بازدید 26977
چرا موزه هنرهای معاصر، لیست آثار را منتشر نمی‌کند؟

کشف 10 تابلو پیکاسو با ارزش 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار در ایران؟!

بارها هنرمندان خواستار ارائه لیست رسمی آثار موزه شدند که رسماً به عنوان اموال ملی ثبت شده‌اند. اثر دیگری از مارسل دوشان، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی هم میان آثار کشف‌شده به چشم می‌خورد. فیسا تأکید کرد، انتظار می‌رود در ادامه مرمت ساختمان موزه و آماده‌سازی نمایشگاه، آثار باارزش دیگری نیز در انبارها کشف شوند. رئیس موزه هنرهای معاصر ادعا کرد: خبرنگار لفظ «فراموش‌شده» را به معنای «کشف‌شده» برداشت کرده...
کد خبر: ۸۲۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 07 August 2018

کشف 10 تابلو پیکاسو با ارزش 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار در ایران؟!پس از آنکه یک وب‌سایت بین‌المللی از کشف ده تابلو جدید از پیکاسو در جریان بازسازی موزه هنرهای معاصر خبر داد، مسئولان این موزه، اقدام به اصلاح حرف‌شان کردند و گفتند، ده اثر فراموش شده از پیکاسو در این گنجینه دیده شده است؛ تابلوهایی که بین 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار ارزش دارد و مشخص نیست، چرا خبر آن توسط یک رسانه بین‌المللی افشا شده و مسئولان این موزه، این موضوع را اعلام نکرده‌اند و همین رویه، نگرانی‌ها را نسبت به سرنوشت اموال مردم ایران افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»؛ وب‌سایت انگلیسی «آرتس نیوزپیپر / The Art Newspaper» امروز خبر داد، در جریان بازسازی ساختمان گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، آثاری از هنرمندان بزرگ جهان در انبارهای این موزه کشف شدند که پیش از این به ثبت نرسیده بودند.

«ماتیس فیسا / Mattijs Visser»، مجری هلندی این نمایشگاه با اشاره به اینکه تاکنون تنها دو اثر از پابلو پیکاسو، نقاش معاصر در این مجموعه ثبت شده بود، از کشف ده اثر دیگر از او در جریان بازسازی و ساماندهی انبار موزه خبر داد.

کشف 10 تابلو پیکاسو با ارزش 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار در ایران؟!

اثر دیگری از مارسل دوشان، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی هم میان آثار کشف‌شده به چشم می‌خورد. فیسا تأکید کرد، انتظار می‌رود در ادامه مرمت ساختمان موزه و آماده‌سازی نمایشگاه آثار باارزش دیگری نیز در انبارها کشف شوند. پس از انتشار این خبر، دور از انتظار نبود که مسئولان موزه هنرهای معاصر که با وجود انتشار اسناد انتقال این موزه، این خبر را انکار کرده بود، از در انکار برآیند و این اتفاق پس از تغییر متن خبر وب سایتی که این موضوع را گزارش کرده بود، رخ داد.کشف 10 تابلو پیکاسو با ارزش 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار در ایران؟!

علی‌محمد زارع، رئیس موزه هنرهای معاصر در این باره گفت: «آقای تایس ویسر که در پروژه مرمت موزه همکاری دارند، مصاحبه‌ای با آرتس نیوزپیپر داشته‌اند و در این مصاحبه اعلام کردند، تعدادی از آثار فراموش و کمتر دیده شده را در این موزه دیده‌ام؛ اما خبرنگار این رسانه از قول آقای ویسر خبر کشف 10 اثر جدید از پیکاسو را در موزه هنرهای معاصر اعلام کرد. این خبرنگار لفظ «فراموش‌شده» را به معنای «کشف‌شده» برداشت کرد و موجب انتشار این شایعه شد. سپس آقای ویسر بیان چنین مطلبی را تکذیب کرد و مدیر «آرتس نیوزپیپر» هم از این بابت عذرخواهی و تیتر خود را در سایت اصلاح کرد.»

زارع ادامه داد: «منظور آقای ویسر این بوده که آثاری که تا کنون کمتر دیده شده قرار است در نمایشگاه آینده در این موزه به نمایش گذاشته شود؛ در حالی که ایشان اطلاع نداشته‌اند که موزه هنرهای معاصر تا کنون بارها این آثار را به معرض نمایش عموم گذاشته است. موزه هنرهای معاصر تاکنون دو بار کتاب چاپ کرده و طی این دو مجلد آمار تمامی آثار موزه را اعلام کرده است. همچنین کتاب جدید موزه به زودی منتشر می‌شود، بنابراین جای هیچ شک و شبهه‌ای درباره آثار این موزه وجود ندارد.»

ادعاهای زارع در حالی مطرح می‌شود که بارها هنرمندان خواستار ارائه لیست رسمی آثار موزه شدند که رسماً به عنوان اموال ملی ثبت شده‌اند. در همین زمینه، دبیر فرهنگی «تابناک» در هشتم فروردین 1397 از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، درخواست کرد: «موزه هنرهای معاصر تهران زیرمجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سند رسمی لیست اموال موزه هنرهای معاصر مشتمل بر تمامی آثار موجود در این موزه را به اینجانب اعلام نمایید.» اما مسئولان موزه و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز از ارائه لیست رسمی آثار استنکاف ورزیده‌اند.

کشف 10 تابلو پیکاسو با ارزش 700 میلیون تا 1.06 میلیارد دلار در ایران؟!

تابلوی «زنی با کلاه بره و لباس شطرنجی»، پرتره‌ای متعلق به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی در یک خانه حراج در لندن در اسفندماه 1396 به ارزش 70 میلیون دلار فروخته شد و پیش از آن نیز تابلو «زن عریان، برگ های سبز و تندیس» در حراجی کریستی در نیویورک در سال 1389 به ارزش 106 میلیون دلار به فروش رسیده بود. اگر این دو قیمت را معیار بگیریم، فقط ده تابلو پیکاسو می‌تواند بین 700 میلیون دلار تا 1.06 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

سوای اعتماد یا بی اعتمادی به میزان صداقت مسئولان موزه هنرهای معاصر، انتظار می‌رود نهادهای نظارتی ورود جدی‌تر به این حوزه داشته باشند، چون این ارقام بسیار قابل توجه است و سوای ارزش هنری، ارزش مالی چشمگیری دارد که ضرورت نظارت مستمر و پیاپی را طلب می‌کند. مشخص نیست آیا دستگاه‌های متعدد نظارتی سری به موزه هنرهای معاصر می‌زنند و گنجینه آثار را مستند می‌سازند یا نه اما آنچه مسلم است، مقاومت مسئولان این موزه در ارائه سند رسمی لیست آثار موزه است و این اسباب نگرانی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان