بازدید 32753
ولی نصر در «آتلانتیک» نوشت؛

در چه شرایطی ایران وارد مذاکره با ترامپ خواهد شد؟

ایران باید بین ماندن در یک توافقی که روز به روز کارایی‌اش را از دست می‌دهد و وعده‌های نه ‌چندان مطمئن یک توافق جدید انتخاب کند. تهران برای برداشتن قدم اول نیاز به اطمینان از دستاوردهای ملموس دارد و ترامپ باید کلمات خود را به ‌دقت انتخاب کند، تا مبادا قبول پیشنهادش از سوی تهران را تقریباً غیرممکن کند.
کد خبر: ۸۲۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 12 August 2018

در ششم آگوست، دونالد ترامپ در اقدامی قابل پیش‌بینی پس از خروج از توافق هسته‌ای، دوباره تحریم‌های اقتصادی که باراک اوباما در قالب برجام از روی ایران برداشته بود، وضع کرد. از آن زمان به بعد، دولت دونالد ترامپ همواره در مورد فشار اقتصادی بیشتر بر تهران به‌ قصد توقف کامل برنامه هسته‌ای این کشور و همچنین کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و حتی توان حکومت و قدرت حکمرانی جمهوری اسلامی ایران سخن گفته که منجر به آن شده، بسیاری سیاست آمریکا را در راستای تغییر نظام ایران ببینند.

به گزارش «تابناک»؛ ولی نصر در یادداشتی در نشریه آتلانتیک، با بیان مطالب فوق ادامه داد: اکنون مشخص شده که هدف دونالد ترامپ بسیار محدودتر است. او خواهان توافق هسته‌ای مختص به خودش با ایران است و توافق هسته‌ای اوباما را همچون مانعی بزرگ بر سر راه می‌بیند. پس از خارج کردن آمریکا از برجام، او همواره به دنبال متقاعد کردن ایران برای رسیدگی به شکایت‌هایش و در نهایت مذاکره با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران برای یک توافق جدید مختص به خودشان بوده است و بر همین اساس پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران را تنها چند روز قبل از اعمال دوباره تحریم‌ها داد.

اینها همگی شبیه رویکرد ترامپ در برابر کره شمالی است: ضربه‌های سریع و سخت به همراه دیدار و گفت وگو که در استعاره فرق چندانی با فشارهای سخت و شدید اقتصادی اوباما با تحریم برای نشاندن ایران بر سر میز مذاکره ندارد. اما منتقدان ترامپ بر این باورند که استراتژی کره شمالی در مورد ایران کارساز نخواهد بود؛ به یک دلیل، اینکه روحانی بیان کرده نمی‌تواند به رئیس‌جمهوری که به خاطر خواست و هوس خودش از یک توافق بین‌المللی بیرون آمده و خصومت سازی را بر اعتمادسازی ترجیح می‌دهد، اطمینان کند.

در چه شرایطی ایران وارد مذاکره با ترامپ خواهد شد؟

اما اعتماد به یک توافق جدید با آمریکا یک موضوع است و این‌که آیا تهران می‌تواند با واشنگتن در مورد امکان یک توافق جدید گفت وگو کند، موضوع جداگانه دیگر. اگر قرار باشد ایران با ترامپ گفت وگو کند، این کار درواقع به معنی قبول مرگ توافق هسته‌ای و برجام است. درحالی‌که اقدام به روش دیگر تقریباً هیچ منفعت اقتصادی برای ایران ندارد؛ اما ایران باید حواسش را جمع کند که با اقدام خود منجر به رنجیدگی و دشمنی اروپا، روسیه و چین که همچنان به توافق پایبند مانده‌اند نیز نشود. در حال حاضر ایران برتری دیپلماتیک و اخلاقی دارد: وقتی پای توافق هسته‌ای در میان باشد این آمریکاست که منزوی است نه ایران. اگر روحانی با ترامپ گفت وگو کند، ایران این امتیاز و برتری را از دست می‌دهد.

موضوع مهم‌تر برای ایران این است که اکنون دیگر آن اهرم فشار بزرگی را که زمان وارد شدن به مذاکرات هسته‌ای در اختیار داشت، ندارد. ایران از زمان مذاکرات، تقریباً برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و رهبران و مقامات خود را از مذاکرات در حال حاضر ترسانده است. اما ایران گزینه لوکس مبتنی بر مذاکره در هر زمانی که دلش بخواهد را در اختیار ندارد. فشار تحریم‌های آمریکا زمان لازم برای بازسازی برنامه هسته‌ای را آن‌گونه که در سال 2015 بود از ایران می‌گیرد. درواقع نتیجه تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر تهران در حال رخ‌نمایی است. پول ایران دوسوم از ارزش خود را از دست داده و کاستی‌ها منجر به افزایش تورم و بیکاری شده است. این موضوع خود منجر به نارضایتی و نومیدی عمومی شده که اعتراضاتی را در ایران به همراه داشته، در حالی‌ که این اعتراض‌ها هیچ تهدید جدی علیه نظام نیست، ولی می‌تواند موضع واشنگتن را تقویت و دست ایران را در مذاکرات بسته‌تر کند.

بدون شک ایران به امید آن است که اروپا و همچنین چین و هند و روسیه راهی برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا پیدا کنند؛ اما در هر صورت تهران به رغم بدبینی به یک توافق جدید با آمریکا باید این امکان بسیار کمرنگ در مورد دستاوردهای احتمالی از گفت وگو با ترامپ را ارزیابی کند. رهبران ایران قطعاً تأثیر دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی در سنگاپور را مورد ملاحظه قرار می‌دهند و این تأثیرات را مستقیم از زبان وزیر امور خارجه کره شمالی، که این هفته از تهران بازدید کرد، شنیده‌اند.

دونالد ترامپ با پیشنهاد برای خلع سلاح اتمی موفق کره شمالی و ملغی کردن مانور مشترک نظامی با کره جنوبی و حتی پایان جنگ کره با کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در شبه‌جزیره کره، لحنی مصالحه جویانه از خود نشان داد که این لحن ظاهراً لحن تند و خشن دولت ترامپ را تحت‌الشعاع قرار داد. وقتی وی پیشنهاد مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی را مطرح کرده، در واقع تنش اساسی میان اشتیاق خود برای مذاکره‌ای موفق و یک به یک و تلاش تیم امنیت ملی خود برای رفتار با ایران ـ به ‌عنوان تهدیدی جدی، که تنها باید از طریق فشار مداوم در راستای تغییرات بنیادین با او برخورد کرد ـ ایجاد نموده است.

مشکل ایران این نیست که مذاکره با ترامپ بیهوده است، بلکه مشکل این است که قبولاندن این موضوع در داخل دشوار است. در تهران گروه‌های رقیب دولت در حال آمادگی برای رسیدن به قدرت و نفوذ هستند. توافق هسته‌ای برای اعتدالیون یک پیروزی بود و مرگ آن یک پیروزی برای تندروهای محافظه‌کار. رهبران ایران نمی‌توانند در ظاهر آدم‌های ساده‌لوحی که در توافق هسته‌ای اول گول آمریکا را خورده‌اند و اکنون به‌زور مجبور به ورود به توافق دوم شده‌اند، وارد مذاکره شوند. رقیبان محافظه‌کار روحانی این نکته را به‌صراحت بیان و به‌سرعت پیشنهاد ترامپ را رد کرده‌اند.

پاسخ شخص روحانی به این پیشنهاد چیزی بین اندرز هشدار گونه و انتقاد از ترامپ بوده است؛ بدون آنکه مستقیم پیشنهاد ترامپ را رد کند. هنوز ایران پاسخ رسمی به این پیشنهاد نداده و احتمالاً هیچ پاسخی هم نخواهد داد تا زمانی که شورای عالی امنیت ملی ـ که شامل اغلب مقامات ارشد لشگری و کشوری ایران است ـ نظر خود را در این مورد بیان کند. این نظر می‌تواند نخبگان سیاسی ایران را در حمایت از گفت وگو متحد کند؛ اما تنها و تنها در شرایطی که آن‌ها متقاعد شوند ایران در شأن و مقام درخور خود بر سر میز مذاکره حاضر خواهد شد و از دستاوردها و منافع اقتصادی ملموس برای ایران مطمئن شوند.

ایران باید بین ماندن در یک توافقی که روز به روز کارایی‌اش را از دست می‌دهد و وعده‌های نه ‌چندان مطمئن یک توافق جدید انتخاب کند. تهران برای برداشتن قدم اول نیاز به اطمینان از دستاوردهای ملموس دارد و ترامپ باید کلمات خود را به‌دقت انتخاب کند، تا مبادا قبول پیشنهادش از سوی تهران را تقریباً غیرممکن کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۵۱
به همین راحتی تسلیم شویم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
بحث تسلیم نیست حتی ترامپ بنظرم خیلی بهتر از بقیه است منتها ترامپ میخواد جلوی دوربین با روحانی ملاقات کنه و روایط رو عادی کنه که برای سران نظام قبولش غیر ممکن بنظر میاد
نویسنده هیچ شناختی از ساختار قدرت در ایران نداره،......
ان موقع که میخواستیم مذاکره بشه واسه این بود که اقتصاد فلج نشه و دلار ده هزارتومان نشه حالا که شده و حتی با مذاکره هم به قیمت قبل بر نمیگرده دیگه به درک میخوام صد ساله سیاه مذاکره نکنند با ترامپ الدنگ دلقک
توافق احتمالی ایران با امریکا مشخص است که به ضرر همه دشمنان فعلی و هم کشورهای اروپا وچین وروسیه است درنظر بگیرید درمقابل شرکتهای امریکایی دررقابت پروژه هاجایی برای هیچکدام نیست عربستان اینهمه پول خرج کرده هیچ هیچ می شود
ایران مذاکره نمی کنه!
ایران با ترامپ مذاکره نمیکند ؟ چون مطمأن است ترامپ در دورهٔ بعدی انتخاب نخواهد شد ،و هر کسی ریس جمهور امریکا شود به برجام باز میگردد ،و مذاکرات مربوط به سایر اختلافات را پیگیری میکند ،و ایران هم بدنبال ساخت بمب اتمی نیست چون جزٔ ،، ان ،، پی ،،تی ،، میباشد ؟ و دیگر اینکه تا زمانی که اختلاف فلسطین ،و اسراییل ،و لبنان ،وسوریه حل ،وفصل نگردد ،و فروش تسلیحات پیشرفته ،و هواپیما ،و راهدار ،و موشکها در منطقه الخصوص عربستان ، امارات متحدهٔ عربی ،و همسایگان ایران متوقف نشود ،ایران هم دست از ارتقأ و تولید موشک برنمیدارد ؟ ،
این حرف اشتباهه که فکر کنیم توی ایران اعتدالیونی وجود دارند که موافق برجام هستند و تندروهایی وجود دارند که مخالف برجام هستند!
توی ایران یک جناح بیشتر وجود نداره که همان جناح محافظه‌کار هست و همه هم ،بدون استثنا موافق تمام و کمال برجام هستند.حتی حسین شریعتمداری و کیهان هم که از برجام انتقاد می‌کنند! واقعیت این هست که در دل خودشون موافق برجام هستند،هر چند که در سخن ابراز مخالفت کنند!
در مورد مذاکره با آمریکا و ترامپ هم باید گفت همهٔ نشونه‌ها از این حکایت دارند که مسئولان تصمیم گرفته‌اند که یک جوری دوران ریاست‌جمهوری ترامپ رو تحمل کنند تا دوران ریاست‌جمهوریش بگذره(حداقل برای دور نخست ریاست‌جمهوری ترامپ این طور خواهد بود).دلیل اون هم اینکه هیچکسی شجاعت پذیرفتن امتیازی که ترامپ می‌خواد رو نداره.تعطیلی تقریباً کامل و همیشگی برنامهٔ اتمی ایران اون امتیازی هست که آمریکا می‌خواد.کی می‌خواد مسئولیت امضای این توافق جدید رو قبول کنه؟
هیچ مذاکره‌ایی نخواهد شد.بر فرض محال که مذاکره هم بشود،هیچ توافقی نخواهد شد.متأسفانه تحریم‌ها برای ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.
هوشیارانه بود گرچه طبق معمول احمقانه بود!!!!
منظورم ان است که در تقارن معمول اینچنین تحلیلهایی ، این تحلیل یک تحلیل هوشیارانه بود در حالیکه با مقیاس یک تحلیل صحیح از واقعیتها ایت تحلیل مثل بقیه تحلیلهای غربیها یک تحلیل غیر واقعی و احمقانه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
شرایط الان نشان داده که غربیها هیچ شناختی از ساختار حکومتی در ایران ندارند
قضیه امریکا مثل قضیه جوپان دروغگوست که هیچکس باورش نمیکند.اگر سیاستمداران مابرنامه ای بریزند که این بحران (اقتصادی)را پشت سر بگذاریم البته با کمترین اذیت برای مردم انوقت قیافه مسئولین امریکا دیدنی است .
اینها را که خودمان هم می دانستیم.
در شرایطی که کمی از فشارهای اقتصادی و معیشتی مردم به مسئولان برسد
وقتی که خیلی دیر شده باشد حتما این کار را خواهیم کرد
حالا یه کم امتیاز بیشتری میدیم دنیا که به آخر نرسیده
مردمم که حالشون خیلی خوبه
مذاکره به معنای موافقت یا مخالفت با چیزی نیست .. مذاکره به معنای رو در رو شدن بدون واسطه و بحث بر روی اختلافاته ... و ایران هم باید بعد از چهل سال قبول کنه
ایران هیچ گاه نباید با ترامپ مذاکره کند حتی برای چند دقیقه با عدم مذاکره کار ترامپ وجمهوری خواه ها در انتخابات بعدی امریکا تمام هست و ما حداقل برای حدود 8 سال دیگه از شر انها در امان خواهیم بود
مذاکره کمترین هزینه را دارد. قبل از اقدام به دور زدن تحریم ها و هزینه های بعدی آن، وارد مذاکره شوید!
باشه عزيزم شما درست ميگي اين اعتراضات اصلا تحديدي به حساب نمياد.
اره بابا مگه چي شده يه چندين ميليون ناراضي هستن كه فقط كه اونام خوب ميشن اصلا خودش خوب ميشه
مشجل؟؟؟؟/دشواري؟؟؟/هههه....
دردوره روحانی مذاکره ای در کار نخواهد بود بعدش هم مشخص نیست
مقاله خوبی است. قابل تامل و واقع گرا. دنیای امروز روابط بر اساس منافع ملی است. امیدواریم نشست سران دریای خزر به نفع ایران باشد و سهم ایران بیشتر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
نشست خزر ربطی به سهم نداره
بأيد سريع بدور از أين حرف هاى بيخود و سطحى
وارد تعامل و گفتگو با امريكا شده،اونها ابتدأ فقط ژست
جلو دوربين مى خواهند
دو صفحه حرف زده اخرش هم هیچی ازش درنمیاد...
در این توافق برد موشک یا رفتن ما از سوریه مطرح است چون دیگه هسته ای هم نداریم بدیم بره چیزی برای مذاکره نداریم
ضمن حفظ برجام توافق طرفین میتواند طوری باشد که فقط نسبت به هم باشد وتعهد یاالزامی را متوجه سایر کشورهای متن برجام نکند .اینکه ما به سمت هیچ توافقی نرویم که بقیه ناراحت می شوند به ضرر ما خواهد بود هرچند انها هم بدشان نمی اید با کارت ایران درمقابل امریکا بایستند حالا هرچه برسر ماهم بیاید .بیاید .
نمیدونم!
این اقای ولی نصر پسر باید مقداری در مورد روحیات جامعه ایرانی با پدر خود همفکری کند.
ایشان در واقع نمی دانند که ایران مردمی دارد که زیر بار زور و زور گویی نمی روند.درست است است که تحریم ها اقتصاد ما را دچار مشکلاتی کرده است ولی اینجا هم عدو سبب خیر می شود و ما جامعه و اقتصاد خود را از شر غدههای چرکی فساد و رانت و ویژه خواری و ....پاک می کنیم. اگر قرار بر تسلیم بود تا کنون نامی از ایران در تاریخ نمانده بود .ما در طول قرنها دشمنان و دشمنیهای بسیار دیده ایم و همگی را پشت سر گذاشته ایم ما در زمانی نه چندان دور نه تنها با صدام بلکه با شرق و غرب و ناتو و.... می جنگیدیم ولی یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم.این تحلیلگران یا بهتر است بگوییم مزد بگیران سازمانهای امریکایی در حقیقت جاده صاف کن های افکار امپر یالیستی زور مدارانی مثل امریکا هستند.با این روش های امیخته و پیچیده و بر اساس مطالعات جامعه شناسانه بسیاری از کشورهای دنیا را به انواع و اقسام روشها استعمار و استحمار کرده اند. ولی . ولی جان اینجا ایران است.
ترامپ اهل معامله و مذاکره است. این فرصت را دریابید!
مشکل اینجاست که چرا اصلا ما مدام باید توافق کنیم؟
مگه کشورهای دیگه برای زندگی،تجارت،روابط در تمام زمینه و...برجام دارن؟
یکبار برای همیشه مشکلات بین دو کشور حل بشه.
رفراندوم بزارین مردم انتخاب کنن روسیه و اعراب رو میخوان یا آمریکا و اروپارو.
اینطور تحت فشار نخواهید بود و با خواست ملت مجبور به کنار گذاشتن ایدئولوژی شده اید.
بزارین جای قبلی خوب بشه بعد توافق بعدی رو شروع کنید واقعا ما چرا باید با کسی که مثل گاو میزنه زیر میز توافق دوباره توافق کنیم؟!!! از کجا معلوم دو سال دیگه یه خر دیگه نیاد نزنه زیر این توافق؟ سری قبل که ظریف میگفت عمرا امریکا بزنه زیرش و قول وزیر امور خارجه امریکا قوله!!! و به قول خودشون الان امریکا در انزوای جهانی رفته به خاطر پاره کردن برجام!!!
باور کنید تا قبل از روحانی هم ما تحریم بودیم وزندگیمون رو میکردیم!!! دلار هم هر ده سال یه رشدی میکرد اما با اومدن روحانی هر 5 سال رشد میکنه اونم با توافق و برجام!!!
به زبانی دیگر برای مذاکره آماده میشوید که چیز بدی نیست.
تابناک چاپ نکن اشکال نداره ما هم خدا داریم
ایران در نهایت مجبور به مذاکره با ترامپ می شود
این وسط فقط پدر مردم درمی یاد
پس لطفا زودتر مذاکره کنید
چون تاخیر در مذاکره هیچ لطمه ای به مسئولان نظام و اطرافیان و خانواده های آنان و نیز آقازاده ها نمی زند فقط مردم عادی خورد خمیر می شوند
فعلا که مهمترین بخش این تحریم : فشار شدید اقتصادی به مردم و قشر متوسط جامعه است
که باعث از بین رفتن قشر متوسط میشود
چه مذاکرهای عمو! وقتی ترومپت میاد قرارداد جهانی رو که مورد تایید سازمان ملل و شورای امنیت هست می زنه زیرش دیگه چه اعتمادی. ناف ایران از بدو جمهوری اسلامی با تحریم بریده شده اصغر و اکبر هم بیان هیچ فرقی به حال مردم ایران نمی کنه چون تضاد ایدیولوژی بین ایران و امریکا اونقدر عمیقه که قابل رفع و رجوع نیست.
اول کف پای دلواپسان رو ببوسید و طلب بخشش و توبه کنید بعد به فکر برجامی دیگر باشید
حالا شما برادران تابناک با تکرار صحبت غرب گرایان میخواهید به نظر آنها رنگ منطق بدهید؟ لطفا خجالت بکشید.
ترامپ که یک کاسبکار ذاتی ست متوجه شد که با قدرتی که آمریکا دارد میشد امتیاز کمتری به ایران داد از طرفی افراطیون داخلی که خود را در این بازی نیمکت نشین دیدند مسول آتش تهیه ترامپ شدند و در ادامه برای خرید زمان وامید چرخش مسیر تحولات به جهت مطلوبشان وزنی غیر واقعی در این معادله به اروپا دادند که ظاهراً کمتر از آنچه که متصور بودمقاومت نشان میدهد حالا امید آنتی برجامهای داخلی مقاومت تا اتمام دوره ترامپ است حال آنکه عوارض تحریم ساعت به ساعت بیشتر بروز میکند ومردمی خسته از این همه سیاست بازی به سمت رفتاری غیر قابل پیش بینی میروند
واقعا این مقاله چه چیزی را بیان میکرد غیر از اینکه به طور تلویحی ترامپ را تبرئه و حق به جانب جلوه میداد و ابران را گرفتار تنشهای داخلی و ملزم به مذاکره و مردم ایران را گرفتار فقر و یاس؟
هدف تابناک از،نشر این مطلب براستی چیست؟ یاداوری بی لیاقتی مسولان، درد ، مردم و دست برتر دنیا و متروکه شدن فناوری هسته ای؟
فعلا آقایان مسئول از این شرایط حستبی استفاده می کنند مردم هم که حق نظر دادن ندارند
آقای روحانی باوجودرفع تحریمها وآزادشدن 150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش قیمت جهانی نفت از45دلاربه 80دلار وافزایش تولید وفروش آن از یک میلیون بشکه به بیش ازسه میلیون بشکه ودرآمد سرشارمتاسفانه پس ازگذشت 5سال ازعمردولتش به وعده حداقلی بهبود وضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان هم عمل ننمود وباپرداختیهای ناعادلانه بین کارمندان وبازنشستگان بامقامات ووزرا کمر 80درصد کارمندان وبازنشستگان رازیر فشاراقتصادی خم نمود دلار 3000تومانی را به بیش ازده هزارتومان رساند وارزش پول ملی رادرمقابل ارزهای جهانی بی ارزش نمود وآخریت کارنامه شکستخورده اش در خصوص دریای خزر بود که منافع نزدیک 55درصدیب ملت به کمتراز11درصد رسید وبدون آنکه اشاره به منابع نفتی وگازی شده باشد وتوجیهش این بود که بجز روسیه ابرقدرت دیگری نخواهدتوانست وارد دریای خزر شود در حالیکه از نظر اکثریت ملت ایران دولت روسیه درطول تاریخ خیانتهای زیادی به کشورایران نموده وباوجود دولت فاشسیت روسیه نیازبه آمریکا نیست نمایندگان ملت نگذارند با یک خیانت دیگری بر سر ارزش پول ملی آمد خیانت دیگری در مازندران بوقوع بپیوندد و ترکمنچای دیگری امضا شود
چه توافق بد چه جنگ هردو به نفع ایران نیست ولی وقت آن رسیده که سیاستمداران کهنه کار ایرانی راه سومی را به پیش ببرند که هم چشم طمع دشمنان نظام را کور کند هم خطر را برهاند هم کاملا برد باشد .
تئوری های روابط بین الملل " جایگاه و وزن کشورها و... را در ایران بگذارید کنار . ما از صدر تا ذیل دقیقه نودی هستیم . از داستان جنگ و گروگانها و سلمان رشدی و هسته ای و پیمان پالرمو FATF و ... تا کارد به استخوان نرسه و به بدترین شرایط نرسیم کوتاه نمی آئیم و قوه عقلانیت کلا تعطیل . شروع کننده خوب و پایان برنده بد . روحانی کاره ای نیست . همانطور که در برجام فقط مجری دستور بود ... این حکومت است که باید بداند مذاکره نه سفید است و نه سیاه و مثل سایر مسائل سیاسی خاکستری است . یک حاکمیت مقتدر باید با محاسبه شرایط و رصد فرصت ها و بررسی تهدیدات " استراتژی مدونی برای بهترین و بدترین نوسانات یک رابطه سیاسی - اقتصادی نابرابر داشته باشد نه اسیر احساسات شود و بعد که داستانی مثل تنش اخیر آمریکا با ترکیه روی داد مانند عقب مانده ها رفتار کند . با فضای احساسی و لحظه ای و زود گذر که در ایران وجود دارد ما در برخورد با حادثه ای مشابه ترکیه " سفیر آمریکا را اخراج و سفارت رو اشغال و به یک بدبختی بزرگتر که در آن استادیم سقوط می کردیم . ترکیه سفیری را اخراج نکرد و اینجرلیک را هم نبست و سفیرش را هم احضار نکرد . دو وزیرش تحریم شدن و او دو وزیر آمریکایی را تحریم کرد . چون نمی خواهد لیر 40 در صد سقوط کرده را به چاه سقوط 100 درصد یا بیشتر بفرستد . کاری که حاکمیت با بی تدبیری در ایران انجام داده و ثمره اش شده شرایط ملتهب و انفجاری در سطح کشور .
دردقیقه 90زمانیکه فشارهای ویرانگر اقتصادی اکثریت ملت را له نمود حاضرمیشوند پای میز مذاکره بروند
ترامپ قولی و تعهدی که به زنش هم بده پایبند نیست چه رسد به کشورها ؟
علي بركت الله....
در ایران محافظه کاران از همان اول با برجام مخالف بودند وترامپ هم مخالف؟! پس محافظه کاران و امریکا خط وهدفشان یکی است.حالاکه امریکا از برجام خارج شده و ارزش پول ایران به دوسوم کاهش پیدا کرده ،مبین وآشکار است که برجام یک قردادتاریخی بوده است.بدون برجام ایران در سراشیبی است و هرگونه مذاکره با امریکا منجربه شکست کامل ایران میشود.از سوی دیگر اجماع بین المللی به مانند قبل از برجام برای تحریم اقتصادی ایران وجود ندارد و همانطور که دراین مقاله بیان شده است دست ایران ازحیث رعایت اصول بین الملل وپای بندی به تعهدات بالاست .چه خروج ازبرجام به نفع کاسبکاران تحریم است ولی چاره ای جز تحمل نیست تامگر طاقی به طوقی بخورد و اکثریت در کنگره به نفع دمکرات ها تمام شود وترامپ از هاپ وهوپ بیفتد ورآن زمان است که باید منتظر فرصت ماند
به هرحال این وسط مر م ایران بدبخت شدن و سیستم داره از جیب اونا هزینه هارو پرداخت میکنه
مذاکره برای مردم هیچ فایده ای نداره ممکنه باز هم میلیاردها دلار آزاد بشه و گرین کارت های جدید برای آقازاده ها صادر بشه خب این چیش به مردم ایران می رسه؟باید این قضیه یک طرفه بشه یا رومی روم یا زنگی زنگ من دیگه خسته شدم از این شرایط که هر سال باید در مقطع حساس کنونی باشیم دیگه خسته شدیم از این همه فشار توی زندگی دیگه خسته شدیم که مردم ما فدا بشن تا لبنان و غزه و یمن و سوریه و عراق و .. آزاد بشن من دوست دارم کشورم جزیی از جامعه جهانی باشه نه بخش از مشکل جهانی , هر کسی که می خواد ملت های مظلوم رو نجات بده خب کار خیلی خوبی هست بسم ا.. رو بگه و دست از پست و مقام برداره و خودش و حانوادش راهی جهاد برای نجات ملت های مظلوم شوند تهش هم شهید می شوند که به قول خودشون رستگاری هست ما هم دعاشون می کنیم در راه نجات ملت های مظلوم موفق باشن با این کار ملت مظلوم ایران هم از دستشون نجات پیدا می کنه و نفسی می کشن.
مذاکره مورد نظر ترامپ یعنی پذیرش شروط 12 گانه و تغییر نظام ایران.
با این فشاراقتصادی که آمریکا وارد می‌کند جامعه ایران توان مقاومت تا 2 سال دیگر را ندارد و تضمینی هم نیست که ترامپ باز انتخاب نشود. از پاییز که تحریم‌های نفتی هم شروع شود روند فروپاشی شدت می‌گیرد.
اینا همش پیشبینیه واقعیت رو من از همین الان بگم براتون ایران با شرایط ترامپ بزرگ پای میز خواهد نشست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار