بازدید 5507

ساخت یخی داغ تر از سطح خورشید

کد خبر: ۸۲۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 10 August 2018

این یخ فوق العاده ای است و برای اولین بار، دانشمندان آن را در آزمایشگاه ساخته اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل ازlivescince این یخ 60 برابر چگالتر از یخ آب معمولی است و در دمای تقریبا مانند سطح خورشید تشکیل می شود.

این یخ فوق العاده ای است - و برای اولین بار، دانشمندان آن را در آزمایشگاه ساخته اند.

این شکل پر از فشار آب یخ در فضای داخلی اورانوس و نپتون وجود دارد. اما تاکنون، وجود آن فقط نظری بود.

"کار ما شواهد تجربی برای یخ سوپرنیکیک را فراهم می کند و نشان می دهد که این پیش بینی ها به دلیل مصنوعات در شبیه سازی ها نبود، اما در واقع شرایط رفتار فوق العاده ای از آب را در این شرایط گرفتار کردند".

دانشمندان ابتدا یک فاز آب عجیب و غریب را پیش بینی کردند که 30 سال پیش در همان زمان ماده و ماده جامد و مایع را به وجود آورد. این نیز چگالی بیشتری نسبت به یخ آب معمولی است زیرا شکل آن تنها تحت شدید گرما و فشار است، مانند آنهایی که در سیارات غول پیکر یافت می شوند. در طول مرحله سوپرنیکیک، هیدروژن و اکسیژن در مولکول های آب به طرز شگفت انگیزی رفتار می کنند؛ یونهای هیدروژن مانند یک مایع در داخل یک شبکه کریستال جامد اکسیژن حرکت می کنند. [فیزیک فوق العاده جالب از آب]

ساخت یخ پیچیده بود. اول، تیم، آب را به یک یخ بلورین مکعب فوق العاده نازک، در یک فرم کریستال متفاوت از چیزی که در مکعب های معمول یخ دیده می شود، فشرده کرد. برای انجام این کار، محققان از سلولهای الماس عصبی استفاده کردند تا 360،000 پوند در هر اینچ مربع (2.5 گیگاپاسکال (GPa) فشار به کار برده شود؛ این تقریبا 25000 بار فشار جو بر روی زمین است). بعد، محققان با استفاده از شوکهای لیزر، سلول ها را حتی بیشتر گرم کرده و فشرده می کنند. هر ساختار یخ کریستال تا شش پرتو لیزر بیش از 100 برابر فشار بالا دریافت کرد.

میلوت گفت: "از آنجا که ما آب را از قبل فشرده کردیم، شوک گرمائی کمتر از این است که اگر آب مایع محیطی شوک فشرده شود". این روش جدید به محققان اجازه می دهد تا با فشار بالا نسبت به مطالعات شوک فشرده سازی به حالت های سردتر دسترسی پیدا کنند. "

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان