بازدید 16534
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد ترامپ به اپل در مقابل هشدار جدی اپل به دولت آمریکا» تا «معرفی ثروتمندنشین‌ترین شهر و کشور در جهان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین کارت‌های اعتباری دلارپایه تجار را ابطال کرد، شاخص کل بورس وارد کانال ۱۴۲ هزار واحدی شد، سکه طرح جدید ۲۳۰ هزار تومان ارزان شد، کاهش قیمت مرغ ادامه می‌یابد، یک میلیارد دلار برای حفظ و توسعه اشتغال اختصاص یافت، برنامه روسیه برای تضعیف دلار چیست؟، شرکتی که همچنان در سراشیبی نزول است و کم‌نوسانی «تسه»‌ها در پایان فصل رونق را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 10 September 2018

از «پیشنهاد ترامپ به اپل در مقابل هشدار جدی اپل به دولت آمریکا» تا «معرفی ثروتمندنشین‌ترین شهر و کشور در جهان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین کارت‌های اعتباری دلارپایه تجار را ابطال کرد، شاخص کل بورس وارد کانال ۱۴۲ هزار واحدی شد، سکه طرح جدید ۲۳۰ هزار تومان ارزان شد، کاهش قیمت مرغ ادامه می‌یابد، یک میلیارد دلار برای حفظ و توسعه اشتغال اختصاص یافت، برنامه روسیه برای تضعیف دلار چیست؟، شرکتی که همچنان در سراشیبی نزول است و کم‌نوسانی «تسه»‌ها در پایان فصل رونق را در بر دارد.

چین کارت های اعتباری دلارپایه تجار را ابطال کرد

سال گذشته، برخی تجار با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانک های چینی مواجه شدند که مسدود شدن حساب هایشان را خبر می‌داد و البته از تغییراتی در سیاست این کشور در مقابل ایران حرف می‌زنند که شاید آینده درخشانی را پیش روی تجارت خارجی دو کشور قرار ندهد. آن زمان اعلام شد که حساب های شرکت های ایرانی ثبت شده در چین، یک به یک در بانک های چینی در حال بسته شدن است و موضوع، تنها منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست.

هم اکنون نیز از چین خبر می‌رسد که بانک های چینی در حال ابطال کارت های اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها هستند. پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأیید این خبر گفت: بانک های چینی در حال ابطال کارت های اعتباری اعم از مسترکارت و ویزاکارت های مشتریان ایرانی خود هستند. وی این اقدام را مرتبط با تحریم های امریکا علیه ایران ارزیابی کرد و افزود: تبعیت از تحریم‌های آمریکا بیشتر از دور قبل شده و در انطباق عملیات خود با FATF هم بسیار جدی هستند. سلطانی گفت: مشتریان ایرانی اکنون تنها فقط با یوان چین امکان کار دارند. /مهر

شاخص کل بورس وارد کانال ۱۴۲ هزار واحدی شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 2605 واحدی معادل 1.87 درصد به رقم 142 هزار و 234 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با افزایش 761 واحدی معادل 1.87 درصد به رقم 41 هزار و 591 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 638 واحدی معادل 2.80 درصد، عدد 23 هزار و 436 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 451 واحدی معادل 2.80 درصد به رقم 16 هزار و 575 واحد رسید.
همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2720 واحد افزایش معادل 1.82 درصد را رقم زد و به سطح 151 هزار و 952 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1894 واحد افزایش معادل 1.84 درصد به رقم 104 هزار و 903 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5308 واحد افزایش معادل 1.91 درصد همراه بود و عدد 282 هزار و 710 واحد را به نمایش گذاشت.

از «پیشنهاد ترامپ به اپل در مقابل هشدار جدی اپل به دولت آمریکا» تا «معرفی ثروتمندنشین‌ترین شهر جهان»

سکه طرح جدید ۲۳۰ هزار تومان ارزان شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۳۰ هزار تومان کاهش، به سه میلیون و ۹۳۵ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به سه میلیون و ۹۰۶ هزار تومان رسید؛ هر نیم سکه با کاهش ۳۰ هزار تومانی، ربع سکه با کاهش ده هزار تومانی و سکه یک گرمی بدون تغییر معامله شد. بر این اساس هر نیم سکه دو میلیون و ۳۴ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۱۲ هزار تومان بود. /مهر

کاهش بهای مرغ ادامه می‌یابد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از تداوم روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت مرغ در مراکز خرده فروشی به ۹۸۰۰ تومان رسیده است. مهدی یوسف خانی در گفت وگو با مهر از ادامه روند نزولی قیمت مرغ در بازار خبر داد و اظهار داشت: قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی به ۹۸۰۰ تومان رسیده است. وی قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه را ۸۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت توزیع درب واحدهای صنفی ۹۰۰۰ تومان و در مراکز خرده فروشی ۹۸۰۰ تومان است. وی قیمت خرده فروشی مرغ شمال را ۹۳۰۰ تومان و نرخ عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن را ۸۴۰۰ تومان اعلام کرد.

یک میلیارد دلار برای حفظ و توسعه اشتغال اختصاص یافت

شورای عالی هماهنگی اقتصادی یک میلیارد دلار برای حفظ و توسعه اشتغال موجود اختصاص داد. در جلسه روز یکشنبه این شورا که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی تشکیل شد؛ اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال مصوب شد؛ بنابراین، مبلغ مذکور از سه طریق حمایت از واحدهای تولیدی فعال، بازسازی بافت های فرسوده شهری و نیز نوسازی ناوگان حمل و تقل شهری و بین شهری؛ و با تعیین و تأمین یارانه مربوط به سود تسهیلات بانکی برای تقویت سرمایه در گردش واحدهای متقاضی، در راستای حفظ و توسعه اشتغال موجود اختصاص خواهد یافت. در این جلسه همچنین رؤسای قوای سه گانه پیشنهادها و راهکارهای نظارت قوی تر بانک مرکزی بر بانک ها و کنترل نقدینگی در مسیر ارتقای تولید داخلی و همچنین الزامات و راه های جدید مدیریت و تنظیم بازار را مورد بررسی قرار دادند.

پیشنهاد ترامپ به اپل در مقابل هشدار جدی اپل به دولت آمریکا

وب سایت the verge نوشت: پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اپل رسما به دولت آمریکا هشدار داد بخاطر اعمال قانون افزایش تعرفه‌های واردات از چین، قیمت نهایی محصولات اپل به شدت افزایش یافته و این امر درنهایت کاربران محصولات تکنولوژی نظیر گوشی‌های آیفون، تبلت‌های آی‌پد، ساعت‌های هوشمند اپل واچ و غیره را متضرر خواهد کرد.

حالا دونالد ترامپ در پاسخ به هشدار اپل درباره افزایش تعرفه‌های واردات از چین و رشد قیمت محصولات این شرکت گفته که اپل موظف است به منظور جلوگیری از این رویداد، کارخانه‌های خود را از چین به خاک آمریکا انتقال دهد.

گاردین نیز گزارش داد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به‌منظور کاهش هزینه‌های نهایی و افزایش سودآوری، کارخانه‌های خود را به شهرهای مختلف چین منتقل کرده بودند و میلیون‌ها کالای تولیدی خود را در این کشور به تولید و فروش می رساندند. با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی آمریکایی در چین کارخانه دارند و یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا و چین داشته باشد.

برنامه روسیه برای تضعیف دلار چیست؟

یک نشریه انگلیسی از برنامه روسیه برای تضعیف دلار با استفاده از خرید دلار و فروش اوراق وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد. به نقل از اکسپرس، تنها از ماه ژوئیه تاکنون روسیه ۲۶ تن به ذخایر طلای خود افزوده است. در حال حاضر روسیه با در اختیار داشتن ۲۱۷۰ تن ذخایر طلا به ارزش ۸۳.۶ میلیارد دلار، پنجمین دارنده بزرگ طلای جهان محسوب می‌شود. در واقع روسیه در ماه ژوئیه به میزانی طلا خریداری کرده است که اکنون ذخایر طلای بیشتری از چین دارد. بنا بر اعلام شورای جهانی طلا، ذخایر طلای چین و روسیه طی تنها ده سال از ۴۰۰ تن به حدود ۴۰۰۰ تن افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، این در حالی است که روسیه به خرید طلا ادامه می‌دهد و بانک مرکزی روسیه به عنوان بخشی از پاسخ خود به تحریم‌های اقتصادی آمریکا که از سال ۲۰۱۱ علیه این کشور اعمال شده، در حال خرید طلا و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکاست.

شرکتی که هم‌چنان در سراشیبی نزول است

شرکت اچ‌تی‌سی ( HTC) که چند سال است در سراشیبی نزول و خطر ورشکستگی قرار گرفته است، حالا با ارائه گزارش مالی و میزان فروش آن در ماه اوت سال جاری ۲۰۱۸ میلادی، می‌توان به ‌وضوح دریافت که آمار فروش این شرکت ۵۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. کاهش ۵۳ درصدی فروش در ماه اوت به معنای کاهش ۴۵.۲ میلیون دلاری درآمد و سودآوری این شرکت بوده است. سال قبل بدترین سال تجاری و اقتصادی برای اچ‌تی‌سی بود چراکه متحمل یک ضرر و زیان معادل ۵۸۰ میلیون دلاری شده بود. اما این شرکت با هدف‌گذاری بلندمدت خود و سرمایه‌گذاری برروی فناوری‌های نوین و نوظهور همچون واقعیت افزوده و مجازی تصمیم گرفته است که به‌ مرور شرکتش را از خطر ورشکستگی و از هم گسستگی برهاند. میزان فروش اچ‌تی‌سی در ماه اوت کمترین میزان در پانزده سال گذشته برای این شرکت است. این خبر در حالی منتشر شده که این شرکت تایوانی اخیرا گوشی میان رده جدیدی را تحت عنوان یو ۱۲ لایف را برای بازارهای اروپا و آسیا عرضه کرده و امیدوار است، بتواند فروش نسبتا خوبی را برای آن رقم بزند. اما حالا به نظر می‌رسد که این اقدامات نیز نمی‌تواند اچ‌تی‌سی را از خطر ورشکستگی و سراشیبی فروش برهاند.

کم‌نوسانی «تسه»ها در پایان فصل رونق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 421 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. با وجود تداوم روند صعودی قیمت مسکن (رشد 1/ 6 درصدی در مرداد) اما با تداوم روند نزولی معاملات، شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن هستیم. همچنان رشد تورم، افزایش قیمت نهاده‌های تولید ساختمان در کنار رشد قیمت زیربنای مسکونی موانع افت قابل توجه قیمت مسکن هستند. کارشناسان ۷۰ درصد از قیمت مسکن را مربوط به زمینمی‌دانند. مرکز آمار ایران رشد قیمت هر مترمربع زمین کلنگی تهران را ۷/ ۳۳ درصد در بهار ۹۷ نسبت به بهار سال گذشته نشان داد؛ بنابراین، دورنمای تداوم روند صعودی قیمت مسکن، در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و رسیدن سطح پوشش وام به کف سال ۹۲، نگرانی نسبت به بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

کارشناس آمریکایی: نفت 100 دلاری، پیامد تحریم ایران است

یک کارشناس آمریکایی اعلام کرد: در صورت تحریم نفت ایران، قیمت شاخص نفت خام برنت تا پایان سال جاری میلادی(دی ماه) به یکصد دلار برای هر بشکه می رسد. کارشناس مؤسسه «اگن کپتال» به شبکه «سی.ان.بی.سی» آمریکا گفت: یکی از مهمترین تحولات زمستان امسال به تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران برمی گردد.
جان کیلداف افزود: فکر می‌کنم بیش از یک میلیون بشکه از عرضه روزانه نفت را از دست می‌دهیم که نمی‌توان آن را جبران کرد. وی افزود: روسیه با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند، ما نیز همینطور؛ عربستان نیز به حداکثر ظرفیت خود نزدیک شده‌است. این کارشناس یادآوری کرد: پالایشگران آمریکایی اکنون با 98 درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند و تقاضای بنزین در روزهای گذشته بالاتر از معمول بوده است.

وی گفت: تقاضای بالایی وجود دارد که قیمت‌ها را بالا می‌برد؛ جایی برای خطا نیست و این (تحریم‌ها) به معنای قیمت‌های بالاتر است. کیلداف ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به تقاضای بالای نفت، نمی‌توانیم نفت ایران را از دست بدهیم. «نمی‌خواهم اغراق کنم اما فکر می‌کنم در پایان سال برای شاخص دبلیو.‌تی.‌آی (وست تگزاس اینترمدیت)، قیمت 85 تا 90 دلار و برای شاخص برنت، قیمت 95 تا 100 دلار را شاهد خواهیم بود. به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران روزانه به طور میانگین 2 میلیون و 600 هزار بشکه است که 40 درصد آن به مقصد کشورهای اروپایی صادر می شود.

معرفی ثروتمندنشین‌ترین شهر و کشور در جهان

شرکت داده‌ای ـ آمریکایی «ولث ـ ایکس» در جدیدترین و ششمین نسخه از «گزارش جهانی فراثروت» خود هنگ‌کنگ جایگاه نخست نیویورک را به‌عنوان شهری که بیشترین تعداد فراثروتمندان را در جهان دارد گرفته است. تعداد فراثروتمندان این شهر چینی – به‌طور دقیق‌تر، منطقه‌ای در چین که دولتی شبه‌خودمختار دارد – با افزایشی ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶، به ۱۰ هزار و ۱۰ نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. پس از هنگ‌کنگ، نیویورک با یک پله سقوط نسبت به گزارش سال گذشته، در رده دوم شهرهایی که بیشترین جمعیت فراثروتمند را دارا هستند، قرار گرفته است. این شهر، کمترین نرخ رشدجمعیت فراثروتمند را در میان ۱۰ شهر برتر این رتبه‌بندی داشته است. در این باره جمعیت فراثروتمندان این شهر با رشدی ۷ درصدی به ۸ هزار و ۸۶۵ نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. پس از این دو شهر، شهرهای توکیو، لس‌آنجلس، پاریس، لندن، شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، واشنگتن و اوساکا به ترتیب در رده‌های سوم تا دهم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

همچنین به نقل از دنیای اقتصاد، آمارهای این گزارش به تفکیک کشورهای جهان نیز ارائه شده است. در این باره هرچند آمریکا به‌ عنوان کشور غالب در زمینه تعداد فراثروتمندان و مجموع ثروت خالص باقی مانده، در یک سال اخیر ضعیف‌ترین رشد را در میان ۷ کشور برتر این گزارش داشته است. در سال ۲۰۱۷، تعداد فراثروتمندان آمریکا با رشدی ۹/ ۸ درصدی نسبت به گزارش سال گذشته به ۷۹ هزار و ۵۹۵ نفر و ثروت خالص این فراثروتمندان نیز با رشدی ۹/ ۱۲ درصدی به ۹ هزار و ۸۴۵ میلیارد دلار رسید. در رتبه‌بندی کشورها، هنگ‌کنگ با رشدی ۳۱ درصدی بالاترین رشد را از لحاظ تعداد فراثروتمندان ثبت کرد. پس از این کشور (یا شهر خودمختار)، فرانسه با رشدی ۳/ ۱۷ درصدی بالاترین رشد را در تعداد ثروتمندان به خود اختصاص داده است. در معیار افزایش ثروت فراثروتمندان نیز، چین با رشدی ۸/ ۳۲ درصدی بالاترین نرخ را در میان کشورهای جهانی به ثبت رساند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
سکه از 1 به 3 رسید کجاش ارزون
کاهش قیمت مرغ ...پنج هزارتومان رفتن بالا هزارتومان امد پایین چشم نخورید یه موقع اسفنددودکنید برای خودتون
جمهوری اسلامی هم ظرف 40 سال یک کشور ثروتمند را به فرافقیر تبدیل کرد.
در سال 1359 هر دلار امریکا 60 ریال یعنی 120 ده شاهی بود.الان 140000 ریال یعنی 280000 ده شاهی. یعنی ظرف این چهل سال 2333 بار ارزش پول ایران افت کرده و هر 120 تومان ما ارزش ده شاهی سال 57 را پیدا کرده.
نفت بشه 100 دلار اینا با 10 درصد تخفیف به راحتی نفت رو میفروشن
هیچی ارزون نشده. بهتره بگید قیمت سکه دویست و سی تومان پایینتر از نرخ دیروز اش شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر