بازدید 1963
یک فعال دانشجویی مطرح کرد:

ضرورت توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی در شوراهای شهر

دبیر شورای ناظر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با انتقاد از جایگاه ضعیف شورای شهر در مدیریت شهر وجود تخصص‌های مرتبط با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در این شورا ضروری دانست.
کد خبر: ۶۷۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 22 February 2017
علامه عزیزی با بیان اینکه شورای شهر بخشی از مطالبات مردم از نظام و برخاستد از آرمان های انقلاب است گفت:  شورای شهر در واقع همان پارلمان شهری است که در برخی از کشورهای توسعه یافته مرسوم است اما این شورا در کشور ما با مشکلاتی ساختاری مواجه است و به جای اینکه به معنای واقعی کلمه شورای شهر و یا روستا باشد شورای شهرداری ها یا در برخی روستاها شورای ریش سفیدان است.

وی گفت:‌ در بسیاری از کشور همین شورای شهر یا در آنجا پارلمان شهری وظیفه اجراو نظارت بر مسائل آموزشی و بهداشتی را بر عهده دارند اما متاسفانه در کشور ما قوانین موجود وظایف شوراهای شهر را بسیار محدود تعریف کرده است افرادی نیز که موفق به راهیابی به این شوراها می‌شوند وقتی می بینند که تنها موضوع انتخاب شهردار است خود به خود منفعل می‌شوند و به سمت مسائل دیگری می‌شوند که همین قضیه نیز باعث ایجاد  رانت‌ها و مفاسد اقتصادی در شوراها می‌شود به طوری که ما  چه در تهران و چه در بسیاری از شهرها شاهد بروز فسادهایی هستیم. اخبار بسیاری را در برخی از شهرها در خصوص بازداشت دسته جمعی برخی اعضای شورای شهر را در رسانه‌ها می شنویم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حرکت تدریجی به سمت دموکراسی واقعی در بحث انتخابات شوراها اضافه کرد: ما هنوز در مرحله تمرین دموکراسی هستیم در مرحله اول شوراها نحوه انتخاب افراد جنبه قومی انتخاب ها بسیار غالب بود اما در هر دوره این نوع نگاه تضعیف شد.   در این دوره های اخیر نیز حضور هنرمندان و ورزشکاران پررنگ بود اما در حال حاضر و با کدهایی که از سوی مردم در جامعه دریافت می‌شود به نظر می رسد مردم بسیار آگاهانه تر از گذشته تصمیم بگیرند و به افراد متخصص در زمینه مدیریت شهری گرایش داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جبهه اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاست گذاری این جریان بحث های جدی در زمینه  الگوسازی پاکدستی مالی در جریان است گفت:‌ علاوه بر این بحث جوان گرایی و توجه بیشتر به حضور فعال زنان نیز بسیار مطرح است چرا که تا پیش از این کمتر به این نیروی با انرژی و با انگیزه توجه شده است نیرویی که می‌تواند در حل مسائل شهری بسیار فعال و کارساز باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه شورای عالی اصلاح‌طلبان در حال تدوین مجموعه شاخص هایی برای تخصص و صلاحیت افراد برای حضور در شوراها است گفت:‌ اینکه عده ای می‌گویند ورزشکاران و هنرمندان نماینده اقشار خود هستند که باید در شوراها حضور یابند درست نیست چرا که اگر به همین ترتیب پیش برود این افراد در شوراها اکثریت اعضا را تشکیل می‌دهند و آن زمان است که ما دچار بحران مدیریتی در شورا می شویم.

وی افزود: زمانی که بحث تخصص گرایی پیش می‌آید مردم نباید احساس کنند یک رشته خاص از حوزه‌های فنی و مهندسی مصداق این تخصص گرایی است. بحث مدیریت شهری بسیار گسترده است که طیف وسیعی از رشته‌های علوم انسانی همچون اقتصاد، جامعه شناسی و حتی روان شناسی را در بر می‌گیرد که البته هر تخصصی باید در چارچوب ساختار فعلی مورد بررسی قرار بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی