بازدید 10384
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «تحلیل خبرگزاری فرانسه از حال و روز خوش بورس تهران» تا «دپوی ۴۰ هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست، جهش شاخص بورس در کانال ۱۵۸ هزار واحد، اعلام رقم باور نکردنی بدهی جهان، ریزش دسته‌جمعی «تسه»ها، کاهش فروش خودرو در چین، میوه‌ تازه ۹۰.۳ درصد و تخم‌مرغ ۵۸.۳ درصد گران شدند، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را چند درصد افزایش داد، نرخ پروازهای اربعین با ارز بازار ثانویه، ارزهای ملی محور مبادلات روسیه و هند می‌شود و واردات فوری پوشک برای تنظیم بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 16 September 2018

از «تحلیل خبرگزاری فرانسه از حال و روز خوش بورس تهران» تا «دپوی ۴۰ هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست، جهش شاخص بورس در کانال ۱۵۸ هزار واحد، اعلام رقم باور نکردنی بدهی جهان توسط مؤسسه آمریکایی، ریزش دسته‌جمعی «تسه»ها، کاهش فروش خودرو در چین به دو دلیل، میوه‌های تازه ۹۰.۳ درصد و تخم‌مرغ ۵۸.۳ درصد گران شدند، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را چند درصد افزایش داد، نرخ پروازهای اربعین با ارز بازار ثانویه، ارزهای ملی محور مبادلات روسیه و هند می‌شود و واردات فوری پوشک برای تنظیم بازار را در بر دارد.

برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟

روز گذشته خبرنگاری از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد اشتغال، درباره بازار ارز و اینکه دولت چه برنامه‌ای برای کنترل آن دارد، سؤال کرد که نوبخت یک پاسخ کلی در این باره داد. به نقل از ایسنا، آن طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در مجموع دولت ۱۲ برنامه برای مقابله با تحریم‌ها در دستور کار قرار داده که بخشی از آن نیز در بانک مرکزی در حال انجام است. به گفته وی برنامه‌هایی که دولت دارد به ترمیم سیاست‌های قبلی و یا برنامه‌های جدید اختصاص پیدا کرده تا بتواند نوعی ثبات را در بازارها ایجاد کند. از این رو سازمان برنامه و بودجه نیز در کنار اقداماتی که برای ثبات بازار دارد به طور حتم آنچه نهایی شود اعلام خواهد کرد.  

جهش شاخص بورس در کانال ۱۵۸ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش 3058 واحدی معادل 1.97 درصد به رقم 158 هزار و 119 واحد رسید. این در حالی است که در هفته گذشته نیز شاهد رشد تاریخی ۱۷۳۴۷ واحدی شاخص کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 893 واحدی معادل 1.97 درصد به رقم 46 هزار و 213 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 634 واحدی معادل 2.50 درصد، عدد 25 هزار و 976 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 448 واحدی معادل 2.50 درصد به رقم 18 هزار و 362 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2163 واحد افزایش معادل 1.30 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 282 واحد رسید. شاخص بازار اول، با 1361 واحد افزایش معادل 1.17 درصد به رقم 117 هزار و 282 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 10374 واحد افزایش معادل 3.45 درصد همراه بود و عدد 311 هزار و 98 واحد را به نمایش گذاشت.

از «تحلیل خبرگزاری فرانسه از حال و روز بورس تهران» تا «اعلام رقم باور نکردنی بدهی جهان توسط موسسه آمریکایی»

تحلیل خبرگزاری فرانسه از حال و روز بورس تهران

خبرگزاری فرانسه نوشت: بورس تهران به رغم سقوط ارزش ریال، روز شنبه پس از پنج روز صعود متوالی در حالی بسته شد که شاخص کل این بازار در بالاترین سطح تاریخ 50 ساله خود ایستاد.

به نوشته فرانس پرس، در سه ماه گذشته، همزمان با سقوط ارزش ریال برابر دلار، قیمت سهام شرکت های بزرگ این بورس به ویژه پتروشیمی ها، پالایشی ها، فلزات پایه و ... افزایش چشمگیری یافته است. شاخص کل قیمت ها در این بازار در شش ماه گذشته 63درصد رشد داشته که 5 درصد کمتر از ارزش کاهش یافته ریال برابر دلار در سال گذشته است.

شاخص کل بورس تهران پس از ثبت رکورد تاریخی 89 هزار و 500 واحدی در نیمه دی ماه ۹۲ به دوره‌ای از رکود چهارساله وارد شد که هر چند در مقاطعی با رونق‌های ناپایدار مواجه بود، در مجموع با نوسان شاخص زیر سقف تاریخی، دست سرمایه‌گذاران بلندمدت را تا حد زیادی خالی گذاشت. تالار شیشه ای بورس تهران، اواخر پاییز سال گذشته، با رشد سودآوری شرکت ها وارد مدار افزایشی شد تا به این ترتیب، بورس نه تنها به آسانی از قله تاریخی عبور کند، بلکه با ثبت بازدهی بیش از ۷۰ درصدی از آن زمان، یکی از دوره‌های رونق پرشتاب خود را در تاریخ نیم‌قرن فعالیت ثبت کند. بر اساس این گزارش، هم اکنون بازدهی بورس تهران با 63 درصد در صدر بورس های معتبر جهان ایستاده است و بورس های بمبئی با 16 درصد و نزدک آمریکا با 9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. /ایرنا

اعلام رقم باور نکردنی بدهی جهان توسط مؤسسه آمریکایی

پس از گذشت ده سال از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی افزایش بار بدهی در بازارهای نوظهور در حال شکل گیری ترس های جدید یک بحران است که می تواند اقتصادها را در هر جایی تکان دهد. در زمان فعلی بدهی ها فقط کسری بودجه و وام ها نیستند؛ بحران جدید شامل بدهی شرکت ها و اوراق قرضه دولتی می شود. موضوعی که زنگ خطر را به صدا درمی آورد سقوط اخیر لیر ترکیه است که بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. بانک ها و شرکت های ترکیه ای در سال های اخیر به منظور فاینانس پروژه های زیرساخت به شدت مقروض شده اند. سقوط لیر منجر به سخت شدن شرایط بازپرداخت وام ها و اوراق قرضه به دلار یا یورو شده است. همچنین شرایط مشابهی را می‌توان در برزیل، آفریقای جنوبی، آرژانتین، روسیه و دیگر کشورها روئیت کرد. موسسه «گلوبال مکنزی» در گزارش خود عنوان کرد که مجموع بدهی جهان به رقم باور نکردنی ۱۶۹ تریلیون دلار رسیده که این عدد برای سال ۲۰۰۷ میلادی ۹۷ تریلیون دلار ثبت شده بود. در حال حاضر میزان بدهی جهان به حدود دو و نیم برابر اندازه اقتصاد جهانی رسیده و ممکن است بدهی کمپانی‌ها روند سرمایه گذاری از شرکت‌ها را که کالا تولید می‌کنند از هم گسسته کند.

ریزش دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 1 درصدی به قیمت 63 هزار و 313 تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به پایان تابستان دیروز افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 21 درصد قرار گرفته است. با وجود جهش 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، در خرداد افت ماهانه 1/ 22 درصدی، در تیر کاهش 2/ 9 درصدی و در مرداد افت 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. علاوه بر این شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن بودیم؛ رشد ۹/ ۸ درصدی در خرداد، ۱/ ۷ درصدی در تیر و افزایش ۱/ ۶ درصدی در مرداد رقم خورد. رشد قیمت نهاده‌های تولید و رشد بازارهای موازی، مانع از افت قیمت مسکن است؛ عاملی که در کنار تضعیف سمت عرضه احتمال بازگشت به رکود مسکن را تقویت کرده است.

کاهش فروش خودرو در چین به دو دلیل

فروش خودرو در چین برای دومین ماه متوالی در آگوست با کاهش روبه‌رو شده است. بنا بر گزارش آسوشیتدپرس این کاهش فروش در بازار خودروی چین را می‌توان از پیامد‌های جنگ تجاری واشنگتن و پکن دانست. براساس اعلام سازمان تولیدکنندگان خودرو، فروش خودرهای سدان، شاسی‌بلند و مینی‌ون‌ها در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان کاهشی ۶/ ۴ درصدی داشته است. بر همین اساس مجموع فروش خودرو در این کشور از جمله کامیون و اتوبو‌س‌ با کاهش ۱/ ۲ درصدی به دو میلیون دستگاه رسیده است. به‌نظر می‌رسد که با کندتر شدن رشد اقتصادی در چین درخواست‌ها برای خرید خودرو در این کشور نیز کاهش یافته است. فروش سدان نیز به‌تنهایی با کاهشی ۴/ ۳ درصدی به ۹۰۱ هزار دستگاه رسید. نبرد تعرفه‌ای آمریکا و چین نیز در این کاهش میزان فروش دخیل بوده است. این موضوع موجب کند شدن فروش خودروسازان جهانی می‌شود که در تلاشند تا محصولات ویژه‌ای را برای رضایت مشتریان چینی تولید و عرضه کنند. /دنیای اقتصاد

بانک مرکزی: میوه‌های تازه ۹۰.۳ درصد و تخم‌مرغ ۵۸.۳ درصد گران شدند

بانک مرکزی گزارش داد: در هفته منتهی به شانزدهم شهریور ماه، نرخ تخم مرغ ۲.۴ درصد، برنج ۰.۱ درصد، حبوب ۰.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۵.۱ درصد، گوشت قرمز ۱.۱ درصد، قند و شکر ۱.۶ درصد، چای ۰.۲ درصد و روغن نباتی ۰.۵ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ میوه‌های تازه ۱.۱ درصد و گوشت مرغ ۶.۹ درصد کاهش یافت. قیمت گروه لبنیات نیز ثابت ماند. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به شانزدهم شهریورماه نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۳۸.۳ درصد، تخم مرغ ۵۸.۳ درصد، برنج ۱۲.۵ درصد، حبوب ۳.۹ درصد، میوه‌های تازه ۹۰.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۴۱.۴ درصد، گوشت قرمز ۳۷.۱ درصد، گوشت مرغ ۲۶.۲ درصد، قند و شکر ۲۵ درصد، چای ۲۲.۸ درصد و روغن نباتی ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را چند درصد افزایش داد؟

بانک مرکزی روسیه بطرز غیر منتظره ای نرخ بهره را ۰.۲۵ نقطه درصد افزایش داد. علت افزایش نرخ بهره در روسیه به سطح بالای بلاتکلیفی در شرایط خارجی بر می گردد. در همین حال اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی روسیه نرخ بهره سالانه را به ۰.۲۵ درصد افزایش ۷.۵۰ درصد قرار دادند. پیش از این کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که بانک مرکزی نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند. بانک مرکزی روسیه پیش بینی از نرخ تورم سالانه این کشور را در سال ۲۰۱۹ میلادی بین ۵ تا ۵.۵ درصد برآورد کرد و این رقم برای سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴ درصد خواهد رسید.

همچنین پیش بینی از رشد اقتصادی روسیه در سال جاری میلادی بدون تغییر بین ۱.۵ تا ۲ درصد باقی ماند. البته رشد اقتصادی روسیه در سال آینده میلادی از سوی بانک مرکزی این کشور ۱.۲ تا ۱.۷ درصد برآورد شده است؛ ضمن اینکه افزایش مالیات بر ارزش افزوده و بالارفتن هزینه کرد دولت در سال ۲۰۱۹ میلادی در نظر گرفته شده است. بانک مرکزی روسیه احتمالا خرید ارز در بازار داخلی را به تعلیق در می آورد تا به کاهش نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روی تورم کمک کند. بانک روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که بعداز رسیدن نرخ تورم به ۳.۱ درصد در ماه اوت احساس کرد که باید وارد عمل شود. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، علت دیگر افزایش نرخ بهره در روسیه به پرداخت سود سهام اوراق قرضه دولتی به روبل است که بعداز تحریم های آمریکا برخی از سرمایه گذاران خارجی اقدام به فروش آن کردند.

نرخ پروازهای اربعین با ارز بازار ثانویه

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره تعیین قیمت بلیت پروازهای اربعین گفت: در سال جاری مانند اربعین سال گذشته برای پروازها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تصمیماتی گرفته شده است که این هفته اعلام خواهد شد. اسعدی سامانی درباره قیمت امسال گفت: سقف نرخ بلیت پروازهای اربعین امسال از سال گذشته بالاتر است. پارسال قیمت بلیت، با نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان محاسبه شد و امسال قرار است با نرخ ارز سامانه «نیما» که حدود ۸۰۰۰ تومان است، پروازهای اربعین نرخ‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش بلیت پروازهای اربعین در سال جاری، افزایش خدمات فرودگاهی در عراق است چون امسال فرودگاه‌های عراق از وزارت حمل و نقل این کشور منفک شده و به زیرمجموعه نخست‌وزیری عراق ملحق شده‌اند که این نهاد، نرخ خدمات فرودگاهی را افزایش داده است. وی همچنین با بیان اینکه به دلیل مشکل ایرلاین‌ها در تهیه ارز، پرداخت بدهی‌های خود به فرودگاه‌های خارجی از جمله فرودگاه نجف را به تعویق انداخته‌اند، افزود: ایرلاین‌های ایرانی ۱۶ میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهی دارند که اگر تسویه نشود، امکان انجام پروازهای اربعین به این فرودگاه وجود ندارد و ممکن است لغو شود. اسعدی سامانی ادامه داد: از رقم مذکور، ۶ تا ۷ میلیون دلار مربوط به بدهی ایران ایر به فرودگاه نجف است. /مهر

واردات فوری پوشک برای تنظیم بازار

ستاد تنظیم بازار در آخرین نشست خود به منظور تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی تصویب کرد که ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود. همچنین پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین خواهد شد. به گزارش ایسنا، این ستاد با برگزاری نشست هم اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌ها و واحدهای فعال در این حوزه و رصد وضعیت این صنعت مصوب کرد که تسهیلات لازم برای واردات ماده اولیه مورد نیاز این کارخانجات در نظر گرفته شود.

ارزهای ملی محور مبادلات روسیه و هند می‌شود

راشاتودی گزارش داد: روسیه و هند علاقه مند به افزایش همکاری های خود در حوزه اقتصادی با تمرکزی بر روی ارزهای ملی به جای دلار هستند. در همین حال «یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه در دیدار خود با «سوشما سوآراج» وزیر امور خارجه هند در مسکو گفت: در سال های اخیر تجارت دو جانبه از نرخ رشد پایداری برخوردار شده و امیدوارم که در سال های آینده سطح تجارت روسیه و هند به ۳۰ میلیارد دلار برسد. البته معاون نخست وزیر روسیه رسیدن به سطح تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با هند را در مقایسه با ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت با چین رقم ناچیزی شمرد. وی تصریح کرد:‌دو کشور علاقمند به افزایش سهم روبل و روپیه در تسویه حساب های دوجانبه هستند؛ ضمن اینکه توسعه تسویه حساب ها به ارزهای ملی برنامه ریزی شده است و امروز سهم تسویه حساب ها به روبل برای صادرات ۲۰ درصد و این رقم برای واردات در حدود ۲۱ درصد است.

تأسیس بانک مشترک برای گسترش روابط ترکیه و ایران

امید کیلر رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران پیشنهاد کرد که در پی گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و توافق بر سر تجارت با ارز ملی، بانک مشترکی برای انجام معاملات و تجارت بین دو کشور تأسیس شود. کیلر در مقاله ای در روزنامه دنیا با اشاره به مذاکره سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در اجلاس اخیر تهران، پیشنهاد تاسیس بانک مشترک را حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه دانست و گفت: در حاشیه این نشست عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تأکید کرد. وی از استقبال سرمایه گذاران، تجار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ترکیه از پیشنهاد تأسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و افزود: ایران و ترکیه صدها سال است که تجارت متقابل دارند و تحریم ایران بیش از هر کشوری ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. کیلر تأکید کرد: ایران برای ترکیه، کشوری مهم به شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم و ایران هم اکنون از سوی آمریکا دچار یک تحریم ناعادلانه و بی پایه و اساس شده است. به نقل از ایرنا، وی با اشاره به توافق سران ایران و ترکیه برای گسترش همکاری های تجاری و استقبال تجار و فعالان اقتصادی ترکیه از این امر گفت: طرح استفاده از پول ملی در روابط تجاری دو کشور امر جدیدی نیست و پیش از این نیز شورای همکاری تجاری دو طرف در این باره مذاکره کرده اند.

دپوی ۴۰ هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی

یک مقام ارشد گمرک گفت:‌ به دلیل مصوبات دولت بیش از 40 هزار کانتینر کالا در گمرکات دپو شده است. این مقام ارشد گمرک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، اظهار داشت: براساس آمارها طی چند روز گذشته با توجه به تسهیلات گمرک ترخیص کالاها به روال عادی بازگشته که پیش‌تر به دلیل موانع در سیاست‌ها و مصوبات با مشکلاتی همراه بود.

وی افزود: با توجه به التهابات ارزی بخشنامه‌های زیادی از سوی دستگاه‌ها، بانک مرکزی و هیات وزیران صادر شده که به رسوب کالاها در گمرک کمک کرده است و حتی برخی از این بخشنامه‌ها و مصوبات باعث شده کالاهای واحدهای تولیدی نیز در گمرکات رسوب کند. این مقام مسئول گمرک با تاکید بر اینکه طی 10 روز گذشته با تسهیلات گمرک 50 درصد موانع پیش روی مواد اولیه تولید و کالاهای مورد نیاز برطرف شده است، عنوان کرد: با این حال همچنان موانع زیادی پیش روی کالاهای موجود وجود دارد که باید نسبت به آنها تعیین تکلیف صورت بگیرد. وی به ماده 11 قانون مقررات واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به آنکه فرایند تجارت زمان‌بر است نباید مصوبات خلق‌الساعه و آنی مانع از صادرات و واردات شود چون برای آمدن کالا از مبدا به کشور چند ماه زمان می‌برد و آن موقع یک تاجر براساس شرایط موجود تصمیم گرفته است که باعث می‌شود واردات آن با مشکلات عدید‌ه‌ای همراه شود. بنابراین برخی مصوبات ماه‌های اخیر خلاف این ماده قانونی است. این مقام ارشد گمرکی یادآور شد:حداقل ورود کالا به خاک ایران دو ماه زمان می‌برد و نمی‌شود طبق سیاست‌های آن روز اقدام کرد ولی هنگام ورود کالا مقررات دیگری وضع کرد. این موضوع پیامدها و عواقب منفی برای تولید، مصرف‌کننده و منافع کشور دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
رونق بورس و مسکن و ماشین همگی نشانه های آینده شکوفایی اقتصاد ایران است. دلار آزاد فقط در ۳درصد مصارف است و بیشتر هیاهوی رسانه ایی است.
بانک مرکزی: میوه‌های تازه ۹۰.۳ درصد و تخم‌مرغ ۵۸.۳ درصد گران شدند

عوضش خدا رو شكر تورم تك رقمي داريم
میوه وتخم مرغ گرونه نخورید مهم امنیت که داریم
برای جلوگیری از احتکار نوع جدید که عدم ترخیص از گمرک برای کالاها توسط وارد کنندگان است ، گمرک باید طی مدت 1 ماه اگر کالایی ترخیص نشود باید آنرا جزء کالای متروکه حساب کرده و توسط تعاونی ها و فروشگاههای رفاه و توسط کارتهای یارانه ای به دست مردم با قیمت ارزان برساند . این اگر اجرا شود سودجویان نمی توانند از این روش برای احتکار استفاده کنند .
پوشک خارجی وارد شود لکن از همان برند و حتی محصولات کشوری که با احتکار مواد اولیه موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد وارد نشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل