بازدید 5303
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان:

محبوب ترین کالاهای ایرانیان در سال 43 و سالروز انقلاب فرانسه

امروز مصادف است با انتشار یک پژوهش در خصوص محبوب ترین کالاهای ایرانیان، همچنین برخی از کارمندان شرکت ملی نفت ایران اخراج شدند و مسئولان رژیم شاه در بخشنامه ای از انجام هرگونه نقل و انتقال دارایی منع شدند. چنین روزی مصادف است با زادروز جرج واشنگتن بنیان گذار آمریکا.
کد خبر: ۶۷۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 22 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارم اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

اخراج کارمندان شرکت ملی نفت ایران
4 اسفند 1332: بیش از پنجاه نفر از کارمندان شرکت ملی نفت ایران به دلیل همکاری با حزب منحله توده از کار برکنار شدند. یک مقام مسئول شرکت ملی نفت در این باره گفته که ما مشغول اقداماتی هستیم تا یک تصفیه کامل از عناصر مخرب در دستگاه نفت به عمل آید. بنابراین هر کس که دست به اخلال بزند بلافاصله به خدمت او خاتمه داده خواهد شد. از دیگر وقایع این روز آغاز به کار کمیسیون مشترک همکاری فنی ایران و آمریکا می باشد. در این کمیسیون که اولین نشست آن در چنین روزی برگزار شد، پنج موافقتنامه مربوط به امور حمل و نقل، راه آهن دولتی، وسایل نگهداری و تعمیر راه های شوسه، اصلاح سرویس های پستی و ارتباطات تلگرافی و نصب وسایل هواشناسی به تصویب رسید.

محبوب ترین کالاهای مصرفی مردم ایران
4 اسفند 1343: یک پژوهش میدانی برای یافتن محبوب ترین کالاهای مصرفی میان مردم ایران توسط یک زوج پژوهشگر در تهران انجام شد و بخشی از آن به صورت یک آگهی بزرگ از سوی صاحبان این کالاها در جراید به مردم معرفی شد. نتایج نهایی این پژوهش نشان می دهد این کالاها در سال 43 کالای مورد پسند و علاقه و محبوب مردم تهران هستند: مرسدس بنز S200 بهترین اتومبیل، امگا بهترین ساعت، سینگر بهترین چرخ خیاطی، کداک بهترین دوربین عکاسی، گالستیان بهترین مبل، قوی بهترین روغن، پپسی کولا بهترین نوشیدنی، نسکافه بهترین قهوه، مینو بهترین شیرینی جات، تاید بهترین پودر رختشویی، ماژیک شف بهترین اجاق گاز، جنرال استیل بهترین یخچال، چینی مسعود بهترین چینی، عقاب بهترین چای، RCE بهترین تلویزیون، دئوترم بهترین آبگرمکن، فاستونی مقدم بهترین پارچه، رولن بهترین لوازم آرایش و ترمه ایران بهترین فرش. این برندها بهترین و محبوب ترین کالاهایی بودند که در سال 43 توسط مردم استفاده می شدند.

ممنوعیت نقل و انتقال دارایی مقامات رژیم سابق
4 اسفند 1357: در چنین روزی رسانه ها اعلام کردند براساس دستور دولت موقت، نقل و انتقال همه دارایی های منقول و غیر منقول مقامات سابق ممنوع است. براساس این گزارش، ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب، طی اطلاعیه ای به همه بانک های دولتی و خصوصی دستور داد که کلیه حساب هایی که به نام بنیاد پهلوی، دربار و سازمان های وابسته وجود دارد بسته و پرداخت وجه یا هر نوع دریافت پول از این حساب ها متوقف شود. همچنین در این دستور آمده است که کلیه حساب هایی که به نام اشخاص نظامی یا شخصی افتتاح شده، بسته و از پرداخت وجوهی که رد این حساب ها متعلق به کادر نیروهای مسلح است تا اطلاع ثانوی خودداری شود. یکی دیگر از مفاد این دستورنامه آن است که حساب های مربوط به بازرسی شاهنشاهی، سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا حساب هایی که به نام کارکنان این دستگاه ها افتتاح شده است، مسدود و از پرداخت نقل و انتقال آن ها خودداری شود. ثبت اسناد کشور نیز به ادارات دستور داد که از نقل و انتقالات و انتقال سهم و وکالت دادان ها، از خانواده کسانی که در دادگاه انقلابی محکوم شده اند یا کسانی که به اتهام جنایت و سوءاستفاده در مظان اتهام هستند، خودداری شود. همزمان تمام املاک و کاخ های خاندان پهلوی در شمال ایران، نوشهر، رامسر، نور و بابل به تصرف نیروهای پاسدار ملی درآمد و ویلاهای نصیری، رئیس سابق ساواک که چند روز قبل تیر باران شده بود نیز توسط این نیروها تصرف شد. نیروهای انقلابی شهر ساری نیز روز دوشنبه چندین هکتار دشت ناز متعلق به عبدالرضا پهلوی را به تصرف خود درآوردند. کاخ بهدشت ساری و باغات و مرکبات اطراف آن نیز در تصرف کمیته انقلاب این شهرستان قرار گرفت.

زادروز جرج واشنگتن 
22 فوریه 1732: جرج واشنگتن از رهبران انقلاب آمریکا و نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که این سمت را از سال 1789 تا سال 1797 در دست داشت. این هشت سال مصادف است با آخرین سال های حکومت سلسله زندیه  و به قدرت رسیدن سلسله قاجار در ایران. او از مهم ترین چهره های تاریخ ایالات متحده آمریکاست. نقش او به خصوص در کسب استقلال برای مستعمرات آمریکایی و سپس متحد کردن آن های زیر پرچم حکومت فدرال ایالات متحده قابل توجه است. او از گروهی از مردم مسلح به کمک دولت های فرانسه و اسپانیا ارتش بزرگی ساخت که نهایتا موفق به شکست نیروهای بریتانیایی در جنگ انقلاب آمریکا در فاصله ی سال های 1775 تا 1783 شدند. واشنگتن دوست داشت به مزرعه اش در مانت ورنون بازگردد و بازنشسته شود اما خیلی زود دریافت که مفاد قانونی کنفدراسیون چندان کارآمد نیست و از همین رو یکی از کسانی بود که اولین گام ها را برای تشکیل کنوانسیون قانون اساسی برداشت. این جلسه در سال 1787 در فیلادلفیا برگزار شد. زمانی که قانون اساسی جدید آمریکا تصویب شد، کالج انتخاباتی در رای گیری غیر علنی جرج واشنگتن را به عنوان نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزید. در آن زمان جمعیت ایالات متحده آمریکا سه میلیون 929 هزار و 214 نفر بود. سی ام آوریل سال 1789، جرج واشنگتن در حالیکه بر بالکنی عمارت فدرال ها در خیابان وال استریت نیویورک ایستاده بود به عنوان نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سوگند یاد کرد. جرج واشنگتن از ابتدا مراقب بود تا در روابط کاری با کنگره بنای درستی گذاشته شود به همین دلیل وی به قدرت سیاستگذاری که قانون اساسی به کنگره داده بود اعتراضی نکرد اما تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی به طور کلی در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفت. زمانی که انقلاب فرانسه منجر به جنگی بزرگ میان فرانسه و انگلستان شد، جرج واشنگتن اصرار داشت تا زمانی که آمریکا قوی تر شود باید موضع بی طرف داشته باشد. زمانی که نخستین دور ریاست جمهوری واشنگتن رو به پایان بود و دو حزب سیاسی در حال شکل گرفتن بودند، او هرگز به طور رسمی به فدرالیست ها نپیوست اما از برنامه های آنان حمایت می کرد و الهام بخش آنان بود. در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش، جرج واشنگتن خود را بازنشسته کرد و از شرکت در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودداری کرد. جرج واشنگتن این سیاست عرفی را که رئیس جمهوری حداکثر دو دوره می تواند بر سر کار باشد بنا نهاد. او در سخنرانی خداحافظی از هموطنانش خواست تا از تعصبات افراطی حزبی و برتری جویی های جغرافیایی دوری جویند. جرج واشنگتن در زمینه سیاست خارجی نسبت به ائتلاف های دراز مدت هشدار داد.

اعلام جنگ آمریکا علیه بریتانیا 
22 اسفند 1812: سال 1812 از جمله سال های تاریک و در عین حال تعیین کننده در اقتصاد و تجارت خارجی ایالات متحده آمریکا است. در این سال که مصادف با نخست وزیری لرد لیورپول در بریتانیا و ریاست جمهوری جیمز مدیسون در آمریکا بود. مدیسون علیه بریتانیا اعلام جنگ کرد. تاریخ نگاران عمده ترین دلایل رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام جنگ را چنین برشمرده اند؛ اعمال زور نیروی دریایی بریتانیا به ملوانان و دریاداران آمریکایی و زندانی کردن آن ها، فشار تجاری بر آمریکا در جریان جنگ فرانسه و انگلیس و حمایت سیاسی و اقتصادی انگلیس از قبایل هندی آمریکایی در برابر گسترش آمریکا. این جنگ منجر به کسر بودجه شدید آمریکا و بالا رفتن میزان بدهی های این کشور شد که تا سال ها ادامه داشت.

وقوع انقلاب فرانسه 
22 فوریه 1848: در 22 فوریه سال 1848 انقلاب فرانسه که به انقلاب فوریه موسوم است به وقوع پیوست. مراحل انقلاب فرانسه 22 فوریه 1848 تا دسامبر 1851 شامل چندین دوره ی عمده می باشد. لوئی فیلیپ پس از روی کار آمدن بر سیاست خود یعنی جلوگیری از اصلاحات پافشاری می کرد. نظر به اینکه سانسور مطبوعات انتشار عقاید سیاسی را از مجراهای عادی غیر ممکن می کرد، مخالفان دولت جلسه هایی تشکیل می دادند و در آن جا عقاید خود را برای اصلاحات اساسی اظهار و نقشه هایی را برای وادار کردن دولت به انجام اصلاحات مطرح می کردند. مهم ترین اصلاحات مورد نظر طرفداران اصلاحات اساسی ـ تعمیم حق رای به نظر طرفداران اصلاحات اساسی ـ تعمیم حق رای به طرز دموکراتیک بود. دولت در سال 1848 بر آن بود که از تشکیل این جلسه های سیاسی جلوگیری به عمل آورد و این بهانه برپا شدن بلوا در محل های مختلف پاریس شد، لوئی فیلیپ در صدد برآمد شورشیان را به زور سرکوب کند که این کار باعث خشمگین شدن شورشیان شد. شورشیان عمارت شهرداری را گرفتند و در خیابان ها به زد و خورد پرداختند سرانجام لوئی فیلیپ که اطمینانی به وفاداری نظامی نداشت استعفا کرد و فرانسه را ترک کرد. بعد از فرار لوئی فیلیپ نیروی نظامی تسلیم انقلابیون شد اما خود انقلابیون نیز پس از چندی به جان یکدیگر افتادند و از متن این انقلاب دسته بندی های به وجود آمد که نظرات مخالف داشتند.


منابع: 
1-آرشیو دنیای اقتصاد
2-ویکی پدیا
3-فارس نیوز
4-عصر ایران
5-و ...

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان