بازدید 13397
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش فروشنده‌ها به مکث خریداران مسکن» تا «بانک‌های آلمانی به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۲۰۶۲ واحدی شاخص کل بورس در پایان هفته، قیمت خُرده‌فروشی هشت گروه مواد خوراکی افزایش یافت، کاهش بهای نفت به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران، تلاش هند برای پیدا کردن جایگزین نفت ایران، پکن تعرفه‌های واشنگتن را با تعرفه‌های برابر پاسخ می‌دهد، عربستان سعودی سرمایه‌های خود در کانادا را می‌فروشد و کاهش قیمت در بازار خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 09 August 2018

از «واکنش فروشنده‌ها به مکث خریداران مسکن» تا «بانک‌های آلمانی به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۲۰۶۲ واحدی شاخص کل بورس در پایان هفته، قیمت خُرده‌فروشی هشت گروه مواد خوراکی افزایش یافت، کاهش بهای نفت به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران، تلاش هند برای پیدا کردن جایگزین نفت ایران، پکن تعرفه‌های واشنگتن را با تعرفه‌های برابر پاسخ می‌دهد، عربستان سعودی سرمایه‌های خود در کانادا را می‌فروشد و کاهش قیمت در بازار خودرو را در بر دارد.

عقب‌گرد ۲۰۶۲ واحدی شاخص کل بورس در پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش 2062 واحدی معادل 1.54 درصد به رقم 131 هزار و 521 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 604 واحدی معادل 1.54 درصد به رقم 38 هزار و 562 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 36 واحدی معادل 0.19 درصد، عدد 18 هزار و 913 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 25 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 13 هزار و 386 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1624 واحد کاهش معادل 1.14 درصد را رقم زد و به سطح 140 هزار و 370 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1335 واحد کاهش معادل 1.38 درصد به رقم 95 هزار و 770 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 4985 واحد کاهش معادل 1.83 درصد همراه بود و عدد 267 هزار و 301 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش فروشنده‌ها به مکث خریداران مسکن» تا «بانک‌های آلمانی به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا»

قیمت خُرده‌فروشی ۸ گروه موادخوراکی افزایش یافت

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به دوازدهم مردادماه را اعلام کرد که نشان می‌دهد قیمت ۸ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. به نقل از بانک مرکزی، در هفته منتهی به دوازدهم مرداد ماه نرخ لبنیات ۵.۳ درصد، تخم مرغ ۸ درصد، میوه‌های تازه ۲.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۱ درصد، گوشت قرمز ۲.۴ درصد، گوشت مرغ ۷.۲ درصد، قند و شکر ۰.۶ درصد و روغن نباتی ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ برنج ۰.۲ درصد کاهش یافت. قیمت حبوب و چای نیز ثابت ماند.

واکنش فروشنده‌ها به مکث خریداران مسکن

در حالی که طی چند ماه اخیر، انتظار افزایش قیمت فروشنده‌ها به شکل مستمر و دامنه‌دار وضعیت بازار مسکن را نابسامان کرده بود، به نظر می‌رسد با شکل‌گیری روند کاهشی قیمت ارز و سکه و تخلیه حباب از این بازارها، مختصات بازار مسکن نیز دستخوش تغییراتی شده است. روز سه‌شنبه هفته جاری و بلافاصله پس از رونمایی از بسته سیاست‌های ارزی جدید بانک مسکن، خریداران بازار مسکن به کاهش قیمت ملک در روزهای پیش‌روی امیدوار شدند و همین موضوع موجب مکث آنها در فاز جست‌وجو شد، طوری که به اذعان مشاوران املاک، سه‌شنبه یکی از خلوت‌ترین روزهای بازار مسکن تابستان امسال به لحاظ مراجعه به بنگاه‌ها بود. به نقل از دنیای اقتصاد، اما یک روز پس از مکث خریداران، فروشنده‌های بازار مسکن نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. مراجعه به آگهی روزنامه‌ها و موتورهای جست‌وجوی ملکی معتبر نشان می‌دهد، تنها در روز چهارشنبه، تعداد فایل‌های قیمت مناسب که با آخرین قیمت معاملات تیر ماه تناسب دارند، افزایش چشمگیری داشته است. در ماه‌های اخیر که بازار با تلاطم قیمت روبه‌رو بود، همواره فایل‌های قرمزپوش و گران‌تر از حد انتظار بازار مسکن بیشتر از سایر فایل‌ها بود اما در روز گذشته این معادله برعکس شد و یکباره تعداد فایل‌های قیمت‌مناسب افزایش یافت.

کاهش بهای نفت به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش موجودی نفت آمریکا

روز چهارشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه، کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه، انتشار گزارش هایی از میزان واردات نفت چین عنوان شده است که نشان از کاهش تقاضای این کشور دارد. با این حال کاهش موجودی نفت آمریکا و شروع دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده که قیمت نفت کاهش بسیاری پیدا نکند. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه ۳۸ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۴.۲۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶۷ سنتی، بشکه ای ۶۸.۵۰ دلار صورت گرفت. واردات نفت چین در ماه جولای.  پس از سقوط شدید تقاضا در دو ماه گذشته، افزایش اندکی داشته است، اما با این حال میزان واردات کماکان در کمترین سطوح خود در سال جاری است، و این امر بیشتر به دلیل کاهش تقاضای پالایشگاه های کوچک و مستقل در این کشور است که به “قوری چای” معروفند.

تلاش هند برای پیدا کردن جایگزین نفت ایران

شرکت نفت هند اعلام کرد. شش میلیون بشکه نفت خام آمریکا را برای تحویل در نوامبر خریداری کرده است. بر اساس این گزارش پالایشگاه‌های بزرگ نفت هند با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا به دنبال پیدا کردن گزینه‌های جایگزین برای خرید نفت هستند. ای.کی.شارما،‌ مدیر مالی شرکت IOC هند امروز چهارشنبه اعلام کرد: این نخستین خرید شرکت از طریق مناقصه‌های کوتاه‌مدت از آمریکا بوده است. شارما به جزئیات فروشندگان یا قیمت اشاره‌ای نکرد. بر اساس این گزارش پس از آنکه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران کنار کشید، هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته تا خودشان را برای کاهش خرید نفت ایران به صفر آماده کنند. اگرچه پس از انتشار این خبر مقامات هند به شدت آن را تکذیب کردند.

پکن تعرفه‌های واشنگتن را با تعرفه‌های برابر پاسخ می‌دهد

پکن برنامه های خود برای مقابله فوری با آخرین دور از تعرفه های ایالات متحده بر روی واردات کالاهای چینی را اعلام کرده است. این طرح برابر با ۲۵ درصد تعرفه بر روی طیف وسیعی از محصولات آمریکایی، به ارزش ۱۶ میلیارد دلار است. به نقل از Russia Today، به گفته وزارت بازرگانی چینی، این اقدام در ۲۳ اوت، درست همان روزی که آخرین تعرفه های آمریکا وضع می شود، به اجرا گذاشته می شود. محصولات مورد هدف این طرح شامل نفت خام، اتومبیل، فولاد و تجهیزات پزشکی می باشد. این اقدام اندکی پس از انتشار آخرین فهرست واشنگتن از کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار  که قرار است با ۲۶ درصد روبه رو شود، اعلام شد. این اقدام آمریکا ارزش کل کالاهای چینی که ۲۵ درصد تعرفه بر روی واردات آن ها وضع شده است را به ۵۰ میلیارد دلار رساند. ترامپ قول داده است که آنچه را او کسری تجاری ایالات متحده آمریکا با چین می خواند، کاهش دهد. وی پکن را به سرقت مالکیت معنوی، دستکاری یوان و اعمال غیرقانونی یارانه صادرات متهم کرده است.

عربستان سعودی سرمایه‌های خود در کانادا را می‌فروشد

فایننشال تایمز گزارش داده است که عربستان سعودی در پاسخ به انتقادات اتاوا به دستگیری یک فعال حقوق زنان، در حال فروش اوراق بهادار خود در کاناداست. ریاض می گوید آماده است با وجود زیان های مالی احتمالی، این اقدام را انجام دهد. به نقل از Russia Today، بر اساس گزارش های روزنامه فایننشال تایمز، به مدیران دارایی های خارج از کشور عربستان سعودی گفته شده است که سهام و اوراق قرضه خود در کانادا را "صرف نظر از هزینه هایش"  بفروش برسانند. عربستان سعودی سرمایه گذار اصلی در کانادا نیست، اما پادشاهی عربستان می خواهد که سیگنال قوی ای برای مقامات اتاوا ارسال کند. شکاف دیپلماتیک بین دو کشور پس از آن آغاز شد که کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا، خواستار آزادی فعال حقوق زنان سعودی، سمر بداوی، از زندان شد که خانواده اش در کانادا زندگی می کنند. ریاض گفته است که تقاضای کانادایی ها "یک دخالت آشکار در امور داخلی پادشاهی، و بر خلاف قوانین ابتدایی بین المللی و همه پروتکل های بین المللی است". طبق بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، "پادشاهی عربستان سعودی موضع کانادا را بی حرمتی به پادشاهی می داند که نیاز به واکنش شدید برای جلوگیری از هر گونه تلاش احزاب برای دخالت در حاکمیت عربستان سعودی است".

احتمال سقوط ۱۰ درصدی ارزش پوند

پوند انگلیس که در حال حاضر در پایین‌ترین سطح یازده ماه اخیر خود به سر می‌برد، ممکن است در صورت نرسیدن به توافقی مشخص بر سر بریگزیت، ۱۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد. به نقل از بلومبرگ، پس از آن که لیام فاکس- وزیر تجارت بین الملل انگلیس گفت، نسبت به رسیدن توافقی مشخص با اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت مطمئن نیست، هر پوند از ۱.۳ دلار نیز کمتر مبادله شد و به نظر می رسد هر چه قدر به مارس ۲۰۱۹ نزدیک تر می شویم احتمال سقوط ارزش پوند نیز بیشتر می شود. والنتین مارینوف- مدیر بخش ارزی " گروپ ۱۰" گفت: اینکه لیام فاکس بگوید شانس نرسیدن به توافق ۶۰ درصد است نگرانی ها را افزایش داده است، این رقم خیلی بیشتر از حدی است که پیشتر فعالان بازار از احتمال نرسیدن به توافق انتظار داشتند. وی افزود: پوند دیگر گزینه جذابی برای سرمایه گذاران تا زمان مشخص شدن تکلیف بریگزیت نیست و حفظ سطوح فعلی برابری پوند در برابر یورو و دلار در دوره پسابریگزیت چندان محتمل به نظر نمی رسد. 

کاهش قیمت در بازار خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از نزولی شدن قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و وارداتی به دنبال اجرای بسته جدید ارزی دولت خبر داد. سعید موتمنی اظهار کرد: در چند روز اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شده است. وی با بیان اینکه در همین چند روز قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین ۱۸ درصد و خودروهای وارداتی نیز ۶ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: دلیل نزولی شدن قیمت ها در بازار خودرو، معرفی و اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت است. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: شاهد هستیم که با اجرای بسته جدید ارزی دولت، نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یافته که همین موضوع نیز کاهشی شدن قیمت خودرو در بازار را به دنبال داشته است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: البته تاکید می‌کنم که با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی همچنان حبابی و غیرواقعی است و باید بیش از این کاهش یابد.

خروج ارز از کشور برای واردات ۴۳۴ تن پولک دگمه به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۳۴ تن پولک دگمه از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم پولک دگمه به کشور، یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۵۴۴ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۷ میلیارد و ۹۶۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۵۳ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است، پولک دگمه از کشور‌های تایوان، امارات متحده عربی، ترکیه و چین وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده پولک دگمه به ایران، کشور چین بوده که در مدت ذکر شده با صادرات بیش از ۲۳۲ تن از این محصول، درآمد ۵۷۹ هزار و ۸۰۷ دلاری را نصیب خود کرده است.

بانک‌های آلمانی به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا

کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ایران، اعلام کرد بانک های آلمانی به دنبال یافتن راهی برای ادامه حضور در ایران و دور زدن فشارهای واشنگتن هستند. 'گانتر اوتینگر' گفت: بانک های آلمانی که فعالیت زیادی در آمریکا ندارند، بر ادامه حضور خود در ایران تأکید دارند. از آن جمله می توان به بانک 'فولکس بانک' اشاره کرد که فعالیت چندانی در بازارهای مالی آمریکا ندارد و زیانی بابت مبادلات با بانک های ایرانی متوجه آن نخواهد شد. این مقام اتحادیه اروپا همچنین از تلاش کمیسیون اروپا برای ترغیب «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) به گسترش فعالیت های خود در ایران خبر داد. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
عربستان باپشتوانه مالی وسیاسی خود آنچنان کانادا راتحت فشارگذاشته است که آنهارا به غلط کردن انداخته است
دوستان توجه کنید بانک مرکزی همیشه امسال رو با پارسال مقایسه میکرد الان میگه نسبت به هفته قبل!!!
( قیمت ۸ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. ) الان حقوق هم هفتگی میره بالا؟
بسته جدیدی که اینقدرتبلیغش رامیکردند همین بود؟! حداقل یه حجم سنگینی ارزدرهفته اول به بازارثانویه تزریق میکردند که دلمون خوش باشه چندروزدلارزیرده هزارتومان بیاد ! الان (ساعت ۷عصرچهاشنبه ۱۸ مرداد) یورودوباره ۱۲ هزارتومان هست
درود بر تابناک مردمی



خیلی وقته سایت وزین شما رو دنبال مینمایم و شما هم تا حدودی حقیر رو میشناسید



بعد از بیست و پنچ سال کسب تجربه و با همراهی سایت شما تا حدودی تب و تاب بازار بدستم اومده









به همه تابناکیها خسته نباشید عرض مینمایم.
دیگه مسکن کدومه همین بتونیم بچه هامون و سیر کنیم خودش خیلیه
چراوقتی بورس۲۰۰ واحدرشدمیکنه تیترمیزنید «صعودتاریخی بورس» وقتی قیمت ارزوسکه کاهش پیدامیکنه ازواژه سقوط استفاده میکنیدولی برای ریزش ۲۰۰۰ واحدی بورس ازاین واژه استفاده نمیکنید؟
«عربستان سعودی سرمایه‌های خود در کانادا را می‌فروشد»
نخیر این عربستان نیست که سرمایه های خود را در کانادا میفروشد.
این پاسخ آمریکا برای پاسخ به رفتار کانادا بخاطر قرارداد نفتا میباشد. این خیلی خوب است. بگذار استعمار جای سالم برای خود باقی نگذارد تا سریعتر بنقطه افول دایمی خود رسیده و عموسام و استعمارگران کهنه کارتر اروپایی هم بدانها بپیوندند.
اسفند 97 دلار را به قیمت 25 هزار تومان پیدا نخواهید کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان