بازدید 12819
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی عجیب ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار قطعات یدکی خودرو» تا «نقدینگی در ایستگاه ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش ۴۰۹۴ واحدی شاخص کل بورس، کاهش بهای سکه امامی تا مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان، ترامپ می‌گوید تعرفه‌ها بهتر از آنچه گمان می‌کردند کار می‌کند؛ آمریکا و چین در حال گفت وگو هستند، افت ۱۶ درصدی فروش خودرو در ترکیه، هشدار تویوتا نسبت به افزایش قیمت‌ها، واردت برنج به کشور ۲.۷۹ درصد رشد کرد، ۲ شرکت خودرویی مردود شدند و اختلاف ۲۰ هزارتومانی نرخ گوشت از دامداری تا مغازه‌ را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 06 August 2018

از «گرانی عجیب ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار قطعات یدکی خودرو» تا «نقدینگی در ایستگاه ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش ۴۰۹۴ واحدی شاخص کل بورس، کاهش بهای سکه امامی تا مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان، ترامپ می‌گوید تعرفه‌ها بهتر از آنچه گمان می‌کردند کار می‌کند؛ آمریکا و چین در حال گفت وگو هستند، افت ۱۶ درصدی فروش خودرو در ترکیه، هشدار تویوتا نسبت به افزایش قیمت‌ها، واردت برنج به کشور ۲.۷۹ درصد رشد کرد، ۲ شرکت خودرویی مردود شدند و اختلاف ۲۰ هزارتومانی نرخ گوشت از دامداری تا مغازه‌ را در بر دارد.

جهش ۴۰۹۴ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 4094 واحدی معادل 3.29 درصد به رقم 128 هزار و 448 واحد رسید. این در حالی است که در روز گذشته در شروع هفته، شاهد  رشد 401 واحدی معادل 0.32 درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1200 واحدی معادل 3.29 درصد به رقم 37 هزار و 703 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 100 واحدی معادل 0.53 درصد، عدد 18 هزار و 885 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 71 واحدی معادل 0.53 درصد به رقم 13 هزار و 366 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4031 واحد افزایش معادل 3.03 درصد را رقم زد و به سطح 136 هزار و 977 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2996 واحد افزایش معادل 3.32 درصد به رقم 93 هزار و 246 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 8248 واحد افزایش معادل 3.25 درصد همراه بود و عدد 262 هزار و 414 واحد را به نمایش گذاشت.

از «گرانی عجیب ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار قطعات یدکی خودرو» تا «نقدینگی در ایستگاه ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان»

کاهش بهای سکه امامی تا مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افت ۱۶۵ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، به رقم فروش ۳,۳۶۱,۰۰۰ تومان رسید. کمترین نرخ امروز این سکه، ۳,۳۰۱,۰۰۰ تومان بوده است. همچنین سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۳,۶۹۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نشان از افت ۳۶ هزار تومانی نسبت به روز قبل داشت؛ هرچند در میانه روز، شاهد ریزش قیمت سکه تمام طرح جدید تا سطح ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان هم بودیم، که نسبت به رکورد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی روز‌های گذشته، کاهش قیمت معناداری به حساب می‌آید. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۷۰ هزار تومان کاهش به رقم ۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی با کاهش ۱۹ هزار تومان مواجه شده و به قیمت ۹۲۰ هزار تومان محاسبه و فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز در جایگاه ۵۰۰ هزار تومانی قرار کرفت که نشان از کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل دارد.

ترامپ می‌گوید، تعرفه‌ها بهتر از آنچه گمان می‌کردند کار می‌کند؛ آمریکا و چین در حال گفت وگو هستند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز شنبه گفت، استراتژی اش مبنی بر وضع تعرفه های شدید بر روی واردات کالاهای چینی "به مراتب بهتر از هر آنچه دیگران پیش بینی می کردند، کارساز بوده است، و اینکه پکن در در حال مذاکره با آمریکا در مورد مسائل تجاری است. به نقل از رویترز، ترامپ در توییتر نوشت: تعرفه ها به مراتب بهتر از هر آنچه دیگران پیش بینی می کردند کار می کنند، اشاره ای بوده است به ضررهایی که در حال حاضر بازار سهام چین متحمل شده است و آن گونه که او پیش بینی می کند بازار ایالات متحده می تواند زمانی که معاملات تجاری مورد مذاکره دوباره قرار گرفته شود "به شدت رشد داشته باشد.

از دستگاه های ساخته شده توسط شرکت های مخابراتی چینی زد تی ای و هوآوی استفاده نکنید

منبعی از حزب دموکرات آمریکا در روز جمعه گفت، کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا هشدار داده که کاندیدا های این حزب برای انتخابات ماه نوامبر، از دستگاه های ساخته شده توسط شرکت های مخابراتی چینی زد تی ای (ZTE Corp) و هوآوی (Huawei Technologies) استفاده نکنند، زیرا در استفاده از آنها خطر امنیتی وجود دارد. به نقل از رویترز، قانونگذاران ایالات متحده و دولت ترامپ، شرکتهای ایالات متحده را تحت فشار قرار داده اند تا محصولات زد تی ای و هوآوی را به فروش نرسانند، و می گویند که محصولات این شرکت ها به طور بالقوه می توانند برای جاسوسی از آمریکایی ها استفاده شوند. در اوایل سال جاری، آن ها بر شرکت ارتباطات راه دور آمریکا (AT&T) فشار آوردند تا از امضای قراردادی با هوآوی برای فروش گوشی های هوشمندش در ایالات متحده، صرف نظر کند.

گرانی عجیب ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار قطعات یدکی خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه قیمت قطعات یدکی از 150 تا 300 درصد در خودروهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است این درحالی است که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده برگشت کند، ولی متأسفانه در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه برخی از این قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری می‌کنند، افزود: به عنوان نمونه وقتی کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب می‌کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی قطعه نمی‌شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می‌کند که ماشین خراب بوده و آن را به تعمیرگاه برمی‌گرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ها افزایش پیدا کرده و شکایات ما هر روز بیشتر از گذشته شود. علیرضا نیک آیین در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از اینکه نظارت جدی در خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد تصریح کرد: هر کس بنا به صلاحدید خود قطعات متفرقه را به نام قطعات اصلی وارد کشور می‌کند و در این بین کسی از آنها نمی‌پرسد آیا این قطعات استاندارد لازم را دارد یا خیر. وی همچنین گفت: در خودروهای وارداتی نیز حجم افزایش قیمت قطعات بسیار بالاست به نحوی که به نظر می‌رسد اگر تصمیمی برای این موضوع گرفته نشود در آینده بازار با بحران کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی روبرو است. به عنوان نمونه مزدا3 که فروش آن طی این روزها حرف و حدیث‌های مختلفی به همراه داشته است، افزایش قیمت قطعات یدکی را هر روز رقم می زند به نحوی که هر چراغ مزدا3 امروز 9 میلیون تومان قیمت خورده و کمپرسور کولر آن نیز اصلا در بازار قیمت ندارد.

افت ۱۶ درصدی فروش خودرو در ترکیه

نرخ فروش خودرو و وسایل نقلیه سبک در ترکیه در هفت ماهه سال ۲۰۱۸ نسبت به همین زمان در سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی روبه‌رو بوده است. به نقل از دنیای اقتصاد، بنا بر اعلام سازمان توزیع و پخش خودرو، مجموع فروش خودرو و وسایل نقلیه سبک در ترکیه در این بازه زمانی به حدود ۴۰۶ هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که در هفت‌ماهه سال ۲۰۱۷ فروش خودرو رقم بیش از ۴۸۳‌هزار دستگاه را ثبت کرده بود. بنابر این اعلام تعداد خودرو‌های به‌فروش رسیده از ژانویه تا جولای ۳۱۷ هزار و ۸۹۴ دستگاه بوده ‌است. این رقم نسبت به همین زمان در سال ۲۰۱۷ کاهش ۷/ ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی همچنین فروش وسایل نقلیه سبک کمی بیشتر از ۸۸ هزار دستگاه بوده و نسبت به نرخ فروش ۱۱۵‌هزار دستگاه سال گذشته کاهش ۴۱/ ۲۳ درصدی داشته است. در این میان خودروهای سدان با استقبال چشمگیرتری مواجه شده‌اند و ۸/ ۵۰ درصد از بازار خودرو ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند.

هشدار تویوتا نسبت به افزایش قیمت‌ها

شرکت خودروسازی تویوتاموتورز اعلام کرد با توجه به اعمال تعرفه‌های تجاری بر واردات خودرو از سوی ایالات‌متحده آمریکا ممکن است قیمت‌های خودرو‌های صادراتی این شرکت به آمریکا افزایش یابد. مانند دیگر رقبای جهانی، تویوتا با یک افزایش قیمت در خودروهای خود به‌ دلیل اعمال تعرفه‌‌های تجاری بر واردات خودرو به آمریکا، به‌ عنوان دومین بازار بزرگ خودرو مواجه است. این موضوع می‌تواند بر میزان فروش و سودفصلی این شرکت تأثیر‌گذار باشد. بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌سازی ژاپن اعلام ‌کرده است که تاکنون تعرفه‌های اجرا شده از سوی آمریکا بر آلومینیوم و فولاد تأثیر چندانی بر قیمت خودرو‌های این شرکت نداشته است، اما مقامات این شرکت هشدار داده‌اند در صورت اجرایی شدن اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات خودرو از سوی واشنگتن قیمت‌ها با افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

واردات برنج به کشور ۲.۷۹ درصد رشد کرد

بر اساس آمار منتشره از سوی گمرک در چهار ماه نخست سال جاری ۶۶۲ هزار و ۷۹۸ تن برنج نیمه سفید به یا کامل سفید شده به ارزش ۶۷۴ میلیون و ۵۷۶ هزار دلار به کشور وارد شده است. به علاوه واردات برنج ۵.۷۴ درصد از وزن کل و ۴.۴۴ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت بوده است، حال آن که در مدت مشابه سال گذشته ۶۴۴ هزار و ۸۰۱ تن برنج به ایرن وارد شده بود که ۵.۷۰ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است. همچنین ارزش واردات برنج در میان کل کالای وارداتی ۶۰۲ میلیونو ۵۴۴ هزار دلار بوده که از نظر ارزش ۳.۸۱ درصد از کل ارزش واردات را شامل می‌شود. به نقل از میزان، گفتنی است واردات برنج در چهار ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲.۷۹ درصد و از نظر ارزشی ۱۱.۹۵ درصد رشد کرده است.

دو شرکت خودرویی مردود شدند

هر ساله عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش ارزیابی شده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو براساس امتیاز دریافتی، در رتبه‌های ۱ تا ۴ رده‌بندی می‌شوند. بر این اساس، چندی پیش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۶ را، منتشر کرد. بررسی این گزارش نشان می‌دهد که دو شرکت افرا موتور (خدمات پس از فروش ولوو) و آرین موتور تابان (خدمات پس از فروش DS) در رتبه چهارم رده‌بندی قرار گرفته و مردود شده‌اند. به نقل از ایسنا، در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو، به شرکت هایی که در ارزیابی سالیانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت خدمات پس از فروش خودرو، مردود می‌شوند چند ماه فرصت می‌دهد تا اصلاحات لازم را انجام دهند.

اختلاف ۲۰ هزارتومانی نرخ گوشت از دامداری تا مغازه‌

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه میانگین قیمت کشوری گوشت هرکیلوگرم گوساله زنده ۱۵ هزارتومان است، اظهار داشت: در حالی که قیمت تمام شده تولید ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. وی اضافه کرد: زمانی که گوساله کشتار می شود قیمت آن به حدود ۳۰ هزار تومان می رسد و باید نرخ آن برای مصرف کنندگان با  احتساب هزینه های جانبی نهایتا ۴۲ تا ۴۳ هزارتومان باشد اینکه درحال حاضر این نوع گوشت به قیمت بالای ۶۰ هزارتومان به مردم عرضه می شود دلیلش مشخص نیست. سید احمد مقدسی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید نظارت و کنترل خود را در این زمینه افزایش دهند، گفت: قیمت دام زنده در سال جاری حدود ۲ هزارتومان افزایش یافته و از کیلویی ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ تومان رسیده است اما با این حال باز هم ۲۰ هزارتومان اختلاف قیمت بین درب دامداری و مراکز عرضه وجود دارد که صحیح نیست.  

نقدینگی در ایستگاه ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان

بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در خرداد ماه سال جاری، حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۵۸۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۳.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (خرداد ۹۷ نسبت به خرداد ۹۶)، ۲۰.۴ درصد افزایش نشان می دهد. بر پایه این گزارش، میزان دارایی های خارجی سیستم بانکی در خرداد ماه امسال ۸۱۸۸.۴ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱.۱ درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۲۷۶۶.۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به خرداد ماه سال ۹۶ به میزان ۲۰.۳ درصد رشد یافته است. حجم پول در این دوره ۲۰۵۹.۵ هزار میلیارد ریال با ۲۵ درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با ۱۹.۷ درصد رشد، ۱۳۷۶۸.۰ هزار میلیارد ریال است. طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی ۱۱۰۵۰.۹ هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده ۱۸.۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۱.۲ درصد رشد نشان می دهد. /پژوهشکده پولی و بانکی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۱
حقوق کارمند یکبار در سال اونم در حد ۱۴ درصد افزایش پیدا میکنه...ولی سایر اجناس ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد..
ایکاش دولت از خودش سوال کنه و بپرسه با این مملکت اشفته و با این هرج و مرج اقتصادی کارمندای من چطوری گذران زندگی میکنند.
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
من پارسال باتري ماشينم گرفتم 190 تومن ديروز گرفتم 390 تومن -اصلا چرا باتري دقيقا يكسال كه گارانتي داره كار ميكنه و سر يكسال خراب ميشه بعد چجوريه چقدر هركي هركي شده اصلا كسي هست بخواد نظارت كنه يعني وضع اينقدر خرابه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
از میتونی از مترو استفاده کنه خدارا خوش نمیاد یه نفر ادم ماشین اینور اونور ببره شما که انقد عاشق اروپا هستید توی کدوم فیلمشون دیدی کهاز ماشین شخصی زیاد استفاده کنن
فقط قطعات خودرو نیست، قطعات کامپیوتر هم اینطور است، حتی مونیتورهای ال سی دی ال جی و سامسونگ نیز که در داخل مونتاژ می شوند، مشخصه هیچ نظارتی بر روی قیمتها نیست و اصلا هم اهمیتی ندارد
گرانی عجیب ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار قطعات یدکی خودرو

وقتي ارز از 3700 تومن رفته روي 10500 تومن فكر كنم تقريبا 3 برابر شده پس 300% توجيه داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
فقط یک سئوال . چرا پارسال موقع انتخابات به مردم نمی گفتین چه خوابی براشون دیدین فقط وعده های رویایی بود ؟
این گرانی ها رو به هیئت دولت، مجلس و قوه قضائیه تبریک می گوییم. از راه درست و حسابی که ارزش شهام بالا نمیره. از راه تورم اتفاق میفته. اون وقت هر روز میگن بورس تهران رکورد زد
من ماشین ساندرو استپ وی دارم دیفیوزر عقب این ماشین یک پلاستیک نقره ای می باشد در حد چند گرم کل تبریز را گشتم نبود فقط یک نمایندگی داشت اونهم می دانست هیچ کس نداره می گه 520 هزار تومان اصلا غیر قابل باوره؟؟؟
لطفا مغلطه نکنید قیمتها زیر 70 درصد گران شده اند به نسبت ارز که 200 درصده
من اگر برم ایران میره ایران بره خاورمیانه میره
ولی بورس صعودی شده کجاست اون بنده خدا که همیشه میگفت بیچاره بورس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان