بازدید 27018

رمزگشایی از جهش بیش از نیم میلیون تومانی سکه در یک روز و تابلوهای بدون نرخ صرافی ها

بازار سکه و ارز بر خلاف روند کاهشی روزهای اخیر، امروز با افزایش معنادار قیمت ها همراه شد؛ گرانی که بر خلاف انتظارها و پیش بینی های روز گذشته بود؛ زیرا با توجه به خبرهای روز سه شنبه، از امروز بنا بر اعلام بانک مرکزی، صرافی های مجاز بر اساس چهارچوب مشخص شده، می توانستند فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش ارز از سر بگیرند. همچنین اعلام شده بود، از امروز عرضه مرحله دیگری از سکه های پیش فروش در بانک مرکزی آغاز خواهد شد؛ بنابراین، ادامه روند کاهش قیمت ها برای بازار امروز دور از انتظار نبود.
کد خبر: ۸۲۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 08 August 2018

رمزگشایی از جهش بیش از نیم میلیون تومانی سکه در یک روز و تابلوهای بدون نرخ صرافی هابازار سکه و ارز بر خلاف روند کاهشی روزهای اخیر، امروز با افزایش معنادار قیمت ها همراه شد؛ گرانی که بر خلاف انتظارها و پیش بینی های روز گذشته بود؛ زیرا با توجه به خبرهای روز سه شنبه، از امروز بنا بر اعلام بانک مرکزی، صرافی های مجاز بر اساس چهارچوب مشخص شده، می توانستند فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش ارز از سر بگیرند. همچنین اعلام شده بود، از امروز عرضه مرحله دیگری از سکه های پیش فروش در بانک مرکزی آغاز خواهد شد؛ بنابراین، ادامه روند کاهش قیمت ها برای بازار امروز دور از انتظار نبود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بر پایه مشاهدات میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی از بازار امروز تهران، نرخ های اعلام شده برای سکه تمام، خلاف انتظارها را نشان داد و از آغاز روز، نرخ سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) از سطح 3 میلیون و 50 هزار تومان آغاز شد و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 17 به وقت تهران) شاهد افزایش 590 هزار تومانی بهای سکه امامی و رسیدن به رقم فروش 3,650,000 تومان هستیم.

همچنین بهای سکه تمام طرح جدید (سکه بهار آزادی) با رشد 280 هزار تومانی به رقم 3,251,000 تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار امروز، 1,730,000 تومان قیمت گذاری شده که نشان از رشد 150 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه دارد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، 870 هزار تومان ارزشگذاری شده که نسبت به روز قبل، 50 هزار تومان گران تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز در بازار آزاد با 10 هزار تومان افزایش به رقم 480 هزار تومان رسیده است.

اما موضوع از چه قرار است؟ چرا با وجود روند کاهشی روزهای اخیر و ورود عرضه سکه توسط مردم در روزهای قبل به ویژه روز گذشته به بازار و از همه مهم تر اعلام آغاز عرضه بخشی از سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی از امروز، شاهد جهش قیمت ها در بازار امروز بوده ایم؟

مشاهدات میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی، حکایت از شایعه ای در بازار امروز داشته که توانسته بر موج افزایشی قیمت های سکه سوار شود و بهای سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) را بیش از نیم میلیون تومان افزایش دهد.

برای پاسخ به این که چرا امروز دوباره حباب سکه رشد داشته و بزرگ تر شده است، باید به اظهارات مردم در بازار اشاره داشت. بر اساس مشاهدات امروز شایعه شده بود که بانک مرکزی تمامی سکه های پیش فروش شده در موعدهای مختلف را بر مبنای نرخ روز محاسبه می کند و سپس تفاوت قیمت پیش فروش و نرخ روز را از متقاضی دریافت می کند و سپس سکه مورد نظر را تحویل می دهد. همین کافی بود تا سیگنال افزایشی به بازار سکه وارد شود و افراد با این تصور که قرار نیست سکه های پیش فروش شده با نرخ قطعی تحویل داده شود، شروع به بالا بردن نرخ سکه تمام کردند و همچنین با افزایش دوباره نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار غیر رسمی، شیب افزایش نرخ سکه بیشتر از ابتدای روز شد.

برای روشن شدن و رفع ابهام در این خصوص، یک منبع آگاه در بانک مرکزی اظهار داشت: در سال 96 بانک مرکزی در یک طرح با عنوان پیش فروش ودیعه ای، با دریافت یک میلیون تومان از متقاضی، سکه را در دو حالت شش ماه و یک ساله، به صورت پیش فروش عرضه کرد. نکته مهم در این طرح این بود که متقاضی در زمان موعد تحویل (شش ماه و یا یک سال) باید به نرخ روز و با تخفیف 4 درصد برای شش ماهه و 9 درصد برای یک ساله، باقی مانده آن یک میلیون تومان را به بانک پرداخت و سکه را دریافت کند. (نرخ روز بازار سکه بر اساس نرخ دلار و طلا محاسبه می شود. این نرخ امروز 3 میلیون و 79 هزار تومان بوده است) این طرح پیش فروش ودیعه ای، از هفدهم بهمن 96، به مدت یک هفته طول کشید و از امروز موعد تحویل این سکه هاست. در این بازه زمانی یک هفته، حدود 50 هزار قطعه سکه تمام طرح جدید، ثبت نام و پیش فروش شد، که از این 50 هزار سکه، حدود 25 هزار قطعه سکه در طرح شش ماهه بود و از آنجایی که این طرح از هفدهم بهمن سال گذشته آغاز شد، الان در هفدهم مرداد 97، موعد شش ماه اول رسیده است.

وی در ادامه گفت: به فاصله چند روز بعد از این طرح، بانک مرکزی طرح پیش فروش قطعی را آغاز کرد که این طرح نیز با سررسیدهای شش ماهه و یک ساله بود، به گونه ای که فرد یک میلیون و 300 هزار تومان یا یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت می کرد و در واقع فرد متقاصی با بانک مرکزی تسویه کرده بود. بانک مرکزی بعد از عید نوروز 97، با توجه سیاست های جدید ارزی، یکسری طرح ها و سررسیدهای جدید برای پیش فروش سکه قطعی ایجاد کرد. حال نکته مهم در بازار امروز، هم زمانی موعد برخی سکه های پیش فروش شده سه ماهه قطعی با موعد تحویل سکه های شش ماه ودیعه ای است که این هم پوشانی باعث ایجاد برخی سوءبرداشت ها و تفسیرهای خلاف واقع شده است. هرچند ده روز دیگر نیز شاهد ورود سکه های پیش فروش شده شش ماهه قطعی که در سال گذشته ثبت نام شده بود، خواهیم بود.

حال به گفته این منبع آگاه در بانک مرکزی، امروز در بازار شایع شد که تمامی سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی بر اساس نرخ روز محاسبه و تحویل داده می شود، در حالی که حدود 25 هزار قطعه سکه با این پیش فروش یعنی محاسبه نرخ روز، تحویل داده می شود و 25 هزار سکه دیگر نیز حدود شش ماه دیگر در موعد یک ساله با نرخ روز عرضه خواهد شد. وی تأکید کرد، از 2 میلیون و 560 هزار سکه ای که قرار هست تا آبان ماه 97 قرار هست توزیع شود، تنها 25 هزار سکه با شرایط محاسبه نرخ روز تحویل داده خواهد شد. به گفته ایشان، مجموع سکه هایی که امسال (1397) در بازار توزیع شده و خواهد شد، 5 میلیون و 900 هزار قطعه می باشد و از این رقم، کمتر از 50 هزار قطعه سکه، به صورت ودیعه ای است و باید نرخ آن به روز محاسبه شود و بقیه این تعداد یعنی 5 میلیون و 850 هزار سکه، با نرخ قطعی به متقاضیان تحویل داده خواهد شد و نباید این 50 هزار را به 5 میلیون و 850 هزار سکه تعمیم داد.

چرا تابلو صرافی ها، امروز هم بدون قیمت روشن شد؟!

مشاهدات از سطح بازار آزاد ارز نشان داد که امروز بر خلاف انتظار برای بازگشایی رسمی و فعالیت صرافی ها، باز هم شاهد عدم خرید و فروش ارز در این واحدها بودیم. صرافی ها در پاسخ به این که بانک مرکزی بخشنامه ای برای خرید و فروش ارز داشته است و چرا در حال حاضر خرید و فروش ارز ندارید، اظهار داشتند، ما هنوز بخشنامه ای دریافت نکرده ایم و نمی توانیم خلاف قانون قبلی مبنی بر عدم خرید و فروش ارز، اقدام کنیم. برای رمزگشایی از این ابهام نیز با یک منبع آگاه در بانک مرکزی گفت و گویی داشتیم و در این باره نظر ایشان را جویا شدیم. ایشان معتقد هستند که بخشنامه بانک مرکزی روز گذشته شفاف به کانون صراف ها ابلاغ شده و به نظر می رسد این دلیل صراف ها مبنی بر عدم خرید و فروش بدون ابلاغیه رسمی، به عدم ارسال بموقع بخشنامه بانک مرکزی، از سوی کانون صراف ها به حدود 600 صرافی مجاز برمی گردد. وی همچنین اظهار داشت که در حال حاضر صرافی های غیر مجاز هم هنوز در بازار فعالیت دارند.

بر اساس این گزارش، در طرف مقابل عدم فعالیت صرافی ها، شاهد حضور پررنگ دلالان در محدوده میدان فردوسی و اطراف صرافی های این منطقه از تهران بودیم و بدون ترس و شک و تردید، نرخ ارز را اعلام می کردند. یکی از این دلالان در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: امروز از صبح نرخ ارز بالاتر می رود و یورو در این بین بیش از همه افزایش داشته و نسبت به روز گذشته که در محدوده 10 هزار تومان کاهش داشت، امروز به بالاتر از 11 هزار و 500 تومان نیز رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر