بازدید 15438

عامل مرگ کودک ده ساله شیرازی، قصور پزشکی بود یا فست فود مسموم؟

چند روزی است، به دنبال مرگ کودک ده ساله شیرازی، فضای عمومی شهر شیراز آشفته است و شهروندان پلمپ سریالی فست فود‌ها و بستنی فروشی‌های شهر را بی ارتباط به این مرگ مشکوک نمی‌دانند؛ رخدادی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، چندان هم بیراه نیست، به ویژه که مسئولان بیمارستان نمازی شیراز، هر گونه اهمال در فرایند درمان این کودک را رد می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 09 September 2018
عامل مرگ کودک ده ساله شیرازی قصور پزشکی بود یا فست فود مسموم؟چند روزی است، به دنبال مرگ کودک ده ساله شیرازی، فضای عمومی شهر شیراز آشفته است و شهروندان پلمپ سریالی فست فود‌ها و بستنی فروشی‌های شهر را بی ارتباط به این مرگ مشکوک نمی‌دانند؛ رخدادی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، چندان هم بیراه نیست، به ویژه که مسئولان بیمارستان نمازی شیراز، هر گونه اهمال در فرایند درمان این کودک را رد می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ اوایل هفته گذشته بود که مرگ مشکوک کودک ده ساله‌ای در شهر شیراز حاشیه ساز شد و بسیاری از کاربران فضای مجازی با ارتباط دادن این موضوع به قصور پزشکی، تلاش کردند تا کادر درمانی بیمارستان نمازی را مورد نقد جدی قرار دهند؛ رویه‌ای که البته از سوی برخی شهروندان به موضوع دیگری سنجاق شد.

در حالی که برخی کاربران فضای مجازی، خدمات ضعیف کادر بیمارستان را عامل فوت این کودک ده ساله عنوان کردند، اعلام اعضای خانواده وی مبنی بر مسمومیت کودک به خاطر مصرف فست فود، ابعاد جدیدتری به مسأله داد و با توجه به تشدید تخلف‌های برخی فعالان این بخش در شهر شیراز بر نگرانی‌های عمومی افزود.

آن گونه که در شبکه‌های مجازی نقل شده، پدر این کودک ده ساله مدعی است، فرزندش پس از مصرف فست فود دچار مسمومیت شدید می‌شود و پس از مراجعه به بیمارستان، اقدامات درمانی کادر بیمارستان  نمازی شیراز مثمر ثمر نبوده و فرزندش جان خود را از دست می‌دهد.

این ادعا را زمانی می‌توان تقویت کرد که بدانیم در فصل تابستان سال جاری و بر اساس آنچه منابع معتبر استان فارس منتشر کرده اند، تنها در شهر شیراز، چیزی حدود ۹۰ فست فود، بستنی فروشی و رستوران به دلیل تخلف و رعایت نکردن نکات بهداشتی پلمب شدند.

در همین رابطه، عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مردادماه سال جاری خبر داد: از آغاز سال ۹۷ تا نیمه مرداد ۸۸ واحد صنفی اغذیه فروشی، آب میوه و بستنی فروشی و رستوران در این شهر به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی پلمب شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در جریان بازدید از اغذیه فروشی‌های شهر شیراز، بیش از ۴۱۷ مورد تخلف بهداشتی مشخص و پرونده این تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شده است.

جدا از ماجرای پلمب سریالی رو به افزایش اغذیه فروشی‌های شهر شیراز ـ که در هفته‌های اخیر نیز ادامه داشته است ـ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در واکنش به مرگ کودک ده ساله شیرازی نیز بدون رد ارتباط این رخداد با مسائل بهداشتی اغذیه فروشی‌ها به رسانه‌ها گفت: در جریان انتشار خبری مبنی بر فوت یک پسر ده ساله و ربط دادن علت فوت به مسمومیت ناشی از مصرف فست فود هستیم و بلافاصله اقدامات لازم برای مشخص شدن دقیق، علت فوت را در دستور کار قرار داده ایم.

همتی تصریح کرد: من نیز مانند سایر شهروندان این خبر را در فضای مجازی دیده و موضوع را دنبال کرده ام. هنوز موضوع علت وقوع مسمومیت به لحاظ پزشکی و علت دقیق فوت مشخص نشده است.

وی افزود: نمونه‌برداری از تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های واحد فست‌فود مربوطه که افراد مسمومیت کودک فوت شده را به آن واحد ربط می‌دادند، انجام شد و همچنین از پزشکی قانونی خواستیم تا عامل مرگ این کودک را اعلام کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: تا دو روز آینده نتیجه نمونه‌برداری و گزارش پزشکی قانونی را به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

واکنش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، البته همه دلیل نگرانی مردم و منطقی بودن ارتباط مرگ کودک ده ساله با موضوع مسائل بهداشتی اغذیه فروشی‌ها نیست و همان طور که اشاره شد، سرپرست بیمارستان نمازی قاطعانه هر گونه اهمال در فرایند درمانی کودک را منکر می‌شود.

دکتر احمد حسین‎زاده در خصوص خبر منتشره در فضای مجازی مبنی بر فوت یک پسر ده ساله به رسانه‌ها گفت: کودک مورد نظر تنها یک بار و آن هم، یازدهم شهریور و با علائمی شدید به بیمارستان نمازی مراجعه و تمام درمان‌ها و اقدامات پزشکی لازم و ضروری را به فوریت دریافت کرده، اما این اقدامات مؤثر واقع نشده است.

او اضافه کرد: کودک فوت شده با افت شدید فشار و شوک ناشی از کاهش مایعات بدن در اورژانس کودکان بیمارستان نمازی پذیرش شده بود.

حسین زاده با اشاره به بررسی دقیق محتویات پرونده بیمار خاطرنشان کرد: محتویات پرونده نشان می‌دهد که بیمار به دلیل شرایط جسمی، بلافاصله به اتاق احیا انتقال داده شده و با وجود همه تلاش‌های کادر درمان و پزشکان، فوت کرده است.

سرپرست بیمارستان نمازی شیراز با تصریح اینکه هیچ گونه خطای پزشکی در این زمینه حادث نشده است، گفت: بر خلاف موارد ذکر شده در فضای مجازی، تمام تلاش‌ها و اهتمام لازم برای درمان و سلامت او انجام شده است.

همان طور که اشاره شد، این اتفاق اکنون در میان بسیاری از شهروندان شهر شیراز به یک نگرانی بدل شده و آن‌ها عقیده دارند، میان پلمب اغذیه فروشی‌های شهر و رعایت نکردن مسائل بهداشتی از سوی آن‌ها با این مرگ ارتباط وجود دارد.

در چنین فضایی به نظر ضروری است تیم تحقیقاتی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر چه سریعتر با انجام آزمایش‌های لازم از نمونه برداری‌های صورت گرفته، علت حادثه را دقیق مشخص و اطلاع رسانی کند، زیرا این اقدام می‌تواند در مسیر افزایش آگاهی مردم و نیز کاهش نگرانی‌های آن‌ها مؤثر باشد.

با توجه به حجم تخلف‌هایی که در این شهر کشور در بخش فست فود، بستنی فروشی و رستوران‌ها دیده می‌شود، به نظر بعید نیست که برخی واحد‌های صنفی با هدف عدم افزایش قیمت ناشی از تورم پیش آمده، کیفیت تولیدات غذایی خود را کاهش داده و در این مسیر از خطوط قرمز بهداشتی عبور کرده باشند.

در چنین فضایی به نظر این ضرورت نیز وجود دارد که مسئولان امر و متولیان غذا و داروی کشور نظارت خود را بر اصناف فعال در بخش مواد غذایی افزایش دهند و بر فرایند افزایش قیمت و کیفیت محصولات آن‌ها نظارت دقیق تری داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۹
من و یکی از دوستانم جمعه از یک بستنی فروشی در مشهد بستنی خریدیم و خوردیم و فرداش جفتمون مریض شدیم. خاطرات همو که مرور کریدم فهمیدیم دفعه قبل هم که هین طوری مریض شده بودیم به خاطر همین بستنی بوده که از همین مغازه گرفته بودیم.
لطفا یک شماره در اختیار مردم قرار بدین تا اینطور راحت مواد غذایی مسموم و بی کیفیت در اختیار مردم نزارن
پاسخ ها
شیرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
شماره تلفن 190سامانه ارتباط مردمی در خصوص اعلام شکایات بهداشتی شبانه روز اماده دریافت گزارشات مردمی است
علیرضا
| Germany |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
من شخصا به علت اینکه یک بستنی و ابمیوه فروشی در شیراز اصلا درب ندارد و مسایل بهداشتی در ان رعایت نمیشود چندین مرتبه به بهداشت شکایت کردم
هنوز با همون وضعیت داره ادامه میده
شکایت مردم در هر زمینه ای به هیچ جا نمیرسه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
با دفتر نظارت بر مواد غذائی د ع پ مشهد تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید.
تو شیراز از هر 3 تا مغازه یکیش فست فوده و واقعا باید نظارت جدی بشه
جناب تابناک بهتره یک مقاله در مورد غذا فروشی ها بنویسد . من خودم غذاخوری دارم الان گوشت میخریم کیلو 55 تومن بعد یه عده میان میگن چه خبره مثلا کوبیده 15-20 تومن . عزیزم وقتی انتظار دارن با این گرونی غذا 6-7 تومنی بخورن نباید توقع کیفیت داشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
اگر نمیتونی به قیمت روز بدی غذای فاسد به مردم نده مگر سادیسم داری؟
ناشناس
| - |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
می خواهی مردم را بخاطر کرانی بکشی ؟ یعنی چه گران است انتظار نداشته باشند
پرویز
| United Arab Emirates |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
عزیزم شمارستوران روتعطیل کن مردم روبه کشتن نده
بیمارستان شهید نمازی ؟
آن گونه که در شبکه‌های مجازی نقل شده، پدر این کودک ده ساله مدعی است، فرزندش پس از مصرف فست فود دچار مسمومیت شدید می‌شود و پس از مراجعه به بیمارستان، اقدامات درمانی کادر --بیمارستان شهید نمازی-- شیراز مثمر نبوده و فرزندش جان خود را از دست می‌دهد.
یک کف دست نان، سه عدد خرما به همراه کره مانع این اتفاق و شاید خیلی از سرطان ها باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
منظورتون کره کیلویی چهل هزار تومنه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
استاد! نظراتتنون رو برای مجلات معتبر بفرستید برای چاپ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
ناشناس دوم مگه شما هر وعده غذائي يك كيلو كره مي خوري ! خارج از بحث گراني اين كار رو با خودت نكن
اگه مبنا كيلويي ٤٠ هزار تومن شما باشه كه احتمالا نرخ لبنياتيه ( نه بسته بندي كأرخونه ) ١٠٠ گرمش ٤ هزار تومن و ٥٠ گرمش ٢ هزار تومنه ، فكر نكنم در هر وعده غذائي يك خانواده كوچك بتونه بيشتر از ٢٠ - ٢٥ گرم كره لأي نُون با خرما يا مربا بتونه بخوره
اردیبهشت من باتفاق خانواده رفتیم شیراز و تو خیابون منتهی به باغ عفیف آباد ساندویچ هات داگ خوردیم که عفونت روده گرفتم و سفر به من و خانواده م زهرمار شد
شیراز جای خوبی برای گردشگری نیست کیفیت فست فودش هم افتضاحه
بیاید اهواز بفهمید غذا یعنی چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
ههههه جوک گفتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
انصافا اهواز غذاهاش عالین
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
من دانشجوم اهواز درس میخونم بیرون زیاد غذا میخورم خدا روشکر تا الآن مشکلی نداشتم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
معده شما به گوشت عادت نداره باید همون فلافل بخورید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
برید اهواز نخود سرخ کرده بخورید با چاشنی گرد و خاک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
خوب شد جایی برای عقده گشایی پیدا شد
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
.
چون پزشکا معصومن به نظر من علت فست فود بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
وزارت بهداشت درمان و آمورش پزشکی از هر حیت مسئول سلامتی مردم است!
حتی نظارت بر فست فودها هم وظیفه این وزارتخانه و ادارات تابعه آن است !!!!
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
بیمارستانهای دولتی که کلا رسیدگی نمیکنن باپرسنلهای بسیارعصبانی وطلبکاراکثراهم باپارتی بازی استخدام شدن
برای شما که فرقی نداره
هر جا کم میارید یک قصور پزشکی پیدا می کنید
اخیرا هم که رییس جمهور کم کارها و کمبودها را مربوط به نسخ پزشکی دانستند
کلا
هرجا سخن از انتقاد است تخريب پزشكان مورد نياز است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
هرکسی به اندازه پولی که میگیره باید خدمات بده و پاسخگو باشه
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
پس ما که ۱ساله کارانه نگرفتیم و تو این تورم صد درصدی چند ساله رشد تعرفه ها زیر ۵درصد و امسال که صفر بوده یعنی نباید اصلا خدمات بدیم احیانا
با سلام و احترام. من نیز به عنوان یک شهروند ساکن مهرشهر کرج از عدم نظارت شهرداری و صدور بی رویه مجوز برای انواع رستوران ها،فست فودها و بستنی فروشی هایی که تا ساعت 3 نیمه شب باز هستند و با پخش نوارهای مبتذل موسیقی و یا نوازندگان دوره گرد باعث سلب آرامش ساکنین شده اند بسیار گله مندم. متاسفانه تا کنون شکایت ها نتیجه بخش نبوده است.
کم مونده که هر کس به هر دلیلی تو این کشور فوت میکنه رو بگن به علت قصور پزشکی بوده.انگار هیچ کس توی بیمارستان نباید فوت کنه! واقعا که ما مردمی داریم که بدون فکر فقط قضاوت میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
بچه رو با شوک اوردن بیمارستان بعد میگن قصور پزشکی نمیگن چرا خانواده گذاشته حال بچه به این حد بد بشه بعد اوردن خانواده از روی دلسوزی الکی به خاطر رگ گیری بچه هاشون که گریه میکنن معمولا وقتی بچه مسمومیت یا اسهالی داره اون قدر با تاخیر و به حالت شوک بچه رو میارن که دیگه نمیشه کاریش کرد بعدم میگن پزشکا بهش نرسیدن
خطاب به اکثر ملت:بی وجدانی بی انصافی کم فروشی،غیربهداشتی فروشی به اوج رسیده
توکرج وتهران دوتاکوبیده بایک بشقاب برنج پنج هزارتومان معلوم نیست گوشت چی دارن به خوردمردم بدن پیتزابانوشابه پنج تومان ...کشورقانون نداره هرکس هرکاری دلش بخواد انجام میده
شماره 190 وزارت بهداشت جهت پیگیری شکایات بهداشتی
متاسفانه در شهر شیراز تعداد رستوران ها, فست فود و بیرون به بشدت افزایش پیدا کرده. از یک طرف یکی از راه های کسب درآمد سریع منتهی به اغذیه فروشی و از طرف دیگر تنها تفریح رفتن به این اغذیه فروشی ها شده که در این خصوص هم نظارت لازم صورت نمیگیره. در مقایسه با تهران کیفیت بسیار پایین تره.
نتیجه دیگر حاصل از این رویه رشد خانواده های با شغل آزاد و درآمد بالاتر از قشر کارمند و فرهنگی در شهر شیراز شده که متاسفانه باعث افول فرهنگ اجتماعی, شهرنشینی علی الخصوص آپارتمان نشینی شده.
با علایم مسمومیت شدید مراجعه شده وقتی سم غذای مسموم کاملا بدن را اشباع کند از دست پزشک چه کاری بر می آید انصافا چه کسی در این اینگونه موارد دلش می آید در نجات یک کودک قصور کند ؟ هیچکس
اگه شده همه فست فود ها و رستوران ها رو هم ببندند باید این کارو بکنند و لی نظارت سختگیرانه باشه..
یک مسئول یا بازرس باید از اخراج شدنش توسط بالاسریش دائم بترسه و باید ازشون دائما کارکشی و بازخواست بشه تا کارشون رو خوب انجام بدن.
چرا پدر کودک بچشو دیر برده بیمارستان ؟
بچه که یه ساعته اینقدر بدحال نمیشه که نشه براش کاری کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان