌هایی به ترتیب ۴ و ۲ دلار را تجربه کردند. به گزارش رویترز، قیمت طلا روز چهارشنبه افزایش داشت، چون دلار آمریکا از افزایش‌های گذشته باز مانده بود.

افزایش ذخایر نفتی آمریکا بهای نفت را کاهش داد

رویترز روز چهارشنبه در خبری کوتاه از کاهش قیمت نفت به دنبال افزایش بی سابقه ذخایر نفت خام آمریکا خبر داد. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، قیمت هر بشکه نفت برنت و اینترمدیت روز چهارشنبه، به ترتیب شاهد کاهش 22 و 14 سنتی در مقایسه با روز گذشته بود. طبق اطلاعاتی که موسسه نفت آمریکا روز سه شنبه منتشر کرد، ذخایر نفت خام آمریکا با 1 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش، در هفته منتهی به 14 سپتامبر به 397 میلیون و یکصد هزار بشکه رسید. طبق پیش بینی قبلی تحلیلگران، انتظار می رفت که ذخایر نفت خام آمریکا شاهد کاهش 2 میلیون و 700 هزار بشکه ای باشد.

عربستان از قیمت نفت بالای ۸۰ دلار راضی است

برخی منابع اعلام کردند عربستان اکنون از با فراتر رفتن قیمت شاخص نفت خام برنت از مرز ۸۰ دلار مشکلی ندارد. پیش از این عربستان در پیروی از خواسته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تلاش می‌کرد جلوی عبور قیمت نفت از ۸۰ دلار را بگیرد. به گفته منابع یاد شده، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در هفته‌های اخیر در سفرهای خود به انگلیس و آمریکا، با سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و دیگر فعالان بازار رایزنی داشته و درباره تحریم‌های آمریکا ضد ایران و پیامدهای بحران بازارهای نوظهور برای تقاضای نفت، ابراز نگرانی کرده است. مسئولان عربستانی در گفت‌وگوهای یاد شده، دقت داشته‌اند که هیچ قیمتی را به عنوان هدف مطرح نکنند، اما اعلام کرده‌اند که هرچند عربستان تمایلی برای عبور قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار ندارد، این کشور ممکن است دیگر نتواند جلوی این مسأله را بگیرد. مسئولان عربستانی از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کردند. /بلومبرگ

زنگنه در اجلاس اوپک شرکت نمی‌کند

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در اجلاس کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک که ماه جاری در الجزیره برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. به نقل از رویترز؛ یک مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده است، «نظر زنگنه عوض شده و او در اجلاس الجزیره حضور نمی‌یابد.» پیش از این، زنگنه وزیر نفت ایران گفته بود در اجلاس اوپک که درباره تولید نفت کشورها بحث خواهد شد شرکت خواهد کرد. /فارس

چین ۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای آمریکایی وضع کرد

جنگ تجاری واشنگتن ـ پکن در حال عمیق تر شدن است و پس از وضع تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا روی کالاهای وارداتی چینی همان طور که انتظار می رفت، چین در اقدامی تلافی جویانه، ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را مشمول تعرفه اضافی کرد. این در حالی است که پیش از این ترامپ اعلام کرده بود که اگر چین اقدام به تلافی کند، یک تعرفه ۲۶۷ میلیارد دلاری دیگر بر روی کالاهای چینی وضع خواهد کرد. بر همین اساس، دولت ترامپ در روز دوشنبه تعرفه جدید ۱۰ درصدی را در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بر روی کالاهای چینی وضع کرد و از بیست و چهارم ماه جاری میلادی اجرا خواهد شد و ممکن است این تعرفه ها تا پایان سال جاری میلادی تا ۲۵ درصد هم افزایش خواهند یافت.

ادامه جنگ تجاری آمریکا با چین حتی با کنار رفتن ترامپ

«جک ما» بنیانگذار شرکت علی بابا در چین خطاب به آمریکا اعلام کرد: «شاید شما نزاع با چین را ببرید؛ اما در نهایت بازنده این جنگ خواهی شد.» جک ما همچنین پیش‌بینی کرد در میان مدت بسیاری از شرکت‌های چینی کارخانه‌های خود را به خارج از کشور خواهند برد تا از فشارهای تعرفه‌ای آمریکا به دور باشند. مؤسس شرکت علی بابا که سال ها به عنوان ثروتمندترین مرد آسیایی لقب گرفته بود، همچنین به شرکت‌ها توصیه کرد که در طولانی مدت نیاز به قوانین جدید تجاری است و بدون این قوانین موفقیت‌شرکت‌ها بسیار سخت خواهد شد. وی که در نشست سالانه شرکت‌ها صحبت می‌کرد،‌ درباره موضع جنگ تجاری آمریکا با چین و دیگر کشورها گفت: استراتژی آمریکا همین است حتی اگر ترامپ هم کنار برود هر کسی دیگری بیاید همین روند را ادامه خواهد داد. جک ما تأکید کرد که قوانین تجارت جهانی باید تغییر یابد، وگرنه این قوانین کشورها را نمی‌تواند حمایت کند. در حالی که جنگ تجاری که آمریکا آغازگر آن بوده کاملا به ضرر چین است، تجارت جهانی از سیاست‌های چین انتقاد می‌کند. به نقل از گزارش فارس، وی خطاب به شرکت‌های چینی اعلام کرد که اینها همه فرصت مناسبی است که شما شرایط خودتان را به روز کنید. /راشاتودی

با اسکناس‌های جدید یورو آشنا شوید

بانک مرکزی اروپا از اسکناس‌های جدید در مقر خود در شهر فرانکفورت آلمان رونمایی کرده است. به نقل از دویچه وله، این اسکناس‌های جدید دارای آخرین استانداردهای غیرقابل جعل بودن هستند و در اندازه‌های باریک‌تری چاپ خواهند شد. قرار است از ماه می سال ۲۰۱۹ این اسکناس‌ها در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو وارد چرخه گردش مالی شوند. به مانند سایر اسکناس‌های نسل دوم اروپایی که از سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، اسکناس‌های جدید نیز دارای هولوگرام‌های مختلفی خواهند بود. این اسکناس‌ها دارای خصوصیاتی نظیر هولوگرام‌های کوچک از نمادهای یورو هستند که جعل آن‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. 

در اسکناس‌های جدید ارتفاع کم و با ارتفاع اسکناس‌های ۵۰ یورویی یکسان شده است. در نتیجه تنها خصیصه ظاهری متفاوت این دو اسکناس جدید از اسکناس ۵۰ یورویی در عرض آن‌هاست. یویس مرش از اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی اروپا گفت که اروپایی‌ها همچنان مایل به استفاده از اسکناس‌های کاغذی هستند. به نقل از ایسنا، اسکناس‌ها انحصاری ترین روش پرداخت هستند، چون نیاز به تجهیزات خاصی ندارند و برای همه افراد در دسترس هستند. با این حال، حدود یک میلیون دستگاه خودپرداز در نوزده کشور منطقه یورو باید خود را با اسکناس‌های جدید تا پیش از ورودشان به چرخه مالی یورو تطبیق دهند. اسکناس‌های قدیمی همچنان معتبر هستند، ولی به تدریج از چرخه مبادلات کنار گذاشته خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ما بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم کی به کیه.
آمار مسؤولین دیگه رنگی نداره. اصلا ما بالاترین آمار رشد اقتصادی را داریم ولی مردم در فلاکت زندگی می کنند چه سود
ماهم ساده باورکردیم
وایییی این اسکناسهای یوروی جدید معنیش اینه که بعد یکسال اسکناسهای قدیمی از چرخه خارج و از اعتبار هم ساقط میشوند. واییی چه حالی میده این اسکناسها بی اعتبار بشن یکدفعه اونوقت کسایی که یورو انبار کردن میفهمند طرح بی اعتبار کردن یوروی ایرانیها چقدر به حقیقت نزدیکه. اونایی که میگفتند امکان نداره حالا میفهمند امکان داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر