بازدید 8954

دست اندازی وسیع مدیران به آخرین گزینه‌ای که مایه حیات ایرانیان خواهد بود!

آب‌های ژرف یا همان منابع تجدیدناپذیری که گفته می‌شود در اعماق زمین جا خوش کرده اند و در طول هزاران سال گذر زمان تولید شده اند، حالا به آخرین دستاویز مدیران و متولیان منابع آب کشور برای عبور از بحران کم آبی تبدیل شده است؛ عبوری که البته شاید برای آن بازگشت دیگری نتوان متصور شد.
کد خبر: ۸۲۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ 07 August 2018

آب‌های ژرف یا همان منابع تجدیدناپذیری که گفته می‌شود در اعماق زمین جا خوش کرده اند و در طول هزاران سال گذر زمان تولید شده اند، حالا به آخرین دستاویز مدیران و متولیان منابع آب کشور برای عبور از بحران کم آبی تبدیل شده است؛ عبوری که البته شاید برای آن بازگشت دیگری نتوان متصور شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از تشدید بحران کم آبی و گسترش جغرافیایی خشکسالی‌ها در نقاط مختلف زمین، آرام آرام گمانه‌هایی جدی مبنی بر عزم مدیران اجرایی کشور برای ورود به مقوله بهره برداری از منابع آب ژرف شنیده می‌شود؛ منابعی که کارشناسان معتقدند در اعماق زمین وجود دارد و از این حیث، کشور ایران را باید یکی از مناطق غنی توصیف کرد.

در طول دهه‌های اخیر و پس از اینکه بهره برداری بی رویه انسانی از آب‌های سطحی چندان توسعه‌ای را به ویژه در بخش کشاورزی ایران ایجاد نکرد، اما در مقابل به نابودی محیط زیست کشور منجر شد و پس از سال‌ها بهره برداری از آب‌های زیرزمینی در اعماق کم، حالا نگاه و افق برنامه‌های مدیران کشور به اعماق زمین دوخته شده است.

تلاش‌های محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی برای مطالعه در مورد نحوه و کیفیت بهره برداری از آب‌های ژرف ـ که گفته می‌شود باید در اعماق ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ متر به دنبال آن بود ـ اکنون در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان هایی چون سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان به صورت جدی دنبال می‌شود.

برای مثال گفته می‌شود، تلاش‌ها برای بهره برداری از آب‌های ژرف در محدوده شهرستان هامون از دی ماه سال گذشته با فعالیت ۲۲ گروه روسی و ایرانی به نتایج امید بخشی رسیده و انتظار می‌رود با بهره برداری از این منابع، بتوان گام محکمی در تأمین آب شرب مناطق مختلف برداشت.

در همین راستا، حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، اعتقاد دارد که آب‌های ژرف آب‌های جوانی در عمق ۵۰۰ تا ۳ هزار متری زمین هستند که می‌تواند برای مردم این استان راهگشا باشد.

پیشتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با اشاره به پیشرفت در طرح حفاری چاه ژرف و امکان برداشت ۱۰۰ هزار لیتر در ثانیه از آب‌های زیرزمینی استان سیستان و بلوچستان گفته بود: این منابع می‌تواند مبدأ خوبی برای امیدبخشی به مردم و کشاورزان این استان باشد که به لطف خدا با ۱۰۰ درصد تکنولوژی داخلی این اقدام صورت گرفته است.

تلاش‌هایی که به آن اشاره شد، تنها محدود به استان سیستان و بلوچستان نیست و در دیگر استان‌های خشک کشور مثل استان اصفهان نیز مجموعه اقداماتی در این مسیر آغاز شده است.

در همین باره، مرتضی تیموری رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: مطالعات فعلی گواه بر این است که با احتمال بسیار زیاد، گسل‌های ایران و از جمله گسل‌های پهن استان اصفهان ذخیره بسیار خوبی از آب گسلی ژرف دارند که قابل بهره‌برداری است و شواهد بسیاری در بخش‌هایی از این استان بر وجود آب‌های ژرف (آب‌های گسلی) دیده و شنیده شده است.

وی با اشاره به جلساتی که با معاونت علمی ریاست جمهوری، استانداری اصفهان، آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی کشور برگزار و پیگیری‌هایی که شده است، تأکید کرد: با جسارت اعلام می‌کنیم توانمندی مطالعات میدانی پتانسیل‌یابی آب‌های ژرف را در ایران و به ویژه استان اصفهان داریم.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اخیراً نتایج در حوزه آب‌های ژرف را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: در کنار استفاده از آب شیرین کن‌ها برای آب دریای عمان، استفاده از آب‌های ژرف را هم در دستور کار داریم.

وی در همین باره افزود: قطعا تأمین آب شرب جزو اولویت‌های نخست وزارت نیرو به شمار می‌رود که با توجه به کمبود منابع آبی برای تأمین آن در مناطق مختلف کشور باید از راهکار‌های مختلف و البته مطمئن استفاده شود؛ که در این میان بررسی‌ها و تحقیقات برای استان سیستان و بلوچستان حاکی از استفاده از آب‌های ژرف در کنار استفاده از آب شیرین کن‌ها بوده است.

اتفاقی که به آن اشاره شد و اکنون در دستور کار متولیان منابع آب کشور قرار گرفته را باید از جمله معدود تحولات حوزه منابع آب کشور دانست که به خاطر پیگیری مجدانه آن از سوی مسئولان، باید هم خوشحال بود و هم ناراحت!

خوشحال به این دلیل که با پیگیری مسأله بهره برداری منابع آب ژرف کشور و عملیاتی شدن آن، روزنه‌هایی از امید و حیات به مناطق خشک و خالی شده از سکنه ایران باز خواهد گشت و نقش موثری در پراکندگی پایدار جمعیت در نقاط مختلف جغرافیایی کشور خواهد داشت.

و ناراحت برای این که پس از سال‌ها بهره برداری بی رویه از منابع آب سطحی، چون رود‌های خروشان و چشمه‌های جوشان که اکنون در کمتر نقطه‌ای از آن‌ها اثری دیده می‌شود و نیز پس از خالی کردن سفره‌های آب زیر زمینی کم عمق کشور که به دنبال حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز فراوان رقم خورد، حالا گزینه نهایی استمرار حیات در بسیاری از نقاط کشور روی میز مسئولان قرار گرفته است.

از آن جهت می‌گوییم گزینه آخر، که شاید گزینه‌های دیگری، چون بهره برداری از شیرین کردن آب دریا با بهره گیری از تکنولوژی آب شیرین کن‌ها و نیز مدیریت صحیح منابع آب کنونی و پرهیز از اسراف شاید گزینه‌های مقدم تری باشند که البته مدیران و متولیان کشور ثابت کرده اند چندان به این دو مقوله توجه نمی‌کنند.

البته همه دلیل ناراحتی و نگرانی مسأله‌ای که به آن اشاره شد، نیست و در رابطه با بهره برداری از آب‌های ژرف برخی متخصصان و زمین شناسان هشدار‌های قابل تأملی را مطرح می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند با آغاز برداشت این منابع آب، احتمال تشدید وقوع زلزله و تحریک گسل‌ها افزایش خواهد یافت و از سویی نیز ممکن است با توجه به احتمال تأثیرگذاری این منابع بر روی آب دریای عمان و خلیج فارس پیامد‌های خسارتباری بر زیست جانوری نیز داشته باشد.

موضوع بسیار مهم دیگری که در مورد آغاز تحقیقات و عملیات برای بهره برداری از منابع آب ژرف باید مورد اشاره قرار بگیرد، اینکه با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین بهره برداری از آب‌های ژرف، مسئولان نباید بدون اطمینان خاطر از وجود آب در اعماق زمین و نیز بدون انجام مطالعات جامع اجتماعی، اقتصادی، مهندسی و نیز زیست محیطی به این مقوله ورود کنند؛ مسأله بسیار مهمی که در صورت بی توجهی به آن خیلی زود خسارات قابل توجهی به کشور تحمیل خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۸
آب های عمیق برای استان های مرکزی مفید است ولی برای استان های جنوبی از آب دریای عمان که به اقیانوس هند ارتباط دارد بایستی جهت آب شیرین کن سود برد که هم ارزانتر و عملی تر می باشد. مشکلات محیط زیستی کمتری داشته و منبع اب آن لایزال می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
کاملا درسته
وقتی امثال کاوهمدنی از ایران میره باید هم به اینجا برسیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
ناراحتین که رفته
همین ها باعث مشکلات کشور هستند. کسانی که عامدانه مشاوره های غلط به مسئولین و مدیران می دادند واطلاعات حیاتی کشور را برای ضربه زدن به کشور به خارج می فرستادن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بعضیا همین که میرن طرفدار پیدا می کنن
ایا تاکنون درکشوری سابقه داشته چنین روشی برای رسیدن به اب یا درمطالعات نفتی به اب هم رسیده اند .زلزله ممکن است زیاد یا شاید با یک ریزش اخرین زلزله هم باشد وان منطقه به ثبات برسد .اب مهمتر است . ازشهرها فاصله بگیرند خبر خوبی بود
بله!! یه بدبختی بزرگ دیگر در راه هست که تیشه آخر بر حیات کل کشور است.
در منطقه ... چاه ابی وجود دارد که حدود سه سال هست که از صبح تا شب تانکر های اب و وانت نیسان ها با منبع های بزرگ پر از اب می شوند و احتمالا برای استخرهای از ما بهتران میروند و فکر نمیکنم هیچ سازمان و یا ارگانی نظارتی داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
تابناک لطفا ادرس ومشخصات را برای سازمانی که میدانی مسئول رسیدگی هست بفرست
ایران نابود شده
کافیست بازدهی کشت را ۱۵ درصد بالاتر ببرید. کجای دنیا از آب ژرف استفاده می کنند؟
اگه برخی مسئولان چیزی سرشان میشد که وضع مملکت این نبود
هیچ کشوری تکرار میکنم هیچ کشوری در طول تاریخ به این منابع آبی دست نزده
این منابع هزاران و حتی میلیون ها سال طول کشیده تا درست شده و در مواقع شدیدا بحرانی که هیچ راه چاره ای وجود ندارد و به قولی به آخر دنیا رسیدیم باید استفاده شود اما این مسئولین تیشه به ریشه خودی میزنند
هم منابع آب گسلی را از بین میبرند و هم باعث ایجاد زلزله های عظیمی میشوند
لطفا کلیه فعالان جلوی این حماقت رو بگیرند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
چرا عربستان سعودی وحالا مشخص شده چه اشتباهی کردند
باسلام
کل آبهای زیرزمینی جزو منابع آب فسیلی است که آبهای ژرف نیز جزوی از آن است. مناطق مختلف ایران بنا به طبیعت خشک خود دارای بارشهای رگباری است که مدیریت آن می تواند خیلی راهگشاتر بوده و اثراتش بر پایداری منابع آب زیرزمینی ملموستر باشد. حال آقایان جه اصراری بر بهره برداری از آبهای ژرف دارند بی کفایتی و بی سوادی آقایان را می رساند
تابناک جان باز تا مدیران اب میایند فکری بحال مردم کنند شما نظرات این محیط زیستی های منفی باف را بی هیچ بررسی ایی مینویسی که چه بشود؟
مدیرای ما فقط حفظ میزشون براشون مهمه حتی اگه مجبور بشن مملکت رو با دینامیت منفجر کنن
برای شما که در تهران هستید و اب با کیفیت تر از اب معدنی اسراف می کنید بله گزینه خوبی نیست اما برای ما در سیستان که نزدیک به ۲۴ ماه است افغانستان حق آبه سیستان را نداده است حتی یک سی سی و شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است و در این دو سال دولت یک ریال به ما فراموش شدگان و فسیل شدگان در شن و ماسه کمک نکرده است و حالا در مردادماه داریم اب ته مانده چاله های چاه نیمه را با کیفیتی که حیوانات نمی نوشند می خوریم و تا پایان مهر همین اب خوردن پایان می پذیرد و اب زیر زمینی غیر از اب های ژرف نداریم و پایان اب در مهرماه مساوی مرگ دسته جمعی ما فسیل شدگان است معنای محیط زیست تخریب زیست عمان و زلزله را را نمی دانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
راه حل داره هموطن.خیلی راحت تر و کم هزینه ترش هم داره.متاسفانه مسئول باسواد و دولت کارامد نداریم
ناشناس
| Canada |
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
سیستان با یک اب شیرین کن و لوله کشی خیلی راحت میتواند از دریای عمان به اب شیرین دست پیدا کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
مردم شما را فراموش نکرده اند.
مافیای سدسازی که چندسال پيش در ساخت تونل و سپس در انتقال آب ميان حوضه ای بود، الان وارد آب های فسیل شده. گویا فقط ما هستیم و نه نسل آینده.

تابناک جان لطفا گزارشی در مورد استفاده عربستان از آب ها فسیل تهيه و منتشر کنید، فاجعه بار هست!
اغای نویسنده! اینو خیلی باحال اومدی:
"به لطف خدا با ۱۰۰ درصد تکنولوژی داخلی این اقدام صورت گرفته"
همه ما مطمئنیم 100 درصد تکنولوژی استحصال آب، وطنیه.
به عنوان یک متخصص با بیش از سی سال تجربه عرض میکنم این ابهای ژرف باید شناسایی واکتشاف و اماده بهره برداری باشند اما بهره برد اری انان فعلا صلاح نیست باید در شرایط بحرانی که تعریف میشود فقط برای شرب انهم بصو رت بسته بندی استفاده شود
بزنید تیر خلاص را به پیکر بی جان این وطن نابودش کنید .
قسمت جالبترش هم اونجای هست که وزیر کشور احتمالا هم با غرور فرمودند که با تکنولوژی کاملا ایرانی!!!!
کشور نیازمند بازنگری و شفافیت و صداقت کاری در سیاست های منابع طبیعی و محیط زیست است. اگر تغییر نگرش روی ندهد؛ با ویرانی زیست محیطی و فجایع بیش از پیش رو به رو خواهیم بود.
وقتی مدیران ما نمی توانند موضوع کم آبی را مهار کنند بهتر است دست به سوی کشورهایی که در این زمینه دارای تجربه هستند برای همکاری دراز کرد آن هم به زودی
خب پولا را زدند به جیب و اهل و عیال هم فرستادند اونور آب! دیگه آینده ملت کیلویی چند؟
بهترین و کم هزینه ترین روش رسیدن به آب ، باردار کردن ابرهاست.
هر زمان که هوا ابری است باید ابرها رو باردار کرد و آب حاصل از بارش را در استخرهایی یا هر محل مناسبی برای روزهای بدون ابر و بدون بارش نگهداری نمود. این در دنیا ثابت شده است چرا مسئولین به فکر گزینه های پر هزینه هستند؟ خیلی از استانهای کشور باید صنعتی بشوند و کشاورزی در این استانها کنار گذاشته شود قبل از اینکه از بی آبی و ناچاری کشاورزی کنار گذاشته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
غلط مي باشد
این حفاریها با حفاری نفتی هیچ تفاوتی نداره
کاشکی اول مطالعاتی که انجام شده رو یه نگاه مینداختین بعد
شروع به انتقاد میکردین
اولا این آبها به صورت روان هستن که از کوههای هندوکش وارد سفره های زیر زمینی میشن و در دریای عمان دوباره به سطح میان و شور میشن
دوما هرچقد که تولید نفت سبب زلزله شد تولید آب هم میتونه
تو دوره ای که قیمت آب تسویه گرونتر از بنزینه
شاید تولید آب با تولید کار مقرونه به صرفه ای باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
آبهایی که شما ازش صحبت میکنی ظاهرا همان آب های نیمه عمیق هستن که تهش قبلا درآمده.
متاسفانه مسئولین کشور برای راضی نگه داشتن مردم به هر روش منطقی و غیر منطقی متوسل می شن تا بی عرضگی و عدم تواناییشون رو پنهان کنن.
پیشنهاد می شود بدون مطالعه و کمک اساتید محیط زیست کشورهای پیشرفته دست به اکتشاف نزنید زیرا ما همیشه بفکر زفع بحران بوده ایم و هیچوقت به این فکرنکره ایم که در اینده چه بحرانی بوجود خواهد امد.
مسئولین آبی ما جرا انقد بیخیالن؟
آخرین رمق را از این کشور ستمدیده بگیرید .
آبهاي ژرف يا همان آبهاي فسيل قابليت شارژ دوباره ندارند و فقط يكبار ميتوان از آنها استفاده كرد، نبايد از اين منابع الان استفاده كرد، اين ذخاير بايد حفظ شوند. ما بايد الگوي مصرف در كشاورزي، صنعت و خانگي رو بهينه كنيم نه يك راست بريم سمت آخرين گزينه.
این هم یک نشاته دیگر از فساد است
از دانش روز استفاده کنید. 4 تا مشاور خارجی بیارید. تکنولوژی های آب شیرین کن و تصفیه آب رو استفاده کنید. قبلش هم مدیران بی لیاقت رو برکنار کنید!
یه روش مغفول مانده که از آب شیرین کن هم بهتر جواب میده تبدیل رطوبت هوا به آب هتس که در نواحی اسحای ایران قابل استفادست.
اصلا ناراحت نباشيد
این آبها به علت عمق زیاد دارای آلودگی فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو هستند. اگر بدون تصفیه برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده شود باعث بروز انواع بیماریهای لاعلاج و در راس آنها سرطان در مردم خواهد شد. تصفیه به این شکل هم تکنولوژی پیچیده ای داره که بعید بدونم در کشور موجود باشه.
باعرض سلام :

این دفعه استفاده از آبهای ژرف در دستور کار قرار گرفته ،بعد از استفاده از این پدیده جدید ،چند سال دیگه خبر میدهند ای بابا چه نشسته اید که استفاده از آبهای ژرف سبب شده تعادل زمین بهم بخوره وگسل های فلان منطقه بعلت خالی شدن آبهای اطراف آنها دچار لرزش و در نتیجه اهتمال زلزله قاره ای و یا فرو نشست زمین شود .
لطفا زمین شناس های عزیز از همین حالا بررسی کنند که آیا در آینده چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه ،بهر صورت شر آیندگان را گردن ما نیاندازید .
یکم کمتر اختلاس کنند،هزینه شو بدن آب دریای خزر و خلیج رو شیرین سازی و روانه شهرها کنند ایران آباد میشود
هر سال فقط یک بدبختی برای مردم ایران اضافه می کنید
سلام :
چرا تمام نظرها را چاپ نمی کنید ؟ لطفا نظر اینجانب را دوباره خوانی کنید و ببینید دلیل درج نکردنش در قسمت نظرها چه بوده؟؟؟!!!!این بار اول نیست .
خواننده چند ساله و هر روزی تابناک.
خودکفایی کشاورزی به قیمت نابودی ایران؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر