بازدید 8152
استارت رسمی برنامه حامیان رئیس جمهور برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری 96؛

جنتی علمدار حزب دولتمردان شد؛ داستان همراهی علی جنتی با حسن روحانی!

علی جنتی در ردایی نو به ریاست ستاد انتخاباتی حزب منتسب به حسن روحانی گماشته شد تا علمدار انتخاباتی این حزب باشد. اولین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی، به ریاست ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه منصوب شده است تا برنامه های انتخاباتی این حزب را سامان دهد.
کد خبر: ۶۷۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷ 22 February 2017
شمارش معکوس برای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صدا درآمده و تکاپو و تقلای احزاب و طیف‌های سیاسی برای سامان دادن به برنامه‌های انتخاباتی شان هم رسمی‌تر شده و هم آشکارتر. در این فاصله سه هفته‌ای که به آغاز نام نویسی کاندیدا‌ها باقی مانده، حالا دیگر رقابت بر سر جذب رأی دهندگان است؛ هرچند هنوز هستند گروه‌هایی که اندر خم کوچه انتخاب کاندیدای اصلی شان مانده اند و همچنان برای یافتن گزینه مورد نظر دو، دو تا چهار تا می‌کنند.

برخی دیگر هم همچنان برنامه می‌نویسند و، اما و اگر می‌تراشند. در این میان، اما حزب اعتدال توسعه از دیگر احزاب یک گام جلوتر است و به عنوان اولین حزب تکلیفش را برای رقابت‌های ۲۶ اردیبهشت ماه بیش از دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی می‌داند. بی هیچ تردید یا اما اگری و یا حتی قید و بندی، عزم حمایت از حسن روحانی را دارد و برای ساماندهی پشتوانه مردمی روحانی در تلاش است.

به گزارش «تابناک»، حزب اعتدال و توسعه نزدیکترین حزب سیاسی کشور به رئیس جمهور است و قریب به اتفاق دولتمردان، یا برخاسته از این حزب هستند و با به آرمان‌های آن تعلق خاطر دارند؛ بنابراین، طبیعی است این گروه سیاسی در این رقابت از دیگر احزاب پیشی بگیرند و فعالتر حاضر شوند.

در همین راستا هم دیروز خبر رسید که علی جنتی، اولین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی، به ریاست ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه منصوب شده است تا برنامه‌های انتخاباتی این حزب را سامان دهد. او در حالی پرچمدار نزدیکترین حزب سیاسی کشور به رئیس جمهوری می‌شود که تا همین چند ماه پیش، قبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اعتدال را بر تن داشت، اما تندرو‌ها مانع ادامه فعالیتش در وزارت ارشاد شدند و او هم در پی فشارهای وارده، عطای صدارت را به لقایش بخشید.

آن روز‌ها که جنتی از پاستور خداحافظی می‌کرد، کمتر کسی گمان می‌برد، جنتی بتواند چند ماه بعد در سمتی جدید برای دولت یازدهم نقش بازی کند و به جایگاهی دست یابد که نه در گزند منتقدان دولت باشد و به واسطه آن بتواند راحت‌تر از مواضعش دفاع کند و مدد رسان حسن روحانی باشد.

حسن روحانی هفته پیش در حکمی محمد شریعتمداری، معاون اجرایی اش را به ریاست ستاد انتخاباتی اش منصوب کرد. به نظر می‌رسد که علی جنتی و محمد شریعتمداری در مسیر انتخابات همراه و مددرسان یکدیگر خواهند بود.

پیشتر و در کارزار انتخابات ۹۲ اسماعیلی مسئولیت ستاد انتخاباتی این حزب را عهده دار بود، حالا، اما این سمت به علی جنتی واگذار شد تا شاید او بتواند همچون سکانداریش بر وزارت ارشاد تغییرات محسوسی را در حضور انتخاباتی این تشکل سیاسی ایجاد کند.

حزب اعتدال و توسعه که همواره نشان داده از حواشی سیاست گریزان است، در سال ۷۸ و در آستانه انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که حزب اعتدال و توسعه به دبیرکلی محمد باقر نوبخت که حالا سخنگویی دولت یازدهم را برعهده دارد، تأسسیس شد. محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمدخان، محمدحسن تولایی و زهرا پیشگاهی‌فرد از اعضای این حزب بودند.

این حزب در بیشتر مواقع همراه و مدافع و پیگیر مواضع مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی بود و به دلیل حضور فاطمه هاشمی، دختر ارشد آیت الله آن را به هاشمی را می‌دادند. فعالیت‌های زیرپوستی اعتدال و توسعه ای‌ها در عالم سیاست همواره چراغ خاموش بود تا اینکه نزدیک به چهار سال پیش یعنی در بهار ۹۲ با قطعی ‌شدن حضور روحانی در صحنه انتخابات، اعضای شاخص اعتدال و توسعه کلیدی‌ترین مسئولیت‌ها در ستاد روحانی از آن خود کردند. آن ایام محمد رضا نعمت‌زاده رئیس ستاد، اکبر ترکان قائم‌مقام ستاد و محمدباقر نوبخت، سخنگوی ستاد حسن روحانی بوده‌اند و همچنین محمود واعظی و مرتضی بانک نیز در ستاد وی حضور داشتند. حالا هم قریب به اتفاقشان در دولت حسن روحانی صاحب سمت و نام شدند.

اعتدال و توسعه به چه می‌اندیشد؟


آنچه عیان است اینکه بنای حزب اعتدال و توسعه حمایت از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ است و قرارشان هم حفظ ائتلافی است که از سال ۹۲ تا کنون با اصلاح طلبان در انتخابات به نمایش گذاشته اند. در همین راستا محمد شجاعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مصاحبه‌های اخیر ش. خبر داده که بنا داریم تا ائتلاف ۹۲ که در سال ۹۴ با عنوان لیست امید بود، در سال ۹۶ هم ادامه پیدا کند.

او می‌گوید که فعلا جلسات سیستماتیک منظمی با شورای عالی اصلاح طلبان نداشته ایم، اما هدف کلی، تعامل جدی با این شوراست. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه می‌خواهیم در انتخابات شوراها، لیست مشترک با اصلاح طلبان بدهیم می‌افزاید: فعلا درباره اینکه حزب اعتدال و توسعه قرار است با شورای عالی همکاری کند یا شورای هماهنگی اصلاح طلبان، بحثی نشده است.

 داستان همراهی علی جنتی با روحانی


کارنامه مدیریتی و اجرایی علی جنتی پر عنوان است، اما همراهی او با حسن روحانی به اواسط دهه هشتاد برمی‌گردد که به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. آن روز‌ها حسن روحانی دبیر این شورا بود. از اواخر دهه ۸۰ هم با توجه به تجربه سفارت او در کویت در دولت‌های هفتم، هشتم و نهم به درخواست حسن روحانی ،رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان پژوهشگر سیاست خارجی در این مرکز مشغول به کار شد. جنتی مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۴ / موافق: ۲۳۴ رأی؛ مخالف: ۳۶ رأی؛ ممتنع: ۱۲ رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت شد. او در ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۵ از سمت خود استعفا داد که با موافقت رئیس جمهور همراه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر