بازدید 9278

۱۱ متهم فراری پرونده های اقتصادی اخیر

کد خبر: ۸۳۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 10 September 2018

برخی متهمان پرونده‌های اقتصادی اخیر در حالی محاکمه می شوندکه چند متهم اصلی این پرونده‌ها متواری بوده و دسترسی به آنها مقدور نیست؛ مسئله‌ای که برخی پرونده‌ها را با پیچیدگی بیشتر روبرو می‌کند.

به گزارش مهر، «واردات غیر قانونی خودرو، تلفن همراه، سکه و ارز» عناوین چهار پرونده بزرگ اقتصادی است که چند ماهی می شود قوای سه گانه و چندین نهاد را درگیر کرده است. پرونده‌هایی که باعث شد علاوه بر تشکیل شعب ویژه، بنا به درخواست رئیس قوه قضائیه، تشریفات رسیدگی به آنها با استجازه از رهبری، حذف و با دقت و سرعت بیشتری رسیدگی شود. همزمان بااین پرونده ها، پرونده یکی از مفسدان اقتصادی هم دوباره به جریان افتاد.

با این حال و از همان ابتدای تشکیل این چند پرونده اعلام شد که افراد زیادی احضار شدند و حتی برخی از مسئولان هم بازداشت شدند، البته در بین بازداشتیها نهایت مهم ترین سمت هایی که دیده می شد، معاون مستعفی یک نهاد دولتی بود. بااین حال مسئولان قضایی قول دادندکه این پرونده ها در نهایت دقت و به سرعت رسیدگی شود که همین امر هم رقم خورد و در نهایت اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اخلالگران نظام اقتصادی این هفته و به صورت علنی در شعبه یک ویژه دادگاه انقلاب برگزار شد.

پرونده ای که چند متهم اصلی آن که همگی حساب های بانکی شان گردش مالی های میلیاردی داشته است، متواری هستند.

متهم مورد نظر در دسترس نیست

نام متهم فراری 

پرونده مرتبط 

عناوین اتهامی 

۱-نصرالله دارایی

سکه و ارز 

اخلال در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیرقانونی ارز و سکه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته 

۲-محمدرضا مطلومین

سکه و ارز 

مشارکت در تشکیل شبکه فساد/ اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز/تراکنش مالی بیش از  

۳-حسین مظلومین 

سکه و ارز 

مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز با گردش مالی بیش از ۳هزار میلیارد تومان 

۴-شاهرخ نجفی 

سکه و ارز 

مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولش کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه در حد کلان 

۵-فرشته تنگستانی 

واردات خودرو

مشارکت در تخلفات واردات خودرو/ فرار پیش از تشکیل پرونده 

۶-سروش امیری 

سکه و ارز

پولشویی عواید حاصل از جرم اخلال در نظام ارزی کشور به میزان ۳۲۳ میلیارد تومان

 ۷-ج 

فساد اقتصاد مرتبط با باقری درمنی      

مشارکت با متهم اصلی پرونده 

 ۸-م. نصیری

فساد اقتصادی مرتبط با باقری درمنی

مشارکت با متهم اصلی پرونده/ پرونده مفتوح/ عدم درج افساد فی الارض در کیفرخواست 

 

لو رفتن اطلاعات جلسه بازپرسی و از بین بردن اسناد/ فرار پس از آزادی از زندان

یکی از پرونده های مفتوح این روزها، پرونده رسیدگی به تخلفات باند مظلومین است، فردی که به در بین مردم به عنوان سلطان سکه شناخته شده است. این پرونده نوزده متهم دارد که چند متهم اصلی آن از جمله محمدرضا و حسین مظلومین، پسر و برادرزاده متهم اصلی این پرونده متواری هستند. نکته قابل تامل این است که محمدرضا مظلومین که گردش مالی حساب هایش میلیاردی هم اعلام شده است، چند ماه پیش بازداشت هم بوده است اما با تامین قرار آزاد می شود وطبق آنچه تورک، معاون دادستان تهران در قرائت کیفرخواست صادره خواند، این فرد در تاریخ ۹۷.۳.۲۰ با قرار وثیقه آزاد می شود. وی پس از آزادی با تامین قرار هر چه از جلسات بازپرسی می دانست به پدرش اطلاع می دهد به همین منظور تمام اسناد را از بین برده است. در حال حاضر این فرد متواری است. متواری بودن این فرد قابل تامل است چرا که وی مدتی بازداشت بوده اما سپس آزاد میشود از سویی طبق گفته محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضائیه بانک مرکزی از همان ابتدای بازداشت اعضای این باند، درخواست آزادی آنان را داشته است. با توجه به اینکه آزادی این فرد منجر به از بین بردن برخی اسناد شده است، سوال اینجاست که این فرد چطور متواری شده است و شخصی که گردش مالی حساب هایش چند میلیاردی بوده است با چه میزان وثیقه ای آزاد شده است؟

متهم در سفر خارج از کشور است

یکی دیگر از متواریان اصلی این پرونده حسین مظلومین است، برادر زاده وحید مظلومین که در کنار محمدرضا دست راست متهم اصلی این پرونده بوده است. آنطور که نماینده دادستان تهران می گوید: برادرزاده مظلومین به دلیل سفر به خارج از کشور هم اکنون به وی دسترسی نداریم اما طبق بررسی اسناد بیش از سه هزار میلیارد گردش مالی داشته است وی در سال ۹۵ و ۹۶ به دلیل افزایش گردش مالی حساب های خود حساب های ارزی اش را از بانک خارج و به نام های دیگران می زده است.

پرونده ای با ۵متهم فراری

یکی دیگر از پرونده های مفتوح این روزها، پرونده حمید باقری درمنی یکی از مفسدان اقتصادی است. پرونده ای عریض و طویل با شاکی های متعدد. آنطور که قاضی ابوالقاسم صلواتی می گوید، این پرونده ۱۵۵جلدی، ۳۳متهم دارد که ۵نفر از آنان متواری هستند.

فساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت نفت جی در حدود بیش از ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۴۶ کیلو قیر، کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران، همچنین مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و مشارکت در کلاهبرداری از بانک گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چند نفری از شرکت ثامن مجد به میزان ۵۷ میلیارد تومان و همچنین کلاهبرداری از شرکت صرافی نوین به مبلغ بیش از ۷۰ میلیارد تومان از عناوین اتهامی این مفسد اقتصادی است.

۵متهمی که در این هشت جلسه دادگاه تنها جسته و گریخته آن هم از سوی متهم اصلی تنها نام دو نفر از آنان برده شده است و از هویت بیشتر مابقی تا کنون خبری در دست نیست.

یکی از این متهمان شخصی به نام م. نصیری است که متهم تمامی اتهامات خود را گردن او می اندازد اما در کیفرخواست صادره، عنوان اتهامی افساد فی الارض(مشابه آن چه که برای باقری درمنی صادر شده) قید نشده است.

پرونده تخلفات واردات خودرو یکی دیگر از پرونده های مفتوح اخیر است. ۲۶ تیر ماه بود که غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با پرونده تخلف در واردات خودرو، گفت: در رابطه با پرونده واردات خودرو تعدادی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت ممنوع الخروج شدند.

آیت الله املی لاریجانی هم در اخرین جلسه مسئولان عالی قضایی در تیر ماه از مننوع الخروجی تعدادی از متخلفان در حوزه پرونده واردات خودرو خبرداد.

وی از احضار تعدادی از مدیران این وزارت خانه خبر داد و گفت: تعدادی روز گذشته احضار شدند و تعدادی هم امروز، احضار ها و بررسی ها در این پرونده همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، مدیران برخی شرکت های واردکننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نیز در مرحله تحقیقات است. در این پرونده تا کنون بازداشتی نداشتیم.

اول مرداد ماه امسال هم، محسنی اژه ای در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: تاکنون پنج نفر از مدیر و احیانا همکاران فعلی و چند ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند.

محسنی اژه ای گفت: یکی از دستگیر شدگان مدیرکل سازمان توسعه تجارت و دیگری معاون وی است و یک نفر هم طراح این سامانه است که اخیراً منفصل شده بود که وی نیز بازداشت شده و فرد چهارم نیز خانمی است که تا دو سه ماه پیش یعنی همزمان با ثبت این سفارش‌ها همکاری و مسئولیت داشته است.

چرا تنگستانی ممنوع الخروج نبود؟

یک روز پس از این اظهار نظر، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر

مبنی بر اینکه یکی از متهمان زن پرونده واردات خودرو فرار کرده است، این در حالی است که آیت الله آملی لاریجانی بر ممنوع الخروجی مسئولان وزارت صنعت تاکید داشتند، فرار این فرد چطور بوده است؟ گفت: فرشته تنگستانی فردی است که فرار کرده است.

وی افزود: این فرد پیش از تشکیل پرونده قضایی فرار کرده است.

۵۰ نفر ممنوع الخروج شدند

محسنی اژه‌ای هم در همان روز پاسخ به سوال خبرنگار مهر در باره تعداد ممنوع الخروجی ها گفت: ۵۰ نفر در رابطه با پرونده های اخیر ممنوع الخروج شدند.

متهمی که حین فرار از کشور، بازداشت شد

لیست ۱۱ نفره متهمان سه پرونده اخیر می توانست با اضافه شدن نام میثم رضایی، ۱۲نفره شود که خوشبختانه با هوشیاری نهادهای مربوطه این اتفاق نیفتاد. چهارم شهریور بود که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرا شنیده شده است «م. ر» متهم بزرگ واردات خودرو که از او به عنوان دست راست یکی از وزرا یاد می شود در راستای پرونده اخیر مرتبط با خودرو پیش از خروج از کشور بازداشت شده است، آیا این بازداشت از سوی قوه قضائیه بوده است یا نهادهای اطلاعاتی این فرد را دستگیر کردند؟ گفت:این فرد بازداشت شده است؛ حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج غیر قانونی را داشته است .

وی افزود: این فرد با حکم قضایی بازداشت شده است. به طور کلی هر بازداشتی با حکم قضایی است مگر موارد خاصی که سر صحنه باشد.

اژه ای ادامه داد: این فرد در بازداشت است و در حال خروج غیر قانونی بوده که وزارت اطلاعات این فرد را دستگیر می کند و اکنون در اختیار بازپرس قرار دارد.

خاوری ها تکرار می‌شوند؟

در دو ماه اخیر، یکی دیگر از متهمان متواری پرونده های اقتصادی، مربوط به پرونده موسسه تامین مالی و اعتباری ثامن الحجج بود که پس از ماهها مفقودی، به یکباره وکیلش به دادگاه امد و اعلام کرد که موکلم در منزلش در خیابان گاندی است!

اگر چه اعلام متواری بودن و سپس حضور متهم در جلسه دادگاه اتفاقی نادر است، اما امید است متهمان متواری پروندههای اقتصادی اخیر هم به زودی در دسترس شده و به سرنوشت محمودرضا خاوری، ابر متهم متواری یکی از پرونده های فساد اقتصادی اخیر مبتلا نشوند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر