بازدید 10814
محمدرضا نجفی در گفت وگو با «تابناک»؛

اکنون مجلس به لابی گری و مسائل دیگر متهم است/ سرمایه های انسانی کشور را خانه نشین و خارج نشین کرده ایم!/در شرایط حاضر باید لیست مفاسد را در جیب مان بگذاریم

در روزهایی که قیمت‌ها لجام‌گسیخته در حال افزایش است و پول ملی روزبه‌روز در حال از دست دادن ارزش خود است، یکی از نهادهایی که بیشترین انتقادات به آن شده، مجلس شورای اسلامی است. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر مجلس به وظایف نظارتی خود درست عمل می‌کرد، امروز این وضعیت در کشور ایجاد نمی‌شد.
کد خبر: ۸۲۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸ 12 August 2018

ما همه سرمایه های خود را هزینه کردیم، بدون آنکه تولیدی فراخور داشته باشیم/ اگر سرمایه های نمایدین را خانه نشین نمی کردیم، امروز به کمک کشور می آمدند/ مبارزه با فساد، راهکارهای کم هزینه تری هم دارددر روزهایی که قیمت‌ها لجام‌گسیخته در حال افزایش است و پول ملی روزبه‌روز در حال از دست دادن ارزش خود است، یکی از نهادهایی که بیشترین انتقادات به آن شده، مجلس شورای اسلامی بوده است. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر مجلس به وظایف نظارتی خود درست عمل می‌کرد، امروز شاهد این وضعیت در کشور نبودیم.

به گزارش «تابناک»؛ البته به نظر می‌رسد، مجلس این پیام را دریافت کرده، به‌ گونه ای ‌که پس از گذشت دو سال از عمر مجلس دهم، سرانجام در روزهای گذشته، یکی از استیضاح‌ها به نتیجه رسید و وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی از کار بیکار شد. با این ‌حال، هنوز این موضوع نیز نتوانسته مردم را راضی کند.

محمدرضا نجفی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: لازم است عزم و اراده بزرگی در مسئولان نظام جمهوری اسلامی پدید آید تا زمینه ی حل مشکلات کشور را فراهم آورد؛ بنابراین، گمان می کنم، ما با سرمایه های خود، که مردم هستند خوب رفتار نکرده ایم.

نماینده مردم تهران گفت: علت اصلی و مهم گرفتاری های امروز ما، مقتصدانه برخورد نکردن با سرمایه های خودمان است که این سرمایه ها شامل سرمایه های مالی، اقتصادی و انسانی و سرمایه های اجتماعی و نمادین است؛ در واقع ما سرمایه های خود را هزینه کرده و به ازای آن تولیدی به فراخور نداشته ایم. ما هیچ مسأله حل ناشدنی در کشور نداریم، ولی مفهوم این عبارت هم این نیست که یک شبه همه مشکلات کشور حل می شود؛ اما اگر در مسیر درست حرکت کنیم، عموم مسائل کشور در بستر زمان قابل حل است، ولی پیش نیازها و لوازمی دارد.

این نماینده مجلس افزود: من درباره لوازم و اسباب حرکت به سمت حل مسائل صحبت کردم و گفتم از جمله این لوازم، موضوعی است که امروز در مجلس بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. هم اکنون مجلس به لابیگری و مسائل دیگر متهم است، ولی تا به امروز حرکتی از خود نشان نداده که خود را از آن مبرا کند و موضوعات شفاف شود.

این نماینده در ادامه یادآور شد: ما به بسیج عمومی سرمایه های خود برای حل مسائل نیاز داریم که بخشی از این سرمایه ها، سرمایه های انسانی ماست؛ ما سرمایه های ارزشمندی که امروز می توانند کمک حال کشور و مردم برای حل مسائل شوند، از گردونه مدیریت کشور خارج و خانه نشینشان کرده ایم. ما درآمدهای کشور را در راستای اولویت های کشور در بسیاری از جاها هزینه نکرده ایم و برای همین است که هزاران میلیارد دلار در یک دوره از بین رفت و امروز نه موجودی در صندوق ذخیره ارزی داریم و نه زیرساخت هایی که کشور را به توسعه برساند!

ما سرمایه های خود را مستهلک کردیم و سرمایه های انسانی خود را نیز به دلیل رویکردهایی که داشتیم، از بین بردیم و سرمایه های نمادین خود را مانند دین و ملیت بی خاصیت کرده ایم و اگر امروز بخواهیم کشور را اداره کنیم، باید بتوانیم این سرمایه ها را به کشور بازگردانیم.

نجفی در ادامه با اشاره به مسأله فساد در کشور گفت: اگر ما مسیر خود را درست کردیم، در آن زمان باید به مسأله فساد به عنوان یک موضوع اصلی نگاه شود. پرداختن به این بحث، راهکارهای بسیار اصولی و قابل اثبات و کارآمد و اثر بخشی دارد که بسیار کم هزینه تر هستند.

امروزه رفتارهای هیجانی و پوپولیستی هست که ما با آنها درگیریم و چاره ای هم نداریم و تا زمانی که دولت الکترونیک و پایگاه الکترونیک ایجاد نشده، باید لیست اسامی را در جیب خود بگذاریم و در زمان موعد آن را خارج کنیم، ولی اگر راهکارها درست باشد، شفافیت ایجاد می شود.

وی همچنین ادامه داد: هم اکنون نیاز به حرکت هیجانی و پوپولیستی نیست. کارهای ما، دستورالعمل ها و قواعد کم هزینه تری را پیش بینی کرده، ولی ما دنبال آنها نمی رویم. می خواهم بگویم این میزان التهاب و تنش که به جامعه وارد شده، می توانست با کمترین هزینه رفع شود، ولی عزم و اراده کوچکی می خواهد و اگر وفاق ایجاد شود، مشکلات ما حل خواهد شد.

امرور مردم ما گرفتارند، چون ما به این لوازم پایبند نیستیم و اگر همه در کشور به قانون بازگردند و از لوازم موجود درست استفاده کنند، همه چیز درست می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر